Reklama

Reklama

Jules Dassin

Jules Dassin

nar. 18.12.1911
Middletown, Connecticut, USA

zom. 31.03.2008 (96 rokov)
Atény, Grécko

Zaujímavosti (28)

Nikdy v neděli (1960)

  • Film napsal, režíroval a produkoval Jules Dassin, přední hollywoodský producent a režisér, který emigroval z USA do Francie potom, co byl na černé listině kongresového Výboru pro neamerickou činnost, který v 50. letech pořádal štvanice proti sympatizantům s komunismem. I po deseti letech procesů zůstal „nezaměstnatelný“. (Zetwenka)

Bitka medzi mužmi (1955)

  • Motív zrady a jej potrestania spolu s Tonyho (Jean Servais) zásadovosťou nám Dassin odhaľuje už v úvode, kedy trestá svoju bývalú partnerku Mado (Marie Sabouret), ktorá teraz žije s nepriateľským gangstrom Grutterom (Robert Hossein). Tonyho spôsob trestu je obdobný ako pri fašistickom dozorcovi Munseym z jeho skoršieho filmu Hrubá síla (1947), ktorý bičuje trestanca kvôli tomu, že odmietol udať spoluväzňov. Mado mlčky prijíma trest ranami od opaska po holom chrbte. Scéna je zaujímavá kvôli kamere, ktorá pred násilným trestom uhýba na starú fotografiu, ktorá idylicky zobrazuje kedysi zamilovaný pár. (Biopler)

Bitka medzi mužmi (1955)

  • Truffaut označil dielo za „najlepší kriminálny film podľa najhoršieho románu, aký kedy čítal“. Najväčšiu hodnotu filmu videl v jeho tóne: Dassin natočil film bez kompromisov – možno nemorálny, ale hlboko vznešený, tragický, ľudský.“ (Biopler)

Bitka medzi mužmi (1955)

  • Dassin dal vo filme dôraz na silu komunity, ktorá funguje nielen medzi štvoricou komplicov, ale aj medzi celým podsvetím, ktoré sa po únose malého Tonia (Dominique Maurin) zomkne a snaží sa pomôcť Tonymu (Jean Servais) a Toniovmu otcovi Joovi (Carl Möhner). To je značne odlišná črta oproti klasickým hollywoodskym caper filmom, v ktorých protagonisti konajú zhodne egoisticky. (Biopler)

Bitka medzi mužmi (1955)

  • Dassinov film bol odvážnejší v zobrazení sexuality ako snímka Asfaltová džungle (1950), s ktorou je častokrát spájaný. Činí tak skrz presvitajúce bradavky Idy (Claude Sylvain) pod nočným negližé, resp. skrz sporé oblečenie počas scény v kúpeľni. Huston až tak nehrotil zobrazenie pedofilného vzťahu Emmericha a mladej milenky Angele, ktorá ho oslovuje „strýčko“. (Biopler)

Bitka medzi mužmi (1955)

  • Dassin mal v obľube objavovanie rôznych častí mesta a ich zapracovávanie do diel. Preto aj v tejto snímke rozmiestnil dej na sever, juh, východ i západ, až v tom kritici badajú výpočet osobitých uhlov pohľadu. Je to typická črta filmárov, ktorí nakrúcajú v meste, v ktorom sa sami nenarodili. (Biopler)

Bitka medzi mužmi (1955)

  • Paralely k zrovnávaniu s dielom Asfaltová džungle (1950) sa natískajú aj skrz postavu Joa (Carl Möhner), ktorého správanie je podobne ako u Dixa motivované „americkým snom“ po lepších zajtrajškoch. Jo vyrastal v skromných pomeroch, a preto najviac túži, aby svojmu synovi mohol dať všetko, o čo jeho detstvo bolo ukrátené. Dixovo súznenie s Docem, spolu s ich vzájomným rešpektom, zodpovedá otcovsko-synovskej väzbe medzi Tonym (Jean Servais) a Joom. Taktiež Cesarova (Jules Dassin) sebadeštruktívna slabosť pre ženy je badateľná i pre postavy Doca a Emmericha, ktorí však majú slabosť na mladé dievčatá. (Biopler)

Bitka medzi mužmi (1955)

