Recenzie (12 157)
SS - Stát ve státě (2019) (TV film)
Bleskáči v kocke, stručné, ale veľmi dobre spracované. Boli to vtipálci, ktorí si mysleli: a za čo nás chcete trestať, veď sme bojovali proti zhube Európy, ktorým je Stalin a jeho boľševizmus, mali by ste nám ďakovať! Dokument spomína aj veľmi zaujímavé informácie, ako napríklad, že v roku 1933 malo 17% členov SS doktorát, čiže žiadni hlupáci to neboli, "len" túžili po svojvôli a beztrestne vraždiť. Humoristom bol ale aj ich šéf: "Himmler vydal rozkaz k oplodňovaniu a vyzval esesákov k mimomanželským vzťahom, pretože deti nemajú len kňazi a to už odkazuje na židovstvo." 😆 Fakt psycho, lepšie spracovaný je potom už len seriálová podoba Mýty a realita: Pravá tvář SS (2022).
Život v Německu za války (2020) (TV film)
"V mojom okolí nie je žiadny otvorený nacista, ale každý je pasívny, nikto neprotestuje. Ako keby to, čo sa deje, bolo nevyhnutné." Tak to presne funguje, stačí, že väčšina mlčí. Niektoré obrázky z tohto dokumentu už bolo vidieť aj inde, ale celkovo vynikajúce výpovede bežných ľudí, čítania z listov, človek sa dostáva do duše ľudí, ako mysleli, ako tú dobu prežívali. Že napríklad aj v čase bombardovania stále niektorí ešte myslia, kde zohnajú toastovač...
Levels (2024)
Matrix z jemne prefiltrovanej kanalizácie, niektoré myšlienky sa dajú podchytiť, spracovanie smerom ku koncu čoraz horšie. Je dobré si pripomínať, že virtuálna realita je len umelý produkt a že digitálny svet nie je skutočným svetom, hoci to niekedy splýva. Iróniou je, že film poukazuje na skazonosnosť umelej inteligencie, no sám pôsobí, ako by bol jej produktom a len napodobňoval to, čo už bolo kedysi vytvorené.
Kdo zabil Johna Lennona (2020) (TV film)
"Všetko to bolo len z túžby po sláve." Blázon, ten Chapman. Len škoda, že tak tri štvrtiny dokumentu sú skôr o Lennonovi než o ňom. Každopádne, či ľutuje, či už nie, je naozaj otázka na náš "civilizovaný" systém, prečo Chapman sedí v base 44 rokov za niečo, za čo v Amerike prepúšťajú za dobré správanie po 15 rokoch - tak to tvrdí dokument. Ak je tomu tak, akoby sám systém potvrdzoval, že rovnosť ľudí aj pred zákonom je len ilúzia.
Středověké srdce Evropy (2024) (seriál)
Pekne odrozprávané a vizuálne prekrásne. Stredovek veľmi dobrý a potom sa stáva z toho taká trošku obohratá platňa. Do hĺbky sa nejde a na všetko sa pozeráme z dronu, čiže je to vlastne dokument "České hrady, zámky a architektúra z výšky". Svojou vizážou dokument urobí dojem. Informačne, aj vzhľadom na stopáž, taký poloprázdny rýchlik.
Středověké srdce Evropy - Královské a šlechtické hrady (2024) (epizóda)
Každá pikoška v takýchto vizuálnych dokumentoch dobre padne. Tá s Václavom IV. bola výborná. Veštba mu predpovedala, že zomrie pred vežou, tak pred ňu prestal chodiť a nechal ju nechal zbúrať. Odišiel na iný hrad a šup ho, mŕtvica (to inak vtedy, keď sa dozvedel o prvej pražskej defenestrácii). Zomrel naozaj ešte pred vežou. Pred tým, než bola odstránená...
Cellar Door (2024)
Pozor na dvere do pivnice, občas vŕzgajú viac než manželské vzťahy a tam to zvykne škrípať ako zuby Stevea Buscemiho. Ono to celkovo znie ako horor alebo thriller, ale nakoniec je z toho len manželská dráma, pričom problémy sa vynárajú postupne s tajomstvami uchovanými až do konca. Treba sa však pripraviť na to, že naozaj nejde o thriller, chce sa tak tváriť, ale má málo tých prvkov, aj keď na atmosfére celkom popracoval. Je to však len dráma a nie úplne zlá.
