Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Pôvodný televízny film, vyrobený v koprodukcii s NSR, ktorý sa na pôdoryse kriminálneho pátrania po záhadných okolnostiach predčasnej smrti geniálneho skladateľa W. A. Mozarta, vyslovuje k závažnej problematike zmyslu umeleckej tvorby a cene života a smrti. Aj napriek tomu, že dielo dôsledne vychádza z faktografie jeho života, nechce byť životopisným filmom v tradičnom zmysle slova. Zámerom režiséra a scenáristu bolo vysloviť sa aj ku problematike vzťahu umelca a spoločnosti, keďže rebel Amadeus vyrastal z duchovných koreňov Francúzskej revolúcie a dostával sa do častých konfliktov so zástancami rigidného absolutizmu. V snahe vyhnúť sa rôznym romantizujúcim klišé, snímka akcentuje skôr momenty sociálno-psychologické a spoločensko-kritické. Popri hľadaní odpovede na otázku o zmysle umeleckej tvorby je film aj úvahou o cene života a smrti, o vine, svedomí a zodpovednosti. Kruto ironické, hoci v závere tragické ladenie príbehu, ktorý v retrospektívach rekonštruuje uzlové okamihy Mozartovho života, plastický obraz epochy daný koloritom stredoeurópskeho rokoka, takmer kriminálny pôdorys rozprávania - to všetko vytváralo predpoklady úspešného prijatia filmu. Film získal na medzinárodnom festivale v Chicagu cenu - Zlatú plaketu za scenár. Na kvalitu práce Doda Šimončiča poukazuje cena Paľa Bielika za kameru. (oficiálny text distribútora)

(viac)

Recenzie (16)

marlon 

všetky recenzie používateľa

Geniálny Formanov Amadeus zostane zrejme navždy neprekonaný avšak myslím, že tvorcovia tohto snímku sa ani o to určite nepokúšali. Predsa len oba filmy sú napriek iste podobnosti zamerané podstatne odlišne. Označiť ho však za zbytočný, či dokonca odpad, tak to teda nie vážení, to si robíte srandu ! Čo ste zhulení, či vymetení ? ()

Prubner 

všetky recenzie používateľa

Nevím, jaký mělo smysl natočit rok po Amadeovi další film o Mozartovi, který notabene nepřináší nic nového. Je to snůška epizod z Mozartova života, z nichž většina se objevila i v Amadeovi. Tyto epizody jsou pospojovány rámcem o vyšetřování Mozartovy smrti. Scenárista Zdeněk Mahler tu skoro konspirativně pátrá po tom, kdo Mozarta zabil, jestli svobodní zednáři, policie či třeba Salieri, a stejně na nic nepřijde. Podle mě hledá záhadu tam, kde žádná není. Zcela zbytečný film, kde nestojí za vyzdvihnutí nic, ani herci, ani režie. ()

Reklama

curunir 

všetky recenzie používateľa

,,PÁNI SA NÁM ZDAJÚ VEĽKÍ IBA PRETO, ŽE PRED NIMI KĽAČÍME." __ Detektívka priamo nad Mozartovou mŕtvolou, snažiaca sa prísť nato, kto vlastne zabil slávneho skladateľa. V porovnaní s ,,Amadeom" tu máme podobnú dejovú kostru založenú na retrospektívach a záverečnej katarzii, každopádne, hoci sa porovnanie - aj pre totožné obdobie výroby oboch filmov - ponúka, dá sa to iba ťažko a zakaždým vyjde z tohto súboja víťaznejšie Formanovo veľdielo. Slovenskí herci sú tu obsadení do vedľajších úloh (Chudík ako Haydn), film sa zato môže popýšiť výborným dabingom (výbornému Arminovi Mueller-Stahlovi len dopomohol svojím hlasom Štefan Kvietik), ktorý aspoň z časti zakrýva jeho ťažkopádnosť s nepotrebnými odbočkami (slobodomurárska línia) a preto je 90 minútová stopáž tak akurát. Možno si Luther uvedomoval, že americkú verziu nebudú môcť československí diváci istý čas vidieť, a preto im ponúkol takúto skromnejšiu alternatívu (pochovávanie do hrobu je však prakticky identické). Preto možno povedať, že nejde o úplne zbytočný film, len o iný pohľad. A je veľmi dobre, že sa na televíznych obrazovkách objavuje iba sporadicky. (271. hodnotenie, 14. komentár k filmu) ()

Anderton 

všetky recenzie používateľa

Chce sa povedať, nezabudnite na Zabudnite na Mozarta a vcelku to sedí. Na televízny film prekvapivo prepracované po všetkých stránkach. Vidíme vedľa seba špičku našu hereckú špičku v spoločnosti takého Armina Muellera Stahla a ďalších nemeckých hercov. Vizuálne film pripomína Chytilovú alebo Hertza, ale najmä každý bude hneď porovnávať s Amadeom. To by bolo nespravodlivé, na ploche 122 minút totiž Luther nemohol ísť do hĺbky postáv, skôr len ilustruje dobu a spoločenskú situáciu, s pomocou hercov to ale stačí. Tí skvelo spĺňajú požiadavky svojich typov, všetci sú bez výnimky nesympatickí. Plusom je fakt, že väčšina z nás tento film videla kedysi dávno v tv a ihneď ma trklo pri scéne s Mozartovým psíkom a jeho kopancom, vtedy som bol z toho dosť na vetvy. Ešteže sa mu hneď ospravedlnil. ()

David.Darco 

všetky recenzie používateľa

Na televízny film prekvapivo dobré. Je tam však cítiť nižší rozpočet a celkovú skratkovitosť. Mozart je skrátka osobnosť, ktorá nie že si zaslúži, ale priam potrebuje rozsiahlu plochu rozprávania na veľkom plátne. Čo však zamrzí najviac tak oproti takému Amadeovi Mozartova hudba v Lutherovom filme úplne zaniká. Nedostáva sa jej zadosťučinenia. Čo je svojim spôsobom až urážka. ()

Galéria (12)

Zaujímavosti (4)

  • Zo slovenskej verzie museli vystrihnúť vetu „Súčasná politická situácia nám nedovoľuje..." pretože cenzor tvrdil, že evokuje aktuálny politický kontext. (Raccoon.city)
  • Film sa natáčal v lokalitách Bratislava, Praha, Litomyšl, Milotice a Buchlovice. (dyfur)
  • Režisér Miloslav Luther bol prekvapený, keď objavil svoj film vo videopožičovni v New Yorku. (Raccoon.city)

Reklama

Reklama