Recenzie (545)
Amadeus (1984)
Asi jeden z nejlepších (ne-li vůbec nejlepší) z životopisných a hudebních filmů všech dob natočený v roce 1984 Milošem Formanem se svými neméně dobrými českými spolupracovníky (Ondříček, Pištěk) a navíc filmovaný v Praze (holt valuty pro stranu byly valuty ...). Strhující příběh jednoho z největších hudebních velikánů všech dob, ve kterém má nádherná hudba významnou roli, zajímavě pojatý konflikt mezi Mozartem a Salierim, který rámuje celý děj i skvělé herecké výkony, obzvláště Tom Hulce a F. Murray Abraham jsou naprosto strhující a nezapomenutelní. Ve filmu zazněla věta "příliš mnoho not ..." resp. "příliš málo not". Co se týče filmových prostředků, těch je díky Miloši Formanovi "úplně přesně akorát" a to těch nejlepších a i díky tomu se tento filmový klenot nesmazatelně zapsal do dějin kinematografie.
Putá vojny (2004)
Jeden z nejsilnějších válečných filmů. Film jihokorejské provenience na osudech chudé korejské rodiny ukazuje hrůzy korejské války. Na můj vkus sice až přehnaně drsný (co se týče válečných scén), možná i stopáž je až moc dlouhá, na druhou stranu si neuvědomuji, co by tam bylo opravdu přebytečné. Vývoj vztahu obou bratrů je ve filmu znázorněn poutavou a realistickou formou, jejich permanentní střety s hrůzami válečného konfliktu, kterého jsou přímými účastníky, jsou strhující a na některé z nich divák jen tak lehce nezapomene. "Botový" prolog i epilog zajímavě rámuje celý děj a i díky němu na konci významně podtrhuje celé vyznění filmu a současně zarývá divákovi do paměti nejvýznamnější scény z tohoto strhujícího snímku.
Love Song (2013)
Opět hudební snímek od režiséra "Once", kde hudba (trošku slabší než v "Once", ale opravdu jen o trošku) hraje hodně významnou roli. Tentokrát nikoliv s neherci, ale s herci a to ne jen tak ledajakými. Překvapivě pěvecky výborná a přirozená Keira Knightley, hodně zajímavá Hailee Steenfeld, ale především skvělý Mark Ruffalo v roli "zkrachovalého" hudebního producenta, který se pokouší o hodně originální comeback, diváka opravdu zaujmou. Nápad s nahráváním budoucího alba na ulici je velice originální, postupný vývoj vzájemných vztahů ústředních postav vnímavého diváka rychle vtáhnou do děje, mezi ústředními postavami to zajímavě jiskří a i to celkové rozuzlení příběhu je docela povedené. Tak si ten "Love Song" poslechněte, těch zajímavých postav a přátel, kteří v nouzi dokážou opravdu pomoci je tam povícero.
Once (2007)
Komorní nízkorozpočtový snímek režiséra a hudebníka Johna Carneyho s neherci (ale o to lepšími hudebníky) Glenem Hansardem a Markétou Irglovou. I když děj je velice jednoduchý - On a Ona se seznámí v Dublinu na ulici a postupně se vyvíjí jejich vztah, hodně závislý na jejich vnímání hudby a o hudbu (opravdu skvělou) jde v tomto snímku především. Přesto, že dva hlavní představitelé jsou neherci, což je samozřejmě poznat, o to více jsou přirození a přesvědčiví. Ohromnou výhodou samozřejmě je, že Glen Hansard i Markéta Irglová se znali a příležitostně spolu vystupovali dlouho před vznikem filmu i autobiografické prvky, které použil Carney ve scénáři. On sám také dříve vystupoval s Hansardem ve skupině Frames. Křehký milostný příběh je natočen střídmými prostředky víceméně na ulici, ale právě v té jednoduchosti, přirozenosti, skvělé hudbě a "jiskření" mezi ústřední dvojicí je ta největší síla pro diváka, který není k hudbě imunní. Velké množství jednoduchých a přitom skvělých scén, které se vám vryjí do paměti. Namátkou : hned první setkání na ulici s úžasnou písní, scéna v prodejně hudebních nástrojů, kde se "spontánně vyvíjí" ústřední píseň "Falling Slowly", hudební večírek, kde si zahrají i zazpívají další hudebníci z "hudební rodiny" včetně Hansardovy maminky, působivá "překladatelská" scéna u jezera i samotný závěr, který se režisérovi opravdu vydařil.
