Obsahy(1)
Absurdná tragifraška Stanislava Štepkuma. Jeden z kľúčových titulov RND, ktorý v autorovej réžii a v hlavnej úlohe s Katarínou Kolníkovou divadlo premiérovalo v Radošínskom naivnom divadle 14. novembra 1971. Príbeh o tom, ako sa zvlčilá rodina usiluje všetkými možnými, ale najmä nemožnými prostriedkami zbaviť starej matere, patrí už skoro štyri desaťročia do klasiky modernej slovenskej drámy. (oficiálny text distribútora)
(viac)Recenzie (19)
Vztah ke kulturním fenoménům bývá většinou generační záležitostí. V 90. letech jsem si vybudoval silný vztah k Semaforu pod vedením Jiřího Suchého, moje děti nad poetikou jeho divadla krčí rameny. Chápu, že Radošínské naivní divadlo představovalo pro generaci těch, kteří ho mohli navštívit, něco kultovního, ale já to necítím. Několik slušných jazykových hříček nemůže zastřít, že se s předváděným neherectvím míjím obřím obloukem. Jestli mě něco na klasickém Semaforu nesedělo, pak to bylo okázale zdůrazňované neherectví Jiřího Šlitra, a přesně na tomhle stylu Človečina staví. Celkový dojem: 40 %. ()
Už som si pred časom povzdychol, aká veľká a neodstrániteľná škoda sa stala, že hry zo začiatkov Radošinského naivného divadla neboli zaznamenané a neuchovali sa tak pre ďalšie generácie. Paradoxne sa zachovala práve jedna z najtypickejších a najlepších hier - Človečina. Hra pre ktorú jej autor Stanislav Štepka vymyslel aj nový žáner - tragifraška. Hralo ju päť vtedy ešte málo známych hercov (Katarína Kolníková, Miroslav Siget, Oľga Májovská, Iveta Miffeková a Milan Markovič) a vytvorili dielo, ktoré pretrváva roky. Keďže som mal to šťastie vidieť hru asi tri roky po jej premiére, vnímal som aj jej kontrast s prebiehajúcou normalizáciou. A pri sledovaní najnovších hier si uvedomujem, akým vývojom divadlo prešlo, koľkým hercom poskytlo svoje dosky, pričom jedinou jeho konštantou bol a ostáva Stanislav Štepka. ()
https://www.youtube.com/watch?v=VwMTXlcsvow&ab_channel=PerryCoxSVK ()
Stanislav Štepka a jeho Radošinské naivné divadlo patria k stálicám slovenského humoru a jeho hry majú neuveriteľný povab a človečenstvo. ()
Vyšeptalé. Lépe se mi to poslouchá, než se na to kouká. ()
Na divadle to bude asi o dost lěpší... ()
Meradlom úspešnosti autora je určite i citovateľnosť hlášok v každodennom živote.Stanislav Štepka ako jediný v tomto smere šlape na päty svojim českým kolegom.Pretože jeho humor je ľudský a slovenský a večný.Ako on sám.Čapkám v stoji za ten dar písať i hrať múdro a zábavne súčasne. ()
Humor Radošínskéno naivného divadla je neopakovateľný rovnako, ako prejav Kataríny Kolníkovej. ()
Rozkošne nezmyselné dialógy a hlavne monológy v podaní oduševnených hercov vedia vyčariť úsmev na tvári, no za čiaru sa nejde a dnešný divák vychovaný na stand-upoch Gergea Carlina, Temných Kecov, Silných rečí alebo sitcomoch ako Two and Half Men by už sále sedel skôr netrpezlivo. Predstavenie ponúka aj spevácke čísla, ktoré zúčastnení zvládli obstojne, no speváckou kariérou by až na Ivetu Miffekovú skôr pohoreli. ()
[4,5*] "Dcéry moje, kerá z vás ma najvác lúbi, tá nech ide prvá ven z domu." Táto tragicky smutná komédia je absolútnou klasikou, ktorá v našich končinách dosiahla až kultový status (spolu s Jááánošíííkom sme to vedeli prakticky celé odrecitovať). Mám to síce radšej v novších spracovaniach (napríklad v tom z legendárnej LP-čky), ale veľká vďaka aj za tento vzácny záznam, ktorý dokázal zvečniť rané obdobie Radošincov. Ja RND milujem (mojimi srdcovkami sú najmä Ako som vstúpil do seba (1999) a Ženské oddelenie (1991)), ale keďže som osobne zažil (a obľúbil si) trochu iné zostavy, citeľne mi tu chýbajú predovšetkým samotný Stanislav Štepka (to jeho skvelé uvedenie hry nepočítam) a hudobník Ján Melkovič (aj keď Milan Markovič ako skladateľ nie je najhorší, tie jeho duetá z Ivetou Miffekovou ma celkom bavili). Obsadenie je inak fajn, akurát mi tu trošku vadila svojím prejavom Oľga Májovská v role matky (inak jedna zo zakladajúcich členov RND). "Za tvoje starosti, za tvoju lásku, za lásku obetavú, chcem ti dnes dať, mamička moja, radostnú jeseň života v kruhu tvojich rovesníkov a rovesníčok." ()
V titulcích pořadu uvedeno: název Človečina. Správa o domácnosti alebo Hra na domáce zvieratá. ()
Radošinské naivné divadlo, to je hlavne Stanislav Štepka a Katarína Kolníková, ale aj celá partia oduševnených hercov. To vysoké hodnotenie odráža roky dlhej kvality a neplatí to len pre toto dielo. ()
Asi najlepší autorský počin Stana Štepku.Až z toho mrazí.Ked čil tak nad tým rozmýšlam mama za všecko čo si pre mna urobila ,ty by si dneska nemusela spat tam v komore na pričny, ty by si dneska mohla it aj do obyvačky, aj tak si tam ešte nebola.To sa ty dvere vedla kúpelny tak tam vejdi vnúter.Je tam guč tak si tam lahni.Keby Ty tam bola zima tak hybaj tam do seretára a zeber si od tál deku.Je to taká pekná zelená deka.To som donísou z manébrov. ()
V tomto zázname div. hry Štepka nehrá otca ale len na začiatku vystúpi s príhovorom ako autor. Piesne hrá hudobná skupina The Yanosheek. hrali: Katarína Kolníková (babička), Oľga Májovská (matka), Iveta Miffeková (dcéra), Milan Markovič (syn), Miroslav Siget (otec), Stanislav Štepka (autor) ()
Geniálne a nadčasové. Videl som to asi trikrát a počul niečo cez desaťkrát a stále ma to neomrzelo! ()
Skvělé inteligentní divadlo. Zajímavé i hudebně (díky M. Markovičovi). Nejvíc se mi líbila krásná Iveta Miffeková - tedy nejen vzhledem ;-) ale i zpěvem. Předvedla slušný rozsah a hlavně v hlubších tónech mi to znělo krásně. Kdo ví kde je této dámě konec... Internet žádné informace nedává, snad jen další jméno (Straková). Je otázkou jestli svůj talent zahodila, nebo co se stalo... ()
Klasika v podaní RND 70% ()
Naivné radošinské ochotníčenie už dnes možno nemá ten náboj ako kedysi. Lavírovanie medzi socialistickým marazmom a šteklivými dvojzmyslami či láske k matke a až odľudštenou vypočítavosťou, vytvára výbušnú komickú zmes, ktorá v naivnom prevedení hercov RND má svoje čaro. 90% ()
Táto hra je dnes naozaj už klasikou. ()
Reklama