Reklama

Reklama

Zločinec El Topo kvôli láske k žene vyzýva k súboju neporaziteľných Štyroch pánov púšte. Ich porazením dosiahne vyššiu úroveň vedomia až do chvíle, dokým ho jeho žena nezradí. Začínajúc novú životnú etapu ako svätý muž, El Topo sa rozhodne oslobodiť komunitu vydedencov. (Film Europe)

Videá (1)

Trailer 2

Recenzie (150)

LINKIN 

všetky recenzie používateľa

Anebo stejně tak odpad, záleží na úhlu pohledu. Je spíš zajímavé, jak se některé filmy vryjí do paměti spíše kvůli zážitku s nimi spojeným, než z hlediska svojí kvality/nekvality a u El Topa bylo dost alkoholu, marihuany i šílených kamarádů řvoucích u každého záběru "Zabij ho ty zmrde!". Svatá Hora přesto vede. [ad. 8. 3. 2012 - Áčko přetékalo alkoholem a El Topo se stal navždy kultovním] ()

JohnMiller 

všetky recenzie používateľa

El topo je jedna surovo vyvrhnutá abstraktnosť ktorá pripomína sen. Takisto ako pri Holy Mountain to má v sebe dej aj príbeh ktorý je relatívne jednoducho uchopiteľný a to sa Avant-garde tak často nevyskytuje. Hoci je vo svojej podstate jednoduchý ide o nesmierne anomálny, netradičný, nečakaný a do tohoto sveta nepatriaci výjav ktorý v rozprávaní príbehu pokračuje nepochopiteľnou snovou naviazanosťou. Príbeh je rozdelený do troch kapitol..Genesis, žalmy a Apokalypsa. Znie to pomerne biblicky a miestami to tak aj vyzerá ale skutoční kresťania sa s tohto musia od zlosti roztrhnúť kedže ide o veľmi agresívne a miestami nechutné divadlo ktoré iba dráždi vieru svojou explicitnou stránkou. Celí dej sa krúti okolo pištoľníka ktorý putuje zo svojim sedemročným synom na koni. Objaví dedinu plnú mŕtvol a rozhodne sa ju pomstiť. To sa mu aj podarí a tak si za nový cieľ stanový zabiť štyroch majstrov.. Majstri sú veru prisilný oriešok. Neskôr ho zradí jeho milenka a on zamrzne na niekoľko desiatok rokov. Zachránia ho mrzáci ktorý ho odnesú hlboko pod zem a začnú sa k nemu modliť ako k bohovi. Keď sa pištoľník preberie rozhodne sa že ich zachráni a tak začne kopať tunel povrch zeme. Jediné čo by som tu mohol vytknúť je nulová dynamickosť pri strihu. Mám taký pocit akoby to nakrúcali jednou kamerou. Ale ináč sa jedná o surrealistický skvost. ()

Reklama

HAL 

všetky recenzie používateľa

Bizarní alegorie na bibli a náboženství obecně - kupodivu i pro ateistu vcelku zajímavé dílko pokud u něj mermomocí bude chtít opravdu hodně přemýšlet a hledat nějaký význam a metaforu za každým obrazem... no, pokud bude dostatečně zhulený tak se mu to pravděpodobně i povede (což se na druhou stranu dá říct o všem, včetně Teletubies). Jinak je to jen co nejvíc ujetá úchylárna která svou vyšinutostí dokáže udržet pozornost, ale že bych u ní musel permanentně intelektuálně masturbovat se moc říct nedá. 6/10 ()

