Reklama

Reklama

Rod Draka

(seriál)
  • USA House of the Dragon
Trailer 3
USA, (2022–2024), 18 h 4 min (Minutáž: 51–67 min)

Predloha:

George R.R. Martin (kniha)

Hudba:

Ramin Djawadi

Hrajú:

Paddy Considine, Olivia Cooke, Emma D'Arcy, Matt Smith, Steve Toussaint, Eve Best, Rhys Ifans, Sonoja Mizuno, Fabien Frankel, Milly Alcock, Emily Carey (viac)
(ďalšie profesie)

Série(2) / Epizódy(18)

Epický seriál Rod Draka se odehrává dvě stě let před událostmi ze Hry o trůny a vypráví strhující příběh rodu Targaryenů. (HBO Max)

Recenzie používateľa Meraxes k tomuto seriálu (10)

Potomci draka (2022) (S01E01) 

Dream comes true. Moja najobľúbenejšia pasáž z mojej najobľúbenejšej knihy, môj najobľúbenejší príbeh vôbec (aj v porovnaní so samotnou ASOIAF) sa dočkal seriálovej podoby. Možno je to návratom do sveta, ktorý mi tak veľmi chýbal, ale nebudem skrývať nadšenie. Opäť tá brilantná hudba, ohromujúci vizuál, výborné herecké obsadenie, tešil som sa hlavne na Matta Smitha, ktorý ako Daemon obstál perfektne, a predovšetkým obrovský fanúšikovský zápal tvorcov. Čo tam potom, že z Morského Hada urobili černocha (bohužiaľ kvóty treba naplniť) alebo, že Nekráľovna nemá čierne vlasy po matke (podľa Ohňa a Krvi), alebo, že to bol Laenor a nie Rhaenys, ktorého nárok na veľkej rade bol ten druhý najsilnejší či, že Jaehaerys tam vôbec nebol. Tu to žije predlohou v obrovskom množstve detailov. Železný trón je konečne kopa mečov padlých Aegonových nepriateľov, draky majú svoje pestré tvary a farby, objaví sa tu obrovské množstvo lordov a rytierov, ktorým nemenili mená (narozdiel od GOT), žiadne postavy neboli (aspoň zatiaľ) vypustené (ako pri GOT), mnohé rozhovory narážajú na historické udalosti a má to, to pravé srdce Ohňa a Krvi. To, že nesedia roky a chronológia niektorých udalostí, napríklad turnaj na ktorom Cole porazil Daemona bol na počesť kráľa Viserysa v roku 104 AC a Aemma zomrela v roku 105 AC v ktorom bol aj Kráľotvorca menovaní rytierom kráľovskej gardy, lenže tu to bol rok 112 AC, je daň za to, že táto séria asi pokryje celých 28 rokov od veľkej rady po tanec a konieckoncov aj GOT sa hrala s rokmi, aby neboli postavy Jona či Dany primladé. To, že v adaptovaní fiktívnej histórie nesedí zopár rokov je vlastne jedno, hlavne, že sedia udalosti, ktoré sa v nich stali. Tu dosť pomôže aj zvolený rozprávač, ktorého vítam, len to možno nemusela byť práve Rhaenyra. Každopádne mne priniesla prvá epizóda House of Dragon zimomriavky a obrovské nadšenie, ktoré zahnalo nemenej veľké obavy z toho ako to sprznia. Brilantné. 5* 99% (možno som sa nechal trošku moc uniesť) ()

Nezvedený princ (2022) (S01E02) 

