Reklama

Reklama

Temný prípad

(seriál)
  • Česko Temný případ (viac)
Trailer 1
Krimi / Dráma / Mysteriózny / Thriller
USA, (2014–2025), 31 h 7 min (Minutáž: 54–86 min)

Hrajú:

Matthew McConaughey, Woody Harrelson, Michelle Monaghan, Colin Farrell, Rachel McAdams, Taylor Kitsch, Kelly Reilly, Vince Vaughn, Michael Potts (viac)
(ďalšie profesie)

Série(5) / Epizódy(31)

Obsahy(1)

Ústředními postavami seriálu jsou dva detektivové, jejichž životy se srazí a propojují během sedmnáct let trvající honičky sériového vraha v Louisianě. (oficiálny text distribútora)

Recenzie používateľa jim_clark65 k tomuto seriálu (7)

Nočná krajina (2024) (S04) 

Nezaslúži si to byť súčasťou tejto značky, je to definitívne najhoršia séria s pomedzi všetkých, chýba herecký "ťahúň", atmosféra absentuje, scenár je priemerný a hodný tak soap opery, ktorá vyšla na NF, réžia je chaotická, príbeh nie je ucelene rozprávaný, vykrádačky rôznych lepších materiálov, zbytočné referencie na S1 hodné pijavice, ktorá nevie sama o sebe fungovať, zbytočná vsuvka paranormálnych elementov, ktoré absolútne nezapadajú do rámca, ktorý je notoricky známy pre túto značku. Skôr je to vzťahová melodramatická soap opera a nie detektívny príbeh, absolútne to nezapadá do značky TD a na betón to neprežije žiadnu fanúšikovskú renesanciu, pretože to objektívne nie je dobré. ()

Part 1 (2024) (S04E01) 

