Zaujímavosti k filmom (38)
![Koza](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w60h85/files/images/film/posters/159/482/159482926_796965.jpg)
Koza (2015)
Film Koza zvíťazil na 20. filmovom festivale vo Vilniuse v sekcii New Europe - New Names, pred filmami ako Kmeň (2014), Ničije dete (2014) či Utóélet (2014). Medzinárodná porota udelila filmu aj ocenenie CICAE Art Cinema Award, a to za „Nájdenie úspešnej cesty, ako zobraziť tragický príbeh, so zmyslom pre humor a rovnováhou medzi fikciou a tvrdou realitou.“
![Koza](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w60h85/files/images/film/posters/159/482/159482926_796965.jpg)
Koza (2015)
Snímka Koza bola na Berlinále 2015 prijatá do súťažnej sekcie Fórum a tiež nominovaná na Cenu pre najlepší debut.
![Ginga tecudó no joru](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w60h85/files/images/film/posters/164/986/164986686_e2af1c.jpg)
Ginga tecudó no joru (1985)
Myšlienka parnej lokomotívy lietajúcej po galaxii inšpirovala Leijiho Matsumota k vytvoriniu jeho mangy Ginga tetsudō 999.
![Ginga tecudó no joru](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w60h85/files/images/film/posters/164/986/164986686_e2af1c.jpg)
Ginga tecudó no joru (1985)
Miyazawova sestra Toshi zomrela v roku 1922. Následne na to sa Miyazawa vydal na výlet vlakom na ostrov Sachalin, pričom sa táto jeho cesta mala stať základom príbehu.
![Moe no suzaku](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w60h85/files/images/film/posters/162/443/162443377_e762d7.jpg)
Moe no suzaku (1997)
Machiko Ono získala za stvárnenie Michiru cenu za najlepší herecký výkon na festivale v Singapure.
![Moe no suzaku](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w60h85/files/images/film/posters/162/443/162443377_e762d7.jpg)
Moe no suzaku (1997)
Film získal v roku 1997 na Medzinárodnom filmovom festivale v Rotterdame cenu FIPRESCI.
![Moe no suzaku](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w60h85/files/images/film/posters/162/443/162443377_e762d7.jpg)
Moe no suzaku (1997)
Naomi Kawase získala za film v roku 1997 na festivale v Cannes ocenenie Zlatá Kamera za najlepší filmový debut.
![Moe no suzaku](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w60h85/files/images/film/posters/162/443/162443377_e762d7.jpg)
Moe no suzaku (1997)
Naomi Kawase žila tri mesiace spolu so štábom v starom dome, kde sa príbeh odohrával. V priebehu tohto času dom zrekonštruovali.
![Moe no suzaku](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w60h85/files/images/film/posters/162/443/162443377_e762d7.jpg)
Moe no suzaku (1997)
Naomi Kawase strávila pozorovaním dediny, v ktorej sa film natáčal, tri roky.
![Ostrov](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w60h85/files/images/film/posters/158/311/158311799_aa7210.jpg)
Ostrov (1960)
„Narodil som sa na brehoch vnútorného japonského mora Setonaikai. Už dávno som si prial vyrozprávať príbeh o neustálom boji zvádzanom s neúrodnou pôdou a veľmi skoro som pochopil, že akékoľvek slová sú zbytočné. Moja matka sa až do svojej smrti ani raz nesťažovala na svoj nevýslovne ťažký osud," povedal Kaneto Šindó.
![Môj pes Killer](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w60h85/files/images/film/posters/159/502/159502896_5b8da3.jpg)
Môj pes Killer (2013)
Film získal hlavnú cenu v kategórii Celovečerný fikčný film na Filmovom festivale českých filmov Finále v Plzni.
![Môj pes Killer](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w60h85/files/images/film/posters/159/502/159502896_5b8da3.jpg)
Môj pes Killer (2013)
Režisérka filmu Mira Fornay získala na MFF vo Vilniuse cenu za najlepšiu réžiu.
![Amatér](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w60h85/files/images/film/posters/159/022/159022533_4e431a.jpg)
Amatér (1979)
V snímke si Filip (Jerzy Stuhr) číta "Dejiny filmu pre každého" od Jerzyho Płażewského a prezerá si obrázky z filmov Popol a diamant (1958), Otec (1966), Ostře sledované vlaky (1966), Dni čakania (1971) a Kes (1969).