Trošku studená sprcha. Nemôžem povedať, že by som nespokojný, ale nadšenie opadlo kvôli zbytočným zmenám. Daemon dal Mysarii dračie vajce z vajec uchovaných na Dračom Kameni lebo bola tehotná, keď ho vrátil, Mysaria bola poslaná do Lysu a cestou potratila. Prečo to meniť, keď to nahradili takou sprostosťou ako táto krádež, ktorá bola navyše zbytočná, keďže tu Mysaria nebola tehotná a navyše vraj nemôže mať deti. A to s tým ako je Vhagar Niekde je taktiež dobrá sprostosť, určite by si nenechali najväčšieho a najstrašnejšieho draka na svete len tak Niekde odletieť. A mimo toho všetky tie rozhovory o tom ako sa Viserys musí znovu oženiť boli nekonečné a trochu trápne. Nehovoriac o tom, že Laena bola strašia, Viserys sa ženil znovu v 106 AC a Laena mala 14 a už lietala na práve na Vhagar, tak sa toho snáď dočkáme. To, že z Miláčika Ríše robia Miláčika Sŕdc Fanúšikov mi vôbec nevadí, lebo moje srdce už dávno má, napriek všetkému čo spravila a ako skončila a to, že sa bude viac zapájať mi vôbec nevadí, príjemný odklon, ktorý robí moju druhú najobľúbenejšiu hrdinku histórie Západozemí (po Baele) ešte lepšou. Inač Syrax bola druhá možnosť pre moju prezývku tu na čsfd, ale nakoniec som uprednostnil dračicu dobyvateľovej mladšej sestry, po Baelinej dračici Moondancer, by som sa z dôvodu, že to jasne evokuje niečo iné, volať nechcel. Snáď Stepstones a Rhaenyryne pletky, ktoré by nás mali čakať prinesú opäť návrat k nadšeniu. A všetci čo tvrdia, že to zatiaľ nie je GOT v množstve zrád a vrážd, nech si počkajú na samotný tanec, ktorý urobí z GOT slabý čajík. A dovtedy nasávajte atmosféru rokov mieru a turnajov, v ktorých je najväčším problémom ríše Daemon. 3* 67% ()

Druhý svého jména (2022) (S01E03) 

Zase som skôr rezervovaný. Pasáž s lovom v Kráľovskom lese sa trochu príliš vlečie a naopak boje na Kameňoch dostali zúfalo málo priestoru. Problematický je aj strih, kde by bolo pre budovanie epizódy podstatne lepšie, ak by sme sa medzi spomenutými lokáciami priebežne presúvali a neboli to samostatné celky, lebo môžu pôsobiť trochu zdĺhavo. Loveckú pasáž považujem za tú lepšiu, krásne spoznávame povahu kráľa Viserysa, začína sa budovať vzťah medzi Rhaenyrou a serom Cristonom a zoznámime sa aj s novými menami, ktoré ešte v príbehu zohrajú nejakú úlohu. Teraz ku kameňom, to, že víťazné ťaženie zmenili na zúfalý útok, asi malo budovať napätie, neúspešne, ale ani to nevadí. Mám však problém so scénou tohoto útoku. Daemonov beh medzi šípmi radšej nechám bez komentára a to, že nás pripravili o parádny duel medzi ním a Crabfeederom, na konci ktorého mu Daemon utne hlavu Temnou Sestrou, im neodpustím. Nedokonalosť CGI považujem skôr za milú, stále je to len televízna produkcia, ale mám pocit, že jeho úroveň v tejto epizóde akosi klesla a asi päť sekúnd z útoku Seasmoka na pirátov mali radšej vypustiť, lebo to pôsobí ako z nejakej starej videohry. No a rozhodnutie, že si Rhaenyra môže vybrať manžela sama, trochu odrezáva cestu k ďalším kľúčovým momentom príbehu. Taký detail, ktorý sám o sebe moc neznamená, ale môže mať zásadný dopad, tak dúfam, že sa z toho vymotajú. Znovu hodnotím priemerom, ale stále sa teším na ďalšie epizódy a myslím, že House of the Dragon sa nemá za čo hanbiť. 3* 68% ()

Král Úzkého moře (2022) (S01E04) 

