Réžia:
Peter BebjakScenár:
Peter BalkoKamera:
Martin ŽiaranHudba:
Slavo SolovicHrajú:
Tomáš Maštalír, Emília Vášáryová, Jevgenij Libezňuk, Andrej Hryc, Zuzana Fialová, Stanislav Boklan, Oleksandr Piskunov, Rimma Zjubina, Kristína Kanátová (viac)VOD (4)
Obsahy(1)
Adam Krajňák (T.Maštalír) je otcom rodiny i hlavou kriminálnej skupiny, ktorá pašuje cigarety cez slovensko-ukrajinskú hranicu. V kruhu svojich najbližších zohráva nenahraditeľnú rolu starostlivého dôverníka, ale aj zásadového a nekompromisného vodcu, ktorému ani v rozhodujúcich okamihoch nechýba temperament. Pokojné spolužitie dvoch prelínajúcich sa svetov sa však začne otriasať, keď novovybudovaná hranica Schengenského priestoru spôsobí nárast nervozity z nejasnej budúcnosti. A keď jedna z pašeráckych zásielok stroskotá, spustí sa nezastaviteľná lavína udalostí, počas ktorých bude musieť Krajňák spochybniť svoje vlastné hranice, ktoré doteraz odmietal prekročiť. Réžia Petra Bebjaka vnáša do kriminálneho námetu s prvkami trileru nákazlivú iskru, ktorá ho na míle vzďaľuje od obyčajnej žánrovej zábavy, a odhaľuje univerzálny ľudský príbeh zasadený do prostredia, v ktorom sa prelínajú kultúry, zvyky i životy... (Continental film)
(viac)Videá (2)
Recenzie (317)
Slovenské filmy vidím v průměru dva za uherský rok, ale vždy si trhám vlasy a lámu zuby nad totálně odporným herectvím. V tomto případě tomu nebylo jinak. Snímku neskutečným způsobem podkopávají vlastní nohy všechna ta neschopná nemehla, které se k tomu nachomýtla. Bezkonkurenčně nejodpudivějším výkonem se blýskl Tomáš Maštalír - to bylo něco příšerného. V takových těch technických směrech si snímek nevede vyloženě zle, ale s tím obsazením to tvůrci opravdu nevychytali. Nikomu jsem nedokázal uvěřit jediné slovo. Ani děj mi nepřišel kdovíjak zajímavý a úžasný. Takové slovenské "Narcos" o otravném borcovi se začínající plešinou, který zabezpečuje rodinu. Trpěl jsem a zcela mi unikají relativně vysoké ohlasy kolem. Za něco stojí asi jen poslední dvacetiminutovka. Lepší hvězdička. ()
Snaha poukázať na to, čo sa naozaj deje na východnej hranici Slovenska je ok. Veľká časť miestnych ľudí prevádzačstom a pašovaním žije. Niekdajšie fabriky zanikli, kšeftovanie s drogami a iným nelegálnym tovarom ostalo často jediným možným zdrojom obživy. Faktom tiež zostáva, že umelecky sa problematike pašovania oveľa presnejšie priblížil spisovateľ a novinár Arpád Szoltés v knihe "Mäso - Vtedy na východe", popisujúcej okrem iných záležitostí aj zovretú soldatesku pašerákov, colníkov, policajtov, sudcov, mafiánov a agentov tajnej služby pri prevážaní kontrabandov z Ukrajiny. Film je spoetizovanou verziou (napriek pár drsnostiam) pašeráckeho remesla, ktoré má na východe Slovenska (kde podľa bývalého premiéra Roberta Fica nič nie je) oveľa drsnejšie črty. Napriek tomu sa Bebjak celkom posnažil a výsledkom je taký priemerný slovenský film, snažiaci sa pracovať s prirodzeným jazykom a reáliami. Vždy z toho vyjde viac či menej magicko realistická tisícročná včela (cigáni v ružovom mercdese, afgánci vyliezajúci zo záchoda ako svadobní hostia rovno do autobusu, mafiánsky matriarchát, obete v jazere ako prapodivný prales, jemne ožívajúci pri každej ďalšej mŕtvole). Ale čo už, taký je osud väčšiny slovenských filmov, snažiacich sa o takzvaný presah. ()
Do souvislostí si tady já nedám vůbec nic, protože to všechno jde úplně mimo mě. Ale jako film je u mě Čára hodně vysoko, naši bratia se vytasili s něčím, co bych rád viděl i u nás. Hlavně slovenský Statham Maštalír skvěle zahrál člověka, o kterém vlastně nevím co si přesně myslet, ale vždycky bych ho chtěl mít spíš na svojí straně. Hutná atmoška a dobré tempíčko, nerozumím jen tomu, proč potřebuje slovenština české titulky... ()
Po spackanom traileri veľmi príjemné prekvapenie. Čiara má svoje muchy a nedotiahnuté momenty, ale iba ťažko si vybavujem lepší slovenský film za posledných 10 rokov. Domáca kinematografia sa hýbe správnym smerom, najmä prínos Čiary pociťujem vo vyzretosti, chápaní vnútorných pravidiel žánru, čo žiaľ na Slovensku vôbec nie je samozrejmá vec. Klobúk dole Bebjakovi a Maštalír je slovenský godfather. 4,5* ()
"Čo si kokot ?" Zaznelo to tam asi dva krát, ale tak štýlovo, že je to najlepšie, čo si s toho pamätám. Čo sa týka filmu, tak serióznu kriminalka s dobrou atmosférou Peter Bebjak vie. Maštalír je pod jeho réžiou znova štýlový, no ostatné postavy nič moc. Všetko sú tam známe mena, ale nemajú čím zaujať. Tak isto ani príbeh ma moc nestrhol. Námet nie je zlý, ale prišlo mi to dosť nezáživné. Také pomalé a nudné. 50% - 2* ()
Galéria (67)
Zaujímavosti (23)
- Film Čiara sa nakrúcal na viac než 40 rôznych miestach, prevažne na východnom Slovensku, napríklad v obciach Ubľa, Tibava či Zemplínske Hámre a západe Ukrajiny v Užhorode či Perechyne, vrátanie niekoľkých rôznych lokalít v Bratislave. Natáčanie prebiehalo aj v Kameňolome pri obci Beňatina, okres Sobrance, v ktorom po zaplavení spodnou vodou vzniklo jazero. (_Jimmy_)
- Režisér Peter Bebjak sa na margo úspechu vyjadril: „Priznám sa, že som nečakal, že z toho bude až taký boom, ale veľmi sa z toho tešíme. Našim prvotným cieľom bolo nakrútiť film, ktorý by bol nielen divácky úspešný, ale mal v sebe aj artovú stránku, aby zaujal diváka, ktorý si film pozrie v kine, ale oslovil aj festivaly.“ (WalterIK7)
- Veľmi náročné boli scény s topením ľudí v jazere. Natáčali sa v novembri a kaskadérov museli hádzať do osemstupňovej vody. (Sufferer)
Reklama