Reklama

Reklama

Alžbetin dvor

(seriál)
Československo, 1986

Réžia:

Andrej Lettrich

Predloha:

Hana Zelinová (kniha)

Kamera:

Tibor Biath

Hrajú:

Radoslav Brzobohatý, Jana Zvaríková, Michal Dočolomanský, Vlado Müller, Maroš Kramár, Emília Vášáryová, Zora Kolínska, Jiří Císler, Dušan Jamrich (viac)
(ďalšie profesie)

Epizódy(6)

Obsahy(1)

6-dielny televízny film na motívy rovnomenného historického románu Hany Zelinovej. (oficiálny text distribútora)

Recenzie (44)

confuoco 

všetky recenzie používateľa

Plnokrvná televízna melodráma s výsostne slovenskou (spočiatku uhorskou) látkou, natočená na námet trilógie spisovateľky Hany Zelinovej. Láska, sex, intrigy a smrť (veľa smrti) v ságe zemianskych rodov turčianskej stolice. Výpravný seriál sa blýska atraktivitou kostýmov, exteriérov aj interiérov, a výbornej hudby Svetozára Stračinu. Dejovo sa pohybuje na hranici pútavého historického románu a braku zo ženskej červenej knižnice, a chvíľami to pojme oboje. Napriek tomu sa tvorcom podarilo uchopiť určitú magickosť a osudovosť príbehu, vďaka čomu vie osloviť širšie spektrum divákov a býva v slovenskej televízii pravidelne reprízovaný. Prvé štyri časti sú vydarené, piatu a šiestu drží trochu motív Hájnalky, záverečná epizóda so silným politickým podtextom však pôsobí zmätene a dejovo nehodnoverne, konanie postáv miestami nelogicky. Nemohol som sa ubrániť dojmu, že posledná časť bola natočená akoby nasilu a pôsobí ako z iného seriálu. Škoda takéhoto sklamania v závere inak vydarenej série. Čo sa týka obsadenia, ide o lexikón hviezd slovenského (a z časti českého) herectva, najmä v mužských postavách. Výkony , ktoré ma zaujali: Radek Brzobohatý (dabovaný Štefanom Kvietikom - role si v inej postave neskôr v seriáli vymenili), Vladimír Müller v dvojúlohe , Emília Vášáryová, Richard Stanke, Zora Kolínska a ďalší. ()

Santino7 

všetky recenzie používateľa

Matne si pamätám, že keď som Alžbetin dvor ešte ako malý fagan neviem koľko rokov dozadu videl prvýkrát, bol som z toho svojim spôsobom nadšený (páčila sa mi najmä, s ohľadom na vtedajší vek, veľmi pútavá temná symbolika prekliatia celého rodu či s tým spojené tragické zahynutia potomkov atď. - a neviem prečo, no scéna s narazením hlavou o konár stromu počas jazdy na koni mi zostala vrytá v pamäti po celý ten čas), a teda som bol patrične zvedavý, aký dojem to vo mne zanechá teraz, o nejaké tie rôčiky neskôr. Pochopiteľne som to už tentoraz vnímal z trošku iného uhlu pohľadu, nebol som už až natoľko paf z onoho príbehu (hoc je svojim spôsobom nepochybne krásny - ak budem mať niekedy viac času, dozaista si zoženiem i knižnú predlohu od Hany Zelinovej) či zasadenia príbehu do pomerne neokukanej zemanskej doby 19. storočia, no začal som si všímať aj akýsi širší kontext, a teda aj faktory ako sú formálne zvládnutie, réžia, kamera, výprava, herecké výkony a podobne. Na moje prekvapenie ma sága fabiciovského rodu opäť poľahky dokázala do značnej miery zaujať, a tým pádom to u mňa na základe subjektívneho dojmu mierne i zľahčilo (respektíve otupilo) nejaké tie občasné nedokonalosti, ktorým sa tento projekt nevyhol. Treba však uznať, že na (česko)slovenské pomery je to stále chválihodný nadpriemer, remeselne veľmi dobre zvládnutý počin, ktorý - narozdiel od niektorých iných - "nepochoval" ani zub času (ba čo naopak, pridalo mu to na akomsi honosne pôsobiacom statuse). Rovnako honosne sa vynímalo i herecké obsadenie, keďže sa tu vystrieda veľké množstvo z domácich hereckých elít starších i mladších (Brzobohatý, Müller, Vášaryová, Kvietik, Kramár, Kolínska, Dočolomanský, Jamrich a mnoho ďalších), pričom takéto niečo by už v súčasnosti bolo asi prakticky nezrealizovateľné. Čo by som ale vytkol a čo viacmenej ako jediné z negatív stojí za výraznejšiu zmienku, je istý kvalitatívny pokles, ku ktorému došlo v záverečných dvoch častiach, kedy to už akosi začalo pomaličky strácať dych a aj onen ťažko popísateľný šmrnc. No skrátka Alžbetinmu dvoru oveľa viac svedčí zasadenie do 19. storočia, a teda do čias habsburskej stavovskej monarchie, zemanstvo, než skok o niekoľko generácií vpred k udalostiam 20. storočia na pomedzí prvej, respektíve druhej svetovej vojny (i keď chápem, že vzhľadom na vtedajšiu politickú situáciu u nás bolo vhodné sfilmovať i túto kvalitatívne znateľne slabšiu, avšak ideologicky o to "zásadnejšiu" časť Zelinovej ságy o fabiciovskom rode). Pokiaľ by tvorcovia zostali len pri pôvodných štyroch dieloch, nebál by som sa tomu udeliť i plný počet, avšak takto zostávam "iba" na lepších štyroch s vedomím, že si to o nejaké tie rôčky s radosťou celé zopakujem. 85% ()

