Réžia:
Terrence MalickScenár:
Terrence MalickKamera:
Jörg WidmerHudba:
James Newton HowardHrajú:
August Diehl, Valerie Pachner, Maria Simon, Karin Neuhäuser, Tobias Moretti, Ulrich Matthes, Matthias Schoenaerts, Franz Rogowski, Karl Markovics (viac)VOD (5)
Obsahy(2)
Od vizionárskeho režiséra a scenáristu Terrencea Malicka prichádza tento príbeh podľa skutočných udalostí o neznámom hrdinovi Franzovi Jägerstätterovi (August Diehl), ktorý odmietol bojovať za nacistov počas druhej svetovej vojny. Na základe skutočných listov, ktoré si rakúsky farmár posielal so svojou ženou Fani (Valerie Pachner), kým bol vo väzení, film sleduje úžasnú rodinnú cestu lásky a obetavosti. Franz mesiace nevidel svoju ženu a dcéry pre povinné vojenské cvičenie s nemeckou armádou a dostane povolenie vrátiť sa do svojho mierumilovného vidieckeho domova. Ale keď sa vojna nečakane vyhrotí, Franz je povolaný do boja a ako nový vojak musí prisahať vernosť Hitlerovi a Tretej ríši. Aj napriek prosbám susedov, vojakov a dokonca aj dôveryhodných kňazov Franz opakovane odmietne urobiť prísahu. To spôsobí, že sa ocitne vo väzení a očakáva súd pre vlastizradu. Medzičasom sa Fani nielenže musí postarať o rodinnú farmu a ich tri dcéry, ale susedia ju vylúčia zo spoločnosti, pretože podľahli požiadavkám vernosti Tretej ríše. Franzov prípad ide na súd, je vyhlásený za vinného a odsúdený na smrť. Ale jeho neochvejná viera a láska k jeho žene Fani a jeho trom deťom udržujú jeho ducha nažive. (Disney+)
(viac)Videá (3)
Recenzie (152)
S o čo rýchlejšou frekvenciou Malick v závere kariéry púšťa von jeden film za druhým, o to diskutabilnejšie sú výsledky. Jeho "éterický" štýl asi dosiahol svoj vrchol v Strome života a odvtedy to už je len jeden nedopečený artový zákusoček za druhým. V tomto prípade Malick, pre mňa pomerne nepochopiteľne, zase raz zvolil vizuálny štýl, ktorý používa už od Stromu života. Tzn. samé zvláštne uhly, častý pohyb kamery a ako keby permanentne prítomný efekt "rybieho oka" (alebo ako to nazvať). To čo sa ale vizuálne hodí k "filozofickému" dumaniu o živote dnešných mestských ľudí (a čo svojím šmrncom a gýčovosťou nemá úplne ďaleko od reklamy na nový Renault ako uhaňa púšťou), sa ale nehodí k zobrazeniu pomalého života na rakúskom vidieku v roku 1939. Chcelo to menej švenkovania a kvázi eterickeho šantenia sa hercov a viac steadicamu a statickejšieho záberovania. Potom to mohlo mať niečo do seba, lebo rakúska príroda je veľmo pekná. Buď to bol zlý úmysel, alebo sa ukazuje, že keď Lubezki nemá čas, človek čo mu robil asistenta na prácu hlavného kameramana fakt nestačí. Lebo nerobí nič než len bez ladu a skladu kopíruje štýl použitý v iných filmoch, ktoré boli kontextom inde. Veľká dosebazahladenost a veľa pózy. Malick by si mal dat pár rokov oddych, alebo sa ukludnit a skúsiť v tej okazalej kvázi umeleckosti ubrať. ()
Tříhodinová artovka o duševních projevech alpských obyvatel, kteří jsou daleko v divočině a přesto tak blízko hrůzostrašné mašinérii nacistického hnutí proti lidství, která z části zasáhne i je, nejen propagandou. Typické širokoúhle čočkovité snímání postav k maximálnímu zobrazení vnitřních pochodů častokrát na hranici únosnosti ve vězení či nevinné lehkosti bytí daleko na kopečkách mezi polemi. Konkrétně u tohoto Malickova filmu bych měl jeden sen. Zkrátit vyprávění a namíchat to se syrovým pohledem na ozbrojený střet třeba s Nolanovým pojetím boje o Berlin. To by byl teprve majstrštyk. 70% ()
Troška dlhší film ako by si možno divák prial, ale nedá sa povedať, že by sa pri tom dalo nudiť. Malickov film je iným pohľadom na druhú svetovú vojnu ako sme možno zvyknutí, ale nemusíme mať vždy výbuchy, deštrukciu a hromadu mŕtvol. Tento film rozhodne nie je pre radového diváka, ale svoje kvality má. Malick bol vždy trieda. Za najväčší klad filmu považujem kameru. Kamera je dychberúca a ohúri určite aj laika. 75% ()
Malick je nezameniteľným poétom. Jeho plávajúce obrazy a cit pre akútnosť prostredia, ktoré ozrejmuje, je elegantné. Rovnako ako sprostredkovanie emócií a pocitov, ktoré jeho postavám pripravuje nemilosrdný osud. Autorská jednoduchosť a účinnosť Malicka sa nedá opozerať, avšak z jeho predošlých filmov sa dozviem a bádam viac a samotný autor v nich ponúka pestrejšiu škálu autorskej introspekcie či vnútornej psychológie postáv, cez ktoré prenáša ich skúsenosti mne ako divákovi. ()
Nejjemnější podání hrůz Hitlerovy války. A přesto emocionálně devastující. Poetický pomník jednomu rakušáckému sedlákovi se svědomím, kterého příběh je až mrazivě podobný příběhu jisté československé historické osobnosti (fašizmus a komunizmus jsou to samé, akorát jeden z nich zašel dál). Místama možná zdlouhavější, ale ve výsledku přehledně strefující všechny styčné myšlenky a pocity příběhové koláže. Navíc, prostředí rakouských alp je pro mě každé léto hlavním přírodním útočištěm a meditativní katarzí, takže jsem se do tohoto Malickova propojení života s přírodou ponořil jak na pozvání. Krásný film. [Cannes] ()
Galéria (34)
Zaujímavosti (29)
- Preprodukcia trvala 10 týždňov, natáčanie 8 týždňov a postprodukcia takmer 3 roky. (Real Tom Hardy)
- Přestože se děj odehrává za 2. světové války, na kameře nezazní jediný výstřel. (Borrtex)
- Franzova (August Diehl) spálňa vo filme je skutočná Franzova spálňa a vyzerá presne identicky, ako v roku 1940. Fanine (Valerie Pachner) výšivky, ktoré vidíme, sú jej skutočné a visia v izbe dodnes. (Real Tom Hardy)
Reklama