Reklama

Reklama

Najsledovanejšie žánre / typy / pôvody

  • Dráma
  • Komédia
  • Akčný
  • Animovaný
  • Krátkometrážny

Posledné recenzie (1 620)

plagát

Vdovy (2018) 

Steve McQueen rozhodne zdôrazňuje ťah na bránu pokiaľ ide o rodové, etnické či rasové nerovnosti. Samo o sebe je to veľké bremeno ale jeho filmárske zručnosti sú vysoko nadpriemerné a jedinečné. V tomto prípade podáva v celku bežný trilerový námet na polnočnú hodinu v komerčnej televízii ale takýto opis by rozhodne nebol dobrý k bagatelizácii problému. 4 vdovy hnusných zločincov preberajú maskulinitu ich duchov. Jednajú rázne, ale (niektoré) emočne žensky. Je to dosť atypické, keďže sme zvyknutí na to, že tento žáner je dosť stereotypný podľa našich preferencií. A takisto vidieť Farrella, Neesona či Duvalla ako zbabelcov alebo ziskuchtivých "vychcancov" a nie heroizovanými "záchrancami" nie je bežnou vecou. Obsah zápletky je v niektorých momentoch moc prekombinovaný ale silou režiséra stále držané v úctyhodnom napätí a primeranej vážnosti. Podobné 25. hodine a niektorým atmosferickým artovejším francúzskym trilerom.

plagát

Phantasm II (1988) 

Phantasm II neprináša nový "mor hrôzy". Ide o akčnejšiu zábavu, ktorá si zachováva ducha jednotky ale má nábeh na niečo podobné ako Raimiho dvojka Evil Dead. Má rozpočtovo voľnejšie ruky a pracuje pod istou značkou, ktorá definuje dobu a štýl, akým sa tvorilo v tom čase. Znova tu postavy nepredstavujú individuality, ale sú súčasťou morbídnych hrátok s mizanscénou, sú loutkami, ktoré nie sú dôležité ako bytostná inherencia samostatnej osobnosti ale nástroj na vyprodukovanie bizarných situácií. Niektoré sú úsmevné, niektoré úchylné a niektoré nápaditejšie. Rozhodne vás  nebude zaujímať vzťahová zložitosť a motivácia postáv (tam sa stratíte) ale prítomný moment.

plagát

Ecce homo! (1928) 

Vyspelý a citlivý snímok zachytávajúci dejiny druhej priemyselnej revolúcie a pohľadom (pre)ambiciózneho Johna Simsa. Človeka, ktorý vyrástol ako dieťa pokroku civilizácie a ktorého mindset v prostredí pretvárajúceho sa a rýchlo sa meniaceho New Yorku ho "osvecuje" k výnimočnosti a nedotknuteľnosti. Láska k žene a strádanie v kariérnom živote a uvedomenie si zodpovednosti za chod rodiny ho doviedol na mizinu a hľadá stratenú tvár. Uvedomil si, že v živote sú veci o ktoré treba bojovať, aj keď možno nevyjde to, čo videl optikou rozžiarených očí ešte pár rokov dozadu. Je to strhujúci film o túžbe hľadania stratenej tváre a chuti bojovať v ťažkých situáciách. Ukazuje to na krehkosť, zraniteľnosť ale i vnútorné odhodlanie človeka-postavy. Divák ju teda vidí vo viacerých polohách a nielen v prikrášlenej podobe. Film pracuje s nivelizačným potieraním skupín obyvateľstva smerujúcim k otázkam existenciálnym, ktorých životný boj vyzerá v mnohom veľmi podobne. Nehľadiac, kto má aké postavenie, vplyv či majetok.

Posledné hodnotenia (5 550)

Všetci moji zberači a ja (2000)

02.07.2022

Panama (2022)

01.07.2022

Rok pokojného slnka (1984)

01.07.2022

Pravidlá muštárne (1999)

23.06.2022

Žert (1968)

22.06.2022

Spiderhead (2022)

20.06.2022

Venom 2: Carnage prichádza (2021)

20.06.2022

Borg/McEnroe (2017)

20.06.2022

Nedeľa vo Ville d'Avray (1962)

17.06.2022

Reklama

Posledný denníček (8)

12 signifikantných filmových hudieb

V tomto "zozname" uvádzam niekoľko rezonujúcich hudieb, ktoré vznikli pre konkrétny film a majú vo mne aj po rokoch hlboký doznievajúci ohlas. Filmová hudba prináša do filmu emócie a špecifickú atmosféru, mnohokrát je hudba umocňujúcim stimulom. Je nemožné vymenovať všetky moje obľúbené filmové melódie, suity či tematické skladby (vyhnem sa však spievaným piesňam), zameriam sa aspoň na 12 "soundtrackov" alebo "themes". V krátkosti zdôvodním ktoré a prečo...

 

Leonard Rosenman - East of Eden 1955 theme https://www.youtube.com/watch?v=Bh7iF0BxuNo

Pôsobivosť hudby odráža viacero faktorov. Je to skutočne skomponované veľmi nostalgicky, odráža to orchestrálny cit, veľmi atmosferické ladenie a nádej.

