Denníček (68)
TOP10 2015 GENRE-BENDING FILMS
TOP10 2015 ART
TOP10 2015 MAINSTREAM
TOP10 2015 HORROR
KVIFF 2015 - Co chci stihnout
Letos se ve Varech, pokud bude štěstí přát, potkáme na těchto filmech:
1. Čarodějnice
2. Humr
3. Mládí
4. Klub
5. Pohádka pohádek
6. 45 let
7. Hazardní hráči
8. O patro níž
9. Realita
10. Berani
11. Úpal
12. Bridgend
13. Rozrušení
14. Theeb
15. Heil
16. Ztrácení
17. Bílé noci pošťáka Alexeje Trjapicyna
18. Zbrusu Nový zákon
19. Válka
20. Aferim!
21. Červený pavouk
22. Tělo
23. Soud
24. Fúsi
25. Poklad
TOP 2014 - Horor
01) Oculus
02) It Follows
03) Alleluia
04) The Babadook
05) Belenggu
06) Honeymoon
07) Mr. Jones
08) The Canal
09) Wolf Creek 2
10) Torture Chamber
HONORABLE MENTIONS:
La Casa del fin de los tiempos
TOP 2014 - Art + indie
01) Mommy
02) Leviathan
03) Kreuzweg
04) Calvary
05) Short Term 12
06) Blind
07) Tore Tanzt
08) Plemja
09) Force Majeure
10) Borgman
HONORABLE MENTIONS:
Miss Violence
A Most Wanted Man
The Maps to the Stars
Class Enemy
Only Lovers Left Alive
Mandariinid
TOP 2014 - Mainstream
01) Boyhood
02) The Wolf of Wall Street
03) Gone Girl
04) Her
05) The Grand Budapest Hotel
06) Relatos Salvajes
07) Nightcrawler
08) The Lego Movie
09) Edge of Tomorrow
10) X-Men: Days of Future Past
TOP 10 2013 - HORORY
01. Lesní duch
02. Insidious 2
03. V zajetí démonů
04. You're Next
05. Maniak
06. Stoker
07. Conspiracy, The
08. Battery, The
09. V/H/S/2
10. Mama
TOP 10 2013 - ART & INDIE
01. Velká nádhera
02. Život Adele
04. Hon
06. Mud
07. Minulost
08. Před půlnocí
09. Nejvyšší nabídka
10. Rozbitý svět
TOP 10 2013 - MAINSTREAM
01. Gravitace
03. Kapitán Phillips
04. Muž z oceli
05. Bídníci
06. Zmizení
07. Vedlejší účinky
08. Enderova hra
09. Rivalové
TOP 10 2013 - HORORY - objev roku
Nejen novinkami je člověk v hororovém žánru živ. Objevování a hledání starých, neznámých kousků je zábavnou aktivitou, jejímž výsledkem je často zklamání v podobě pocitu "že to za tu námahu nestálo", ale často také velmi příjemné překvapení. I v letošním roce se ke mně dostalo celkem dost zapadlých perel, raritek, které čekaly na nalezení. Teď je čas jim tady udělat reklamu. Jakých deset hororových vykopávek mě tedy letos nejvíc potěšilo?
01. Taste of Fear (Seth Holt)
02. Ghostwatch (Stephen Volk)
03. Kong bu ji (Siu-keung Cheng)
04. La Tía Alejandra (Arturo Ripstein)
05. Mort un dimanche de pluie (Joël Santoni)
06. Aswang (Wrye Martin, Barry Poltermann)
07. Muk lau hung gwong (Ringo Lam)
08. Mørkets øy (Trygve Allister Diesen)
09. Hanno cambiato faccia (Corrado Farina)
10. Shadow of the Hawk (Daryl Duke, George McCowan)
TOP 10 2013 - HORORY - kategorie 2 (nezávislá scéna, low budget)
Máme Štědrý den, do konce letošního roku už zbývá jen pár dní, a to znamená čas žebříčků. Pokládám letošní filmový rok za poměrně hodně silný. Potěšující úroda byla jak ve vodách mainstreamu, tak ve vodách festivalového artu a špatně na tom nebyl ani filmový horor.
Jako první letos zveřejním žebříček sestavený z hororů nižší svítivosti. Spojuje je velmi nízký rozpočet a nadšení tvůrců. V řadě případů se jedná o celovečerní debuty. Loni touto dobou jsme o jejich existenci většinou neměli ještě ani ponětí. Z čista jasna se objevily a potěšily. Právě tyto nezávislé vody slouží jako líheň zajímavých tvůrců, z nichž se za pár let může stát nový "James Wan".
