S blížícím se Silvestrem vám tradičně přinášíme hlasování TOP uživatelů ČSFD.cz za nej filmy a seriály uplynulého roku. Jaké jsou jejich "topky" i s krátkým shrnutím názoru můžete vidět níže. Z filmů vede s deseti hlasy Joker, po šesti obdrželi Le Mans ’66 a Tenkrát v Hollywoodu, a pět hlasů má Parazit. Ze seriálů vítězí s velkým náskokem Černobyl s devíti hlasy, a se slušnými čtyřmi hlasy se těší popularitě taky český MOST!
Filmy:
Avengers: Endgame – Skvělé zakončení dlouhé série, perfektně se doplňující dvojice s Infinity war. Moc se mi líbilo jak Infinity war skončilo a jak pak na to dokázali s Endgame navázat. Vtipné, akční, osudové, chytré.
Tenkrát v Hollywoodu – Pro některé se většinu filmu „nic neděje“ a pak na konci „něco přijde“. Já si hodně užíval i to „nic se neděje“, skvělá atmosféra, výborní herci, vlastně jsem se divil, jak mi to uteklo. Naštvaný Leo v karavanu nebo Brad na ranči – to jsou lahůdkové scény. A pak tedy samozřejmě ten konec – dokonalost. Filmovému prožitku určitě pomůže, pokud něco o Hollywoodu dané doby víte a víte, co se stalo s Sharon Tate.
Apollo 11 – Loni jsem byl nadšen z First Mana, letos jsem si hodně užil dokument Apollo 11. Tak nějak si představuji ideální dokument. Poučný i strhující.
Seriály:
Černobyl – Co díl, to jiný pohled, ale stále s nebývalou dávkou autentičnosti. Vrcholem poslední díl, kdy se vracíme k poslední vteřinám před výbuchem. Nejvíc jsem byl nadšený z Jareda Harrise.
Big Little Lies – 2. série - První série byla lepší, ale i ta druhá mi přišla hodně silná, tentokrát tam herecky vtrhla Meryl Streep, jejíž linie s Nicole Kidman je ta hlavní. Ale třeba i Laura Dern s jejím příběhem se mi moc líbila.
MOST! – Jsem z Mostu, tak jsem k seriálu přistupoval celkem nedůvěřivě, jak tam bude naše město vykreslené. Nakonec na české poměry hodně povedený mix humoru, přirozené mluvy, výborných herců a nakonec i nějaké společenského přesahu. A město Most tam poprvé není vykreslené jako nejdepresivnější místo na světě, což je fajn.
Filmy:
Parazit – Exotická artovka z Koreje, ale i globální hit, co se neumí nelíbit. Nelítostná společenská kritika, ale i černohumorný crowd-pleaser. Oddychovka a přitom sociální horor. Parazit umí být vším, co si dovedete představit... a pokaždé je skvělý.
Tenkrát v Hollywoodu – Liché filmy Tarantina jsou mnohem lepší než ty sudé a potvrzuje to i tahle atmosférická elegie za šedesátkami s nejvíc cool postavami roku. Brad Pitt je bůh.
Král – Netflix letos konečně plně obhájil existenci své filmové knihovny a nadchl mj. neokázalým, ale o to působivějším historickým drámem s parádním Timothée Chalametem.
Filmy:
Kde je moje tělo? – Podmanivě uhrančivá hmatová elegie, co se zaháčkuje v srdci způsobem, který z hlavy nevymizí pěkně dlouho. Pokud vůbec kdy.
Parazit – Hláška "Nezlobte se, že vás zase obtěžuji, ale zapomněla jsem se zeptat, jestli máte sklep. Máte sklep? A mohla bych ho vidět?" rozpracovaná do podoby celovečerní (zdaleka nejen) thilleroidně-černohumorné třídní satiry, kde nikdy nevíte, na čem zrovna jako divák jste.
Klaus – Dlouhá léta tu nebyl tak hravý, nevlezlý a emocionálně fungující vánočně laděný rodinný snímek (natož pak animák), který má potenciál na každoroční sváteční projekci. Je to jak od Tima Burtona v jeho nejlepších tvůrčích letech.
Seriály:
Černobyl – 15 000/3,6
Engrenages – 7. série
Filmy:
Joker - Fenomenální výkon, silný film, propletenec představ.