Pátranie po Sugar Manovi (2012)
Přiznám se, že až do minulého týdne jsem o existenci Sixta Rodrigueze alias Sugar Mana vůbec nevěděl (nežil jsem v Jižní Africe ...). Ten vynikající dokument se do mne zaryl opravdu hluboce, i když zpočátku jsem ho bral jako trochu "mystifikační". Ale je naprostou pravdou, že sebelepší scénárista nevymyslí to co někdy dokáže skutečný život. Příběh o skvělém hudebníkovi z detroitského předměstí, který neměl to štěstí, aby se svými skvělými písněmi prorazil. Jeho album "Cold Fact" je skutečně výborné a to následující "Coming From Reality" snad ještě lepší. Vzhledem k tomu, že jeho skvělá alba ani v Americe ani v Evropě neuspěla a on musel živit rodinu (pocházel z těch nejchudších vrstev), jeho kariéra i tvůrčí inspirace se bohužel zastavila. Shodou okolností se jeho album dostalo do Jižní Afriky, kde se všemožným kopírováním stalo nesmírně populárním a on (aniž by o tom věděl) se tam stal hudební (a zdaleka ne jen hudební) legendou srovnatelnou s Bob Dylanem či Elvisem Presleym. Po mnoha letech se místním nadšencům podařilo ho vypátrat a o tom všem i jeho bohužel hodně opožděné satisfakci nezapomenutelným způsobem vypráví tento film. Tak mne napadlo, kdyby měl v těch sedmdesátých letech trošku více štěstíčka, tak by se třeba šťastnou shodou okolností dostal např. do Woodstocku, tam vstoupil do povědomí a možná se stal další z hudebních ikon celosvětově a ne jen v Jižní Africe. Anebo by ho hudební průmysl "semlel" a změnil by se i on. Každopádně asi hudební fanoušci po celém světě přišli o hodně skvělé muziky z jeho nejlepších tvůrčích let, kdy se jeho kariéra zastavila.
Domáca opatera (2015)
Pozoruhodný scénáristický i režisérský debut Slávka Horáka. Příběh ze života dává díky skvěle vykresleným ústředním postavám vyniknout i jejich představitelům. Možná životní role obětavé zdravotní sestry pro Alenu Mihulovou, o tom, že Bolek Polívka není zdaleka jen hercem komediálních rolí se ví už zatraceně dlouho, hodně zajímavě napsané role pro Táňu Vilhelmovou i Zuzanu Kronerovou a spousta dalších zajímavých postaviček i jejich osudů a životních peripetií v celkovém součtu dává hodně zajímavý obraz obyčejných lidiček, jejich osudů, životních priorit i osobních vlastností (v dobrém i v tom horším smyslu). Trochu mne překvapuje dost nízké hodnocení, myslím, že se jedná o jeden z nejlepších českých filmů posledních let. Jen jestli to není také trochu tím, že v současné společnosti jsou ty původně samozřejmé vlastnosti (pokora, obětavost, skromnost i vstřícnost, láska k bližním, schopnost naslouchat i nezištně pomáhat) postupně "odsouvány na vedlejší kolej" a na tu "hlavní" se dostávají např. rvavost, bezohlednost a bezcitnost, samostřednost i velkohubost včetně "kecálismu" i "jájínkysmu". Možná, že většina společnosti si opravdu žádá spíše hrdiny akční, mediálně známé i zpráv z kategorie bulvárních. Ale možná ti "největší hrdinové" jsou zrovna ti nejskromnější a v mnoha případech se o nich ani neví. A třeba i o nich pojednává tento film...
