Reklama

Reklama

Siedmeho apríla 1944 sa Alfrédovi Wetzlerovi podarilo čosi jedinečné – unikol spolu s mladším väzňom Vrbom z prísne stráženého tábora smrti Osvienčimu. Cieľom úteku však nebolo zachrániť si vlastný život, ale zabrániť umieraniu tisícov ľudí. Po smrteľne nebezpečnom putovaní došli na Slovensko, kde vznikla správa o genocíde. Tajnými cestami sa dostala až do rúk Winstona Churchilla a Franklina D. Roosevelta a zasiahla do vývoja 2. svetovej vojny. Príbeh plný napätia a emócií osloví diváka napínavou drámou úteku, absurditou vývoja dejín, ale aj vnútornou silou muža, ktorý sa postavil proti zvrátenosti systému. (Continental film)

(viac)

Videá (1)

Trailer

Recenzie (13)

Arsenal83 

všetky recenzie užívateľa

Nikdy by som neočakával, že by útek z akéhokoľvek väzenia mohol byť taký nudný. Nie to ešte z Osvienčimu. Tu sa stopercentne zhodujem s majom007, ten Auschwitz bol prečo tak slabučko znázornený? Kulisy akoby spred nádvoria v Leopoldove, ale kto v Osvienčime bol tak predsa vie, že z jedného konca na druhý vás musia voziť autobusy. A tu sme mali tábor pomaly o veľkosti telocvične. Kto bol v Poľsku a videl to, dá mi za pravdu. No Bebjak tam zjavne nebol. A samotný útek nemá emócie, neprináša ľútosť nad osudom, úplne povrchné spracovanie. ()

borec999 

všetky recenzie užívateľa

Tak s týmto Bebjak v kinách podľa mňa nepochodí a môže si za to vlastne sám, pretože danú látku spracoval veľmi divácky nevďačne. Správa je artový film. Čiže film pomalý, s dlhými nič nehovoriacimi zábermi, minimom deja,minimom hovoreného slova. V skratke: film pre kritikov a okrajové publikum, ktorý pre bežného-konzumného diváka nie je príliš atraktívny. Nedostatkov má ale Správa podľa mňa viac. Najväčším problémom sú absentujúce emócie. Podobný film má byť surový,drsný,beznádejný,bezútešný,depresívny. Správa až na pár momentov z Auschwitzu (kôň a hlavy v zemi, kopy mrtvol,selekcia...) taká vôbec nie je. Čiastočne za to môže aj spomínaná minimálna dejovosť. Príbeh je zmätočný a kto sa v problematike nevyzná, bude stratený a veľa vecí nepochopí. Hneď v úvode sme hodení in medias res a sami musíme prísť nato, čo sa deje, kto je Wetzler, kto je Vrba, o ostatných postavách nevieme nič, často ani ich meno. Emocionálny vzťah k nim je teda minimálny. Kamera je experimentálna (zábery zhora,zdola,zboku,z prvej osoby, rôzne zoomy) a na mňa pôsobila že sa šlo až príliš na efekt a zabudlo sa na základný účel- v skratke: kamera pôsobí často veľmi rušivo. V scénach v tme nie je nič vidieť a je problém identifikovať kto je kto. Ozvučenie je katastrofálne. V polovici scén postavám vôbec nie je rozumieť, čo hovoria. Takéto veci by sa v podobne ambicióznom filme nemali stávať a sú dôkazom že sme so svojimi filmami oproti svetu stále o krok pozadu. Hlavný herec Noel Czucuzor sa tiež nevyznamenal a ťažké momenty jeho postavy sú zahraté rozpačito. Vo výsledku: Správa je filmom so silným,emotívnym príbehom Alfréda Wetzlera, ktorý si pýtal filmové spracovanie, ktoré sa však podľa mňa príliš nepodarilo. O to väčšia škoda to je, pretože ako tvorcovia umne pripomínajú táto tématika je stále dosť aktuálna a história sa akoby znova opakovala (popierači holokaustu,silnejúca polarizácia spoločnosti, rastúca popularita extrémistických a neonacistických strán u nás ale aj vo svete). Podobný film, ktorý mal potenciál rozvíriť diskusiu a istým ľuďom otvoriť oči dopadne zrejme tak, že ho väčšina ľudí odpíše. Obrovský premárnený potenciál. 3* len z úcty k téme,historickým postavám a odvahe tvorcom do podobného projektu ísť. Inak naozaj nie je príliš čo chváliť, nebyť posledného rozhovoru s Johnom Hannahom a záverečných titulkov s prepojením na dnešnú dobu bol by to regulérny prúser... 50% ()

