Denníček (8)
12 signifikantných filmových hudieb
V tomto "zozname" uvádzam niekoľko rezonujúcich hudieb, ktoré vznikli pre konkrétny film a majú vo mne aj po rokoch hlboký doznievajúci ohlas. Filmová hudba prináša do filmu emócie a špecifickú atmosféru, mnohokrát je hudba umocňujúcim stimulom. Je nemožné vymenovať všetky moje obľúbené filmové melódie, suity či tematické skladby (vyhnem sa však spievaným piesňam), zameriam sa aspoň na 12 "soundtrackov" alebo "themes". V krátkosti zdôvodním ktoré a prečo...
Leonard Rosenman - East of Eden 1955 theme https://www.youtube.com/watch?v=Bh7iF0BxuNo
Pôsobivosť hudby odráža viacero faktorov. Je to skutočne skomponované veľmi nostalgicky, odráža to orchestrálny cit, veľmi atmosferické ladenie a nádej.
Georges Delerue - Le Contempt 1963 Camille theme https://www.youtube.com/watch?v=arX8xf_p1vk
Zmyselné vlnenie, zamyslenie sa nad životnou križovatkou, zároveň plnohodnotne melodické. Tá hudba je božská a akoby nemá koniec. Je ladená temne ale emocionálne dojemne.
Jerry Goldsmith - Chinatown 1974 soundtrack https://www.youtube.com/watch?v=UUC2d6NSt0s
Dokonale vyvážený soundtrack dopomáha priblížiť atmosféru Los Angeles 30.rokov. Skvelé jazzové linky ale aj dusný napätý klavír, kde chybný krok môže znamenať smrť. Jerry Goldsmith sa naladil do príbehu tak silno, že vytvoril tak typickú filmovú hudbu, tak osobitú a tak nevtieravú, že vás sama pohltí bez toho, aby sa nasilu snažila.
Bernard Herrmann - Vertigo Scene d´Amour 1958 https://www.youtube.com/watch?v=ObbHRxvpLJ4
Tak celý soundtrack je božský. Herrmann tu ukazuje svoju komplexnosť. Idylická romanca je dopĺňaná neistotou aj napätím, čo bude ďalej. Scene d´Amour je zato najsentimentálnejšou časťou hudby, ale vyjadruje nekonečnosť podriadenosti Scottyho vlastným fantáziám lásky, ktoré sa nedajú naplniť.
Ennio Morricone - Once upon a time in America 1984 Deborah theme https://www.youtube.com/watch?v=PuyYc0gINbU
Brooklyn, niekoľko dekád. Túto filmovú hudbu prehrával Leone priamo na pľaci, kde herci točili svoje scény. Je neuveriteľné, aké trvácne a kvalitatívne doznievanie má. Ako by ste sa príbehom prechádzali sami, zažili to isté a bolestne spomínali.
Ennio Morricone - Mission 1986 https://www.youtube.com/watch?v=J5qlWLXbfL4
Hudba využíva aj domorodé prvky využitia hudby, je čistá, návyková a veľmi dojemná. Morricone tu vyjadril možno najosobitejšiu spoveď svojho komponovania.
Max Steiner - Gone with the wind Tara theme 1939 https://www.youtube.com/watch?v=oxOrh19hAP8
Nie nadarmo sa hovorí o Steinerovi ako o priekopníkovi a otcovi filmovej hudby. Jeho King Kong či The Informer majú inovatívny hudobný jazyk. Tara theme je hrejivá óda do romantického vzťahu vo filme, má orchestrálnu komplexnosť. Tie husle sú neprekonateľné.
Hans Zimmer - Last Samourai, Way of life 2003 https://www.youtube.com/watch?v=Vp6_Rjxs9U8
Film možno prehráva takú tú spirituálnu nosnosť ďalekého východu lebo ňou vyjadruje hollywoodsku reflexiu, čiže áno, možno tu badať takú snahu o prerábku veľmi typickej východnej kultúry z čias samurajských vojen pre mainstreamové západné publikum, Hans Zimmer je však mimoriadne oddaný téme. Na relax a zamyslenie ideálne. Idylls end je taktiež skvelý track.