Ako sa to mohlo všetko tak pokaziť? Teraz nemyslím tento seriál, ale vzťah Rhaenyry s Alicent respektíve so serom Cristonom. Také krásne dni leta to boli, ale nakoniec majú Starkovia vždy pravdu, winter is coming. Opäť parádny diel a ja som opäť nadšený a o to ťažšie sa mi bude čakať na ďalšie. Hlavne tá atmosféra nočného života a bordelov v Kings Landing je úžasná, zatiaľ čo na dvore to hustne a dlho kuté intrigy sa dostávajú na povrch. Rovnako som spokojný s tým akú cestu príbehom zvolili a to, že vlastne neodpovedá žiadnemu zo zdrojov nevadí, lebo vtedajší kronikári neboli dostatočne spoľahlivý a vzhľadom na to, čo vieme o Rhaenyre aj Cristonovy z neskorších období ich života, nie je vylúčené, že to mohlo byť práve takto. Aj keď som zvedavý ako vyriešia Cristonov prechod k zeleným a trochu sa obávam, aby na to nenarazili, tak som rád, že zvolili túto verziu. Drobný problém v príbehu vzniknutý na konci minulého dielu ohľadom Rhaenyrinho budúceho manžela vyriešili elegantne. Rovnako ani z CGI nemám tentokrát žiadny problém, aj keď tu moc takých scén nebolo, hlavne sa kuli intrigy a šukalo, takže pravá Game of Thrones je späť. Len tie časy Rhaenyriných výletov s Daemonom a ich spoločne prehýrených chvíľ mohli byť tak ako v knihe dlhšie a hlavne ma trochu mrzí absencia ich spoločných letov na drakoch. Ale tak nemôžem mať všetko a radšej žiadne draky ako umelé ako minule. Taktiež poteší zoznámenie s neskôr významnými postavami ako stretnutie princeznej so serom Harwinom v nočných uličkách. So začiatku, pri scéne odovzdávania koruny, som bol trochu skeptický, ale zbytočne, lebo House of Dragon sa týmto vrátil na vrchol. 5* 94% ()

Osvítíme cestu (2022) (S01E05) 

Trochu rýchle ukončenie Rhaenyriných mladých rokov a až príliš veľké množstvo významných momentov zliatych do jedného dielu. Najprv chcem spomenúť fenomenálny výkon Milly Alcock, ktorá mi neskutočne prirástla k srdcu, počas všetkých doterajších dielov a povzdychnúť si nad tým, že sa s fantastickým duom Milly a Emily musíme už rozlúčiť. Zaslúžili by si celú sériu a to aj v kontexte výrazného stlačenia udalostí v tomto dieli či celému rýchlemu spádu príbehu počas celej série. Na Kráľotvorcov prechod k zeleným je nakoniec použitá verzia od septona Eustaca, ktorá ako jediná v rozbehnutom príbehu dáva zmysel, ale bol nám odoprený celkom kľúčový románik Rhaenyry a Harwina ešte v tú istú noc. K tomu rytier kráľovskej gardy, ktorého meno je v histórii zatratené, sa tu správal ako žiarlivý blbec a urobil niečo čo by nikdy nespravil ani by mu to neprešlo. Teraz keď sa zamýšľam nad tým, prečo Kráľotvorca zabil sera Joffreyho, tak asi celá verzia príbehu použitá pre House of the Dragon dáva zo všetkých verzií najväčší zmysel. Len sa to malo udiať na turnaji na Driftmarku, kde mal okrem iného aj rozdrviť sera Harwina k zmene jeho prezývky z Breakbones na Brokenbones. Takto na hostine by to určite neurobil. Atmosféra tam však bola úplne démonická, násilie tam doslova praskalo vo vzduchu, ale vyústenie bolo nepravdepodobné. Ďalej Daemonova manželka ešte mala žiť a Daemon ďalej bojovať na kameňoch, opäť je tu neskutočná kondenzácia deja len preto, aby mohli medzi ním a Laenou zaiskriť. A stále mi chýba Vhagar, už sa začínam obávať, že bude až pre Aemonda a to som si bol tak istý, že ju uvidíme skôr, keď Laena hovorila o tom ako jej príde smutná (Vhagar). Ale draky boli, síce len na efekt, ale aj ten prvé stretnutie s Meleys vytvorilo, len mala byť asi väčšia a možno trochu menej generická, lebo to začína vyzerať tak, že máme Caraxesa, Syrax a nejakého generického draka rôzne nafarbeného podľa potreby. Inak sa príbeh drží v správnych koľajach, chute postáv sú decentne vyhradené, ich motívy a ciele sa pomaly odkrývajú a ríša sa začína deliť, len sa to zbehlo až príliš rýchlo. Už zase tak veľa významných momentov do Viserysovej smrti neostáva, tak uvidíme kam sa až dostaneme. Napriek spomenutým chybám prameniacim zo zasadenia viacerých významných momentov prakticky do jedného dňa a vypustenie iných, ide o diel so znovu výborným vizuálom, neskutočne temnou a hustou atmosférou a kľúčovou zmenou rozostavenia na šachovnici. Nadšenie síce skalilo zhustenie deja, ale spokojnosť ostáva a Milly mi bude chýbať. 4* 74% ()