Le Mans '66 - V IMAXu za dlouhou dobu nejpůsobivější film a chvíli to tak zůstane.
Irčan - Relikvie doby, která se už nikdy nevrátí, ale měl jsem jí tolik rád.
Seriály:
The Boys - Seriál vystupující z řady komiksové odlehčenosti a v dnešní době politické korektnosti, malý zázrak.
Love, Death & Robots - Mám rád dobře udělané antalogie a tahle má svoje kouzlo v každém díle.
Watchmen - Od soundtracku až po finále, seriál, který navazuje na slavný komiks a hraje si s divákem strukturou dílů i vyprávění.
Filmy:
Joker – Fascinující rozbor psychicky narušeného člověka. Zrod kultovní postavy, jaký tu od Taxikáře nebyl. Za mě mistrovské filmové dílo!
Le Mans '66 – Za mě jeden z největších sportovních zážitků na filmovém plátně. Racing movie, kterému nechybělo nic.
Parazit – Ta nepředvídatelnost děje mě moc bavila. Kdo tvrdí, že odhadl předem konec, lže.
Seriály:
Černobyl – Seriál, který skvěle odhaluje zvrácenost komunistického režimu. Silněji asi působí na naši generaci, která si tuto katastrofu pamatuje.
After Life – Ricky Gervais v nejlepší formě, tedy v teplákách a černém tričku, do jehož stylu vyprávění musíte dospět.
Mindhunter – 2. série – Po skončení každého dílu vám zůstane v ústech divná pachuť. Mě druhá série doslova pohltila, hodně silné.
Le Mans '66 – Natolik pohlucjící a intezivní, že jsem měl po filmu chuť jít chlastat benzín.
Joker – Filmařsky dokonale zvládnutá duševní psychoanalýza jedince i celé společnosti umístěná v blockbusteru roku.
Bídníci – Pravdu sdělující "živáč" ze života v pařížským předměstí, po kterým jsem se cítil jak zelenáč, co v ringu právě narazil na Karlose Vemolu.
Filmy:
Děti mrtvých – Pavol Liska > Pavel Liška.
U Zlaté rukavice – Zlatá rukavice > Zlatá kozačka.
Paddleton – Jelikož každý (příčetný) jedinec zmíní v žebříčku Jokera, já už nemusim. Duplass > smrt.
Filmy:
Parazit – Dokonalá ukázka toho, že i umělecky hodnotný film může být královská zábava.
Joker – Svěží vánek v žánru komiksových adaptací, který ukázal, že to jde i jinak než pomarvelácku.
Doktor Spánek od Stephena Kinga – Nejlepší horor roku a až překvapivě důstojné navázání na Kubrickovo Osvícení.
Seriály:
Černobyl – Mrazivá rekonstrukce největší katastrofy v dějinách a tvrdá obžaloba sovětských lží.
MOST! – Důkaz, že česká komedie stále žije. Dycky Most!
Roky a roky – Nápaditá politicko technologická satira ukazuje, kam až může zajít současný vzestup populistických hnutí napříč Evropou.
Filmy:
Avengers: Endgame – Fenomenální zakončení Infinity ságy, jímž Marvel znovu potvrdil, že v propojování filmů jednoduše nemá konkurenci.
Le Mans '66 – Precizně zkonstruovaná automobilová odysea, za níž by si Christian Bale v ideálním světě došel pro Oscara.
Ad Astra – Není to tak úplně Apokalypsa ve vesmíru, ale má to k ní daleko blíž, než jsem čekal. Po Ztraceném městě Z další Grayův triumf.
Seriály:
Watchmen – Neustále drtivý a překvapující komiksový majstrštyk, jenž skvěle rozšiřuje Mooreův žánrový milník. Doteď nechápu, jak to Lindelof proboha dokázal.
Černobyl – Seriálová událost roku, jejíž mrazivé podání se v příštích letech bude (marně?) kopírovat ostošest.
Nejsilnější hlas – Jestli vás zajímá, proč se za posledních 20 let tak razantně změnila média, tady najdete všechny brutálně upřímné odpovědi.
Filmy:
Joker – Jedním one-man-show přebil vše. Anarchie nikdy nechutnala sladčeji.
Tenkrát v Hollywoodu – Quentinova Roma. Historická revize a retro okouzlení v nejchytřejším Tarantinově filmu.
