Reklama

Reklama

Cenzorka

  • angličtina 107 Mothers
Dráma
Slovensko / Česko / Ukrajina, 2021, 93 min

Irina je oddanou dozorkyňou vo väznici č. 74 v Odese - v ženskom nápravnom ústave na Ukrajine, kde stráži viac ako sto väzenkýň. Lesja, odsúdená na sedem rokov za zločin z vášne, je jednou z nových žien, prichádzajúcich do basy. Je tehotná so svojim prvým dieťaťom. Kým si Lesja postupne zvyká na pravidlá väzenského života, zisťuje tiež, že viaceré jej spoluväzenkyne postihol podobný osud. Matky s malými deťmi majú povolenie ich raz za čas navštíviť v oddelenej časti väznice, kde sa o nich starajú benevolentné sestry a dozorkyne. Pokiaľ však väzenkyňa nenájde pre svoje dieťa domov po jeho tretích narodeninách, potomka umiestnia do ústavnej starostlivosti, čo je tragédia pre každú matku a dieťa, ako aj ťažká rutina pre Irinu, ktorá je zodpovedná za odovzdávanie detí do sociálnej starostlivosti. Pod zámkom a takmer s nikým, na koho by sa mohla obrátiť vo svete vonku, musí Lesja nájsť spôsob, ako zabrániť tomu, aby jej syn skončil v sirotinci. (Filmtopia)

(viac)

Recenzie (4)

pepo 

všetky recenzie užívateľa

Krasne vyplnene zadanie toho, co chcel Kerekes natocit. Mam s tym vsak problem v tom, ze to je uplne mimo mojho vnimania kinematografie. Nenudil som sa, ale absolutne ma to nedokazalo strhnut na akejkolvek urovni. Na druhej strane ocenujem silnu autentickost, skvele herecky aj vypovednu hodnotu. Festivalova cielovka bude velmi spokojna. 6/10 ()

Topco 

všetky recenzie užívateľa

Je to sympatický trend, že tuzemských dokumentaristov čoraz viac lákajú možnosti hraného filmu (Škopova Eva Nová, Vojtekove Deti, Remova Láska pod kapotou). Novinka Košičana Petra Kerekesa osciluje na hrane hraného dokumentu a hraného filmu. Film je paradoxne silnejší vo svojej dokumentárnej polohe než v dramaturgii tej hranej, príbehovej línie, ktorú vnímam ako nevyužitú. Každopádne, je to kvalitné artové európske kino a spolu s Piatou loďou (2017), stále aktuálnou drámou Nech je svetlo (2019) či Služobníkmi (2020) aj jeden z najlepších slovenských filmov za ostatné obdobie. Tie schody sú peknou, aj keď predvídateľnou bodkou... ()

winstonik 

všetky recenzie užívateľa

Rizikom "hraného dokumentu" je, že si jeho tvorcovia môžu uľahčiť situáciu: ak herci alebo neherci nehrajú alebo dejová línia pokrivkáva, tak ide o dokument, ak mu chýba autentickosť či obsahová výpoveď, tak ide o jeden z filmových žánrov. Cenzorka získala v prestížnych Benátkach cenu za najlepší scenár v sekcii Horizonty a to naznačuje veľa. Neherečky výborne nehrajú a herečka dobre hrá. S dejovou líniou je to o málo slabšie rovnako ako s prvoplánovým záverom, no z filmu cítiť silnú autentickosť. ()

Reklama

Reklama