01. The Conspiracy (Christopher MacBride)
02. The Battery (Jeremy Gardner)
03. Resolution (Justin Benson, Aaron Moorhead)
04. Ritual (Mickey Keating)
05. The Last Will and Testament of Rosalind Leigh (Rodrigo Gudiño)
06. Home Sweet Home (David Morlet)
07. House Hunting (Eric Hurt)
08. Saturday Morning Mystery (Spencer Parsons)
09. The Door (Matthew Arnold)
10. Found (Scott Schirmer)
Oscarová tipovačka (vyjma dokumentu a krátkometrážních filmů)
Ve formátu:
Kategorie: vyhraje - (černý kůň / přání)
Nejlepší film: Argo - (Lincoln / Django Unchained)
Nejlepší mužský herecký výkon HR: Daniel Day-Lewis (Lincoln) - ( - / Hugh Jackman)
Nejlepší mužský herecký výkon VR: Tommy Lee Jones (Lincoln) - (Christoph Waltz / Christoph Waltz)
Nejlepší ženský herecký výkon HR: Emmanuelle Riva (Amour) - (Jennifer Lawrence / Naomi Watts)
Nejlepší ženský herecký výkon VR: Anne Hathaway (Les Misérables) - ( - / - )
Nejlepší animovaný film: Brave (Wreck-it Ralph / - )
Výprava: Les Misérables (Anna Karenina / - )
Kamera: Life of Pi ( - / - )
Kostýmy: Anna Karenina ( - / - )
Režie: Steven Spielberg (Lincoln) - (Ang Lee / Ang Lee)
Střih: Argo - ( - / - )
Nejlepší cizojazyčný film: Amour - ( - / Kon-Tiki)
Masky: The Hobbit: An Unexpected Journey ( - / - )
Nejlepší původní filmová hudba: Life of Pi (Lincoln / - )
Nejlepší původní filmová píseň: Skyfall ( - / - )
Zvuk – střih: Life of Pi (Zero Dark Thirty / - )
Zvuk – mix: Les Misérables ( - / - )
Vizuální efekty: Life of Pi ( - / Prometheus)
Adaptovaný scénář: Argo ( - / - )
Původní scénář: Django Unchained (Zero Dark Thirty / - )
J*A*S*M’s List Of The Best Horror Movies Of 2012
Poslední z letošních žebříčků. Téma je jasné :-) Deset nejlepších hororů (nebo alespoň částečně hororem říznutých filmů) roku 2012. Osobně považuju rok 2012 za velmi silný - urodilo se mnoho povedených, nadprůměrných kousků, a minimálně dvě široce nadšeně přijaté nové "klasiky". Pokud jste nějaký film z této desítky (jedenáctky) neviděli, měli byste ho rychle doplnit.
10) Berberian Sound Studio / The Woman in Black *
09) Citadel
08) V/H/S
07) Masks
06) The Divide
05) Mientras Duermes
04) Prometheus
03) The Innkeepers
02) Sinister
* o desáté místo se dělí dva filmy. Berberian Sound Studio jsem viděl teprve předevčírem, takže ještě nemělo čas se pořádně rozležet. S odstupem by se možná do žebříčku nedostalo. Nebo by se možná umístilo výš. Proto uvádím i alternativní desáté místo - duchařinu The Woman in Black
TOP 10 - Na jaký #2013 horor se těším "2" - Přeju si, aby se povedlo
Kromě budoucích "zaručených" hororových pecek, které jsem představil v jednom z předchozích žebříčků, se na příští rok chystá i celá spousta snímků, o nichž zatím nejde moc dobře usuzovat, jak se povedou. Jestli budou výborné, průměrné, nebo dokonce totálně otřesné. Může to dopadnou úplně jakkoli. Když chybí festivalové ohlasy, režisér je debutant nebo značně kvalitativně nevyrovnaný nebo film nemá zatím ani trailer, lze těžko něco předvídat. U některých z této široké skupiny filmů si ale přeju, aby se povedly víc než ty ostatní. Buďto mě lákají tématem (moje slabost pro nadpřirozené horory, horory odehrávající se v zajímavém přírodním prostředí, démoni atd.), nebo je točí režisér, kterého osobně považuju za talentovaného, ale ještě se mu nepodařilo přijít s opravdovou peckou. Takže jakým filmům budu v příštím roce fandit?