Malý veľký muž (1970)
Slavný i když trochu netradiční americký western v "Gumpovském" duchu. Jack Crabb v nezapomenutelném podání Dustina Hoffmana (v době jeho největší slávy a tato filmová postava určitě patří k jeho nejúspěšnějším a nejzajímavějším), který hříčkami osudu "bloudí" mezi bílými a rudými a tak díky mnoha neočekávaným zvratům podává opravdu hodně netradiční pohled na obě etnika i obě "strany barikády". Po celý film s poměrně dlouhou stopáží se divák ani na chvíli nenudí a díky vyváženému mixu scén drsných, vážných, humorných i dojemných i díky jedinečnému glosování všech nadálých i nenadálých situací ústředním "hrdinou" celý děj uteče opravdu jako voda a vrcholí legendární bitvou u Little Big Hornu. Knižní předlohu jsem bohužel nečetl, takže nemohu posoudit, co všechno se do filmu "vešlo" a co bylo ze "scénáristických důvodů" upraveno. Každopádně se jedná o nezapomenutelné dílo a současně "poněkud trpký" a dost nezvyklý pohled na americkou historii divokého západu.
Tri oriešky pre Popolušku (1973)
Nezapomenutelná filmová pohádka, která při každém shlédnutí krásně pohladí po duši. Nejenom kvůli překrásné a chytré Popelce v podání mladičké Libuši Šafránkové. Asi její nejznámější a nejpopulárnější role (mimo české luhy a háje určitě). Nezapomenutelný příběh o tom, že i outsideři mají šanci, když neztrácejí naději ve své schopnosti. V životě to samozřejmě tak pohádkově nefunguje, ale to neznamená, že by člověk tu naději a pozitivnost měl ztrácet. A speciálně tato pohádka jako "perfektní dobíječka baterií" výtečným způsobem slouží. Ono v tom současném světě je asi hodně nutné se zaměřovat převážně na to pozitivní (i když to někdy není až tak jednoduché) a to negativní, kterým jsme "bombardováni" asi daleko častěji, se snažit "vytěsňovat" co to dá, pokud to ten "němec od A." nevytěsní za nás :-)
Cesta do hlubin študákovy duše (1939)
Nezapomenutelná předválečná školská komedie, která ani po letech neztrátila nic ze svého kouzla stejně jako podobná "Škola základ života". Jaroslav Žák ty figurky studentů i kantorů popsal naprosto věrohodně a filmové zpracování díky hereckým výkonům nijak nepokulhává. A kdo by si rád nezavzpomínal na to nejlepší z vlastních studentských let ať už opustil školní lavice před pár lety, pár desetiletími, či dokonce pamatuje Žákovy vrstevníky.
Balada o Narajame (1983)
Drsné ale nesmírně působivé japonské drama, na které jen tak nezapomenete. Filmové dílo nejenom o životě a smrti, rodinných vztazích i soužití generací a také třeba o tom, že "mládí má zelenou" (i když v poněkud odlišném smyslu, než je to chápáno v současné společnosti). Když jsem film viděl v mládí poprvé i přes odlišnost japonské kultury proti evropské či americké byl to pro mne hodně silný zážitek i spousta podnětů k zamyšlení. Po letech při dalším shlédnutí byly dojmy i hodnocení stále stejně silné. Docela rád bych si film zopáknul i teď ve věku "skoro kmetském", ale přiznám se k tomu, že se tak trošku bojím, že v současnosti mne film více "semele". Připadá mi, že v současnosti některé lidské i morální vlastnosti, rodinné vztahy i dodržování těch původně samozřejmých a přirozených pravidel nenápadně pomalu degenerují. Obávám se, že té lidskosti, skromnosti i přirozenosti ubývá a původní lidské hodnoty jsou nenápadně znásilňovány "diktaturou" peněz, "jájínků", "jánabráchistů", "vychcánků", "slibotechen" apod. Když tento film (vzdáleně) srovnám s mým velice oblíbeným Kurosawovým Rudovousem (rovněž filmem nejenom o životě a smrti), ten přes svou "drsnost" má v sobě i mnoho humánního a nakonec i pozitivní a optimistické vyznění.