Réžia:
Peter BebjakScenár:
Peter BalkoKamera:
Martin ŽiaranHudba:
Slavo SolovicHrajú:
Tomáš Maštalír, Emília Vášáryová, Jevgenij Libezňuk, Andrej Hryc, Zuzana Fialová, Stanislav Boklan, Oleksandr Piskunov, Rimma Zjubina, Kristína Kanátová (viac)VOD (3)
Obsahy(1)
Adam Krajňák (T.Maštalír) je otcom rodiny i hlavou kriminálnej skupiny, ktorá pašuje cigarety cez slovensko-ukrajinskú hranicu. V kruhu svojich najbližších zohráva nenahraditeľnú rolu starostlivého dôverníka, ale aj zásadového a nekompromisného vodcu, ktorému ani v rozhodujúcich okamihoch nechýba temperament. Pokojné spolužitie dvoch prelínajúcich sa svetov sa však začne otriasať, keď novovybudovaná hranica Schengenského priestoru spôsobí nárast nervozity z nejasnej budúcnosti. A keď jedna z pašeráckych zásielok stroskotá, spustí sa nezastaviteľná lavína udalostí, počas ktorých bude musieť Krajňák spochybniť svoje vlastné hranice, ktoré doteraz odmietal prekročiť. Réžia Petra Bebjaka vnáša do kriminálneho námetu s prvkami trileru nákazlivú iskru, ktorá ho na míle vzďaľuje od obyčajnej žánrovej zábavy, a odhaľuje univerzálny ľudský príbeh zasadený do prostredia, v ktorom sa prelínajú kultúry, zvyky i životy... (Continental film)
(viac)Videá (2)
Recenzie (317)
Bebjaka jsem zaregistrovala už díky fantastickým "Případům 1. oddělení", jeho další kriminální seriály (ať už "Mordparta" nebo "Specialisté") mě ale zaujmout nedokázaly. Ke slovenské filmové tvorbě navíc nemám přílišnou důvěru a "Čáře" jsem ve Varech dala šanci hlavně díky představiteli hlavní role Maštalírovi, slovenskému Dr. Houseovi. Projekci uvedla početná (tuším 21členná) delegace plná sympatických tváří od herců přes kameramana až k režisérovi a já jsem jim moc přála úspěch. Kromě Maštalíra potěšili hlavně Hryc s Kaňkovským, kterým to spolu šlapalo už v "Příběhu kmotra". Téma pašování nejen drog, ale i lidského "tovaru" bylo zpracováno pěkně, tvůrci dovedli i vhodně střídat dramatickou rovinu s komediálními prvky. Na druhou stranu mě rušily některé scény, které pro celkové vyznění snímku neměly pražádný vliv (cikáňata v růžovém autě, mrtvola v rakvi mrkající na kameru). Na Bebjakův další počin budu ale zvědavá. Skoro 4*. ()
Hutná dráma s parádnym vystihnutím geografického miesta a jeho sociálnej kultúry (Slovensko je proste "severný balkán"). Hlavne vďaka skvelej kamere a hudbe. Rozpracovanie postáv za touto formálnou stránkou trochu zaostáva, niektoré konflikty a vzťahové súvislosti by potrebovali dokresliť, no pre výsledný, pomerne temný zážitok z filmu je dostačujúce. ()
,,LUCIA POVEDALA 4 KRÁT DO R*TI A 1 KRÁT DO P*ČE." __ ,,Čiara" sa dostala do môjho povedomia ešte v čase jej nakrúcania, keď o tom informovala v správach RTVS a už vtedy som si vravel, že na poli súčasnej prevažne komornej kinematografie by mohlo ísť o ojedinelý počin s nevšedným, dosiaľ nespracovaným námetom. Keď sa ,,Čiara" na slovenské pomery stala v kinách kasovým trhákom, dostal som sa k nej aj ja, ale ku jej sledovaniu som sa nevedel dokopať až do vyhlasovania ,,Sĺnk v sieti", kde bola jednoznačným favoritom. (Osobne mňa mrzí neúspech ,,Špiny".) Aj tento komentár píšem až mesiac po jej pozretí a jednotlivé kľúčové scény dlhšie lovím v pamäti. Keďže už bolo napísané mnohé, žiada sa mi - najmä pre seba samého - poznamenať, že herecké výkony Maštalíra a Hryca boli veľmi uspokojivé, dialógy sa pokúsili krotiť vulgarizmy a prišlo aj na zbytočné zábery nahoty, ktoré z môjho pohľadu nepomohli ku väčšej reálnosti rozprávania. Zvláštnu kapitolu potom tvorí pieseň ,,Hej Sokoly", ktorá pomohla ku masívnej propagácii filmu. Tá pre mňa nebola žiadnou novinkou, keďže ju poznám z rôznych, aj pôvodných ľudových verzií; o to viac k nej cítim averziu keď viem, že nejde o nič nové pod slnkom, ako by sa mohlo zdať. Nahliadnutie do slovensko-ukrajinského pohraničia však bolo sondou do absurdne bizarného sveta pripomínajúcim skôr Balkán ako našu vlasť, ktorú poznám z pohľadu Bratislavčana. Predovšetkým zo dve nepodstatné scény s ružovým mercedesom potrhujú mentálnu inakosť a svojráz kraja, ktorý ma už dlhšie láka navštíviť. Dielo svojím spracovaním nekomerčne divácke. (3386. hodnotenie, 209. komentár k filmu) ()
Zvlastny film. Technicka stranka je spickova a vyrovna sa zahranicnym filmom. Ale prilis mi nesadol styl. Nevedel som, co mam od toho cakat, ale dufal som nieco serioznejsie. Predstavte si, ze ocakavate Kmotra a namiesto toho dostanete absurdny film od Terryho Gilliama v ktorom su nahodou nejaki gangsteri. Ten divny humor mi nesedel. A to neustale kokotovanie ma po chvili sralo. Postavy ma nezaujali. Hlavny hrdina sa hra na megadrsneho kmotra, ale vsetko sa mu poserie preto, ze v skutocnosti ziadny drsniak nie je. Priemerny film to nie je, ale mna bavil iba priemerne. 5/10. ()
Bebjak je žánrový talent a některé části a dějinné okamžiky našich sousedů si o zfilmování říkají už dlouho, takže se s podobně laděnými filmy roztrhl pytel (Únos, Mečiar). Tenhle je sice často jen variací na úsloví "co se má posrat, se posere, a když se něco posere, posere se všechno," ale je to slovenský, na evropské úrovni natočený thriller, který přechází do vydařeného dramatu lehce, jak nůž do másla. Někdy doslova. 90%. ()
Galéria (67)
Zaujímavosti (23)
- Tři měsíce před natáčením filmu spadla Emília Vášáryová na jevišti a s komplikovanou zlomeninou stehenní kosti skončila na operačním sále. Nikdo nevěřil, že bude natáčet. (blackrain)
- Natáčalo sa 36 dní so 46 hercami zo Slovenska, Ukrajiny a Česka, v štábe bolo okolo 200 členov a vo filme sa objavilo viac než 800 komparzistov, z toho cca 300 Slovákov a 500 Ukrajincov. Pri nakrúcaní každej scény bolo na pľaci priemerne 55 ľudí. (WalterIK7)
Reklama