Další pokus o oživení kultovní postavy Leatherface pod vedením nepříliš zavedeného režiséra Luessenhopa. Trailery spíše matné, ale řemeslně - zdá se - na výši, postery hezké. Nevypadá to, že by se mělo jednat jen o přehlídku nechutností jako v případě předchozího remaku a prequelu. Možná se bude hrát na atmosféričtější strunu. Věřím tomu? Ne. Ale moc si přeju, aby to vyšlo. Leatherface by si to zasloužil.
09) S-VHS
Pokračování povedené found footage antologie, které opět produkuje mimojiné Brad Miska, šéf Bloody Disgusting. Premiéruje na festivalu v Sundance. Od prvního dílu se obměnili režiséři - a zní to zajímavě. Kromě Adama Wingarda (ten zůstává) se režie jednotlivých povídek tentokrát ujme opravdu zajímavá sestava lidí. Režisér asijské mlátičky Serbuan Maut, režisér asijského krváku Macabre, režisér vánoční kultovky Treevenge a grindhousu Hobo with a Shotgun i samotný "otec subžánru" - režisér kultovní Záhady Blair Witch. Může to dopadnou lépe než první díl, může to dopadnou hůže než první díl. Doufám, že to dopadne alespoň podobně :-)
08) Oculus
Žena se snaží očistit svého bratra od podezření z vraždy tím, že dokáže, že zločin má na svědomí nějaká nadpřirozené síla. Na režijní sesli režisér povedeného indie hororu Absentia. Námětem to zní vcelku podobně jako Absentia - opět by se mohlo jednat o vody urban-legend hororu, což si rád nechám líbit.
07) The Colony
V postapokalyptickém světě jsou přeživší zahnání do podzemí (skrývají se tam, na povrchu je nová doba ledová :-) ). Tam nastává souboj s nepřítelem mocnějším a hrůznějším než příroda ... Osobně čekám nějaké mutanty, nebo lidojedy. Možná i nedefinovatelné zlo z hloubi Země. Ale nemám to ničím podložené, zatím je k vidění jen pár obrázků, trailer napoví víc. Režisér před pár lety natočil zajímavý (byť značně nedotažený) sci-fi horor Virus 1.0, od té doby nic zajímavého. Tímhle by na sebe mohl upozornit (v obsazení Bill Paxton, Laurence Fishburne).
06) Exists
Eduardo Sanchéz poprvé od Záhady Blair Witch točí čistý found footage horor. Doufám, že se dostane na podobnou kvalitativní úroveň jako se Záhadou. Už jenom proto, že tentokrát by měla parta dokumentaristů pátrat po sněžném muži, Bigfootovi. A o něm moc povedených hororů věru není (neuvědomuji si žádný).
05) Frost
Found footage horor z Islandu, kde na ledových pláních skupina vyšetřovatelů pátrá po tom, kam se poděl tým vědeckých pracovníků. Prostě někam zmizeli, uprostřed něčeho :) ... Trailer nabídl mrazivou atmosféru. Prostředí i námět tajemného zla v ledové divočině hrozně láká.
04) Dark Skies
Rodina a prokletý dům / dítě. Další horor z řady Paranormal Activity - Insidious - Sinister, nečekěna od producentů PA :-) ... Holt trend posledních pár let, který mi ale vůbec nevadí. Tentokrát ozvláštněno tím, že hlavní "posedlou" ratolest tentokrát neobtěžuje poltergeist ani nějaký podobný starobylý démon, ale mimozemšťani. Což se mi líbí. Co se mi naopak nelíbí, je reřisér filmu, který má zatím na svědomí pouze Legii a Kazatele. Tedy dva totálně blbé filmy. Osobně zatím nevěřím, že jeho novinka bude dobrým filmem (byť trailer blbě nevypadá), ale strašně si přeju, abych se pletl. Povedených hororů s mimozemskou tematikou není nikdy dost.
Horor s motivem nacistických okultních experimentů. Už kolikrát jsem říkal, že podobné téma má strašně velký potenciál, který se zatím nikomu nepodařilo ve filmu pořádně vytěžit. Snad to změní Frankensteinova armáda. Nacističtí vědci se v něm dostanou k deníku doktora Frankensteina a podle jeho návodů vytvoří armádu nemrtvých - poslední Hitlerův zoufalý pokus o obrat ve válce. Navíc se natáčelo v České republice a jednu z hlavních rolí tam má Karel Roden. Ať to vyjde, prosím, ať to vyjde!
