Reklama

Reklama

Amadeus

  • USA Amadeus (viac)
Trailer 1
Dráma / Životopisný / Hudobný
USA, 1984, 160 min (Director's Cut: 180 min, Alternatívna 173 min)

Réžia:

Miloš Forman

Scenár:

Peter Shaffer (divadelná hra), Peter Shaffer (pôvodný scenár)

Hudba:

Wolfgang Amadeus Mozart (nepôvodný), Antonio Salieri (nepôvodný)

Hrajú:

F. Murray Abraham, Tom Hulce, Elizabeth Berridge, Roy Dotrice, Simon Callow, Christine Ebersole, Jeffrey Jones, Charles Kay, Kenneth McMillan, Kenny Baker (viac)
(ďalšie profesie)

Obsahy(1)

Píše se rok 1781 a Antonio Salieri (Abraham) působí jako dvorní skladatel císaře Josefa II (Jeffrey Jones). Když ke dvoru přijede Mozart (Tom Hulce, nominovaný na Oscara), Salieri si s hrůzou uvědomí, že božské hudební nadání, které si přál mít on sám, dostal do vínku tento obscénní a rozpustilý vtipálek. Salieri dohnán žárlivostí k zuřivosti organizuje intriky s cílem zničit Mozarta, k čemuž je ochoten použít všechny dostupné prostředky. Možná i vraždu. Podařilo se Salierimu umlčet jednoho z největších géniů světové hudby? Záhada - a hudba - zůstávají. Amadeus - velkolepý historický epos, nádherná oslava hudby Wolfganga Amadea Mozarta. Na Berlinale 2002 Miloš Forman představil Amadea v nezkrácené verzi. (oficiálny text distribútora)

(viac)

Diskusia

Panacek

Panacek (hodnotenie, recenzie)

25 nebo kolik let jsem okolo toho chodil jako okolo horké kaše a nakonec jsem si to teda dal a - jak jsem se bál - je to peklo na zemi. Tenhle kus bych cítil na "odpad" , nebýt bezchybného soundtracku. Za ten ale Forman tak jakoby nemůže... Kdyby to ti yankees odehráli všechno v "denimu a tričkách s potiskem", tak by se to dalo ještě pochopit, ale v těch retro ohozech je to pitvoření na facku. Salieri coby Dracula bez komentáře. Jitka Molavcová, jako poslední hřebík do rakve. Hollywood v nejhorším smyslu slova. Uff! Uff!

frxXx

frxXx (hodnotenie, recenzie)

aj ked to nieje historicky presne je to genialne....nieje to predsa dokument kde su fakty dolezite:)...skvely film o hudbe,ziarlivosti,podrazoch,genialite,pretekani,a vzbure proti tradiciam a mode

Šandík

Šandík (hodnotenie, recenzie)

Myslím, že nevyužít v životopisném filmu o Mozartovi Mozartovu hudbu by mohl pouze šílenec nebo anarchista...

Rieux

Rieux (hodnotenie, recenzie)

Tak tento film som videl ked som mal len 13 rokov a po par minutach som si uvedomil ze je jedinecny. Samozrejme ze tam su uzasne kostymy, perfektne realie, ale to maju aj ine filmy, ktore zdaleka nedosahuju kvality Amadea. Tento film nie je iba zivotopis Mozarta, ako mozeme byt zvyknuti z historickych filmov, ale by som si dovolil povedat ze je tam genialne vsunuta atmosfera thrilleru, ktory sice vobec nevychadza zo skutocnej historie ale aj tak. Chudak Salieri sa musi obracat v hrobe, ved vlastne kvoli Amadeovi si teraz o nom mnozstvo ludi mysli ze bol vrah. Za velke plus povazujem ze tvorcovia vyuzili Mozartovu hudbu a nesnazili sa oslovit nejakeho filmove skladatela. To by potom bol asi iny film. Skratka, vynikajuci film, ktory sice zavadza, ale to nevadi. Po jeho pozreti som si v hlave spieval Eine kleine Nachtmusik este cely mesiac...

AlchENEMY

AlchENEMY (hodnotenie, recenzie)

Rozhodně jedno z vrcholných Formanových děl. Výborně zpracovaná závist Salieriho na Mozarta a celková atmosféra filmu je přesně taková, jaká k tomu patřit má - atmosférická. Další hvězdičky si zaslouží výtvarná stránka filmu, kostýmy, kulisy,. Navíc tento film nechá v člověku dojem - při poslechu samotného Mozartova Requiem se mi pokaždé vybaví scény k dané skladbě z tohoto filmu. Tento film si rozhodně zaslouží minimálně 4 hvězdy.