Princezna a královna (2022) (S01E06) 

Vidím, že sa tu spustila veľká vlna kritiky na časový posun a preobsadenie postáv, ale tento príbeh sa nedá rozprávať bez toho. Zatiaľ čo v prípade Vojny Piatich Kráľov od počiatku konfliktu (smrť Jona Arryna) po vypuknutie otvorenej vojny (Robertova smrť) neubehol ani rok, tak v prípade Tanca Drakov ubehlo 28 rokov od Veľkej rady 101AC po Viserysovu smrť 129AC, ktorá znamenala začiatok otvorenej vojny. Krivdy postupom rokov pribúdali a v srdciach vzrastala nenávisť, ktorá prešla z rodičov na deti. Je dôležité, aby boli všetky tieto roky prerozprávané a tak dlhá doba sa nedá pokryť bez časových posunov a preobsadení postáv. Je pravda, že oproti knihe je to tu trochu koncentrované do dvoch celkov namiesto plynulého prechodu, ale je to pochopiteľné, keďže je to menej náročné na preobsazdovanie, respektíve digitálne upravenie veku a príbeh lepšie odsýpa. Bolo to totižto 28 rokov mieru a prosperity, ktoré sú považované za vrcholné obdobie rozmachu Siedmych Kráľovstiev. Viserys bol mierny kráľ, ktorý nemal rád spory a snažil sa všetko rýchlo urovnať alebo to ignorovať, čo bolo práve v tomto diely krásne vidieť v prípade jeho vnukov. Lyonel Strong ako pobočník bol spravodlivý a múdry muž oddaný dobru ríše. Ono sa za tých vynechaných 10 rokov nestalo nič okrem toho, že si veľa postáv urobilo veľa detí. Samozrejme sa riešili každodenné problémy správy ríše, ale to nie je dostatočne zaujímavé ani podstatné, aby z toho bol seriál. Vymýšľať akýkoľvek konflikt, by znamenalo dostať sa tam, kam sa dostal záver GoT a to nikto nechce. Takže rozhodnutie spraviť tento časový skok práve tu bolo správne, netvrdím však, že optimálne prevedené. To, že Laenu vystriedali tri herečky a Kráľotvorca vyzerá stále rovnako je divné a nie je to jediná nekonzistentnosť v preobsadení. Ale hlavné aktérky nadviazali na svoje predchodkyne bez zaváhania, takže to vlastne dopadlo v rámci možností dosť dobre. Pre ľudí, ktorý tento príbeh nepoznajú, treba brať predchádzajúcich päť dielov ako taký prequel dôležitý pre pochopenie situácie a nálad v ríši a mocenského rozostavenia, ale taktiež zoznámenie sa s hlavnými ženskými postavami, s kamarátkami, z ktorých urobil čas a politické postavenie smrteľné nepriateľky. A až tento diel treba brať ako pilot House of the Dragon, lebo postavy, ktoré sa nám predstavili tu, sú tými kľúčovými aktérmi Tanca a predstavenie postáv to bolo výborné, nazreli sme do vnútra Larysa Stronga a