Reklama

Reklama

Najsledovanejšie žánre / typy / pôvody

  • Dráma
  • Komédia
  • Akčný
  • Animovaný
  • Dokumentárny

Recenzie (1 625)

plagát

Baggio: Božský copánek (2021) 

Najskôr som si myslel, že pôjde o dokument, napokon je to životopisný film jedného z najmilovanejších talianskych futbalistov všetkých čias. V typickom talianskom náleve temperamentnosti a emocionality, film sa sústredí na dôležité okamihy Baggiovho života, ako pripomínajúci "sľub" trojročného Roberta otcovi po prehre Talianska s Brazíliou vo finále MS 1970, či pochybnosti o vlastných schopnostiach či úskaliami so zraneniami. Tieto a iné momenty (ako napr. súpisky na zápasy MS 1994) sú integrálnou súčasťou patetickosti ale páčia sa mi rozhovory ako je napr. s jeho vlastným otcom po úspechoch, ktoré futbalista mal a bolo to také upevňujúce, stále nohami na zemi. A tak si tento film budem pamätať.

plagát

Pravda (1960) 

Nedokážem sa povzniesť nad to, že od Clouzota čakám osobitejší a inovatívnejší prístup k dielu. Nehovorím, že príbeh je prostý, ale nevyužíva prostriedky súdnej drámy ako napätie, hoci o vražedných sklonoch Dominique (Bardot) vytvára akúsi dymovú clonu ako aj problém etickosti a morálky nerozvíja ďalej za hranicu média. Je to dobré ale nie výborné. Mzda strachu a Diabolské ženy sú výborné a nielen dobré.

plagát

Dežo Hoffmann – fotograf Beatles (2022) 

Patrik Lančarič vo mne nadobúda dôveru ako talentovaný dokumentarista, ktorý vie zapojiť viacero myšlienkových prúdov zaujímavých a často kontrastných osobností. Keby sa zameral iba na Hoffmanovu fotografickú kariéru v popovom a rokenrolovom hudobnom priemysle, asi by sa nedala pochopiť jeho osobnosť vo väčšej šírke. Práca s materiálom teda nespočívala iba v reportážnom a autobiografickom náhľade na tohto človeka, ale i poctivým úsilím priniesť zábery dobové a skvelo to postrihať, aby divák zachytil duch doby a spôsob, akým sa vykonávala  práca s varením negatívov a ako sa premýšľalo vo fotení v tej dobe obecne. Poznačenie zo španielskej občianskej vojny a komplikovaná púť tohto židovského svetobežníka, ktorý rozmýšľal umelecky a ľudsky, narážala na tvrdý technokratizmus a pragmatizmus, ktorý Lančarič dôveryhodne zobrazil a ktorý stál tohto obdivuhodného fotografa lepšie materiálne zabezpečenie.

plagát

Výlet do přírody (1946) 

Asi najlepší krátkometrážny film aký som v živote videl. Renoirova réžia je tradične hravá, vtipná, alegorická, nostalgická s nezvrátiteľnou trpkosťou. Výlet do prírody je esenciou života, kde láska naráža na spoločenské nedostatky doby a prostredia a kde sa väčšina dôležitých okamihov odohráva "mimo dialóg". Tým, že Renoir film nedokončil "podľa plánu" len dodáva snímke ohromnej účinnosti. Čas plynie, ocitáme sa na plavbe jazera s hustým dažďom, ktorý značí to, ako čas neúprosne letí a osud nie je možné vrátiť späť.

plagát

Panama (2022) 

Ten film má veľký počet atribútov, pre ktorý ho môžeme nazvať suterénom. Scenár B-, hrkotajúcu, vnucujúcu sa a neprehľadnú ručnú kameru, bývalú hviezdu hollywoodu, ktorá už má ban snáď všade a nik s ňou nespolupracuje a nechcenú vtipnosť a extrémnu neprehľadnosť deja ako takého. Divákovi je úplne jedno, čo sa na plátne deje a či topic of the movie o tom, ako je obchod s pochybným "zbožím" komplikovaný, vie podať. Lebo práve spôsob podania dáva filmu hĺbku a tu žiadna nie je.

plagát

Vdovy (2018) 

Steve McQueen rozhodne zdôrazňuje ťah na bránu pokiaľ ide o rodové, etnické či rasové nerovnosti. Samo o sebe je to veľké bremeno ale jeho filmárske zručnosti sú vysoko nadpriemerné a jedinečné. V tomto prípade podáva v celku bežný trilerový námet na polnočnú hodinu v komerčnej televízii ale takýto opis by rozhodne nebol dobrý k bagatelizácii problému. 4 vdovy hnusných zločincov preberajú maskulinitu ich duchov. Jednajú rázne, ale (niektoré) emočne žensky. Je to dosť atypické, keďže sme zvyknutí na to, že tento žáner je dosť stereotypný podľa našich preferencií. A takisto vidieť Farrella, Neesona či Duvalla ako zbabelcov alebo ziskuchtivých "vychcancov" a nie heroizovanými "záchrancami" nie je bežnou vecou. Obsah zápletky je v niektorých momentoch moc prekombinovaný ale silou režiséra stále držané v úctyhodnom napätí a primeranej vážnosti. Podobné 25. hodine a niektorým atmosferickým artovejším francúzskym trilerom.