![Amatér](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w60h85/files/images/film/posters/159/022/159022533_4e431a.jpg)
Amatér (1979)
Poslednú scénu Krzysztof Kieślowski vysvetľoval tiež tak, že hrdina si "jednoducho uvedomí, že ako amatérsky filmár sa ocitol v pasci, keď s dobrými úmyslami natáča filmy, ktoré môžu byť zneužité ľuďmi so zlými úmyslami."
![Nebo nad Berlínom](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w60h85/files/images/film/posters/000/020/20801_285dc8.jpg)
Nebo nad Berlínom (1987)
Wim Wenders sa pri voľbe natáčať zábery "z neba" na čiernobiely film inšpiroval snímkou Michaela Powella a Emerica Pressburgera Otázka života a smrti (1946).
![Sunset Boulevard](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w60h85/files/images/film/posters/160/229/160229654_b4f222.jpg)
Sunset Boulevard (1950)
Kandidátkami do hlavnej úlohy Normy Desmond (Gloria Swanson) boli Mae West, Pola Negri, Mae Murray a Mary Pickford, o ktorej Billy Wilder povedal: „Videli sme jej tvár ako ešte viac vädne, ako by hovorila: ´Vy ste sa zbláznili? To som predsa ja, Mary Pickford, americké zlatíčko. Ja mám hrať ženu, ktorá zvádza muža o dvadsať rokov mladšieho a dáva mu darčeky?´ Takže sme sa uprostred jednania zastavili a hovorím: ´Pani Pickfordová, stala sa veľká chyba. Toto určite nie je ten spôsob, ako si vás pamätáme z dôb, keď ste bola na vrchole slávy. Odpusťte nám.´“
![Konaj správne](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w60h85/files/images/film/posters/160/127/160127665_92e66c.jpg)
Konaj správne (1989)
"Je legrační, jak se scénář vyvíjí do filmu o vztazích mezi jednotlivými rasami. Je to největší problém Ameriky, vždycky byl (od té doby, co jsme vystoupili z lodi) a vždycky bude. Dotkl jsem se ho ve svých dřívějších filmech, ale přímo jím, jako hlavním tématem, jsem se nikdy předtím nezabýval," řekl k filmu Spike Lee.
![Farinelli](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w60h85/files/images/film/posters/167/143/167143362_3fdc19.jpg)
Farinelli (1994)
Farinelliho party, ktoré žiadny zo súčasných spevákov nie je schopný zaspievať, boli v tomto filme rozdelené medzi kontratenora D. L. Ragina a sopránistku Ewu Mallas-Godlewskú, zostrihané a potom počítačovo spracované, aby sa dosiahla jednotná farba hlasu.
![Nebo nad Berlínom](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w60h85/files/images/film/posters/000/020/20801_285dc8.jpg)
Nebo nad Berlínom (1987)
„V najranejšej verzii, ktorú som scenáristovi Peterovi Handkeovi rozprával, bola postava starého archanjela žijúceho v knižnici. Peter nevedel, čo si s tou ideou počať, ale nad jeho písacím stolom visela reprodukcia Rembrandtovho Homéra: sediaci starý muž, ktorý hovorí - ale s kým? Pôvodne hovorí Homér na Rembradtovom obraze s jedným žiakom, ale obraz bol rozrezaný na dve polovice a rozprávač bol úplne oddelený od svojho poslucháča, takže teraz hovoril o samote. Peter mal ten obraz veľmi rád a pretvoril moju ideu archanjela na večného básnika. Teraz som zasa nevedel ja, ako mám Homéra integrovať do scenára. Konečne sme prišli na to, že Homér žije v knižnici a že Petrove dialógy sú jeho vnútorným hlasom. Curt Bois (Homer) nebol ani anjelom, ani človekom, ale oboma súčasne, pretože je taký starý ako kinematografia," poznamenal k postave Homéra Wenders.
![Nebo nad Berlínom](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w60h85/files/images/film/posters/000/020/20801_285dc8.jpg)
Nebo nad Berlínom (1987)
„Skutočne neviem, ako som prišiel na anjelov. Jedného dňa som si ten nápad zaznamenal do poznámkového bloku 'Anjeli' a o deň na to 'Nezamestnaní'. Bolo to možno tým, že som - nie kvôli filmu - čítal práve opäť Rilkeho a že sa mi pri tom čítaní ujasnilo, aké je všetko, čo napísal, zaľudnené anjelmi," vysvetlil svoje rozhodnutie Wenders.