Réžia:
Peter BebjakKamera:
Martin ŽiaranHudba:
Mario SchneiderHrajú:
Noël Czuczor, Peter Ondrejička, Florian Panzner, Jan Nedbal, Wojciech Mecwaldowski, Jacek Beler, Michal Režný, Christoph Bach, Lars Rudolph (viac)Obsahy(1)
Siedmeho apríla 1944 sa Alfrédovi Wetzlerovi podarilo čosi jedinečné – unikol spolu s mladším väzňom Vrbom z prísne stráženého tábora smrti Osvienčimu. Cieľom úteku však nebolo zachrániť si vlastný život, ale zabrániť umieraniu tisícov ľudí. Po smrteľne nebezpečnom putovaní došli na Slovensko, kde vznikla správa o genocíde. Tajnými cestami sa dostala až do rúk Winstona Churchilla a Franklina D. Roosevelta a zasiahla do vývoja 2. svetovej vojny. Príbeh plný napätia a emócií osloví diváka napínavou drámou úteku, absurditou vývoja dejín, ale aj vnútornou silou muža, ktorý sa postavil proti zvrátenosti systému. (Continental Film)
(viac)Videá (1)
Recenzie (156)
Rudolf Vŕba a Alfréd Wetzler boli dvaja Židia, ktorým sa podarilo ujsť z Osvienčimu a doručiť tak svetu správu o tom, čo sa tam v skutočnosti deje. Že tábor nie je pracovný, ale je to tábor smrti. Obidvaja utečenci neskôr napísali aj knihy. Ja mám radšej tú od Vŕbu, pretože Wetzlerova mi štylisticky moc nesedela a pôsobila na mňa miestami dosť chaoticky. No a práve táto kniha Čo Dante nevidel, sa stala hlavnou predlohou filmu. Možno to bolo aj trochu na škodu, pretože tá Vrbova je komplexnejšia. Film má len 94 minút, osobne by som hneď na začiatok polhodinu pridal, pretože neznalým môže vo filme chýbať predstavenie postáv. Divák nevie, kto je kto, sleduje len útek. Áno, o tom ten film má byť, ale takto by bol možno pochopiteľnejší pre neznalých témy. Preto je potrebné sa možno trochu na film pripraviť a naštudovať si kto Vŕba s Wetzlerom boli. Trochu mi chýbal patriotizmus a slovenčina. Je to film hlavne o Slovákoch, takže by som sa snažil Slovensko viac vyzdvihnúť a viac predať. Je škoda, že film nenaplnil oscarové ambície, minimálne nomináciu by si zaslúžil. Keďže už bolo nakrútené o holokauste asi všetko, Peter Bebjak išiel tou umeleckejšou a komornejšou formou. Niektoré zábery sú dychberúce. Kamera Martina Žiarana je výborná. Najviac ma dostala scéna v lese, ktorá začína záberom z hora. Potom postupne zosníma veliteľa, zem a pomaly sa kamera posúva do zadu a na obraz sa dostáva celá scenéria a biely kôň. Toto je po technickej stránke najlepšia scéna z celého filmu. Určite odporúčam vidieť v kine. Jednak kvôli podpore slovenskej kultúry, kvôli tomu, že na tieto udalosti sa nesmie zabudnúť a tiež aj kvôli tomu, že je to po réžijnej stránke výborne zvládnutý film. ()
Vyhlazování židů během 2SV je poměrně častým filmovým tématem a Oświęcim zvlášť. Aby mělo smysl se na film dívat, musí tam být něco výrazného, silného, příběh. Tady teoreticky byl, protože reálný útěk Vrby a Wetzlera je jako základ dobrá story. Bohužel se to do vyprávění prostě převést nepovedlo. Čert ví, jestli je to chyba scénáře, režiséra nebo herců, ale nefungovalo to. Jednak to nejhorší tu ukázáno není a tábor působí spíš jako takové horší vězení, jednak je to dějově a dialogově děsivá nuda. Pokud vás tohle téma zajímá, bude možná rozumnější podívat se na jiné filmy inspirované reálnými událostmi, třeba na Saulův syn (2015), Šedá zóna (2001) nebo Útěk ze Sobiboru (TV film) (1987). Ty totiž mají jak realistické ztvárnění hrůz, tak silný nosný příběh. ()