otvorene povedali to, čo všetci vidia. To, že bolo pre mnohých moc rozsiahle, je ich problém, lebo sme narozdiel od GoT žiadnu postavu nestratili, a tak máme možnosť vidieť aj nežnú princeznú Heleanu alebo moje obľúbené dvojičky, čo ma teší. K odpusteniu Kráľotvorcovi sa nebudem vyjadrovať, to je problém z nezmyselnosťou jeho aktu v minulom diely. Odchod Harwina s otcom na Harrenhal po prevalení aféry sa mal stať síce neskôr, až po hádke, pri ktorej Aemond príde o oko a získa draka a Kráľotvorca s Harwinom do nej nemali byť zapletený, ale do tejto predstavovačky sa to viac hodilo po rozhodnutí, že Rhaenyra stále žije na dvore a nie na Dračom Kameni. A taktiež to vytvorilo priestor na ten démonický twist na konci, na ktorý tu veľa ľudí tak čakalo. Trochu sklamala Vhagar, keďže som veril, že je to posledný drak z traileru, bronzový so zelenými očami podľa Martina (aj keď v knihe nikdy nepopísaný), na druhú stranu je to skutočne ohromné monštrum patrične pôsobiace na svoj vek v porovnaní so štíhlym a elegantným Caraxesom, ale chýbajú mu rohy, ktoré všetky Martinove draky mali. Laenu sme moc nespoznali, čo je možno trochu škoda, aj keď to nebola dôležitá postava. Mala sa vrátiť s Daemonom na Driftmark a mali sa pravidelne navštevovať spolu s Rhaenyrou na Dračom Kameni a spolu lietať na drakoch, čiže sme prišli o ďalšie lety na drakoch. Ale toto obdobie je príbehovo hluché, takže to nepovažujem za úplne zlý ťah, ktorý nám navyše viac odkryl vzťah medzi drakom a jeho jazdcom. Ale mám pocit, že tomu chýbal určitý ťah na bránu, napriek tomu je to dôstojný vstup do Tanca, aj keď vlastne zažijeme ešte jeden skok o cca 8 rokov, veď aj Aegon s Helaenou si musia urobiť deti, počas ktorého si budú strany bez konfrontácie hýčkať krivdy a čakať na kráľovu smrť a potom príde vojna a s ňou aj nové lokácie, ďalšie rody a postavy a také množstvo bitiek, zrád a vrážd, že ak sa na všetky nájde priestor a peniaze, tak GoT bude pôsobiť chudobne. Aj keď by som osobne spomalil tempo celého seriálu a časový skok by som spravil medzi sériami a ak nie, tak by som aspoň pridal ešte jeden, dva diely do obdobia medzi či prípadne uviedol divákov do deja pomocou rozprávača ako v prvej epizóde, tak na to podstatné sa dostalo. Zmeny v príbehu boli na úrovni 2. alebo 4. série GoT, teda malé a často v prospech seriálu, obzvlášť v tomto diely. A môžeme sa tešiť na Tanec, aj keď asi až v ďalšej sérii, každopádne roky mieru sa končia. 4* 77% () (menej) (viac)