Z počiatku som mal mierny pocit skepticizmu, najmä kvôli môjmu pretrvávajúcemu názoru o celom koncepte daného seriálu: podľa mňa mal byť True Detective len taká „jednohubka“ resp. jednorázovka. S1 je klenot medzi krimi seriálmi a ďalšie série žili v jej tieni a zúfalo sa snažili dosiahnuť daných výšin, ktoré boli nastavené príliš vysoko hneď od začiatku. Preto som na každú ďalšiu sériu pozeral cez iný filter, pretože sa mali s čím porovnávať. (S2 mám osobne radšej, ako S3 – ktorá sa snažila hrať na S1 ale absolútne jej to nevyšlo a celkovo to „vypálilo“ ešte horšie, ako pri S2) Taký istý rámec zastávam aj pri najnovšej sérií. Už podľa traileru bolo jasné, o čo sa bude do istej miery jednať, zmena prostredia na chladné a ponuré má veľký potenciál ale samotné obsadenie je dosť mĺkve až by som tvrdil, že je o ničom. Okrem Jodie Foster sú tam dosť „no-name“ herci/herečky, ktorí bohužiaľ nijak širšie nezaujmú. Tak isto ma nenapĺňala nadšením zmena „showrunnera“, z celkom prevereného Nica Pizzolatta sme sa dostali k nejakej doslova „no-name“ režisérke a scenáristke – Issa López, ktorá pred týmto angažmánom nemala žiadne poriadne meno alebo aspoň zmienku v kategórií krimi (zato Nic mal aspoň dáke zmienky so seriálom The Killing). Bohužiaľ daná neskúsenosť je dosť zjavná a do oči bijúca. Po technickej stránke je prvá epizóda dosť nevyrovnaná, strih je chaotický, rozprávanie príbehu skáče hore-dolu, voľba hudby – najmä titulná pieseň mi do daného seriálu absolútne nesedí. Dať tam „edgy wannabe“ Billie Eilish je dosť divná až neortodoxná voľba. S1 a S3 mali fakt dobré titulné piesne, ale týmto sa snažili ísť takou jednoduchou „temnou cestou“ resp. nastala otázka: „čím ešte viac podčiarkneme ponurú atmosféru tejto kriminálky?“ odpoveď = „no dáme tam Eilish, tá má také divné temné videá a indie „edgy“ pesničky, to tam bude určite sedieť“ – ale ono to tam vytŕča, ako kôl v plote. Pokračujem s technickou stránkou: CGI bolo dosť otrasné a mali sa mu radšej vyhnúť, soby vyzerali až príliš umelo a aj ten medveď v strede epizódy vyzeral smiešne. Réžia mi prišla kostrbatá, príbeh mi prišiel nevýrazný, akoby skôr hral druhé husle k melodráme, ktorá sa diala medzi postavami, ktoré zatiaľ po E01 sú dosť nevýrazné a podpriemerné. Jediný, kto ako-tak zaujme, je Jodie Foster ale ani ona nepôsobí dva krát presvedčivo a zaujímavo. Ostatní herci si idú taký nazvem to „netflix krimi priemer“, za čo by som vinil do značnej miery scenár, ktorý ich nevie potiahnuť. Keď je scenár priemerný až podpriemerný, a obsadíte dosť „no-name“ hercov, tak to potom aj tak vyzerá, celé to pôsobí, ako taká netflixácka priemerná krimi so sci-fi alebo nadprirodzenými prvkami. Snaží sa to dosť kopírovať, stále mi to počas E01 pripomínalo Wind River zmiešaný s The Thing a Dyatlov pass (ak neviete o incidente so sovietskou skupinou v horách, určite si o tom niečo prečítajte – doteraz nie je poriadne objasnené, čo sa stalo). Mne osobne chýbajú v seriály „ťahúni“, ktorí by vedeli vyzdvihnúť aj tento priemerný scenár a dávali by niektorým postavám osobitý punc, kedy by si ich človek dokázal mierne obľúbiť alebo by ho dokázali zaujať. V tejto sérií zatiaľ nie je na zreteli žiaden osobitý charakter typu Rusta, Martyho (obaja S1), Raye (S2) alebo Rolanda (S3). Absolútne mi nesedí do True Detective vsuvka duchovna alebo nadprirodzena, ktorá prekročila únosnú mieru z S1 (kde to vôbec nebolo do takej miery, kedy by sa to dalo považovať za niečo level Akty X). Začiatočná časť by vás mala poriadne navnadiť na pozeranie ďalších častí ale mám taký pocit, akoby si to tvorkyňa uvedomila až ku koncu časti a na rýchlo tam vsunula nejaký „cliffhanger“ v podobe nájdených mŕtvol v snehu. Osobne ma to bohvieako nezaujalo, ale som do istej miery zvedavý, s akým vysvetlením prídu, či už jednému z výskumníkov „preplo“ kvôli tej „zlej vode“ (zmienka asi v strede epizódy) alebo im „preplo“ všetkým, ktovie? Trocha mi to smrdí miernym „woke filtrom“, čo sa týka silných ženských postáv, napr. v podobe tej boxerky aka wannabe herečke Kali Reisovej. Ďalšie očividné mierne „woke bodíky“: postava Foster vychováva dcéru samu, ktorá je lezbička a natáča nejaké prasačinky na internet, do toho, ostatné chlapské postavy sú takí „polomozgovia“, ako napr. ten druhý policajt, ktorý má očividne prepitý mozog. Suma sumárum: je to také nemastné-neslané, príbeh má potenciál ale snaží si brať inšpiráciu z iných vecí a nedarí sa mu stáť na vlastných nohách. Ak by to nebolo pod hlavičkou True Detective = bolo by to podľa mňa ďalšie priemerné mysteriózne krimi hodné tak na zapatrošenie niekde v ponuke NF, určite by to nebol počin hodný reklamy a takého „hypovania“, aké to dostalo od HBO. () (menej) (viac)

Part 2 (2024) (S04E02) 

