Reklama

Reklama

Tisícročná včela

(seriál)
Československo / Západné Nemecko / Rakúsko, 1983, 3 h 46 min (Minutáž: 55–58 min)

Réžia:

Juraj Jakubisko

Predloha:

Peter Jaroš (kniha)

Hudba:

Petr Hapka

Hrajú:

Jozef Kroner, Štefan Kvietik, Michal Dočolomanský, Jana Janovská, Eva Jakoubková, Jana Dolanská, Ivana Valešová, Jiří Císler, Martin Peterich, Zdeněk Blažek (viac)
(ďalšie profesie)

Epizódy(4)

Obsahy(1)

Cez osudy rozvetvenej rodiny murárskeho majstra Martina Pichandu režisér Juraj Jakubisko zobrazil život liptovských murárov v Hornom Uhorsku od konca 19. po začiatok 20. storočia. Stanete sa svedkami ich putovania za prácou, radostných i tragických udalostí v rodinách, ale aj následkov vojny, či iných politických premien. Fascinujúca rodinná sága na motívy románu Petra Jaroša je divácky najúspešnejšou v histórii domácej tvorby... (oficiálny text distribútora)

(viac)

Recenzie (48)

MM_Ramone 

všetky recenzie používateľa

Tak toto sme presne my. Sme ako tie včely, iba robota nás spasí. Nič nám nezostáva len robiť, aby sme vyžili, ako sa patrí. Veru, sme my ako tie včely. My, Slováci. Národ slovenský. Chcete vedieť aké máme nátury a čo drieme hlboko v našich dušiach? Nádherne, silne poeticky, to vykresli spisovateľ Peter Jaroš vo svojej knihe. Veľmi dobre sa to číta. Krásna, ľúbozvučná hra so slovami a citmi. Slovenský režisérsky guru Juraj Jakubisko túto literárnu predlohu taktiež bravúrne spracoval. Tým pádom sa môžeme pochváliť hneď dvoma skutočne výnimočnými umeleckými dielami. Perfektný román a päť hviezdičková filmová adaptácia. "Tisícročná včela". ***** ()

tron 

všetky recenzie používateľa (k tomuto seriálu)

„Znášajú med celé tisícročia. Jedna padne, druhá ju nahradí. Všetko ich nivočí. Mráz i my, ľudia. Ale včelstvo je tu stále. Vari večne.“ Zhmotnený magický realizmus. Juraj Jakubisko je úžasný epický filmár. Extravagantný, excentrický a introvertný zároveň. Mnohé scény môžu pôsobiť absurdne, ale v kontexte celkového príbehu napokon pôsobia fascinujúco. Dokáže stvoriť nenapodobiteľnú, až halucinogénnu atmosféru (bohužiaľ niekedy na úkor scenára, čo tiež nie je dobre). Nanešťastie, akonáhle sa pustí do tragikomického príbehu na priestore niekoľkých hodín, začne sa v parádnom karnevale strácať. Tempo stagnuje a atmosférické scény, snáď ani nepochádzajúce z tohto sveta, sa bolestivo striedajú s normálnymi, obyčajnými. To je i prípad - inak úchvatnej - Tisícročnej včely, nakrútenej podľa (výborného a vtipného) románu Petra Jaroša. Spisovateľ sa podieľal na scenári, filmové finále sa však napriek tomu od knižného veľmi líši. O 11 rokov staršie Červené víno (tiež epická rodinná sága odohrávajúca sa naprieč desaťročiami len s tým rozdielom, že včely vymenila za hrozno) je mi predsa len trochu bližšie, lebo o takej atmosfére, akou disponuje Tisícročná včela, síce môže Červené víno len snívať, ale zas má lepší scenár. Napriek tomu stojí štvorhodinový príbeh rodiny Pichandovcov bez debaty za hriech. Určite to najlepšie, čo slovenský národ natočil. Film som nevidel, ale miniséria je geniálna. Mohlo by sa zdať, že po odchode Krónera (ktorý hrá len v prvých dvoch dieloch zo štyroch) výrazne utrpí, ale ono je to umelecký zámer: z magickej prvej polovice sa v druhej stane temná dráma nevyhnutne smerujúca k takému koncu, k akému smeruje. Keď sa vo finále začne realita preplietať s "predstavami", je to úchvatné. Sranda je, že Jakubisko sa s tým fakt nebabral, u mnohých scén chýba základná logická vnútorno-dramaturgická štruktúra (videl som tento seriál stokrát, ale dodnes sa nájdu scény, u ktorých ani len netuším, či sa odohrávajú pár minút po predchádzajúcej, alebo o rok neskôr), no nielenže to nevadí, ale dokonca to má zásadný podiel na skvelej snovej atmosfére. ()

Reklama

Stegman 

všetky recenzie používateľa

Absolutně nechápu všeobecné nadšení z tohoto "opusu". Pokud se na to dívám jako na popis těžkého života v horách v 19.století, tak stačí vidět jeden díl (další díly nepřinesou nic nového). Dívat se na to jako na rodinnou ságu radši nechci, protože mi byla celá rodina Pichandů dost ukradená. A občasné pojící "magické" prvky (včely, meteorit, vichr z hor) mi přišly jako vtip (scenárista asi nevěděl kudy dál). Pár hezkých scén a dobrých hereckých výkonů se tu najde. Ale má cenu kvůli tomu obětovat 4 hodiny života? ()

Morien 

všetky recenzie používateľa

Krucifix, já si ještě kvůli Jakubiskovi začnu myslet, že Slováci rozumí magii mnohem víc než Češi. Dobová kruťárna se spoustou krásných detailů i více či méně nápadných nedokonalostí, nicméně raději se budu dívat na syna země kujícího srdce z nalezeného meteoritu, než na většinu toho, co se vyskytuje na televizních obrazovkách dnes. ()

Autogram 

všetky recenzie používateľa

Neoslovilo ma to zvlášť ani dávno, keď film išiel v tv ešte s hviezdičkou a ani dnes. Život liptovských robotníkov, dedinské starosti a jemne erotické radovánky v Jakubiskovom podaní tu nie sú v dostatočne pútavom príbehu. Keď to prechádza zo sci-fi s guľovým bleskom až do bláznivej komédie so šmýkačkou procesie a nakoniec jazdou na truhle, tak zostáva len ťuknúť si na čelo, aký žáner to vlastne má byť. Možno sú za všetkým nejaké inotaje, ale vyzerá to, že dosť komplikované. Za najväčšieho milovníka nemohol byť samozrejme nik iný ako Dočolomanský. –––– Bože, ale si krásna. ()

Galéria (7)

Zaujímavosti (11)

  • Tento film sa v roku 2013 vrátil v podobe muzikálu. Opraty do rúk chytil textár Kamil Peteraj a hudobník Vašo Patejdl, ktorý pripravili dvadsaťdva hudobných čísel. Hlavnú postavu včely odohrala Eva Pavlíková a réžiu mal pod palcom Martin Kákoš. (kacer4)
  • Scéna, v ktorej Barbora Štěpánová (Továrnikova dcéra) odhalí svoje ženské prednosti, sa v roku 2010 stala 70. najlepšou scénou v rebríčku "100 najerotickejšie scén českého a slovenského filmu z obdobia rokov 1940 až 2009", na základe hodnotenia filmových recenzentov so zameraním na českú a slovenskú kinematografiu. (Raccoon.city)

Reklama

Reklama