Náplavomarka (2022) (S01E07) 

Kalich pretiekol a už nevyhnutne musí prísť vojna. Naposledy tu všetci nadávali na časový posun a teraz sa tu rozplývajú nad najlepším dielom, ktorý by ale nemohol prísť, nebyť spomenutého časového posunu. Práve v The Princess and the Queen sa začal skutočný House of the Dragon a v tomto diely nám servírujú asi najkľúčovejší twist celého obdobia pred Tancom, ktorý zároveň znamená posledný klinec do rakvy nenávisti, poslednú vyhrotenú konfrontáciu čiernych a zelených pred vojnou. Podľa knihy nás čaká už len jedna hostina, na ktorej sa falošne zmieria a vyznajú si falošnú lásku a priateľstvo, aby mohol kráľ zomrieť v pokoji, tak uvidíme aké zmeny tu nastanú. Zmeny prišli aj v tomto diely a ako dôsledok hrátok s časom to bola konfrontácia Aemonda s Jaceom, Lukom a dvojičkami namiesto Joffreyho, ale konfrontácia, ktorá mala silu, rovnako ako Aemondove získanie draka. Animácie drakov tu boli úžasné a prvý let na Vhagar je vizuálnym highlightom seriálu, potešil aj záber na High Tide a množstvo aj nových drakov okolo, Aegonov Sunfyre pravdepodobne v prvej línii. Ináč je celý diel naozaj parádny, meditatívny úvod, v ktorom sa vysporiadavame so stratami milovaných, vystrieda pasáž s hádkou a získaním draka, ktorá je zatiaľ najsilnejším momentom seriálu a po nej nasleduje vyhrotený záver, v ktorom na rozdiel od knihy potečie krv. Vlastne nachádzam len jedinú výraznú vadu a tou je príšerný nočný filter. Prečo nemohli nočné scény točiť v noci, tak ako v minulých dieloch, ale museli použiť tento filter, ktorého výsledkom je akurát to, že je to strašne tmavé, ale obloha vôbec nevyzerá nočne. Podobne ako minule je diel veľmi pokojne zostrihaný a v závere nám pri príhovore niektorej postavy naservírujú veľmi skratkovito v prestrihoch nejaký kľúčový moment. Ono to solídne funguje na budovanie napätia a pripravenie pôdy pre ďalšie diely, ale len keď je tento spôsob použitý občas. Dúfam, že od toho upustia, lebo po chvíli by vznikol dojem, že sa seriál venuje nepodstatných momentom a tie podstatné len rýchlo preletí. Myslím, že nastala dobrá chvíľa vyjadriť sa k voľbe Velaryonov ako černochov, černosi s bielymi dredmi pôsobia absurdne, ale je to daň doby a keď už to muselo byť, je fajn, že je v tom jasná logika (narozdiel od všetkého od netflixu alebo amazonu) a deti naozaj zdieľajú črty svojich rodičov. Ale predsa len mohli vykresliť ten tmavý gén menej dominantný (dvojičky ako černošky po mame alebo Laena a Laenor ako černosi po otcovi, ale biely gén druhého rodiča nemá nijaký význam), takto je to síce realistickejšie, ale potom by mali byť v ich logike aj všetci Targaryeni černosi. Veď matka Aegona Dobyvateľa bola Velaryonová, rovnako ako matka Jaehaerysa Zmieriteľa. Ale som rád, že to neurobili, lebo to by bolo moc. Toto je taký kompromis, ktorý bez kontextu zvyšku histórie, iba v tomto príbehu dáva zmysel a netrhá mi to srdce, pretože tie postavy sú zatiaľ veľmi fajn. Obzvlášť Laenor, ktorého vidím v novom svetle a vlastne som rád, že ho nestihol osud ako v knihe, aj keď oficiálne áno. Len je drobný problém, že Seasmoke by sa s ním nerozlúčil pokiaľ by žil a tu sa to evidentne stalo, čo narúša zmysel vzťahu draka s jeho jazdcom. Pokiaľ jeho jazdec žije, drak na seba nikoho iného (samého) nepustí a aj najbližšiemu príbuznému či priateľovi hrozí smrť, ak sa o to pokúsi a voči svojmu jazdcovi je drak veľmi ochranársky. To tu bude trochu narušené, ale napriek tomu si myslím, že odklony boli opäť v prospech príbehu a až na ten filter ide o výborný diel s viacerými veľkými momentami a silnými scénami. A nabudúce nás čaká ďalší časový skok už smerom k vojne. 4* 85% () (menej) (viac)

Pán přílivů (2022) (S01E08) 