Príbeh napreduje, réžia sa zlepšila (oproti predošlému dielu) ale stále je to o tom istom = vo svojej podstate to je zlá soap opera s dákou krimi zápletkou (aby sa nepovedalo a mohli to dať pod značku TD). Zvučka mi stále nesedí, Eillish sa hodí skôr do traileru na Morbiusa alebo podobne a nie do seriálu typu TD. Väčšinou sa objavovali neznámejšie piesne, alebo boli originálne vytvorené pre danú sériu. Ten, kto teraz vyberá hudbu pre S4, to celkom fláka a doslova tam tá hudba nesedí a pôsobí divne. To podrýva budovanie hustej a temnej atmosféry, o ktorú sa Issa Lopez snaží ale samotné nadobudnutie danej „atmošky“ je v nedohľadne. Niekto môže nad odkazmi na S1 slintať, mne to prišlo, ako také typické klišé pre niekoho, kto nevie stáť na vlastnom merite práce, ktorú vykonal, tak si potrebuje pomôcť niečím známym a lepším, aby to svoje dákym spôsobom začlenil k tomu spomínanému, resp. Lopez odkazuje na S1, pretože vie, aká je tá séria už dnes legendárna a snaží sa pracovať s niečím, čo bolo unikátnejšie a na míle ďaleko lepšie spravené, ako to, čo ona zatiaľ predvádza. Prežitie chlapa v snehu v takých podmienkach bolo celkom pritiahnuté za vlasy ale tak, zjavne by to bolo možné, ktovie? Je to asi viac pravdepodobné, ako to, žeby hentá fetka nasledovala svojho mŕtveho manžela, ktorý jej ukázal, kde sa nachádzajú zamrznutí vedci. Ďalšie mierne vykrádanie The Thing s tými mikroorganizmami, následne vykrádanie S1 s okultistickou tematikou (vytetovaný zavináč / nájdenie odparkovaného prívesu). Najviac bizarné na celej epizóde je asi to, ako môže byť taký zošuverený „babo-chlap“ s chrchlavým hlasom aka Jodie Foster tak promiskuitný. Scenár je stále na hlboko podpriemernej úrovni, čo sa týka štandardu pre TD je tento z S4 jednoznačne najhorší, niektoré dialógy sú, ako z dákej telenovely a štruktúra príbehu je hodná tureckých soap opier vysielaných na TV Doma. Celé rozprávanie je dosť primitívne a absentuje v ňom také typické dobré temné krimi, ktoré bolo špeciálne osobité, pre túto sériu, konkrétne pre značku TD. Počas epizódy sa kostrbato pokračuje vo vyšetrovaní, budovanie postáv stojí za figu, pretože scenár je slabý a herecké výkony detto (ako som spomínal = chýbajú tam ťahúni a Jodie Foster to sama neutiahne, aj keď, aj jej herecký výkon je taký mdlý a o ničom). Je to žalostné, jediné, čo ma ako-tak drží pritom to sledovať je zase ten istý argument = som zvedavý, ako to teda celé Lopez premyslela a či celý prípad bude mať nejaké racionálne riešenie, lebo zatiaľ to vyzerá, akoby sa to uberalo viac okultistickou cestou, podobnou tej z S1. Budem sa opakovať = ak by to nebolo pod záštitou HBO a pod hlavičkou TD, je to hodné tak priemerného mid-budget NF seriálu, po ktorom by za mesiac ani pes neštekol. ()

Part 3 (2024) (S04E03) 