Na špatné straně – Nikdo v současnosti nepracuje tak vynalézavě s násilím, jako Zahler a klišé je pro něj sprosté slovo.
Filmy:
Výjimeční – Není nad to, když Vám lidskost v příběhu doživotně změní náhled na Vincenta Cassela, kterého jste do té doby obdivovali, ale nedokázali jste mu přijít na chuť.
Le Mans '66 – Krásná filmařina ve všech ohledech. Navíc nádherné záběry na závody, auta, ale i na skvostné herecké výkony, kterých z Hollywoodu poslední dobou vychází jak šafránu.
Joker – Není nad to, když máte velké očekávání a to velké očekávání Vám film bez ohledů splní.
Seriály:
Zaklínač – O nedostatcích by se dalo jistě bavit, ale proč si nový seriál z fantasy světa kazit negativními myšlenkami, když si to nezaslouží?
MOST! – Málokterý český seriál současnosti vytvořil takový poprask, jako právě MOST!. Vtipný, zábavný, ale i s legendárními hláškami, které nikdy nezevšední.
Černobyl – Když sledujete pětidílnou sérii o jaderné katastrofě a celou tu dobu je Vám vysloveně zle, tak si uvědomíte, že jste svědky něčeho, co nevzniká každý den.
Filmy:
Irčan – Jedna z nejsoustředěněji zrežírovaných filmových připomínek, že živí z tohohle světa neodejdeme.
Parazit – Dojemná, děsivá i krutě humorná obžaloba systému, který všechny nutí, aby se stali parazity.
Tenkrát v Hollywoodu – Revize historie natočená s obrovským pochopením pro postavy, ale zároveň s velkým nadhledem namísto nostalgie.
Seriály:
Barry – 2. série – V žádném letošním filmu jsem neviděl propracovanější akční scénu než v epizodě „ronny/lily“.
Catastrophe – 4. série – hořká, upřímná, kousavá, bolestivě pravdivá vztahovka s přesnými herci a fakt vtipnými dialogy.
Tuca & Bertie – Animovaný úlet, za jehož střelenými vizuálními nápady se ovšem skrývá spousta vážných témat a opravdových emocí.
Filmy:
A Hidden Life – Filmová poezie o životě, víře a důležitosti zůstat sám sebou. V krásném prostředí rakouských Alp. V naprosté režijní harmonii vedený tříhodinový kolos, ve kterém má každá scéna svoje místo.
Marriage Story – Nejvíce autentické a současně přesné vykreslení vztahových patálií při rozvodu lidí, kteří se mají pořád radi, ale nemůžou již spolu žít, co jsem kdy viděl. Mistrovský scénář a herci, kreativní režie taky v obrazu a střihu.
Bacurau – Mistrovsky sladěný žánrový crossover z exotického prostředí, který odvážně (a obdivuhodně zdařile) kombinuje taky vtahující a zábavné prvky dvou diametrálně odlišných diváckých cílovek.
Filmy:
Tenkrát v Hollywoodu – Ikonický Tarantino v originální alternativní historii.
Nabarvené ptáče – 12 let příprav se vyplatilo, Marhoul vrátil český film zpátky na mapu světa, držím palce při Oscarech!
Irčan - Marty vstupuje stále do téže legendární řeky.
Seriály:
Černobyl – Seriálová událost sezony!
Bez vědomí – Spolu s Rédlem to nejsilnější, co jsem v české seriálové tvorbě viděl.
Lovci myšlenek – 2. série – David Fincher umí udržet vysoce nasazenou laťku.
Filmy:
Joker – Před 2000 lety by Joker coby Kristus nastavil druhou tvář, dnes šikanou a utrpením obhajujeme zabíjení lidí (což je zcela v rozporu s americkým soudním systémem, podle něhož má člověk možnost volby, jinak bychom sériové vrahy nezavírali na doživotí bez možnosti propuštění jen proto, že je fotr mlátil řemenem a ve škole jim brali svačinu, což je samozřejmě blbost).
Postiženi muzikou – Letošní MFDF Ji.hlava nebylo jen o zasouvání, přesouvání mezi Music klubem Queens a offscreen programem, ale i o osvětě v duchu kampaně Mentální obohacení má grády.
Přes prsty – Ve vícekanálovým 5.1 a 2D DCP je Langošovo charisma a sex-appeal extrémní, člověk se až neubrání úpravou názvu filmu závidět Gondíkové ten fingering.