Šandík

Šandík (hodnotenie, recenzie)

Popravdě řečeno, mě ten programový střet génia s průměrností notně štve. Jestli je ten film dobrý (a na to vezměte jed, že je), tak to není kvůli tomuhle jednoduchému, otřepanému a ještě navíc zcela vykonstruovanému a smyšlenému schématu. Bohužel, Forman takhle schématicky buduje prakticky všechny své "americké" filmy... Vždycky je to nějakým způsobem "výjimečná postava" vs "pitomý zbytek světa". Zjevně je to pro "blockbusterové" publikum stravitelnější než prostý, jen mírně nadsazený popis reálného (malo)světa, jak jej známe z "Lásek jedné Plavovlásky", "Hoří má panenko" nebo koneckonců ješte i "Taking Off"...

Dan9K

Dan9K (hodnotenie, recenzie)

Aqualung: No nevím, jestli pocity pana Salieriho zažil do jisté míry každý z nás...do jisté míry asi ano, ale těch géniů by nemělo být moc :-)

pakobylka

pakobylka (hodnotenie, recenzie)

berg.12: Díky, vypadá to, že jsem vážně viděla delší variantu, aniž bych o tom věděla. Je fakt, že u takového filmu čas nehraje vůbec žádnou roli. Tentokrát jsem bohužel sledovala „Legendu o Zorrovi“ na konkurenční televizi. Můj problém spočívá v tom, že pokud neodejdu od jakéhokoli pořadu včas - tak nejdéle do 10-ti minut - většinou vydržím do konce, i když se jedná o ptákovinu, kterou už podruhé vidět nemusím. :-)

berg.12

berg.12 (hodnotenie, recenzie)

pakobylka: To je jednoduché, jestli tam byla scéna se psy na hodině klavíru, byla to verze režisérská.

pakobylka

pakobylka (hodnotenie, recenzie)

titto: No vida, tak to je pěkné, teď jsem tak trochu zmatená z toho, kterou verzi jsem vlastně viděla - budu na to muset přijít, protože "Amadeus" je v každém případě velice výjimečný film.

titto

titto (hodnotenie, recenzie)

pakobylka: ČT ji vysílala už potřetí... ale tentokrát poprvé v původním formátu 2.35:1

maroon93

maroon93 (hodnotenie, recenzie)

Hm, jedno vysílání na ČT a polepšení o 3 příčky v žebříčku... To mi přijde jako VELKÝ úspěch.

pakobylka

pakobylka (hodnotenie, recenzie)

Kruci, že včera česká televize dávala rozšířenou režisérskou verzi, kterou jsem ještě neviděla, jsem zjistila až pozdě. Co se dá dělat, třeba příště.

Šandík

Šandík (hodnotenie, recenzie)

Dudek: Tohle mi připadá trochu mimo. To je výmluva. Všechny filmy vždycky nějak souvisí s realitou. Třeba i tím, že jí popírají či překrucují. Poměrně známý román o Rembrandtovi, který se tváří jako paměti Rembrandtova osobního lékaře četlo určitě víc lidí než skutečný životopis a 99 lidí ze 100 je bytostně přesvědčena, že se nejedná o román, ale autentické paměti. Románovou fikci Liona Feuchtwangera "Goya" tisíce lidí považují za autentický životopis, přestože Feuchtwanger alespoň nikdy netvrdil, že jde o něco víc než o vyfabulovaný román. Je skutečně velmi těžké lidem vysvětlovat, že takhle to zřejmě opravdu nebylo... Není pravda, že se můžeme odvolat na uměleckou svobodu. Pokud napíšu román v němž bude náš současný prezident líčen jako prvotřídní mafián, který kupčí s bílím masem a drogami, tak se konfrontace s realitou v podobě rozhořčených reakcí jednoduše neubráním. Odvolaní se na uměleckou svobodu je dobrá obrana, ale taky úkrok stranou. Přece jsem měl nějaký důvod, když jsem ve svém románu prezidenta popsal přesně takhle. Pokud natočím film v němž bude Hitler vystupovat jako milý strýček, tak se taky mohu odvolávat na uměleckou svobodu, ale steně budu nutně v podezření z propagace nacismu. Trierova Evropa je IMHO špatný film, protože Trier buď to vědomě falšuje minulost, nebo si pro vylíčení kafkovské atmosféry vybral nevhodné kulisy. Obojí je špatně. Přitom téma denacifikace je skutečně velmi silné a jestli Trier opravdu chtěl vytvořit pouze působivou "kafkárnu", naskýtala se přece řada daleko vhodnějších míst... třeba stalinské Rusko... tož asi tak...

vok

vok (hodnotenie, recenzie)

Po umělecké a herecké stránce se dá hovořit o dokonalosti. Bohužel, falzifikace historie činí film nevěrohodným.

