Réžia:
Jean-Pierre MelvilleScenár:
Jean-Pierre MelvilleKamera:
Nicolas HayerHudba:
Paul MisrakiHrajú:
Jean-Paul Belmondo, Serge Reggiani, Michel Piccoli, Philippe Nahon, Marcel Cuvelier, Jean Desailly, Fabienne Dali, Monique Hennessy, Volker Schlöndorff (viac)Obsahy(1)
Maurice je protřelý kriminálník. Po propuštění z vězení nelení, spáchá vraždu, uloupí klenoty a poté se setkává s přítelem Silienem, kterého podezírá z udavačství.
Melvillův snímek je především dalším výletem do prostředí francouzské galerky. Po obrazové stránce se v Práskači setkává Melvillova láska k noiru a americkým gangsterkám s experimentální hravostí francouzské nové vlny - hra s černobílým obrazem, stíny, světlem a silnou stylizací.
(oficiálny text distribútora)
Videá (1)
Recenzie (61)
Le Doulos má dvojaký význam, jednak ide najmä o „udavačstvo” , ale zároveň aj o istý typ „klobúka” , ktorý neustále nosí na hlave práve protagonista Silien, s ktorým sa očividne spája i to → prvé pomenovanie, keďže až v tej druhej, a naprosto kľúčovej sekvencii, hneď všetko (ne)vychádza podľa snáď tých najideálnejších predstáv, o čom sa presvedčí i samotný aktér Maurice Faugel, že to spočiatku vyzerá proste tak sľubne, keď boli všetky potrebné karty rozdané, skrátka sa malo ísť „na úplnú istotu” , a to spoločne s ďalším komplicom, odborníkom na danú prácu... A podotýkam, že spomínaný »denunciant« sa tohto mimoriadne nádejného kšeftu vôbec nezúčastnil, i keď by sa určite hodil do partie, ale mal úplne iné povinnosti. „Prológ” je tiež nemenej zaujímavým a podnetným, pretože za doprovodu úvodných tituliek a dlhých, čiernobielych záberov, sa zoznamujem s postavou, ktorú som už vyššie celým menom spomenul, a ktorá je obzvlášť nebezpečnou, zrejme rovnako ako aj „Udavač” , od ktorého môžem čakať asi čokoľvek... / Francúzsky režisér a scenárista → Jean-Pierre Melville ma zo začiatku veľmi oslovil svojim pozoruhodným prístupom, a to sa zatiaľ nemusela objaviť pred kamerou ani začínajúca a budúca Osobnosť francúzskej, či povedzme aj celosvetovej kinematografie → Jean-Paul Belmondo, ktorý na seba nenechá extra dlho čakať, ale najprv som pozorne rozmýšľal, kam to ten Serge Reggiani tak húževnato a neúprosne kráča...? Teraz už radšej preskočím tieto citované pasáže, lebo po nich to išlo akosi z kopca, aspoň čo sa teda týka tej scenáristickej stránky, ktorá od tohto momentu, začala na mňa pôsobiť príliš → roztržitým, komplikovaným a nepresvedčivým dojmom, aj keď to malo svoje pevné opodstatnenie, ale celkové dojmy sa už aj tak tým pádom dosť naštrbili, a preto nakoniec udeľujem len priemerné hodnotenie, no súčasne dodávam, že sa jedná o veľmi silné 3 hviezdičky, ktorým zase na druhej strane, nechýba príliš veľa k tomu, aby sa predsa prehupli k lepšiemu (nad)priemeru ? Síce sa môže zdať, že prevládajú trochu rozpačité pocity, ale i napriek tomu som rád, že som sa na túto premyslenú akciu podujal. ()
Noirovská výrazová zmes ponurého krimi a sveta parížskeho podsvetia, trilerom by som to nenazval. Belmonda nemusím a tu je naviac na postavu trochu mladý. Film má pár fajn momentov, zvyšok však viacmenej tvoria ukecané dialógy a flm sa dopredu príliš neposúva. Všetky postavy sú gauneri a tak je v podstate jedno, kto koho odbachne. Film postráda akékoľvek napätie (na triler trestuhodné), mňa tak do značnej miery nudil, postavy mi boli šum-a-fuk - proste ma film nedokázal vtiahnuť. ()
Jean-Paul Belmondo netradičně v roli jako pro Alaina Delona. Kupodivu to celkem funguje. Přitom hlavní postavu hraje Serge Reggiani a Belmondova chvíle přijde vlastně až v druhé půlce filmu. Jean-Pierre Melville na svém rukopisu teprve pracoval, ale i v této historce z podsvětí už zdařile experimentoval s kamerou. ()
Scenár je sám o sebe kvalitný, v rámci žánru ale ľahko zameniteľný. Česť v podsvetí je niečo odlišné, ako dodržiavanie pravidiel v reálnom živote, postavy Práskača si žiadne sympatie nezaslúžia. Vraždia hlava nehlava a potom aj ten záver je očakávaný a vlastne jediný možný. Mellvile si skvelo pohráva s noirovou atmosférou, avšak nemôžem tvrdiť, že by sa napätie dalo krájať. ()
Vynikající noir, jemuž vládne cynický Belmondův hrdina Silien, který se rozhodně nedá považovat za nějakého sympaťáka a lamače ženských srdcí. Těm koneckonců láme spíš čelisti. Gangsterka, v níž gangsteři nejsou idealizovaní mluvkové ze Sicílie ani ranaři za velikou louží, ale takoví chybující, mnohdy i "lidsky bezpáteřní" hajzlíci. Deštivě osudový konec celkově velmi dobrý dojem zvedá na další pětku pro mistra Melvilla. ()
Galéria (48)
Fotka © 47. MFF Karlovy Vary
Zaujímavosti (1)
- Jean-Pierre Melville v tomto diele adaptoval klasický hollywoodský štýl svojich obľúbencov (John Huston, Billy Wilder) a obohatil ho o existenciálny rozmer, o akúsi reflexiu európskej senzibility. (Biopler)
Reklama