Fosterka mi čím ďalej tým viac nesedí do danej role, jej postava pôsobí smiešne a niekedy, keď si chce uzurpovať autoritu tak to pôsobí veľmi nevierohodne ba priam komicky. Boxerka hrá stále ten jej typický mdlý štandard. Scenár sa nikam lepšie neposúva, pri každej epizóde mám pocit, ako sme príbehovo len prešľapovali na mieste a až na konci sa niečo „šokantného“ udeje, čistá šablóna ala Gimple z TWD (a to som tie gimplove série TWD mal fakt rád). Niektoré dialógy sa snažia hrať na hlbšie rustove monológy z S1 ale v skutočnosti sú to len také plané reči. Ďalší prípad mierneho vykrádania S1: prípad manželov, v ktorom manžel bil svoju ženu, mi nápadne pripomínal, to čo zažil Marty a Rust na tej „farme“ v S1. Čakal som, že jedna z nich (Fosterka alebo boxerka) ho zastrelí, keď Fosterka vravela, že ho našli „zabitého“ (ale on ešte žil), ale to nikam neviedlo, resp. to vôbec nebolo dopovedané alebo vysvetlené. Všetko pôsobí tak nijako, nesúmerne, a mnou neobľubované paranormálne elementy sa začali množiť, resp. mi to do TD absolútne nesedí = začína to pôsobiť, ako taká tuctová telenovela s hororovo-thrillerovými prvkami. Stavím sa, že ten hľadaný týpek sa stále ukrýva niekde na tej výskumnej stanici, pretože sa zdalo, akoby jej poriadne nevenovali dosť pozornosti a myslia si, že sa niekde zapatrošil uprostred divočiny. Miestami mi už lezú na nervy aj tie neustále a hlavne dlhé ukážky danej kultúry, začína to byť jednoducho príliš naťahujúce a otravné. Príbeh je v polovici svojho epizódneho rozsahu, a mne to dáva pocit toho, čo sa deje už pri viacerých seriáloch v dnešnej dobe = koncept príbehu je hodný možno takých 3 hodinových epizód ale Lopez to natiahla na 6 a preto je vidno,  koľko je tam vaty. Námetovo to sedí skôr do epizód z Akty X alebo Twillight Zone a nie do True Detective. Hláška: „there’s a real explanation for this“ = je niečo, čo si aj ja želám a som fakt zvedavý, ako Lopez vykorčuľuje z tohto tenkého ľadu paralelna a mystika, pretože zatiaľ sa to nezdá, ako niečo normálne vysvetliteľné (zlá voda? Alebo nebodaj zlá baktéria, ktorá napadla vedcov? = čo by bolo dosť pritiahnuté za vlasy až by som to označil sa kravinu, keď zoberiem do úvahy, že toto má byť súčasť značky TD a nie dáka priemerná epizóda z Akty X). ()

Part 4 (2024) (S04E04) 

Zase je o tom istom: príbeh prešľapuje viac-menej na mieste, celú epizódu sa toho dokopy nič závažného nestane, akurát na konci je zase niečo „šokantné“, je až smiešne akú to má periodicitu, ako v nejakej denne vysielanej telenovele. Scenár je stále žalostný, boxerka tento krát na plno ukázala, že je prachbiedna herečka a v seriály pod menom True Detective nemá, čo robiť. Nad predošlým cliffhanger zakončením sa len tak mávne rukou a ide sa ďalej, aj keď sme sa poriadne nikam nedostali. Lacné „ľakačky“, ako z nejakého Céčkového hororu, ktorý vyjde vždy na Halloween, a o rok po ňom ani pes neštekne. Toto mal byť seriál s názvom Night Country a vôbec to nemalo byť pod záštitou značky True Detective, pretože sa tu poriadne vôbec nepátra ale stále sa riešia nejaké vzťahy, ako z telenovely a paranormálne temer špiritistické veci, ktoré do tejto značky absolútne nepatria. Ono aj samo osve by to nestálo za nič, preto to zrejme museli dať pod hlavičku TD, lebo inak by z toho bol zavrhnutiahodný brak. Na odpad to nie je, ale miestami to na to seriózne ašpiruje, najmä keď to hodnotíme merítkom hodným TD. Už len dve epizódy, môj záujem je už len čisto informatívny a vôbec sa nečudujem, ak rapídne klesne číslo sledujúcich buď po predošlej alebo po tejto konkrétnej časti. Definitívne objektívne najslabšia séria True Detective, o tom ani netreba diskutovať. ()

Part 5 (2024) (S04E05) 