Filmy:
Alita: Bojový Anjel – Plnohodnotný blockbuster, ktorý sa predvádza po trikovej stránke. Alita si svojou hravosťou asi podmaní každého, je roztomilá a keď sa naštartuje je z nej akčné žihadlo.
Glass – Shyamalan a jeho superhrdinská psycho vízia.
Le Mans '66 – Závody, tréningy majú dynamický náboj, celým kinom sa ozýva rev burácajúcich motorov, čistý ošiaľ. Herecky sa Christian Bale opäť prekonáva.
Seriály:
Stranger Things – 3. séria – Odkazy na 80.roky zahriali na duši aj do tretice.
Černobyl – Strhujúce prevedenie, ktoré prvým dielom upúta, strhne a záverečným dostane do kolien.
The Mandalorian – Pre fanúšikov Star Wars výborná dobrodružná seriálová nádstavba, rozšírenie univerza.
Filmy:
Joker – Film, který má prakticky všechno, proč mám rád film, od skvělého scénáře až po působivé převedení. Konec "na kapotě" jedna z nejsilnějších filmových scén vůbec.
Alita: Bojový Anděl – Nečekaná "dětská radost". Jeden z těch vzácných příkladů, kdy jsem se v kině cítil, jako by mi zase bylo 12 a hrozně jsem si to užíval.
Avengers: Endgame – Na kalkul a zakončení tak velké ságy působivé. Rozloučení s Tonym decentní a přitom vážně dojemné.
Seriály:
Černobyl – Působivá rekonstrukce, jakou v HBO umí. Povinně pouštět na školách!
Stranger Things – 3. série – Po trošičku rozpačité druhé sérii návrat na hravý vrchol. The Neverending Story moment k nezaplacení.
The Boys – 1. série – S výhradami k otevřenému konci, ale jinak sakra zábavný protipól momentálním komiksovým trendům.
Filmy:
Forman vs. Forman – Stačí dva vynikající tvůrci, dokumentaristka Třeštíková a objekt jejího střiháku, světový režisér Forman a vznikne neopakovaný dokument o filmu s přesahem do všech dalších oblastí života.
Joker – Od tvůrce komedií vzešel nejlepší komiksový film široko daleko. A přitom je to tak jednoduché – stačí si uvědomit, jak na určité společenské problémy, které má každá doba svoje, reagují jedinci, kteří na tom v životě nejsou úplně nejlíp a všechno ostatní vám postupně vykrystalizuje.
Složka 64 – Severské detektivky jsou na tom úplně stejně – nejpalčivější problémy současnosti ve spojení s atraktivním krimi žánrem. Hutnost a atraktivita příběhů Jussiho Adlera-Olsena stoupá, doufejme, že tomu tak bude i nadále.
Seriály:
Bez vědomí – Špionážní příběh světových parametrů, napínavý a reálný, i když si stále nejsem jist, jestli by se něco podobného opravdu mohlo u nás stát.
Černobyl – První příčka letošního seriálového žebříčku byla jasná. Poctivé audiovizuální rekonstrukce nejdůležitějších událostí historie téměř nikdy nezklamou.
MOST! – V podstatě spojení jednoduchého i velmi sofistikovaného humoru, který opět předestírá závažná společenská témata. Jenže natočený je MOST! tak lehce, že vás, pokud jste přístupní, může dovést i k nějaké té sebereflexi.
Filmy:
Seriály:
Súvisiace novinky
Bezhlavý jezdec se vrátí
Držte si klobouky, budou opět padat hlavy. Na plátna kin by se totiž měl vrátit hrůzyplný bezhlavý jezdec v nové adaptaci povídky „Legenda o Ospalé díře“ newyorského spisovatele Washingtona Irvinga … (viac)
Scorsese opět pomýšlí na Sinatru
Legendární americký režisér Martin Scorsese (Mafiáni, Casino) vloni slavil úspěch se svými výpravnými Zabijáky rozkvetlého měsíce a nyní už opět vyhlíží příležitost na další spolupráci se svým již… (viac)
Tarantino ruší The Movie Critic jako svůj 10. film
Následující sdělení bude pro mnohé filmové diváky a zejména pak fanoušky tvorby Quentina Tarantina (Pulp Fiction: Historky z podsvětí, Hanebný pancharti) zřejmě dost pochmurné a možná i… (viac)
Jaké filmy budou soutěžit o Zlatou palmu v Cannes?