  • Dassin sa rozhodol minimalizovať priestor vo filme pre policajné vyšetrovanie. Zobrazuje akurát pôchodzkára počas lúpeže v strihovej skladbe a vzdialené pozorovanie policajného inšpektora počas pohrebu Maria (Robert Manuel). (Biopler)

Bitka medzi mužmi (1955)

  • V osude Tonyho (Jean Servais), ktorý radšej strávil päť rokov vo väzení než by zradil chránenca Joa (Carl Möhner) a pretĺka sa životom bez peňazí, navyše odmietnutý bývalou frajerkou, sa črtá paralela na súkromný život Dassina, ktorý bol mccarthizmom akoby tiež odsúdený na päťročné väzenie v podobe straty práce i reputácie, taktiež bol zradený blízkymi priateľmi a ocitol sa aj na finančnej mizine. (Biopler)

Bitka medzi mužmi (1955)

  • Dassin poukazoval, že scéna, v ktorej Tony (Jean Servais) za zradu popraví Cesara, bola ovplyvnená jeho reakciami voči HUAC (House Un-American Activities Committee). Prehlásil: „Mal som na mysli všetkých mojich priateľov, ktorí v hroznej dobe McCarthyho éry zradili ostatných priateľov. Presne o tom som písal a premýšľal.“ (Biopler)

Bitka medzi mužmi (1955)

  • Sekvencia lúpeže je tak tichá, ako len môže byť. Čo sa týka zvuku, počuť len ruchy pri práci lupičov a hluk ulice. Dassin prehlásil: „Sú to profesionáli a hluk je ich nepriateľ.“ Na začiatku akcie sa prezúvajú do tenisiek, Cesar do baletných cvičiek dokonca. Komunikujú len pohľadom očí a gest. Orosené čelá od potu a špinavé oblečenie robia lúpežníkov reálnejšími, režisér nám nechce predstavovať superhrdinov. (Biopler)

Bitka medzi mužmi (1955)

  • Tridsaťminútová sekvencia lúpeže sa stala známou vďaka absencii slov a nediegetickej hudby, tá je nepoužitá v 21 minútach súvislej stopáže. Vďaka tomu vznikli nezhody medzi skladateľom Auricom a režisérom Dassinom, lebo Auric bol presvedčený, že bez hudby tak dlhá časť nebude fungovať. Hudobný podkres preto zložil, avšak Dassin ho presvedčil nepoužiť jeho výtvor, keď mu pustil sekvenciu lúpeže s doprovodom a potom tú istú sekvenciu bez doprovodu. (Biopler)

Bitka medzi mužmi (1955)

  • Pre producenta Henriho Bérarda bol Jules Dassin ideálnou voľbou, hlavne kvôli statusu vyhnanca, lebo vzhľadom k vtedajším vyostreným vzťahom medzi Francúzskom a Alžírskom chcel, aby z hlavných zloduchov románu, Severoafričanov, urobil Američanov. Dassin však nakoniec producenta presvedčil, aby zločinci boli Francúzi. (Biopler)

Bitka medzi mužmi (1955)

  • Autor predlohy Auguste Le Breton vo svojej autobiografii uvádza, že o sfilmovanie diela mal záujem Jean-Pierre Melville a Yves Ciampi. Melville vnukol producentovi Henrimu Bérardovi myšlienku na odkúpenie práv románu pre sfilmovanie a prebehla aj dohoda, že Melville bude režisérom. Neskôr bol k réžii pozvaný Jules Dassin, ktorý prehlásil, že bude natáčať on len ak Melville bude súhlasiť. Dassin sa o Bérardových tendenciách nakrútiť snímku s Melvillom dozvedel až po rokoch od nakrútenia diela. (Biopler)

Bitka medzi mužmi (1955)

  • Scenár napísal Jules Dassin spolu s René Wheelerom za šesť dní. Od predlohy sa zreteľne odchyľoval. Hlavné odlišnosti boli, že podsvetiu dal európsky aspekt, vtlačil priateľstvo medzi ústrednú štvoricu zloduchov a lúpeži, ktorá zaberala cca desať strán v 250-stranovej predlohe, dal poriadnu porciu stopáže, v ktorej diváka previedol i najmenším detailom a vďaka ktorej sa snímka stála slávnou. (Biopler)

Režisér

Herec

Scenárista

Producent

Filmy
1968

Uptight!

Hosť

Relácie
1991

Bouillon de culture

Reklama

Reklama