Reklama

Reklama

Tisícročná včela

(seriál)
Československo / Západné Nemecko / Rakúsko, 1983, 3 h 46 min (Minutáž: 55–58 min)

Réžia:

Juraj Jakubisko

Predloha:

Peter Jaroš (kniha)

Hudba:

Petr Hapka

Hrajú:

Jozef Kroner, Štefan Kvietik, Michal Dočolomanský, Jana Janovská, Eva Jakoubková, Jana Dolanská, Ivana Valešová, Jiří Císler, Martin Peterich, Zdeněk Blažek (viac)
(ďalšie profesie)

Epizódy(4)

Obsahy(1)

Cez osudy rozvetvenej rodiny murárskeho majstra Martina Pichandu režisér Juraj Jakubisko zobrazil život liptovských murárov v Hornom Uhorsku od konca 19. po začiatok 20. storočia. Stanete sa svedkami ich putovania za prácou, radostných i tragických udalostí v rodinách, ale aj následkov vojny, či iných politických premien. Fascinujúca rodinná sága na motívy románu Petra Jaroša je divácky najúspešnejšou v histórii domácej tvorby... (oficiálny text distribútora)

(viac)

Recenzie (48)

genetique 

všetky recenzie používateľa

Natoľko senzitívna dráma o niekoľko-generačných osudoch tradičnej slovenskej rodiny na prelome 19. a 20. storočia, že som mal po jej skončení chuť napísať Jakubiskovi list, v ktorom ho prosím o pokračovanie. Na historických udalostiach krásne vykreslený život jednoduchých ľudí, ktorých zasiahli nemilé i milé udalosti a plynutím doby krásne odzrkadľuje témy maďarizácie, socialistických ideálov, modernizácie, technologického pokroku, migrácie za prácou, vojenskej mašinérie, nezmyselnosť vojny a veľa ďalších. Veľmi precízne charaktery a rozmanitosť postáv, herecky príjemné, režisérsky nápadité a scenáristicky vycibrené. Doporučoval by som dnešným stredoškolákom ako povinnú jazdu namiesto jednej knihy z povinnej literatúry. Odporúčam pozrieť si seriálovú podobu filmu, ktorej časti lepšie zvýraznia dané témy. 85%. ()

Autogram 

všetky recenzie používateľa

Neoslovilo ma to zvlášť ani dávno, keď film išiel v tv ešte s hviezdičkou a ani dnes. Život liptovských robotníkov, dedinské starosti a jemne erotické radovánky v Jakubiskovom podaní tu nie sú v dostatočne pútavom príbehu. Keď to prechádza zo sci-fi s guľovým bleskom až do bláznivej komédie so šmýkačkou procesie a nakoniec jazdou na truhle, tak zostáva len ťuknúť si na čelo, aký žáner to vlastne má byť. Možno sú za všetkým nejaké inotaje, ale vyzerá to, že dosť komplikované. Za najväčšieho milovníka nemohol byť samozrejme nik iný ako Dočolomanský. –––– Bože, ale si krásna. ()

Reklama

Stegman 

všetky recenzie používateľa

Absolutně nechápu všeobecné nadšení z tohoto "opusu". Pokud se na to dívám jako na popis těžkého života v horách v 19.století, tak stačí vidět jeden díl (další díly nepřinesou nic nového). Dívat se na to jako na rodinnou ságu radši nechci, protože mi byla celá rodina Pichandů dost ukradená. A občasné pojící "magické" prvky (včely, meteorit, vichr z hor) mi přišly jako vtip (scenárista asi nevěděl kudy dál). Pár hezkých scén a dobrých hereckých výkonů se tu najde. Ale má cenu kvůli tomu obětovat 4 hodiny života? ()

Anderton 

všetky recenzie používateľa

Jakubisko pred natáčaním Tisícročnej včely správne pochopil, že kúzlo historického seriálu, respektíve ságy spočíva v detailnom a pravdivom zobrazení reálií doby a v navodení jej atmosféry. Bohužiaľ akoby počas nakrúcania tento zmysel strácal a čím ďalej tým viac sem primiešaval svoje klasické ingrediencie, ktoré, povedzme si pravdu, už väčšine národa po rokoch tak trochu lezú na nervy. Ale dobre, aspoň sa jedná o silný autorský počin. Celá sila Včely však stojí na charizmatickej slovenskej hereckej smotánke, ktorá drží nad vodou aj slabšie momenty. Tie najsilnejšie sú tie, kde je Jakubisko čisto v područí látky a nepredvádza sa. Mám pocit, že prvé dve časti sú silnejšie aj napriek vojnovým a masovým scénam štrajkov v polovici druhej a asi to bude mať niečo spoločné s prítomnosťou Jozefa Krónera. ()

gudaulin 

všetky recenzie používateľa

Kdyby někdo položil otázku, který titul považuji za vrchol slovenské filmové tvorby, vzhledem k celkově nižší a po Listopadu 89 spíše skomírající produkci by bylo rozhodování poměrně jednoduché a výběr by se záhy zúžil na dva snímky: Obchod na korze a Tisícročnou včelu. Tu natočil Jakubisko na motivy románu Petera Jaroše a líčí v ní osudy jedné rozvětvené vesnické rodiny a na jejím příběhu mapuje emancipaci a vznik moderního slovenského národa. Po experimentech 70. let a následné odmlce způsobené normalizací Jakubisko dozrál a vytvořil svébytný styl magického realismu. "Magické" scény zde zapadají do konceptu filmu, nepůsobí násilně nebo zmateně a spoluvytvářejí atmosféru snímku. Z hlediska hereckého obsazení pracoval režisér s tím nejlepším, co mu tehdejší slovenská scéna nabízela, a vznikl film, který snesl přísné srovnání se světem a obstojí i v opakovaných reprízách. Kvalitám Tisícročné včely se Jakubisko přiblížil už jen v Sedím na konári, poté následoval citelný sestup kvality a tituly, které nesvědčily ani tak o uměleckém vývoji, jako spíš o tápání, vyhořelosti a později i ztrátě soudnosti. Celkový dojem: 95 %. ()

Galéria (7)

Zaujímavosti (11)

  • Natáčanie prebiehalo v nasledovných lokalitách: Banská Bystrica, Bratislava a okolie, Lednice, Liptov, Orava a Spiš. (Raccoon.city)
  • Scéna, v ktorej Barbora Štěpánová (Továrnikova dcéra) odhalí svoje ženské prednosti, sa v roku 2010 stala 70. najlepšou scénou v rebríčku "100 najerotickejšie scén českého a slovenského filmu z obdobia rokov 1940 až 2009", na základe hodnotenia filmových recenzentov so zameraním na českú a slovenskú kinematografiu. (Raccoon.city)
  • Riaditeľ Slovenského filmu Koliba oznámil režisérovi, že Jozef Kroner (Martin Pichanda) potrebuje potvrdenie od lekára, že rolu dohrá a počas nakrúcania neumrie. Herec totiž trpel ťažkými depresiami. (Raccoon.city)

Reklama

Reklama