Túto epizódu písali vraj štyria ľudia (vrátane Lopez) ale zrejme ani to nepomohlo. Zase začíname úplne niekde inde, a po minulom ukončení ani pes neštekol (teda aspoň sa objaví postava, ktorú našli, lebo taký prešľap by bol už fakt za hranou). Prvý vhodný a celkom dobrý soundtrack ale mierne neopodstatnený, starý policajt hrá na gitare len tak, nemá to nejaký dôvod ale jednoducho jeho syn príde hľadať útočisko k nemu potom, ako ho žena vyhodila z domu a starý pán si hrá len tak na gitare, čo tvorkyňa alebo skôr tvorcovia využili na umnú zvučku a prestrih medzi jednotlivými scénami s protestmi. Celé to pôsobilo dosť kostrbato a na oko, ako kôl v plote, ale pesnička celkom sedela do TD značky, akurát bola nevhodne použitá. Zase mierne vidiny našej obľúbenej a najsamlepšej herečky/postavy, tento krát to ale nezaberá väčšinu epizódy a našťastie sa to nejak neprehlbuje, čo je určité malé bezvýznamné plus. Zarazilo ma nelogické vykecávanie v scenári, čo len potvrdzuje fakt, že to to je prachbiedna telenovela oproti tomu, na čo si človek navykol počas sledovania predošlých sérií. Fosterka na prvé opýtanie vykecá pomaly každý detail prípadu hentej šéfke baní, aj keď je civil a do daného vyšetrovania nemá, čo zasahovať, tobôž získavať informácie. Nakoniec je predsa len potvrdené, že toho bitkára zastrelili ony dve (Fosterka a boxerka), čo bolo predstavené, ako nejaké druhoradé „šokantné“ odhalenie ala telenovela. Nech mi nik nevraví, že to nebolo očividné už od vtedy, kedy sa to spomenulo. Navyše, dosť tým vykrádajú S1 s Rustom a jeho narafičením prestrelky na ranči. Zase sa tam 90% pomaly nič poriadneho nedeje, riešia sa predošlé prípady, hlavný prípad je akoby stále v úzadí a je len občas spomenutý. Doteraz stále nevieme, prečo henten mladý policajt tak „simpuje“ po Fosterke a na šupu vie pomaly bez mihnutia oka (SPOILER) zabiť svojho otca. Znova sa to končí, keď sa začnú veci konečne diať. Jednoducho námetu a podpriemerného scenáru je tam tak na tri hodinové epizódy, a aj tie by určite obsahovali dosť vaty, po piatich epizódach sa to nejak horko-ťažko dostáva konečne do záveru, tak som zvedavý, čo to bude zač. ()

Part 6 (2024) (S04E06) 