Svoboda (2024)
Populárny zlodej jánošikovského typu s krátkym životom. Čiže niečo ako bežný politik, žiaľ, tam je tá životnosť zbytočne predlžovaná a zvyčajne bohatým neberú. Taká zidealizovaná verzia príbehu o statočnom zlodejovi, ľudovom hrdinovi, po ktorom polícia šla viac než po násilných vrahoch a gangsteroch. Príbeh je skoro noir, pretože ústredným prvkom nie je akcia a krádeže, ale hlavne žena s tým spojená. Je to malý príbeh lupiča Bruna Sulaka, o ktorom sa vlastne až tak veľa do hĺbky nedozvedáme.
Dunaj, k vašim službám - Episode 5 (2024) (epizóda)
Vo veselohre Dunaj sa to chichotavými momentmi len tak hemží, avšak jedno ma zarazilo: tá vulgárnosť. To keď ten kripel gardista opakovane nadáva ženám do súk. To fakt už nedávam. Tvorcovia by si mali uvedomiť, že dnes už nie je vhodné dávať takéto repliky do narkózovej prime time a že namiesto ty suka! postačí aj nejaké jemnejšie synonymum. Napríklad, ty Plaváková!
Marilyn - vzestup a pád (2022)
Informačne nič komplexnejšie nevyšlo. Pravé zábery, pravé svedectvá, priamočiary popis od narodenia, neľahkého detstva až po slávu, ktorá rýchlo zhasla, aj keď ostala pre ľudí večná. Marilyn ostáva dokonalým dôkazom toho, ako to v živote a potom aj v Hollywoode funguje. V mladosti zneužívaná a vysmievaná - to poznačí dušu a je ako keby predlohou pre psycho osobnosti tužiace po sláve, uznaní, niekedy to ústí až k diktátorstvu, ak sa taký človek dostane k moci. Ale táto šla po obrázkoch, sprvoti statických, no potom hlavne pohyblivých. A ako sa z dokumentu dozvedáme, ona sama nebola výnimkou - nebola by ničím, keby náhodou nejaký majiteľ štúdia nedostával fajku, keby náhodou tu a tam neroztiahla správne končatiny, keby náhodou nepovedala nie, keď jej hovorili: no tak, vyzleč sa, stav to na sexappeal, cudných tu máme dosť! Presný návod pre hééérečky platný dodnes. S tým rozdielom, že niektoré si dnes po 30 rokoch spomínajú, že vraj boli zneužité, ale zarobené milióny vrátiť samozrejme nechcú. Marilyn si vyskúšala všetko - nespočet vzťahov, spomína sa, že veľa bolo aj lesbických, potom plno alkoholu, práškov, nahá si chodievala po hoteloch aj výťahmi až prišli pokusy o samovraždu a zvieracia kazajka - verejnosťou vraj milovaná, super populárna, bohatá a hlavne stále nešťastná. Ten prenesený pocit hanby, keď ju človek vidí ožratú spievať Happy Birthday, Mr. President, to pociťujem pri každom čo i len sekundovom vzhliadnutí. Každopádne dokument hodnotí jej smrť tak, akou asi bola. Žiadna samovražda, jasne naordinovaný čipok s barbiturátom od ľudí od Giancanu a jeho kamoši Kennedyovci s tým určite nič nemali, to by bola konšpirácia. Až vtipné, že aj tu sa meno Kennedy spomína len tak opatrne, pretože na tú auru top prezidenta 20. storočia sa siahať nesmie. Pritom celá rodina premafiovaná. Marilyn sa zaplietla tam, kde ani jej sláva neznamenala nič. Smutné tiež je, že, citujem, "o jej telo sa nikto po smrti nehlásil..." Musel sa prihlásiť až jednoročný manžel, aby ju pochovali... Ten slávny bejzbalista, ktorý ukončil manželstvo kvôli najslávnejšej scéne zo Slameného vdovca (1955).