ABCD Marta

ABCD Marta (hodnotenie, recenzie)

nevím jak vy, ale pro mě je Amadeus majstrštyk pana Formana, nikoli Přelet nad kukaččím hnízdem....;)

pan.Kaplan

pan.Kaplan (hodnotenie, recenzie)

Váhal jsem mezi čtyřmi a pěti hvězdičkami. Nakonec to dopadlo nerozhodně - 4,5, což ČSFD neumožňuje a tak jsem po delším váhání dal přednost hvězdám pět. Proč to dilema? Ano, je to geniální film. Geniální herci, kostýmy, hudba - vše, ale přes tohle všechno mě ten film nepřikoval do křesla tak, že bych nebyl schopen vnímat nic jiného, jako se to povedlo třeba Malé Miss Sunshine nebo Babelu. To je ta půlhvězdička, která chyběla.

kminova

kminova (hodnotenie, recenzie)

Poté co jsem zjistila, že je tento film historicky naprosto neobjektivní a smyšlený, trochu mě to zklamalo a chtěla jsem mu dát jenom 4****. Nakonec se ale musím vrátit k původním pěti, je to prostě jeden velký zážitek, který kromě jiného úplně změnil můj vztah k vážné hudbě a opeře.

Rocky88

Rocky88 (hodnotenie, recenzie)

K tý hudbě....Souhlasim s Bergem.12, že je těžší dosadit do filmu již napsanou hudbu, než tam dát hudbu svoji. Forman musel kvůli tomu Amadea upravit tak, aby obraz a hudba dokonale pasovali do sebe. Kdežto u komponování nové hudby stačí, aby režisér rozkázal svému skladateli, že tady musí přidat výšky, zdramatizovat onu skladbu či o tóninu posunout dolů, aby mu to sedělo s dějem. Tudíž svůj film ani nemusí upravovat....!Borec! zjevně nemá ani páru, jak to chodí...

berg.12

berg.12 (hodnotenie, recenzie)

!Borec! Problém je v tom, že Mozartova hudba je již napsána, tudíž scény se častokrát musely přizpůsobovat jí a výběr do filmu mohl dopadnout dost zporfanovaně a lacině. Věř mi, že na tohle jsem docela háklivý. V Amadeovi se to povedlo dokonale a citlivě. Jinak tím osudem jsem myslel, že výběr toho Mozartova nepokládám za laciný trik nalákání diváků, ale že podnobných, které by dokázaly oslovit širší publikum, v hudební historii moc nenajdeš. Osobně za něco takového považuju spíš Mozart Kugeln. ;)

!Borec!

!Borec! (hodnotenie, recenzie)

berg.12: Možná jsme se nepochopili navzájem. Já už přece po několikátý píšu, že film nemusel bejt špatně řemeslně natočenej, ale příběh dá se říct pokulhává v tom směru, že "lehce" překrucuje různé události, což mi zřejmě vadí a proto potom celý film házím do jednoho pytle. A s hudbou nebudu iluze já brát tobě, ale s Mozartovou hudbou neni těžký naložit správně. Plno tvůrců by to dokázalo stejně. Mnohem těžší je sehrát se se svým dvorním skladatelem pro film. Tady je hudba už jen snadně dosazována. Samozřejmě, aby se tu někdo nechytl slovíčkaření a nevykládal mi tu, že když tak snadný, že bych to zvládal taky. To neřikám, ale v porovnání s ostatními filmy to tak myslím. Asi jsem nepobral ale co jsi myslel s tim osudem. Já to myslel tak, že naložit se známým jménem je další lacinější trik a lákání diváků, takže další ulehčená práce....Toť ode mě vše...nevim jestli má dál cenu pokračovat v diskuzi, protože si budeme oba stát za svými názory. Samozřejmě že ten tvůj respektuju, ale dál už by sme se asi zbytečně opakovali. Nebo jestli ještě něco chceš dodat?

berg.12

berg.12 (hodnotenie, recenzie)