Filmy s tématikou druhej svetovej vojny, prenasledovania Židov a koncentračného tábora sú zvyčajne nabité emóciami a hutnou drámou. V tomto prípade to žiaľ neplatí - nuda ako hrom. Dejová linka zbytočne vágna, plná vaty a tam, kde by malo dôjsť na emócie, sa nedostavilo nič. Jednoducho, zlá réžia a slabý scenár. Podpriemer. 40/100 ()
O rodákovi z môjho mesta Rudolfovi Vŕbovi tu bolo niekoľko filmov, ale tento je rozhodne jeden z najnapínavejších a najlepšie spracovaných. Je tu ukážka nezmyselnosti vojny, vo filme je aj krutosť, pohŕdanie a aj urputný útek za slobodou, ktorý aj tak nemusí skončiť šťastne. Škoda, že film bočí od niektorých ťažších scén a tak divák si len môže domyslieť, čo sa vo filme deje a tak celkom nechapem načo, keď sa tvorí takáto ťažká scéna, tak ide veľa podstatného mimo kameru. Ale to je aj jediná chyba, ktorú som v tomto filme zachytil, lebo inač je to silná a ťažšie stráviteľná dráma o útrapách tých čo utiekli a aj tých, ktorý stále boli v tom koncentračnom tábore. Slabé 4*. ()
Odvšadiaľ sa ku mne dostávali skôr negatívne recenzie, takže som nemala veľké očakávania... A ono to napokon, napriek mnohým chybám, nebolo také zlé. Bebjakovi sa podľa môjho názoru veľmi dobre a verne podarilo zachytiť atmosféru koncentračného táboru. Prišlo mi to z pohľadu prostredia dôveryhodné, v chovaní postáv surové a kamerou esteticky príťažlivé zároveň. Kamera síce miestami v snahe "byť artová" balansovala na hranici medzi "ešte zvládam" a "už je to príliš", no to nepovažujem za veľký problém. Čo za veľký problém považujem, je, že po zhliadnutí filmu si reálne vôbec nepamätám, ako vyzerali dve hlavné postavy (Czuczor ešte ako tak, druhý absolútne). Alebo, že nejaký scenáristický dejový oblúk v tomto filme... akosi nebol. SPOILER (or is it?) Dve tretiny sledujeme, ako sa pokúšajú dostať z tábora, je to zaujímavé a napínavé. Potom sa odtiaľ konečne dostanú a tempo filmu, napätie i schopnosť dorozprávať príbeh výrazne klesajú a ide to celé akosi do stratena.| Predposledná scéna natočená na jeden záber je síce zaujímavá a John Hannah v nej podá výborný výkon, jej výsledná pointa je však málo úderná, záber na Czuczora nedostatočný. V konečnom dôsledku mi prišla lepšie spracovaná bočná dejová línia s ostatnými väzňami v tábore, než línia hlavnej dvojice, o čom vypovedá aj silná posledná scéna. Musím ale pochváliť záverečné titulky, ktoré boli naozaj šikovne spravené a dohnali ma k slzám. V konečnom dôsledku mám teda zo Správy akési rozpačité, no napriek tomu skôr pozitívne, než negatívne pocity. Boli v nej chyby, ale boli v nej aj dobre zvládnuté veci. A vravím si, že by mi nevadilo pozrieť si ju ešte raz. ()
Galéria (32)
Zaujímavosti (13)
- „Přestože bylo filmů na téma holocaustu natočeno již mnoho, nebude jich nikdy dost. Při jejich tvorbě je dnes potřeba cílit především na mladého diváka, čemuž je nutné přizpůsobit filmové vyprávění i vizuální prostředky,“ říká jeden z producentů filmu Zpráva Ondřej Zima z české společnosti Evolution Films. (SONY_)
- Film měl mít v kinech premiéru 27. ledna 2021 na Mezinárodní den památky obětí holocaustu, ale kvůli pandemii covid-19 se premiéra přesunula až na 11. listopadu 2021. (montongery)
- Na scenári sa aktívne podieľal konzultáciami Michael Douglas. Mal aj vo filme hrať, no nakoniec z časových dôvodov sa nakrúcania nemohol zúčastniť, jeho rola pripadla Johnovi Hannah. Práve sekvencia s J. Hannah má údajne 12 minút natočených neprerušene bez strihu, pritom zaujímavo zameranú na emočnú zmenu v postoji a tvári jeho postavy. (banacik)
Reklama