Recenzie (529)
Městem chodí Mikuláš (1992) (TV film)
Scénáristický masterpeace. A Abrhámův masterpiece.
Záhradníctvo: Dezertér (2017)
Funguje to asi 50 minut, nějak. Pak se to nečekaně a nepochopitelně zhroutí do sebe. Nefunkční model, který předpokládá velkou znalost dobových souvislostí, aby člověk věděl, o co právě jde (i když se většnou nedá v ději zorientovat, v jakém roce konkrétně se nacházme, pokud se zrovna někdo nezmíní, že umřel Stalin), ale zároveň k tomuto holému konstatování nejtypičtějších projevů popisované doby nepřináší žádnou přidanou hodnotu. Scéna s ruským vojákem a vojákyněmi je sama o sobě skvělá jako groteska, ale v celku filmu působí nevěrohodně a přepáleně. (spoiler) A nikdy u žádného jiného filmu mi nebylo tak nekonečně ukradné, že hlavní postava spáchá sebevraždu - protože prostě není funkčně vykreslená, což se týká scénáře i jejího hereckého představitele. Jen o něco málo lepší než Rodinný přítel.
Safari (2016)
Film o banalitě konce světa.
Po strnisku bosý (2017)
Fungují jen dvě scény - se stromečkem a když má Tříska kladívko (protože konečně na chvíli přestane znít hudba!), plus scény se Zd. Svěrákem, který jako jediný z herců vnáší do filmu jakýsi život až šmrnc. Překvapivě slabý film po všech stránkách (kromě kamery, kostýmů a scénografie).
Frigo na námluvách (1920)
Pravděpodobně jedna z TOP 10 krátkých grotesek všech dob.
Proti svojej krvi (2016)
63%? Kam to spějeme, dámy a pánové...? Pro mě jeden z nejlepších filmů roku. (A jestli ne nejlepších, tak rozhodně nejkrásnějších.) Poctivá elegantní filmařina a promyšlené budování výsledné emoce (komplexu emocí). Film určený k svobodnému vnímání a přemýšlení, který je "cool" takovým způsobem, jaký mi nevadí.
40 rokov panic (2005)
Steve Carell...
Kráľ Artuš: Legenda o meči (2017)
Je to samozřejmě ptákovina, ale poctivá :-) :-) :-)
Levia žena (2016)
Sloní muž pro holky. Filmařsky špičkové. Herecky především. Emocionálně skvěle dotažené až do konce (paní Zajíčková plakala a nebyla sama). Výprava poctivá. Masky taky. Zůstává jen otázka - proč na to ti lidi nechodí?
Agnus dei (2016)
Nepříliš věrohodný film, sice jen ve dvou věcech, ale klíčových. (spoilery!) Rudoarmějci přistiženému při pokusu o znásilnění francouzské sestřičky Červeného kříže by se pravděpodobně stalo něco o dost nepříjemnějšího, než jen kopanec do zadku od velitele. To je věc, která film činí černobílým. A pak, především, ústřední zápletka/pointa s matkou představenou, která novorozence likviduje, je tak odflákle vystavěná a sama o sobě absurdní, že dokonale shazuje celý film, přestože vše ostatní je vlastně v pořádku. I kdyby se v reálné historii něco takového stalo, tady to každopádně nebylo vyjeveno uvěřitelně. Nejen že by matka představená v reálu měla asi více rozumu i empatie, a celý problém mohla řešit mnoha různými způsoby, např. s pomocí jejich biskupa nebo jiného kněze, nějaký mlčenlivý by se jistě našel, ale opravdu máme věřit, že abatyši nenapadne, jak rychle bude její lež, že děti posílá do rodiny z blízké vesnice, odhalena? Dozvěděla by se to přece okamžitě kterákoli z jeptišek, která by se někoho z té rodiny zeptala, jak se dětem daří... Při vší eleganci formy a ztišenosti je ten film v jádru nemístně efektní.