 

Georges Delerue - Le Contempt 1963 Camille theme https://www.youtube.com/watch?v=arX8xf_p1vk

Zmyselné vlnenie, zamyslenie sa nad životnou križovatkou, zároveň plnohodnotne melodické. Tá hudba je božská a akoby nemá koniec. Je ladená temne ale emocionálne dojemne. 

 

Jerry Goldsmith - Chinatown 1974 soundtrack https://www.youtube.com/watch?v=UUC2d6NSt0s

Dokonale vyvážený soundtrack dopomáha priblížiť atmosféru Los Angeles 30.rokov. Skvelé jazzové linky ale aj dusný napätý klavír, kde chybný krok môže znamenať smrť. Jerry Goldsmith sa naladil do príbehu tak silno, že vytvoril tak typickú filmovú hudbu, tak osobitú a tak nevtieravú, že vás sama pohltí bez toho, aby sa nasilu snažila.

 

Bernard Herrmann - Vertigo Scene d´Amour 1958 https://www.youtube.com/watch?v=ObbHRxvpLJ4

Tak celý soundtrack je božský. Herrmann tu ukazuje svoju komplexnosť. Idylická romanca je dopĺňaná neistotou aj napätím, čo bude ďalej. Scene d´Amour je zato najsentimentálnejšou časťou hudby, ale vyjadruje nekonečnosť podriadenosti Scottyho vlastným fantáziám lásky, ktoré sa nedajú naplniť.

 

Ennio Morricone - Once upon a time in America 1984 Deborah theme https://www.youtube.com/watch?v=PuyYc0gINbU

Brooklyn, niekoľko dekád. Túto filmovú hudbu prehrával Leone priamo na pľaci, kde herci točili svoje scény. Je neuveriteľné, aké trvácne a kvalitatívne doznievanie má. Ako by ste sa príbehom prechádzali sami, zažili to isté a bolestne spomínali.

 

Ennio Morricone - Mission 1986 https://www.youtube.com/watch?v=J5qlWLXbfL4

Hudba využíva aj domorodé prvky využitia hudby, je čistá, návyková a veľmi dojemná. Morricone tu vyjadril možno najosobitejšiu spoveď svojho komponovania.

 

Max Steiner - Gone with the wind Tara theme 1939 https://www.youtube.com/watch?v=oxOrh19hAP8

Nie nadarmo sa hovorí o Steinerovi ako o priekopníkovi a otcovi filmovej hudby. Jeho King Kong či The Informer majú inovatívny hudobný jazyk. Tara theme je hrejivá óda do romantického vzťahu vo filme, má orchestrálnu komplexnosť. Tie husle sú neprekonateľné.

 

Hans Zimmer - Last Samourai, Way of life 2003 https://www.youtube.com/watch?v=Vp6_Rjxs9U8

Film možno prehráva takú tú spirituálnu nosnosť ďalekého východu lebo ňou vyjadruje hollywoodsku reflexiu, čiže áno, možno tu badať takú snahu o prerábku veľmi typickej východnej kultúry z čias samurajských vojen pre mainstreamové západné publikum, Hans Zimmer je však mimoriadne oddaný téme. Na relax a zamyslenie ideálne. Idylls end je taktiež skvelý track.

 

John Barry - Walkabout 1971 https://www.youtube.com/watch?v=JM15oUjdXh4

Táto Barryho hudba ma baví najviac. Dvaja súrodenci sa brodia prekážkami života a nepríjemné a náročné výzvy ich posilnia do konzumného života. Hudba je veľmi vnímavá a podnieti sa zamýšľať nad témou a štylistickými prvkami Roegovho filmu. Jej počúvaním sa vám vybavia aj kľúčové scény filmu ako napr. nahá scéna v jazere. Hlavná téma je veľmi evokujúca a rezonujúca.

 

Nino Rota - The Leopard 1963 https://www.youtube.com/watch?v=dof42jmB9jA

Valčík, talianske tance a snobský bál. Je uvoľňujúca a má okúzľujúci štýl.

 

Leonard Bernstein - On the Waterfont 1954 cab scene https://www.youtube.com/watch?v=UtKAqsWdAO0

Scéna celého filmu. Je to taká katarzia. Majstrovský dialóg Branda a Steigera (teda skôr monológ Branda). Je katarzný, dojemný i melodramatický. "I could have been contender, i could have been somebody"!

 

Popol Vuh - Aguirre, der Zorn Gottes 1972 https://www.youtube.com/watch?v=1u7vzaqITMA

Tu troška podvádzam. Neni to "typický soundtrack". Minimalistické inštrumentálky, kde zvuk je vydávaný aj nástrojmi aj zvukom vytvára takú mystickú auru celej plavby vo filme. Absolútne sa hodí na ten hypnotický vizuál, ktorý má akoby spomalené rozprávanie.

12 signifikantných filmových hudieb

Ovládací panel
139. naj užívateľ Slovensko
37 bodov

Reklama

Reklama