Reklama

mikhail 

všetky recenzie používateľa

Dôstojné televízne prerozprávanie výbornej románovej trilógie Hany Zelinovej. Škoda len niektorých úprav v scenári, ktorých dôsledkom bolo vypustenie najlepších častí knižnej verzie. Nebyť toho, dávam 5*. Poznámka: Dodatočne po ďalšom zhliadnutí zvyšujem na 5*. Moja výčitka k rozdielom knižnej predlohy oproti scenáru asi nie je celkom OK, pretože som fakticky nevidel film / seriál, ktorý by dosahoval kvalít knižnej predlohy. Nič lepšie v slovenskej seriálovej tvorbe nemáme a dovolím si tvrdiť ,že sa nemáme za čo hanbiť ani pred svetom. ()

kiararaftl 

všetky recenzie používateľa

Prve styri diely su uchvatne, Tarabkova vyzera ako mala princezna, daleko jedna z najnadhernejsich zien vtedajsej doby, Brzobohaty sen kazdej zeny a prenadherna Zvarikova ako Alzbeta aj mladucka Julia. Tragedia za tragediu, smrt za smrtou, no vy sa nemozete odtrhnut od tej krasy. A potom sa do deja dostane nejaka blazniva vnucka a kvalita sa otoci o 180 stupnov. Za posledne dva diely davam 1 hviezdicku. ()

argenson 

všetky recenzie používateľa

Dokud se to odehrává v 19. století a jde čistě o rodinné drama s hádkami mezi více bohatými a méně bohatými, tak je to fantastický výlet do slovenské historie středních vrstev. Takže první tři čtyři díly výborné, pak ovšem nastupuje dělnické hnutí a levicová ideologie a nastává kvalitativní sešup, nicméně dobová daň roku vzniku je tu ještě ve snesitelné míře. První polovinu suverénně táhnou Radoslav Brzobohatý a Emília Vášáryová. Aby to divákům nebylo líto, v pátém díle se Brzobohatý objevuje aspoň jako dabér a jeho hlasem mluví Štefan Kvietik. Na snížení dramatického vyznění má podíl Magda Vášáryová, která se posledními dvěma díly motá v dost nešikovné postavě pošahané Celesty. Naproti tomu zajímavou roli bordelmamá ztvárnila zpěvačka Zora Kolínská. Má to navíc slušnou a přesně pasující hudbu. Slovenská televize si postavila solidní pomník své tvorby z 80. let a troufnu si tvrdit, že je to lepší než Zlá krev nebo Synové a dcery Jakuba Skláře ze stejné doby u nás. ()

Galéria (12)

Zaujímavosti (5)

  • Budova sýpky, drevenica pre služobníctvo, brána na Alžbetinom dvore i jazierko s kamennými labuťami boli v skutočnosti filmárske kulisy postavené pre potreby natáčania. (Raccoon.city)
  • Exteriéry rodového sídla Fabiciů byly natočeny na zámku Lesné Kračany nedaleko od Dunajské Stredy, interiérové scény byly ale pořízeny v rokokovém zámku Mošovce u Turčianských Teplic. Kostel, který se ve filmu objevil, se pak nachází na Slovensku v Mošoviach, zámek zase na Moravě v Miloticích. (argenson)

Súvisiace novinky

Radoslav Brzobohatý: 1932 - 2012

Radoslav Brzobohatý: 1932 - 2012

13.09.2012

Pouhý den před svými osmdesátinami zemřel ve středu 12. 9. jeden z nejvýraznějších českých herců druhé poloviny 20. století. Byl představitelem hlavně mužných rolí, drsnějších i těch, díky kterým byl… (viac)

Reklama

Reklama