Posledná večera je za nami a nabudúce keď sa čierny a zelený stretnú, už to bude vo vojne. Úroveň dielov v druhej polovici House of the Dragon je oveľa vyrovnanejšia než v prvej a tiež konečne tak vysoká ako pri skorších sériach GOT. Taktiež sa pritvrdilo v tom čo sa zobrazuje, dva diely dozadu sme v zábere vyrezávali jazyky a teraz sme dostali pohľad na umierajúceho kráľa v naozaj zúboženom stave. A zatiaľ čo som v predchádzajúcich dieloch vždy niečo výraznejšie vytkol, naposledy nočný filter, tak tentokrát už nemám čo. Vinikajúci vizuál aj keď sme nevideli draky, atmosféra, ktorá by sa dala krájať a tieň visiaci nad Západozemím rovnako ako tmavé mračná nad scénami tohto dielu. Daemon s Temnou Sestrou sú späť vo forme, zatiaľ čo Viserys ukazuje srdce postavy, ktorá nám bude chýbať. Pri jeho ceste k Železnému trónu som mal zimomriavky na chrbte a slzy na krajíčku. S ďalším časovým posunom dochádza k ďalšiemu preobsadeniu, už poslednému, keďže sme sa dostali na prah Tanca. A s tým nám boli predstavené nové postavy, deti, ktoré si naše princezné urobili. Zatiaľ čo s Aegonom a Viserysom sa stretávame, Jaehaerys a Jaehaera boli len spomenutý, aj keď nie po mene. Tu by som spomenul, že už pár dielov mi tam chýba tretí Alicentin syn Daeron, ktorý ale má byť chovancom lorda Hightowera v Starom Meste, takže jeho absencia nenarúša príbeh a vzhľadom na to, aké všetky bezvýznamné postavy už predstavili, pochybujem, že by takto kľúčovú vynechali a v správnom čase sa aj so svojou kobaltovou dračicou Tessarion dostane na scénu. Práve s postavami detí by som možno videl jediný drobný problém, zatiaľ čo Aegon s Aemondom, hoci to nie sú postavy, ktoré by ste milovali, sú výrazný a charizmatický, čo čierne deti značne postrádajú. K tomu Jace aj dvojičky majú nejako divne vyosené tváre, až som pri večeri rozmýšľal, ako je možné, že nadpozemsky krásny Valyrijci vyzerajú takto, čím nemyslím len troch spomenutých. K voľbe Corlysovho dediča toho v knihe moc nebolo, takže prvá polovica tohto dielu je zaujímavo okorenená intrigami a viacrozmerný konflikt sa vyostruje aj v nečakanej chvíli, v ktorej sa definitívne formujú strany. Milovníci smrtí králov ako aj pôrodov si čoskoro prídu na svoje a čaká nás najväčšia vojna v histórii Západozemí. 5* 90% ()

Zelená rada (2022) (S01E09) 

Kráľ je mŕtvy! Nech žije kráľ, alebo kráľovná? Nadišiel čas, aby si každý v šiestich kráľovstvách, Dorn ešte nie je súčasť ríše, vybral stranu. Všetky postavy sa ukazujú v pravom svetle a na zelenej rade je preliata prvá krv Tanca. Alicent paradoxne ukazuje, že je jediná, ktorá má nejaké srdce, aj keď ich cieľ je spoločný. Aegon sa aj napriek svojej vôli stane kráľom a pompézna korunovácia so symbolmi Targaryenskej moci, Dobyvateľovým valýrskym mečom Blackfyreom a jeho valýrskou korunou s rubínmi, je nevyhnutná, aby ľud videl, že on má väčší nárok ako jeho sestra. Epizódka s hľadaním Aegona bola však trošku dlhá a celý tento interný súboj u zelených aj s jeho vrcholom trochu nepravdepodobný. Asi by bolo lepšie, keby ho proste našli v bordeli, tak ako v knihe. Ale zase sme videli zápasnícke arény s deťmi vo Flea Bottom a nazretím za oponu Aegonovho života sme videli, aký bastard nový kráľ je. Taktiež sa konečne objavili na scéne aj jeho a Helaenine dvojičky. Aemond je stále zaujímavejšia a charizmatickejšia postava a to až do takej miery, že skoro zabúdam ako veľmi ho neznášam. Korunovácia v Dračej Nore je veľkolepá a jej nečakané narušenie pôsobivé, ale neviem či by sa Rhaenys zachovala práve takto, aj keď chápem, čo s ňou pohlo. Milujúca matka, ktorá prišla o deti, nechcela spôsobiť to isté inej milujúcej matke a zaplatí za to životom. Jediné slovo mohlo zabrániť najkrvavejšej vojne v histórii Západozemí, ale samozrejme nemohla ho povedať, lebo by sme prišli o seriál. Každopádne to bola veľkolepá scéna s nádhernou Meleys, ale bohužiaľ v rozpore s predlohou a jej logika sa zľahka vznáša vo vzduchu. Taktiež s nadšením konštatujem, že každý drak je skutočne jedinečný a môžeme sa len tešiť na tie ďalšie. Napriek tomu mám pocit, že určité časti tu trochu drhli a celok vo mne nezanechal nejaký silnejší dojem. 4* 87% ()