John Barry - Walkabout 1971 https://www.youtube.com/watch?v=JM15oUjdXh4
Táto Barryho hudba ma baví najviac. Dvaja súrodenci sa brodia prekážkami života a nepríjemné a náročné výzvy ich posilnia do konzumného života. Hudba je veľmi vnímavá a podnieti sa zamýšľať nad témou a štylistickými prvkami Roegovho filmu. Jej počúvaním sa vám vybavia aj kľúčové scény filmu ako napr. nahá scéna v jazere. Hlavná téma je veľmi evokujúca a rezonujúca.
Nino Rota - The Leopard 1963 https://www.youtube.com/watch?v=dof42jmB9jA
Valčík, talianske tance a snobský bál. Je uvoľňujúca a má okúzľujúci štýl.
Leonard Bernstein - On the Waterfont 1954 cab scene https://www.youtube.com/watch?v=UtKAqsWdAO0
Scéna celého filmu. Je to taká katarzia. Majstrovský dialóg Branda a Steigera (teda skôr monológ Branda). Je katarzný, dojemný i melodramatický. "I could have been contender, i could have been somebody"!
Popol Vuh - Aguirre, der Zorn Gottes 1972 https://www.youtube.com/watch?v=1u7vzaqITMA
Tu troška podvádzam. Neni to "typický soundtrack". Minimalistické inštrumentálky, kde zvuk je vydávaný aj nástrojmi aj zvukom vytvára takú mystickú auru celej plavby vo filme. Absolútne sa hodí na ten hypnotický vizuál, ktorý má akoby spomalené rozprávanie.
Filmy vzťahujúce sa k danej krajine
Ktoré konkrétne filmové tituly vyniknutým prostredím najlepšie charakterizujú svoju vlastnú krajinu? Na toto som sa snažil hľadať odpoveď a keď tak premýšľam, tak zopár tipov mi hneď príde na myseľ.
Nesnažím sa ponúknuť svoj zoznam filmov, ktoré najviac odzrkadľujú kultúrne a umelecké ambície filmu z danej krajiny, i keď, v niektorých prípadoch by som relevantnejšieho zástupcu asi nenašiel, ale pri akom filme sa mi okamžite vymarí daná krajina. Poďme nato:
Československo: Všichni dobrí rodáci
Česko: Kolja
Nemecko: Goodbye, Lenin! (ďalšie tipy: U zlatej rukavičky, M Vrah medzi nami)
Francúzsko: Na konci s dychom (ďalšie tipy: Playtime, Pravidlá hry)
Veľká Británia: Barry Lyndon (ďalšie tipy: Mechanický pomaranč)
USA: Hrozná hnevu (ďalšie tipy: Johnny Guitar, Fargo, Rio Bravo atď.)
Taliansko: Sladký život (ďalšie tipy: Rocco a jeho bratia)
Kuba: Spomienky na zaostalosť
Poľsko: Amatér (ďalšie tipy: Corpus Christi, Náhoda)
Austrália: Cesta od N. Roega (ďalší tip: Zapadákov)
Južná Kórea: Jar, leto, jeseň, zima ... a jar
Dánsko: Rodinná oslava
Čína: Jar v malom meste z roku 1948 (ďalší tip: Hrdina)
Hongkong: Stvorení pre lásku
Japonsko: Ugetsu (ďalšie tipy: Neskorá jar)
Egypt: Hlavná stanica
Filipíny: Metro Manila
Irán: Detail (ďalší tip: Rozchod Nadera a Simin)
India: Pather Panchali
Írsko: The Informer, The Quiet Man - * Hollywood (ďalší tip: Vlkochodci)
Rusko: Leviatan (ďalší tip: Hlupák)
ZSSR: Zrkadlo a Stalker
Litva: Oleg
Maďarsko: Piata pečať (ďalší tip: O tele a duši, filmy Béla Tarra)
Mexiko: Roma (ďalší tip: Zabudnutí)
Španielsko: Ten tajomný objekt túžby (ďalší príklad: Včelí úľ)
Švédsko: Štvorec (ďalší tip: Fanny a Alexander)
Švajčiarsko: Jean od Floretty
Rumunsko: 4 mesiace, 3 týždne a 2 dni (ďalšie tipy: Pozícia dieťaťa, Colectiv)
Senegal-Burkina Faso: Moolaadé
Thajsko: Tropical Malady
Brazília: Elitné komando
Turecko: Vzdialení od Ceylana
Ukrajina: Dovženkova Zem a Paradžanove Tiene zabudnutých svedkov
Rakúsko: Psie dni
Arménsko: Farba granátového jablka
Nórsko: Lovci hláv
Holandsko: Borgman
Bulharsko: Zlodej Broskýň
Foto: Farba granátového jablka (1969)
Ako som videl poslednú dekádu ja?