Konečne po „cliffhangery“ pokračujeme tam, kde sme minule skončili, aspoň niečo dobré na začiatok. Táto epizóda je zase čisto práca len samotnej Lopezovej a je to celkom očividné, pretože najmä pri jej epizódach sa to viac a viac točí okolo „tajomna a temna“ tj detektívna linka upadá a stáva sa z toho, čo to pôvodne malo byť = nie TD materiál ale samostatný počin, ktorý mala Lopezova v merku, ako seriál Night Country. Boxerka má zase vidiny, ako aj Fosterka, znova sa nám tu zjavujú rôzne polo-paranormálne javy. Nechcem sa vychvaľovať ale presne mi to zapadlo = henten posledný vedec sa v podstate stále ukrýval na stanici, tak ako to bolo celkom očividné, keďže sa na poriadnu prehliadku vybodli, až do takej miery, že nechali všetko bežať (generátory) a ani nevypli film, ktorý sa zadrhol a stále sa opakoval. Pritom stačilo vypojiť DVD prehrávač, nie tak surovo, ako to urobila Fosterka v tejto epizóde ale stačilo to vypnúť a bolo by. Dosť som sa divil, že keď tam prišli, tak to stále hralo, veľa vecí v tejto sérií je podobných – nedávajú zmysel a ak sa človek nad tým pozastaví, dôjde mu, aká je táto séria žalostne priemerná, a do značky TD objektívne nepatrí! Scenár je stále žalostný, soap opera skrížená s mysterióznymi prvkami, ktoré majú nulovú atmosféru. Lopezová to nejak preháňa s nadávkami a mal som pocit, akoby to hercom nešlo veľmi od ruky a každá nadávka sa zdala silená a neprirodzená. Jediný, kto ako-tak herecky vyčnieva je Fosterka, ale aj ona pôsobí, ako jednooký kráľ. Jej prejav asi v strede epizódy, keď jej boxerka pripomenie jej syna = to bolo celkom dobré, ale napríklad ešte na začiatku epizódy, keď Fosterke akože „prejde mráz po chrbte“ to bol level herectva asi tak z ochotníckeho divadla niekde v Hornej Dolnej. Opäť je prítomná mierna vykrádačka The Thing (opustená výskumná stanica uprostred zimnej búrky, ktorá obyvateľov odreže od sveta) a neskôr sú zase spomenuté referencie na S1 („time is a flat circle“) – ktoré, ako sme sa na konci seriálu dozvedeli = neviedli nikam a boli to zúfalé referencie a pripomienky na niečo, čo malo byť prezentované, ako spojenie s S1 ale suma sumárum – nič z toho nebolo. Záver bol aspoň ako tak realistický a nie paranormálne podaný, to bolo ako-tak dobré ale celkovo to pôsobilo ako „vycucané z prsta“. Celý čas mal divák prezentované odkazy na rôzne konšpirácie napr. s tou baníckou spoločnosťou, alebo odkazy na S1, a človek si potom myslí, že sa chystá nejaké grandiózne odhalenie a pritom (SPOILER) vedci zabili tú dievčinu, hentá pani „big boss“ upratovačka na to príde, ako nič (pomaly som mal pocit, že ona mala robiť policajtku a nie Fosterka s boxerkou), následne zavolá svoj gang báb a tie sa hrdinsky pomstia všetkým vedcom, aj keď nevedia, či to spáchali všetci do jedného, alebo iba jeden, však? To nedáva zmysel, ale tak mentalita skupiny rozvášnených báb je asi o niečom inom, potrebovali sa pomstiť a následne pocítiť zadosťučinenie, ako to tým zlým chlapom ukázali. „Wu-Tagaq Clan“ (ako to niekto trefne označil na reddite) mal nástup hodný hláške „Avengers assemble!“. Čo viac k tomu dodať, táto epizóda bola lepšia, ako niektoré predošlé ale stále to nebolo bohviečo - očividné problémy stále pretrvávali. Aspoň, že to vysvetlenie nebolo poňaté skrze nejaké paranormálne taľafatky, pretože to by bolo razantne horšie. () (menej) (viac)

Súvisiace novinky

Lednové tipy z VOD služeb

Lednové tipy z VOD služeb

31.01.2024

Zima nám stále ještě nekončí, a tak pokud hledáte nápady, jak si zpříjemnit chladné večery strávené u televizních obrazovek v pohodlí a teple domova, máme pro vás opět pár zajímavých i netradičních… (viac)

Matthew McConaughey bude bojovat s ohněm

Matthew McConaughey bude bojovat s ohněm

27.01.2024

Před deseti lety byl Matthew McConaughey na absolutním vrcholu. Hlavní role v nolanovce, která je jednou z nejlepších sci-fi poslední dekády. Za Klub poslední naděje vyfoukl DiCapriovi Oscara, navíc… (viac)

Cyberpunk 2077 se dočká hrané adaptace

Cyberpunk 2077 se dočká hrané adaptace

05.10.2023

Skvělé zprávy pro fanoušky kyberpunku či sci-fi žánru obecně. Hra Cyberpunk 2077 se totiž oficiálně dočká hrané adaptace. Po úspěšném anime seriálu Cyberpunk: Edgerunners se tak bude jednat o další… (viac)

Blade naverboval scenáristu Temného případu

Blade naverboval scenáristu Temného případu

29.04.2023

S blížícím se začátkem natáčení nového Bladea přichází nyní zpráva, že na projektu už pár týdnů pracuje také scenárista a vůbec tvůrce seriálové antologie Temný případ Nic Pizzolatto. Pizzolatto… (viac)

Reklama

Reklama