Eli Roth, režisér neprávem nenáviděných Hostelů, oživuje žánr kanibalského hororu, který zažil boom v 70. letech minulého století. Kvalitní klasický kanibalský horor (divoši, džungle) v podstatě už několik desetiletí nevznikl, takže pokud se tohle moc neposere, bude to veliká událost. Eli natáčel přímo v Amazonii - a už dotočil. Přestože to není úplně sázka na jistotu, zatím jsem - co se týče tohoto filmu - poměrně optimistický.
01) The Evil Dead
Ano. Restart /remake kultovního Evil Dead od Sama Raimiho (ten se na remaku podílí coby producent). Opuštěná chata v horách, parta kamarádů, Kniha mrtvých a spousta oživených démonů. Krev, brutalita, gore. Jistě, může z toho nakonec být jen tupý, moderní, sterilní teenage horor bez špetky kouzla ... ale intenzivní trailer mě zatím přesvědčil, ačkoli jsem sám sebe přesvědčoval, že se radši nebudu těšit. Ale těším se velmi. A modlím se, aby to celovečerně debutující režisér neposral.
J*A*S*M’s List Of Greatest Horror Surprises Of 2012
Nikdo nemůže mít přehled o všem. Čas od času se objeví film, který plul takzvaně pod radarem. Nikdo o něm příliš mnoho nevěděl, nikdo se na něj nijak zvlášť netěšil. A pak všechny, nebo alespoň některé, velmi příjemně překvapil. Takže jaké povedené horory mě v roce 2012 zaskočily zcela nepřipraveného? :-)
10) Devil Seed
09) Nailbiter
08) Exit Humanity
07) Zlo
06) Absentia
05) The Pact
04) Penumbra
03) Evidence
02) La Cara oculta
01) Masks
TOP 10 - Na jaký #2013 horor se těším "1" - Na co bych si vsadil
Příští rok slibuje bohatou nadílku hororových filmů. Podobný pocit jsem zažíval i před loňským Silvestrem - pocit, že nás v roce 2012 čeká strašná spousta pecek, které prostě nemůžou zklamat. Pravdou je, že nakonec jich docela dost do jisté míry zklamalo (viz Livide, REC 3, Prometheus, The Woman in Black, The Tall Man, Lovely Molly a mnohé další). Pravděpodobně nejinak tomu bude v příštím roce. Když vysokým očekáváním dostojí alespoň polovina z níže vypsaných filmů, bude velmi spokojený. Každopádně pravdou je, že kdybych nyní musel určit jen 10 hororů, které v následujícím roce uvidím, zvolil bych tyto. Takže jakým nadcházejícím filmům věřím a proč?
10) Antiviral
Režijní debut syna Brandona Cronenberga. Film si již odkroutil festivalové kolečko. Zatímco od mainstreamových recenzentů schytal spíše rozpačité recenze, žánrové weby jej umisťují do žebříčků nejlepších/nejzajímavějších filmů roku. Takže to nejspíš bude film, který si mezi hororáři své fanoušky bez problémů najde. Trailer zapůsobil velice lákavě, atmosférou i námětem snímek značně připomíná sedmdesátkové dílo Brandonova otce Davida. Což je jen a jen dobře.
09) Mama
Celovečerní film v produkci Guillerma del Tora vzniklý na motivy úspěšného hororového kraťasu z roku 2008. Autor původního krátkometrážního filmu dostal příležitost převést své dílo do celovečerní podoby, věřím, že toho využil kvalitně. Navíc má k dispozici Jessicu Chastain, což je samo o sobě půlka výhry.
08) Maniac
Remake kultovního osmdesátkového slasheru v hlavní roli s Elijahem Woodem provází pověst brutálního, psychologického, tíživého a dobře natočeného filmu s perfektním gore. Číslo 1 v žebříčku nejlepších hororů roku 2012 šéfredaktora Bloody Disgusting. Produkce Alexandre Aja. V českých kinech již v únoru.
07) The Sacrament
Můj oblíbený hororový nezávislý režisér Ti West poprvé "mainstreamově". S větším finančním zázemím, pod "dohledem" fanouška Eliho Rotha = více peněz při snad stejné autorské svobodě. Oběma těmhle pánům věřím, že jim jde hlavně o to, aby udělali dobré filmy. West na to má, jak už ostatně dvakrát dokázal. O filmu zatím není známo nic bližšího, ale imdb už hlásí "post-production", takže doufám, že se snímku letos dočkáme.
