Réžia:
Igor CielScenár:
Ján SolovičKamera:
Marián MinárikHudba:
Jaromír DlouhýHrajú:
Viera Strnisková, Jozef Adamovič, Dušan Kaprálik, Libuša Trutzová-Balková, Dušan Blaškovič, Dagmar Silvínová, Zuzana Cigánová, Ján Bzdúch, Karol Čálik, Mária Markovičová, Magda Paveleková (viac)Epizódy(3)
Obsahy(1)
Pôvodný televízny triptych o ľuďoch na sídlisku. (oficiálny text distribútora)
Recenzie (8)
V trojdielnom seriáli - triptychu režiséra Igora Ciela z roku 1969, v ktorom cítiť dozvuky silnej československej novej vlny, je rozpovedaný príbeh o Marte (Viera Strnisková), žene v stredných rokoch s dospievajúcim synom Emilom (Dušan Kaprálik), ktorá žije v partnerskom vzťahu s mladším futbalistom Karolom (Jozef Adamovič). Už tak dosť napätá situácia v ich domácnosti sa vyhrocuje po Martinom návrate z väzenia, kam ju súd poslal za spreneveru peňazí. Karol medzitým začal žiť s inou ženou, mladšou Violou (Dagmar Silvínová), ktorá je katalyzátorom rozpadu napätých vzťahov na deviatom poschodí. Režisér Igor Ciel a scenárista Ján Solovič spolu na pomerne malej ploche troch epizód divákovi prinášajú relatívne zaujímavý príbeh, ktorý si zakladá predovšetkým na práci s postavami a krehkými vzťahmi, ktoré medzi nimi panujú. Autori stavajú na napätí a konflikte a zároveň reflektujú neľahké vnútorné prežívanie protagonistov, ktorými hýbu rôzne pocity. Či už sú to Martina láska voči čoraz odmeranejšiemu Karolovi, Karolova nerozhodnosť a potláčaný hnev, ktorý ho doženie až k radikálnemu riešeniu, alebo Emilova averzia voči Karolovi, ktorého odmieta ako otčima. Kartami v príbehu najmä o ľudskej náture miešajú aj vedľajšie postavy. Nie je ich veľa, ale dokážu zaujať. Obzvlášť potom "príživníčka" Lujza (krásna Libuša Trutzová), ktorú Marta spoznala vo väzení. Druhá epizóda, v ktorej dostáva Lujza najviac priestoru, je preto aj najlepšou epizódou celého triptychu. Ten ako celok dokresľuje aj atraktívna bratislavská výprava šesťdesiatych rokov dvadsiateho storočia a veľmi dobre napísané dialógy, scenáristicky ponášajúce sa na klasiky československej novej vlny. Traja z 9. poschodia majú svoje "muchy", ale takisto majú dosť toho, čím si dokážu diváka získať. V konečnom dôsledku ide o kvalitatívny priemer, ale schopný zaujať celkovou štylizáciou, obsadením aj príbehovou stránkou. ()
Podľa hry Jána Soloviča, sonda do života mladých ľudí z jedneho sídliska. ()
ČESKOSLOVENSKÁ TELEVÍZNA PREMIÉRA: ČST 1 = 17.2.1969, pôvodný trojdielny televízny film (18.2.2011) ()
Dosť zložitý príbeh na necelú hodinu, ktorý by vydal aj na seriál. –– Tak druhé pokračovanie, hoci oveľa kratšie, uspokojilo moju túžbu po ucelenom a zaujímavom príbehu. To vystihnutie dávno minulého obdobia cez sídliskovú realitu a prázdne výklady bolo dokonalé. –– No a po treťom dieli mi postavy tak prirástli k srdcu, až mi budú chýbať. Výborný hudobný motív a čiernobiela kamera sa výborne hodila k šedi sídliska. ()
Celkom dobré, kvalitná predloha, vynikajúca Strnisková. ### Štyridsiatnička Marta (Strnisková) má o 10 rokov mladšieho muža Karola (Adamovič) a dospievajúceho syna Emila (Kaprálik). Marta spreneverila v obchode, kde pracuje, peniaze. Odsúdia ju. Vo väzení sa spozná s "príživníčkou" Lujzou (Trutzová). Po prepustení nájde doma okrem syna aj muža s fajerkou Violou (Silvínová).# Emil stretne Lujzu, bavia sa spolu a nakoniec ju pozve domov.# Marta so synom odchádza od Karola. Po čase ho opúšťa aj Viola. ()
Balansuje to niekde medzi šesťdesiatkovou novou vlnou a sedemdesiatkovou normalizačnou seriálovou tvorbou. A funguje to. Veľmi dobrý scenár podporený vynikajúcimi hereckými výkonmi. ()