Ve čtvrtek 11. dubna proběhla v kinosále UGC Normandie v Paříži tisková konference ku příležitosti zveřejnění oficiálního výběru v rámci programu nadcházejícího 77. ročníku Filmového festivalu v… (viac)
David Lynch chce natočit animák
Ono to s tím jeho důchodem možná nebude tak horké. Když se slovutný filmový tvůrce David Lynch (Mulholland Drive, Zběsilost v srdci) v roce 2017 vracel ke kultovnímu Městečku Twin Peaks, nechal se… (viac)
Disney o rok odsouvá hranou Moanu
Pokud jste fanoušci hraných verzí disneyovských animáků, následující první zpráva pro vás nebude úplně pozitivní. Plánovaná hraná verze animovaného snímku Moana (Odvážná Vaiana: Legenda o konci světa… (viac)
Čeká nás nový Nekonečný příběh
Klasika se dočká nové adaptace. Německá novelka od Michaela Endeho, jež se navždy nesmazatelně zapsala do fantasy žánru a byla přeložena do 45 světových jazyků, byla poprvé přenesena na plátna kin v… (viac)
Warneři míchají premiérami, Batman se o rok zpozdí
Studio Warner Bros. trochu zamíchalo s kino premiérami ve svém distribučním kalendáři a k tomu přidalo pár nových termínů. Není toho málo, pojďme tedy rovnou na to. V prvé řadě přichází poněkud… (viac)
Comic-Con Prague 2024 odtajnil další hvězdné hosty
V pořadí pátý ročník festivalu popkultury Comic-Con Prague potěší nejen fanoušky legendární space opery Star Wars či ikonické Hvězdné brány. Na začátku dubna budou moci v pražském Universu potkat… (viac)
Vrátí se Johnny Depp jako Jack Sparrow?
Johnny Depp (Piráti z Karibiku: Salazarova pomsta) má v posledních letech poměrně turbulentní období. Po soudních tahanicích se svou bývalou partnerkou Amber Heard (Aquaman a ztracené království), z… (viac)
Duna 2 zdvojnásobuje víkendové tržby jedničky
První Duna při svém nástupu do kin měla poměrně náročnou pozici. Jednalo se sice o očekávaný blockbuster s nabušenou hereckou sestavou a režijním matadorem za kamerou, do široké distribuce však… (viac)
Druhý Gladiátor byl extrémně drahý
Loňské stávky se nějak podepsaly snad na každém natáčení. A čím větší produkce, tím více studia pravděpodobně krvácela, když se práce na filmu zastavily. Své o tom ví Ridley Scott, který loni na… (viac)
Najčítanejšie novinky
James Bond se vrací do Čech
Barbara Broccoli a Michael G. Wilson, kteří jsou zodpovědni za směřování bondovské značky, se v minulosti nechali slyšet, že netouží po příliš mladém herci, který by se chopil role agenta s povolením… (viac)
Coppola promítl Megalopolis prvním divákům a chystá další film
My se nejspíš toho filmu opravdu dočkáme. Megalopolis je pro Francise Forda Coppolu (Kmotr) ztělesněním výrazu opus magnum. Takové projekty se však často pojí s náročnou produkcí a vyšponovanými… (viac)
Najnovšie novinky
Kino na Hranici nabízí již po 26. to nejlepší ze středoevropského filmu
Filmová přehlídka, která se tradičně pořádá v polském a Českém Těšíně, opět poskytne novinky české, polské a slovenské novinky poslední sezóny. Koná se již od středy 1.5. do neděle 5.5. 2024.… (viac)
Exorcista, kam se podíváš
Běžný člověk by si skoro myslel, že hororové příběhy o vymítání ďábla jsou jedním z těch námětů, které stačí udělat pořádně jednou a dost (za všechny příklady Vymítač ďábla z roku 1973). Kolikrát… (viac)
28 let poté nabírá obsazení
Britský režisér Danny Boyle (Sunshine, Trainspotting) to s návratem ke svému dvaadvacet let starému hororovému survivalu 28 dní poté a jeho pokračování 28 týdnů poté opravdu myslí vážně. A co víc –… (viac)