(22.4.2020) Ak berieme dekádu rokmi 2010-2019, tak je asi najvyšší a (v tejto chvíli) asi posledný čas pridať vyjadrenie k tejto téme a vytvoriť krátky zoznam filmov (v slovenskom názve), ktoré by som výraznejšie vypichol. Týchto 10 filmov ma nejakým hlbším spôsobom oslovilo a zarezonovalo a ďaleko častejšie sa k nim vrátim. Posledné desaťročie vnímam ako menšie obrodenie festivalovej kvality. V Amerike momentálne dominuje seriálová tvorba a digitálne platformy ako Netflix a HBO valcujú trh. Aj tak sa momentálne digitálna tvorba vyvíja...
Niť z prízrakov (2017, P.T. Anderson)
Roma (2018, A. Cuarón)
Metro Manila (2013, S. Ellis)
Toni Erdmann (2016, M. Ade)
Bait (2019, M. Jenkin)
Parazit (2019, D. Pon)
Veľká nádhera (2013, P. Sorrentino)
Chlapčenstvo (2014, R. Linklater)
Leviatan (2014, A. Zvjagincev)
Perverzný sprievodca ideológiou (2012, S. Fiennes)
Obľúbení režiséri
(23.11.2016) Zrejme sa nedostanem tohto roku k "rebríčkovaniu" mojich obľúbených titulov či už za rok, alebo v celistvosti, skôr sa pokúsim odokryť mojich obľúbených tvorcov z európskeho či svetového filmu. Možno v slabej chvíľke a možno pôjde iba o akýsi prierez osobností, ktorý mnou a mojim pohľadom na filmové umenie do značnej miery zamávali. To, že zväčša vymenujem len piatich neznamená, že hneď za nimi zaostávajú ďalší :) ...
USA Taliansko
John Ford Federico Fellini
Francis Ford Coppola Michelangelo Antonioni
Martin Scorsese Vittorio De Sica
William Wyler Roberto Rossellini
John Huston Sergio Leone - Luchino Visconti
xxx to be continued
Francúzsko Slovensko
Jean Renoir Dušan Hanák
Robert Bresson Štefan Uher
Francois Truffaut Paľo Bielik
Jean-Luc Godard
...
Japonsko Sovietsky zväz/Rusko
Kendži Mizoguči Andrej Tarkovsky
Akira Kurosawa Sergej Ejzenštejn
Jasudžiro Ozu Alexander Dovženko
Hayao Mijazaki Sergej Bondarčuk
Kaneto Šindo
Veľká Británia Európa
Alfred Hitchcock Ingmar Bergman
Stanley Kubrick Luis Bunuel
David Lean Fritz Lang
Powell/Pressburger Friedrich W. Murnau
Andrzej Wajda
Články
V tomto denníčku budem pridávať svoje postoje, ktoré nejakým spôsobom pojednávajú o vzťahu k filmovému umeniu, moje paletové názorové okienka na ňu, poprípade pridám zopár aj filmových recenzií či analýz pre 9múz (9em.sk) :). Ostatné články z iných oblastí nájdete taktiež tu: http://www.9em.sk/author/martinh/
moje recenzie na kolegovom blogu
Sladký život (1960)
http://madsbendermovieblog.blogspot.sk/2015/05/sladky-zivot-la-dolce-vita.html#more
Kleopatra (1963)
http://madsbendermovieblog.blogspot.sk/2014/05/kleopatra-produkcia-velkabritania-usa.html#more
Lovec jeleňov (1978)
http://madsbendermovieblog.blogspot.sk/2014/03/lovec-jelenov-deer-hunter-produkcia-usa.html#more
Veľký (1988)
http://madsbendermovieblog.blogspot.sk/2014/03/velky-big.html#more