ancientone 

všetky recenzie používateľa

Nebyť vopred, aspoň okrajovo, oboznámený s menom a dielom A. Jodorowskeho a pustiť si El Topa s očakávaním zážitku z výnimočného medzi bežnou westernovou produkciou by muselo byť bolestivé. V dobrom prípade vyústenia prekvapivé, úchvatné. Dielo nepochybne výnimočné a zároveň stojace samo, nie osamelé, skôr sebestačné, vymykajúce sa žánrovým mantinelom, z ktorých si robí akurát povrchový tenký kabátik................... Jodorovsky ponúka symbolickú púť, cestu človeka za spásou, hľadanie vykúpenia, spravodlivosti a boha, alebo autobiografickú šifru režiséra osobne (s prihliadnutím na obsadenie sa na post hlavnej postavy) možno alegóriu Krista, či niečo ďalšie, úplne iné, iba dobre fungujúci efekt je taktiež jednou z početných alternatív výkladu diela. Snímka rozpráva príbehy prostredníctvom obrazov sýtych na detaily a (nielen) náboženskú symboliku, často pripomenie tvorbu surrealistov (najmä) R. Magritta – kombinácie bežných objektov do nie bežných zátiší, zhlukov, či S. Dalího, napríklad pri vyobrazeniach spúšte po krvi preliatí pripomína tiež sériu obrazov P. Brueghela tematizujúcu 7 smrteľných hriechov, alebo H. Boscha počas dovolenky na divokom západe, Jodorovskeho vízie tancujú religiózne bizarný time-warp na hranici surreálna v rytme rôznorodej hudobnej zložky........................ Silnou stránkou je nevypočítateľnosť príbehu. Jazyk autora je v striedmom tempe zašifrovaný, ponúkajúci možnosť viacerých interpretácií, a ťažko zrozumiteľný, neustále vynáranie ďalších a ďalších symbolov, ponúka sa taktiež možnosť hlásajúca – všetko je to len pre efekt, iba umné poskladanie jednotlivých nápadov do zložitej a súdržnej konštrukcie podobenstva v žánrovom obalení. Ak, je toto správnou možnosťou, efekt sa podaril na výbornú, obzvlášť čo sa týka už spomenutej vizuálnej stránke búrajúcej hranice a smerujúcej až ku kultovosti . Zrozumiteľnosť dostáva miesto dobrého adepta na bod do vášnivej diskusie. V konečnom dôsledku, subjektívna interpretácia má vlohy na bytie atraktívnejšou než potenciálna „správna interpretácia“ El Topa........................ Výrazným motívom prestupujúcim naprieč celým dielom je rozklad a smrť – každá vražda je nasnímaná v štýle estetického excesu, kopa mŕtvych králikov, ukrižovaná koza, horda mrzákov utekajúca k „svetlu“, kde ich čaká poprava, obskúrnosťou vyplnená obrazotvornosť hrá prím, morbidita je jedinou explicitne sa vyjadrujúcou zložkou vo filme (tým pádom tiež najvýraznejšou), zároveň ďalším elementom pritakávajúcim mystickej, vo finálne kruto pesimistickej aure El Topa. Obsahovo ťažko determinovateľné, obrazovo úchvatné, v oboch smeroch excentrické. „Ikony sa nemaľujú. Ikony sa píšu.“ ....................... A Jodorovsky veru vie. ()

HellFire 

všetky recenzie používateľa

Krtek. Co tím chtěl Jodorowsky říci? Jak jsem byl nadšený z jeho představy filmové Duny, tak teď jsem na pochybách. Tohle dílo je totiž velmi zvláštní a chápe ho do důsledků snad jen sám jeho autor. Hlavní premisa je jasná i mě. Jodorowsky se jako kovboj ženoucí se za dokonalostí dopustí hříchu a podvádí při zkouškách se čtyřmi mistry. Je zabit a znovuzrodí? se jako Bůh? v jeskyni s "postiženými" či znetvořenými. Vytkne si za úkol vykopat tunel z této jeskyně do nedalekého města, aby mohli tito lidé žít volně. Město a jeho obyvatelé představují dnešní (nebo tehdejší) bílou společnost a v postižených si můžete vybavit jakoukoliv menšinu. Lidé ve městě postižené nemají rádi a když je proto na konci postřílí poté, co se vyhrnou z jeskyně do města, Jodorowsky je ztrestá a postřílí.Dá se tedy říci, že Bůh trestá bílé lidi za jejich hříchy. Co jsem ale nepochopil, tak první půlhodinu, kde se Jodorowsky projíždí po poušti, tedy spíše scény, které zde probíhají. Po půl hodině mu najednou žena, kterou osvobodí v jedné vesnici řekne, že musí zabít čtyři mistry, aby se stal dokonalým. Nikdy předtím o tom nepadlo ani slovo ani to nebylo naznačeno. Tato scéna přišla jako blesk z čistého nebe. Podobně na tom je většina scén a po herecké ani filmové stránce film z průměru nic netáhne. A to mám tyto podivné typy filmů rád. ()

Galéria (62)

Zaujímavosti (15)

  • Vizuální stránka byla hlavním bodem sváru mezi kritiky filmu, kteří debatovali o tom, zda jsou sekvence a montáž smysluplné nebo pouze vykořisťovatelské. Pokud jde o symboliku ve filmu, Vincent Canby z The New York Times napsal: „Jsou tam všichni, ve filmu, který je celý vnitřností (doslova), ale který nemá žádné tělo, které by dalo vnitřnostem zvláštní tvar nebo funkci.“ Canby zjistil, že film je podvod. Gene Siskel z Chicago Tribune komentoval, jak byly vizuální prvky vnímány v rámci drogové kultury. Siskelova recenze uvádí: „Pod vlivem se El Topo stává násilnou, rádoby erotickou freakshow, a to, předpokládám, může to být velmi těžké. Jiným stačí zívnout.“ (Emo-haunter)
  • Název snímku a jméno hlavního hrdiny slouží jako metafora pro undergroundovou kinematografii šedesátých let. Tak, jako se krtci prohrabou z hlubin země na povrch, povedlo se i některým nízkorozpočtovým snímkům získat popularitu u širokého spektra diváků. (Arbiter)

Reklama

Reklama