plagát

Phantasm II (1988) 

Phantasm II neprináša nový "mor hrôzy". Ide o akčnejšiu zábavu, ktorá si zachováva ducha jednotky ale má nábeh na niečo podobné ako Raimiho dvojka Evil Dead. Má rozpočtovo voľnejšie ruky a pracuje pod istou značkou, ktorá definuje dobu a štýl, akým sa tvorilo v tom čase. Znova tu postavy nepredstavujú individuality, ale sú súčasťou morbídnych hrátok s mizanscénou, sú loutkami, ktoré nie sú dôležité ako bytostná inherencia samostatnej osobnosti ale nástroj na vyprodukovanie bizarných situácií. Niektoré sú úsmevné, niektoré úchylné a niektoré nápaditejšie. Rozhodne vás  nebude zaujímať vzťahová zložitosť a motivácia postáv (tam sa stratíte) ale prítomný moment.

plagát

Ecce homo! (1928) 

Vyspelý a citlivý snímok zachytávajúci dejiny druhej priemyselnej revolúcie a pohľadom (pre)ambiciózneho Johna Simsa. Človeka, ktorý vyrástol ako dieťa pokroku civilizácie a ktorého mindset v prostredí pretvárajúceho sa a rýchlo sa meniaceho New Yorku ho "osvecuje" k výnimočnosti a nedotknuteľnosti. Láska k žene a strádanie v kariérnom živote a uvedomenie si zodpovednosti za chod rodiny ho doviedol na mizinu a hľadá stratenú tvár. Uvedomil si, že v živote sú veci o ktoré treba bojovať, aj keď možno nevyjde to, čo videl optikou rozžiarených očí ešte pár rokov dozadu. Je to strhujúci film o túžbe hľadania stratenej tváre a chuti bojovať v ťažkých situáciách. Ukazuje to na krehkosť, zraniteľnosť ale i vnútorné odhodlanie človeka-postavy. Divák ju teda vidí vo viacerých polohách a nielen v prikrášlenej podobe. Film pracuje s nivelizačným potieraním skupín obyvateľstva smerujúcim k otázkam existenciálnym, ktorých životný boj vyzerá v mnohom veľmi podobne. Nehľadiac, kto má aké postavenie, vplyv či majetok.

plagát

Psie popoludnie (1975) 

Filmy Sidneyho Lumeta sa okázalo obracajú na svedomie Ameriky. Témy filmov vrátane Psieho popoludnia (1975) sa zaberajú právnym a morálnym dilemám, infiltrácie paternalistického politického systému a neschodnosťou korigovať triedne a občianske rozdiely. Al Pacino v roli Sonnyho je zvláštnou figúrkou, ktorý vystaví smrteľnému ohrozeniu skupinu ľudí ale v duchu je to empatický a príjemný chlapík s prejavom náklonnej pomoci, pokiaľ si vie vybaviť problém druhej osoby vo vlastnú optiku. Otázka však znie, ak je toho schopný, pretože inteligenčný a emocionálny kvocient ho dosť limituje ako i náhlosť situácie, do ktorej sa spolu s hysterickým Salom (J. Cazale) dostal vlastným pričinením. Vyvracia tak bežné stereotypy postáv kladných hrdinov, ktorí miesto myslenia "bezchybne" a promptne konajú ale nie je ani jednorozmerný psychopat, akého ho vidia ľudia z konzumných televíznych prijímačov komentovaných štábom reportérov. Častokrát však koliduje na ceste vyriešiť si svoje alebo druhých problémy s problémami ďalšími, eskalujúcimi a radikálnejšími. Lumet tu predostiera skvelú psychologickú mozaiku previazanosti triednych vrstiev a humánnych princípov. Čo si z vyobrazenia Brooklynu 70.rokov dozaista inšpirovalo Spikea Leeho.

plagát

Volver (2006) 

Krásne a energické nápady preštrikované v rozpačitej sieti epizódiek. Každá sujeta prekypuje originalitou a farbivosťou emócií. V tom tkvie kúzlo Almodóvarovej atypickej dramaturgie. Až som si prial, aby sa venoval buď línii mŕtvej/živej matky, vzťahom v rodine alebo stratenej tety, o ktorého by svoje miniatúrne scenáristické nápady nechal vyniknúť v menej podstatných nuansách (na spestrenie deja, nie ako jeho nositeľ). Bunuelove nápady sú mi v miniatúrnejších schémach bližšie. Každopádne, máme tu množstvo podnetov a stimulov pre pohladenie oka a zmyslov. Cruz v plnej kráse, ženský ukecaný južanský temperament (tu pokojne ide viac o rušivejší element), mamičkovské módne doplnky a citlivého Pedra, ktorý načúva ženskej citlivosti a sentimentálnejšej "ľudskosti" - skrátka, Almodóvarov feministicky adaptačný štýl je kultom a akýmsi "prapôvodcom" cností.

Ovládací panel
141. naj užívateľ Slovensko
37 bodov

Reklama

Reklama