Mechanický pomaranč (1971)
http://madsbendermovieblog.blogspot.sk/2014/02/kubrick-mechanicky-pomaranc-clockwork.html#more
OSOBNÁ TOP 30
(8.11.2014) V prvom rade chcem uviesť, že ide o čisto môj subjektívny pohľad na najhodnotnejšie filmy kinematografie a zároveň konštatujem, že ide o dosť premenlivý jav v kontexte vnímania a obrovskej konkurencie. Hneď desiatky filmov by si zaslúžili byť spomenuté a ma mrzí, že sa sem nevmestili. Tým, že som mladý divák, si toto všetko v hlave usporadúvam a to, čo som nedávno radil do najužšej elity, tu momentálne nemusí byť. A to, čo od 9.11. budem považovať za súčasť tohoto rebríčka, tu teraz neuvidíte. P.S.: enjoy movies :)
(8.11.2015) Rok ubehol ako voda a opäť raz tu mám tridsať filmov, ktoré si najviac cením. Uvádzam v slovenských názvoch a v zátvorke krajina, ktorá mala na jej produkcii najväčšie umelecké zásluhy. O rok znova a už v novom denníčku.
2014 2015
Vertigo (1958) Vertigo 1958 (USA)
Stopári (1956) Stopári 1956 (USA)
Lesné jahody (1957) Poviedky o bledej lune po daždi 1953 (Japonsko)
2001: Vesmírna odysea (1968) 2001: Vesmírna odysea 1968 (Veľká Británia)
Občan Kane (1941) Neskorá jar 1949 (Japonsko)
Taxikár (1976) Zem 1930 (Sovietsky zväz)
Príbeh z Tokia (1953) Lesné jahody 1957 (Švédsko)
Apokalypsa (1979) Sedem samurajov 1954 (Japonsko)
Sedem samurajov (1954) Občan Kane 1941 (USA)
Zrkadlo (1975) Mzda strachu 1953 (Francúzsko)
Poviedky o bledej lune po daždi (1953) Viridiana 1961 (Mexiko)
M (Vrah medzi nami) (1931) Východ slnka 1927 (USA)
Život je krásny (1946) Veľká ilúzia 1937 (Francúzsko)
Veľká ilúzia (1937) Zrkadlo 1975 (Sovietsky zväz)
Čínska štvrť (1974) Čínska štvrť 1974 (USA)
Psycho (1960) Príbeh z Tokia 1953 (Japonsko)
Lovcova noc (1955) Psycho 1960 (USA)
Svetlá veľkomesta (1931) Červené topánky 1948 (Veľká Británia)
Sladký život (1960) Poklad na Sierra Madre 1948 (USA)
Lawrence z Arábie (1962) Lovcova noc 1955 (USA)
Stalker (1979) Stalker 1979 (Sovietsky zväz)
Maltézsky sokol (1941) Taxikár 1976 (USA)
Ponorka (1981) Tropická nemoc 2004 (Thajsko)
Vtedy v Amerike (1984) Dobrodružstvo 1960 (Taliansko)
Atalanta (1934) Apokalypsa 1979 (USA)
Princezná Mononoke (1997) Krížnik Poťomkin 1925 (Sovietsky zväz)
Utrpenie panny Orleánskej (1928) Zúriaci býk 1980 (USA)
Mechanický pomaranč (1971) Lawrence z Arábie 1962 (Veľká Británia)
Zúriaci býk (1980) Udavač 1935 (USA)
... Na záver by som doporučil (z môjho uhľa pohľadu) najsmerodatnejší rebríček kritikov a odborníkov Sight and Sound z roku 2012 http://explore.bfi.org.uk/sightandsoundpolls/2012/critics a podnetné analýzy žánrových rebríčkov Amerického filmového inštitútu z roku 2008 http://www.afi.com/10top10/default.aspx.
FILMOMÁNIA
Ťažko sa na notebooku fotí selfie vlastnej poličky... o to krajšie sa na ňu ale pozerá :)