Réžia:
Yorgos LanthimosKamera:
Robbie RyanHrajú:
Olivia Colman, Rachel Weisz, Emma Stone, James Smith, Mark Gatiss, Nicholas Hoult, Basil Eidenbenz, Anthony Dougall, James Melville, Timothy Innes, Joe Alwyn (viac)VOD (4)
Obsahy(2)
Na začiatku 18. storočia vládne Veľkej Británii kráľovná Anna (Olivia Colman), posledná z rodu Stuartovcov, ktorá sa do histórie zapísala skôr neslávne. Je plachá a prehliadaná, trpí bolestivou dnou a nie je ani veľmi vzdelaná, čo z nej činí perfektnú obeť manipulátorov. Jej jedinou oporou v živote je lady Sarah (Rachel Weisz) a ich vzťah postupne prerastá skoro až do akej si milostnej symbiózy. Sarah sa vďaka tomu dostala do najvyšších kruhov anglickej aristokracie a za neistú kráľovnú prakticky vládne sama. Spoza kráľovninho trónu robí všetky dôležité rozhodnutia ohľadne chodu štátu. Zároveň si svoju pozíciu ostro stráži a nikoho, kto by sa pokúsil kráľovnú ovplyvniť, k nej nepustí. Podcenila len svoju sesternicu Abigail (Emma Stone), ktorá na dvor prišla prosiť o prácu služobnej potom, čo jej rodina zbankrotovala. Sarah ju z ľútosti prijala. Netuší však, že by ctižiadostivá Abigail mohla ohroziť jej rolu kráľovninej favoritky. Zatiaľ čo Abigail vďaka svojej obľube u panovníčky rýchlo stúpa spoločenským rebríčkom, od Sarah sa začína priazeň odvracať. A to nemôže zostať bez pomsty. (Cinemart SK)
(viac)Zaujímavosti (27)
- Lanthimos vníma snímku ako pozitívny efekt hnutia MeToo: „V kinematografii je prevaha mužského pohľadu, ženy sú portrétované hlavne ako milenky, žienky domáce a slúžky. A našim malým prispením je, že sme sa ich pokúšali ukázať aj ako zložité a hrozivé, skrátka, že sú ľudskými bytosťami vo všetkej komplexnosti.“ (Biopler)
- Premena kostýmov je príznačná pre postavu Abigail. Podľa toho, čo má práve na sebe, v tej ktorej scéne, sa dá identifikovať, ako si zrovna počína. Čo sa týka kostýmov pre Lady Sarah (Rachel Weisz), tam bola zvolená cesta provokácie, lebo nie je nič príťažlivejšie než obliecť ženu do typicky mužského odevu, hlavne bojového. (Biopler)
- Snímka nemá zobraziť lesby ako bezcitné monštrá, ktorým ide o chvíľkovú slasť a dlhodobú prevahu nad mužmi, akoby negatívny obraz celého feministického hnutia. Sám Lanthimos i scenáristka Davis vychádzajú hlavne z historického faktu, že ženám nebolo v minulosti dopriate podieľať sa na vláde prirodzene, a preto sa museli správať zákerne. (Biopler)
- Všetky kostýmy postáv z kuchyne boli vyrobené zo starých džínsov. (Biopler)
- Návrhárka kostýmov Sandy Powell si dala záležať ako je kto ustrojený v danej scéne, lebo cez ňu chce vyjadriť istú dominanciu či naopak submisívnosť, prípadne zle zacielenú túžbu. Ženy preberajú mužské roly, keď sú obliekané vo vojenskom či loveckom overále, zatiaľ čo muži sú zamaskovaní v púdri a parochniach, sú zoženštení a zobrazení ako slabosi, ktorí nevedia ako reagovať na ženské intrigánstvo a nekončiace rozmary. Režisér je dokonca v jednej scéne explicitný, keď pred obecenstvom zosmiešňuje a ponižuje nahé mužské telo, čo si pri ženskom nedovolí. Sexuálne scény medzi mužom a ženou sú vyložene podané tak, že žena drží veci vo svojich rukách a celé to pôsobí veľmi chladne. (Biopler)
- Režisér Lanthimos spolu s kameramanom Ryanom využili efekt rybieho oka, aby dojem z pokrivených charakterov nabral na význame i vizuálne. Ryan sa nechal uniesť v symbolických kompozíciách, napr. keď v scéne lovu je Abigail (Emma Stone) zobrazená spôsobom, aby to vyzeralo, že zbraňou mieri na Sarah (Rachel Weisz), čo je metafora jej záujmu zbaviť sa sokyne, s ktorou bojuje o priazeň kráľovnej. Ryan sa kamerou približuje zblízka k tváram postáv, alebo naopak sníma postavy v obrovských sálach pomocou skresľujúcich objektívov tak, aby v nich pôsobili čo najviac strateným dojmom. (Biopler)
- Film mal, napriek tomu, že ide o kostýmové a historické dielo, nízky rozpočet. Činil iba 15 miliónov dolárov. (Biopler)
- Sandy Powell sa pri návrhu kostýmov držala historického obdobia, zvolila však materiály súčasné a predovšetkým iba v čiernobielom prevedení. (Biopler)
- Sandy Powell pracovala ako kostymérka na tomto filme a zároveň tiež na filme Návrat Mary Poppins (2018). Mala šťastie, pretože obe natáčania prebiehali v susediacich štúdiách v Pinewoode. Oba filmy jej následne vyniesli nomináciu na Oscara. (Astonko)
- Do jednej z hlavných úloh bola pôvodne obsadená Kate Winslet. (Astonko)
- Sarah Churchill, vojvodkyňa z Marlborough (Rachel Weisz), je priamym predkom Winstona Churchilla aj princeznej Diany. (Astonko)
- Emma Stone je jedinou Američankou v hereckom ansámbli. (Astonko)
- Kameraman Robbie Ryan používal pri natáčaní umelé dodatočne svetlo veľmi zriedka, väčšinou sa natáčalo len pri prirodzenom svetle či svetle sviečok a ohňa v kozube. (Astonko)
- Olivia Colman kvôli roli kráľovnej Anne pribrala 16 kg. (Astonko)
- Olivia Colman je další z dlouhé řady herců oceněných Oscarem za ztvárnění někoho z britské vlády. Po Colinu Firthovi (Králova řeč, 2010), Gary Oldmanovi (Nejtemnější hodina, 2017), Meryl Streep (Železná lady, 2011), Helen Mirren (Královna, 2006) a Judi Dench (Zamilovaný Shakespeare, 1998). (ing.Frosty)
- Kameraman Robbie Ryan na pár dní opustil natáčení kvůli smrti svého otce, jeho místo dočasně zastal Stephen Murphy. (Spinelion)
- Při přemýšlení nad vizuální stránkou filmu Lanthimos zhédl několik filmů pro inspiraci. Mezi nimi byly dobové snímky jako Umělcova Smlouva (1982), Šepoty a Výkřiky (1972) nebo Amadeus (1984), ale také filmy odehrávající se v moderní době, včetně například československého Spalovače Mrtvol (1968). (Spinelion)
- Film se natáčel na zámku Hampton Court Palace a v jeho zahradách, který se nachází na jihozápadě Londýna a nechal si ho postavit král Jindřich VIII. (Kamkon)
- Zvukový doprovod ve filmu je především barokního stylu. Zahrnuje skladby od Wilhelma Friedemanna Bacha a Johanna Sebastiana Bacha, Franze Schuberta, Vivaldiho aj. (Detektiv-2)