!Borec! Možná jsi mě nepochopil, mluvil jsem především o filmové stylizaci. Formanův Amadeus je totiž v jistém ohledu stejně smyšlený, jako mnou zmiňované věci. A je určitě spousta lidí, kteří o trojských válkách vědí víc než o Mozartovi a obrovské množství lidí, kteří o obou vědí zhruba totéž - že někdo/něco takového bylo. Naprosto nesouhlasím s tím použitím hudby, že vynikne všude, ale nebudu Ti tu iluzi brát. A že byl pro téma filmu použit osud někoho, u koho je jeho genialita v porovnání s jiným "prokázána" dobou (viz první scéna s knězem) a i dnes ji člověk může velmi silně pocítit, navíc v souvislosti s hudbou, mi přijde spíš logické a těžko by se v hudební historii hledala podobná dvojice, u které by to takhle fungovalo. Navíc tvůrci fabulují především s těmi nejasnostmi, o kterých jsi mluvil. Že se řada z nich za tu dobu vyjasnila, je už věc trochu jiná, stejně tak, jakože Forman z čistě filmových důvodů nevzal v potaz některá historická připomínkování scénáře (zcela pominul třeba význam Prahy, kdyby byl Mozart vylíčen ve skutečném historickém světle, mohla by se pro současného diváka snadno setřít ona jinakost a konfliktnost apod.)

Dan9K: Důkazy, že Salieri neměl rád Mozarta (alespoň od určitého momentu) už existují. Sice pravděpodobně ne tak jako ve filmu, ale profesní závist tam nejspíš byla. Dochovalo se svědectví v pamětech Konstanz Mozartové, že Salieri neměl nikdy Mozarta v lásce, ale od jedné opery (Nevím přesně buď "Cosi van tutte" nebo "Giovanni") ho opravdu nenáviděl. Nikdo nevěděl proč, všichni to brali jako vzpomínky staré dámy, až před lety se našel Salieriho rukopis jedné z oper a bylo jasno. Pokoušel se o stejný námět, ale nezvládl ho zpracovat, zatímco Mozart uspěl. Koho by to nenaštvalo...

!Borec!

!Borec! (hodnotenie, recenzie)

Tak za 1. - Bavíme se tu o Amadeu a netahal bych do toho jiné filmy a už vubec ne smyšlené komiksy. Za 2. - Když vezmu v potaz historické filmy, které uvádíte, tak jsou ze starší doby a celý jejich průběh je nejasný, ale u Mozarta víme plno konkrétních věcí. Za 3. - Hudba už je sama o sobě dokonalá a zasadit ji do určité sekvence není problém, vynikne totiž všude. Za 4. Nejednat se o Mozarta, byl by příběh a film pro člověka nezajímavý. Ve srovnání s Mozartem však přitahuje. Za 5. - Jak už jsem řekl, film je možná dobře řemeslně natočen, ale to mi nestačí. Chápu však, že plno lidí nadchne...

Dan9K

Dan9K (hodnotenie, recenzie)

A hlavně, ono není úplně vyloučeno, že od Salieriho podobná nenávist skutečně nevycházela, jen na to chybí důkazy.

A mimoto takových lží v historických filmech je kopa, ať už to jsou vystupující bohové ve starověku, Merlin v Artušovské legendě nebo zmrtvýchvstání Ježíše :-)

Súvisiace novinky

Skvostný obraz T. Pištěka v Galerii KODL

Skvostný obraz T. Pištěka v Galerii KODL

16.11.2020

Mistrovské plátno „Adieu Guy Moll“ legendárního Theodora Pištěka, kterým vzdává hold slavnému automobilovému závodníkovi, se bude dražit poslední listopadovou neděli. Obraz, kterému i sám autor… (viac)

Další smutná zpráva z českého filmového světa

Další smutná zpráva z českého filmového světa

03.10.2020

Ve věku 95 let dnes v Praze zemřel herec Karel Fiala, představitel titulní role v legendární české komedii Oldřicha Lipského Limonádový Joe aneb Koňská opera. Zprávu uvedl Český rozhlas. Ostravský… (viac)

Miloš Forman 1932 - 2018

Miloš Forman 1932 - 2018

14.04.2018

Včera ve věku 86 let zemřel režisér, scenárista a pedagog Miloš Forman. Držitel dvou Oskarů, tří Zlatých glóbů a celé řady dalších mezinárodních cen vyrůstal jako sirotek u příbuzných v Náchodě. V… (viac)

Startuje první ročník festivalu Na hlavu

Startuje první ročník festivalu Na hlavu

13.04.2017

V pražském kině Světozor se 20. - 23. dubna koná první ročník filmového festivalu Na hlavu. Nabídne netradiční spojení projekcí často velice známých filmů s přednáškami, jež filmy představí v novém… (viac)

Reklama

Reklama