Nový autorský film režiséra / zpěváka / blázna Roba Zombieho. Trailer zapůsobil značně ambiciózním dojmem, filmů o čarodějnictví navíc nevzniká příliš mnoho. Z festivalů přicházejí rozporuplné zprávy, někdo film nenávidí, jiní jej povaýují za nejlepší Zombieho zářez. Já zatím - už jenom kvůli tomu skvostnému traileru - věřím v tu druhou možnost.
James Wan natočí pokračování svého hororového majstrštyku. Herecké obsazení zůstává. Doufám, že hodně prostoru dostane duch "babice" známý už z prvního dílu, kde se jen chvilku mihl.
04) Horns
Alexandre Aja se konečně vykašlal na remakování starších hororů a přichází s originální látkou. Lépe řečeno adaptuje literární předlohu, ale z anšeho filmového pohledu to vyjde nastejno. Prostě uvidíme něco nového. Řemeslně by to měla být jistota (Aja umí), předloha je navíc prý hodně kvalitní a ambiciózní, takže není důvod se bát. V hlavní roli Daniel Radcliffe, který již minulý rok dokázal, že už není jen Harry Potter.
03) American Mary
Uvědomělý body-horror od kanadského sesterského režijního dua, které zatím natočilo jen brak Dead Hooker in a Trunk. Kdo film viděl na festivalech ale říká, že sestry od své prvotiny udělaly ohromný krok vpřed a American Mary je opravdová hororová událost. Přesvědčíme se brzy, film vychází v Británii na BluRay již začátkem roku.
02) You're Next
Senzace loňského (!!!) torontského festivalu. Talentovaný režisér Adam Wingard (A Horrible Way to Die, V/H/S) podle všech dostupných ohlasů natočil svoje mistrovské dílo. Vpříštím roce by se o tom konečně mohli přesvdčit i běžní diváci, film jde v Americe do kin v létě. Home-invasion horor, který je zábavný, děsivý, chytrý. Věc, o které se bude mluvit.
01) The Conjuring
Tohle je jistota. Musí být. Nová duchařina borce Jamese Wana s kvalitním hereckým obsazením (Vera Farmiga, Patrick Wilson) měla tak abnormálně povedené testovací projekce, že studio filmu začalo věřit tak moc, že jej naplánovalo na silný letní termín. Jasně, může to být mlžení, píárko ... ale v případě Jamese Wana prostě věřím, že to je skutečně kurevská pecka. Musí být :-)
J*A*S*M’s List Of The Worst Horror Movies Of 2012
S blížícím se koncem roku nastává čas žebříčkování. Co se v uplynulém roce povedlo a co se naopak tragicky nepovedlo. Na co se v příštím roce těším, na co jsem zvědavý. V nadcházejících dnech zde uveřejním své TOP 10.
První přichází na řadu ne úplně pozitivní žebříček. Seznam toho vůbec nejhoršího, co jsem z hororového žánru v uplynulém roce viděl. Filmy, které mě naštvaly svou existencí jako takovou. Na nudné, nezajímavé průměry a zklamání, způsobená nerealistickými očekáváními, zde není místo. Toto je pro mne skutečné ztělesnění filmového zla. Zkrátka to, co bych nedoporučil ani nejhoršímu nepříteli. V některých případech vrchol filmového neumětelství, v jiných případech důsledek nekritického megalomanství, v dalších křišťálový příklad hororového stylu, co mi nesedí. Všechny uvedené filmy mají společné to, že mě při sledování štvaly. Slučně řečeno. Enjoy!
Poznámka: Seznam je ovlivněn tím, že na rozdíl od minulých let už novinkové filmy poměrně filtruju, takže ten nejhorší odpad se ke mne pravděpodobně nedostal. Naštěstí. I tahle desítka stačila.
10) The Wicker Tree
09) Amphibious
08) Fathers Day
07) Dark Shadows
05) The Moth Diaries
03) Twixt
02) The Darkest Hour
01) Famine
TOP filmy 2011
Nejlepší filmy roku:
1. Drive
2. Warrior
3. Bellflower
4. Melancholia
5. Insidious
9. Super 8
10. 50/50
Nejlepší animovaný film: Rango
Nejlepší komiksový film: Zelený sršeň
Nejlepší komedie: Ženy sobě
Nejlepší „čistý“ thriller: Lovci hlav
Nejlepší grindhouse: Somrák s brokárnou
Guilty pleasure: Drive Angry
Nejlepší klasický romantický film: Jane Eyre
Nejlepší horor v kině: Paranormal Activity 3
Proti proudu: Světová invaze