Černá královna (2022) (S01E10) 

Veľkolepé finále zakončené búrkou v Storm’s Ende. Popravde, čakal som, že si tento moment nechajú na pilot druhej série, ale takto zakončuje finále temným rozmerom. Keďže predlohu naozaj notoricky poznám, už od Lukovho príletu do Storm’s Endu som sedel na tŕní a so zovretým srdcom čakal, kedy to príde. Už od tohto momentu sa prísľub blížiacej tragédie vznášal vo vzduchu, stačil jediný pohľad na Vhagar. A samotná búrka je vygradovaná naozaj parádne. Tým sa dostávam k vykresleniu strán. Celú sériu som tvrdil, že seriál stavia čiernych do svetlejšej polohy než kniha, zatiaľ čo zelených vykresľuje najtmavšie ako ide, ale musím prehodnotiť názor. Alicent a hlavne Aemond, ktorý sa stáva možno najlepšou postavou seriálu, sú vykreslený rozhodne v lepšom svetle ako v knihe a stávajú sa komplexnými postavami, ktorým sa dá fandiť. Milovníci pôrodov si očakávane prišli na svoje a tentokrát to bolo naozaj ťaživé. Ďalej by som vyzdvihol atmosféru, ktorá bola naprieč celým dielom elektrizujúca a vypiplaný vizuál úchvatný. Trochu škrípe len scéna, pri ktorej Daemon spieva Vermithorovi, kde podobne ako minule s Meleys zvíťazila snaha vizuálne ohromiť, nad snahou zachovať danej scéne nejaký zmysel. Daemon sa ukazuje v pravom svetle ohnivého psychopata a Rhaenyra si dokáže prekvapivo držať chladnú hlavu a myslieť na dobro ríše, čo je opäť svetlejšie vykreslenie než v knihe. Obaja s Aegonom sa však nevyhnutne stanú otrokmi vlastného postavenia a vojne vedenej v ich menách nemali nikdy šancu zabrániť, o tej rozhodol Viserys, keď menoval Rhaenyru princeznou Dračieho Kameňa a Vhagar len zatĺkla posledný klinec do rakvy. 5* 97% ()

Súvisiace novinky

HBO plánuje další dračí spinoff o Aegonovi

HBO plánuje další dračí spinoff o Aegonovi

13.02.2024

Spinoffů, prequelů či přímých pokračování jsme se měli ze Západozemí dočkat už několik. V současnosti je jisté, že se letos v srpnu dočkáme druhé série Rodu draka. Dále pak s určitostí vzniká série A… (viac)

Hollywood hodlá prioritizovat jistoty

Hollywood hodlá prioritizovat jistoty

28.09.2023

Stávka scenáristů oficiálně skončila, v následujících dnech a týdnech se musí ještě vyřešit stávka herců, pomalu ale jistě to už vypadá, že se Hollywood ještě před koncem roku vrátí naplno do práce.… (viac)

Rod draka pokračuje v produkci

Rod draka pokračuje v produkci

24.07.2023

Spisovatel G. R. R. Martin přidal na svůj blog nový příspěvek, v němž zazněly dvě důležité informace, které by měly potěšit fanoušky Hry o trůny i Rodu draka. Tou první je, že 74letý autor pomalu ale… (viac)

Reklama

Reklama