Reklama

sanikope 

všetky recenzie užívateľa

Dnes som mal moznost vidiet dlho ocakavanu a odkladanu premieru. Musim povedat ze som mal iste ocakavania, o to viac som bol sklamany. Film posobi absolutne neautenticky.  Vsetci vazni mi prisli akoby len dnes dorazili do tabora, nikto neposobil vychudnute. Az sa mi nechcelo verit ze to ma byt pribeh z Osviencimu. Vsetko bolo ciste a upravene, ziadne vychudnute pohybujuce sa mrtvoly. Pre divaka neznaleho tematiky posobi film absolutne chaoticky a pravdepodobne to nevydrzi pozerat viac ako 15 minut. Ja som mal to nestastie ze trocha som do tematiky zapleteny a o to horsie sa mi na to pozeralo. Dlhe zabery na fajciaceho gestapaka. Co tym chcel reziser povedat? Nevysvetleny pribeh. Rosenberg (Vrba) a Wetzler boli intelektuali. Vo filme su pri tom uteku vykresleni ako zvierata, ktore nevedia prehodit ani slovo. A ta slovenska nostalgicka kamera. Chvilu hore hlavou, chvilu na lezato. Hlava ma z toho este teraz boli. O scenari ani nehovorim- jeden velky zmatok. Sice je dobre ze sa film natocil a poukazal na holokaust- nie som si vsak isty ci bezny slovensky divak bude mat o tento mismas zaujem. Zahranicny divak to absolutne nepochopi. O Oswiencime tych filmov predsa len bolo natocenych viac. Vypovedna hodnota nula. Keby to bola fikcia - asi by ma to tak nevytocilo. Vo filme sa nespominaju ich mena ani preco sa skryvaju pod doskami. Myslim ze by naozaj pomohlo keby si tvorcovia dali zalezat na editovani scenara. Kedze je film natoceny na zaklade Wetzlerovej knihy a Wetzler sa skryva 3 dni pred utekom pod doskami, kde sa do scenara zaplietli zabery pri ktorych on nebol. Smutno mi je z mozneho nevyuzeteho potencialu. ()

pepo 

všetky recenzie užívateľa

Je to dobry film. Remeselne velmi solidny a vidiet, ze Bebjak technicky tocit vie. No bohuzial nie je vynimocny a ten scenar je strasne nedovareny. Takmer uplne oddramatizovany. Film tak nie je vobec napinavy a skvelym sa stava az v poslednom akte, ktory mal byt jadrom pribehu. Nedolezity film na dolezitu temu 6/10 ()

silentname 

všetky recenzie užívateľa

Tak to vyzerá, že "Trhlina" bolo skutočne len chvíľkové zlyhanie a Bebjak sa opätovne vracia do sveta filmu so svojim novým kvalitným počinom. "Správa" bolo jedno z najväčších očakávaní. Na jednej strane som chcel dať Bebjakovi opäť šancu, na druhú stranu ide o silnú tému, ktorá si zaslúžila kvalitné filmové spracovanie. Ako to dopadlo? Film je podľa mňa dobrý. No myslím si, že mohol byť spracovaný o niečo silnejšie. Úvodné časti v Osvienčime sú síce spracované dobre, no myslím si, že mohli byť o niečo silnejšie. Spracované tak, aby sme vnútorne viac dokázali prežiť to, čím si všetci postavení chlapi pred kasárňou prechádzali. Je tu pár scénok, ktoré to síce adresujú, no myslím si, že mohli mať väčšie grády. Na druhú stranu ale nepôsobia prepálene a film vďaka tomu nepôsobí ani umelo, ani pateticky. Ale mohol byť silnejší. Pôsobí to ako keby to Bebjak chcel poňať trošku s dôrazom na skutočnosť a nechcel to nejako filmovo prifarbovať. Možno to bolo správne rozhodnutie, možno nie. Neviem posúdiť. Viem len toľko, že som čakal, že film dostane zo mňa nejakú silnú reakciu. No to sa nestalo. A mrzelo ma to. Stojí film za pozretie? Podľa mňa áno. Je to dôležitý film, ktorý je treba vidieť. Škoda je len tá, že si ho nepozrú tí, ktorí by mali. Hodnotenie: B ()

Galéria (11)

Zaujímavosti (8)

  • Noel Czuczor v rámci prípravy na rolu Alfréda Wetzlera schudol 18 kilogramov. Docielil to prísnou diétou a cvičením. O samotnej príprave na film v rozhovore s The L.A. TIMES sa vyjadril takto: "Fyzická príprava nebola jednoduchá, ani príjemná, ale kombináciou disciplíny a odhodlanosti bola dosiahnuteľná. Omnoho ťažšie bolo nájsť pravdu v tom, čo som nikdy nezažil a uveriteľne stvárniť pohnútky človeka, ktorému, ako jednému z miliónov ďalších, vzali všetko čo mal a poznal, a ktorý sa napriek tomu rozhodol nevzdať a bojovať. To bola tá najväčšia výzva." (darkphoenix)
  • Budova, v ktorej podľa historických zápisov Alfréd Wetzler a Rudolf Vrba pomohli spísať správu o činnosti koncentračného tábora v Osvienčime, sa nachádza stále na tom istom mieste ako v roku 1944, a to na Hollého ulici v meste Žilina, SR. Podľa aktuálnych údajov, tam sídli aj naďalej Židovská náboženská obec. (funesfilm)

Reklama

Reklama