Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Antonio Badalamenti pracuje jako manažer v automobilce. Když mu ale mafie přikáže, aby někoho zabil, octne se ve velmi nezvyklé situaci. (Netflix)

Recenzie (23)

sportovec 

všetky recenzie používateľa

Návrat do rodné obce po letech může mít nečekané následky. Tzv. spiklenecké nebo konspirativní teorie nejsou prosty opor ve skutečnosti, tj. odrážejí vždy, co se už stalo nebo co se děje nebo dít bude. Aneb jak to chodilo, když ještě nebyli "institucionalizováni" vrazi z povolání, jezdící z jednoho konce světa na druhý podle přání a potřeb "zákazníků". "Pozoruhodné" jsou také tzv. chruščováky v mafiánském podání. Kvalitní scénář, poetika neorealismu a Alberto Sordi v nezvyklé - vzhledem k jeho pověsti komika - , ale brilantně zvládnuté roli dotvářejí i dnes nový pohled na tvář organizovaného zločinu. Za zmínku stojí i brilantně zachycené prostředí "staré" Sicílie. ()

slunicko2 

všetky recenzie používateľa

Působivý vhled do sicilských poměrů 1)  mě na filmu bavil nejvíce. Sicilská atmosféra je působivá, byť netuším, jak moc pravdivá tehdy a už vůbec ne dneska._____ 2)  Film je především komedie, neskrývaná a jasná už od prvních okamžiků. Nejde tedy o zobrazení mafiánských praktik ani o kriminálku, byť tyto prvky příběh vytvářejí. Proto mi ani moc nevadí useknutý konec či naivita hlavní postavy._____ 3)  Zato mi vadilo, že bylo hned jasné, co po Badalamentim Don Vincenzo bude chtít._____ 4)  Dobová Sicílie i dobový Manhattan vypadaly zajímavě. ()

Reklama

rikitiki 

všetky recenzie používateľa

Co začne jako komedie srovnávající zvyky italského jihu a severu – když se po letech na Sicílii vrátí ztracený syn i se svou blonďatou ženou, kterou si našel právě na severu – skončí jako neorealistické drama s psychologickými postřehy. V obou rovinách byl film dobrý, ale nedokázala jsem mu odpustit tak prudkou změnu nálady ze smíchu do stísněnosti a neodvratné osudovosti. ()

classic 

všetky recenzie používateľa

...Ako sa v podstate jeden úplne obyčajný, milánsky technik [pracujúci v automobilovom priemysle]: Antonio "picciotto" Badalamenti, počas svojej dovolenky; sicílskym, resp. new-yorským mafiánom ["nedobrovoľne"] stal. • Trochu predsa i viacej načrtnem z čochvíľa prichádzajúceho diania plného vskutku množstva najrôznejších prekvapení od výmyslu sveta: Totižto, ako protagonistu v jeho rodnom, sicílskom kraji všetci očividne prezývajú, vrátane i viacpočetnej famílie, tak Nino, ktorý sa tu dlho neukázal, odkedy sa vlastne stihol oženiť, a tak práve preto sem znovu prichádza, aby si povedzme nielenže na chvíľu i oddýchol, ale zároveň tiež rodičom predstavil i svoju zákonitú a sympatickú, sexy blonďavú manželku Martu, a to konkrétne spoločne s ich „bambini”. Okrem toho rovnako doručuje i jednu »zásielku« tomuto konkrétnemu adresátovi: Donovi Vincenzovi; a tak tým pádom sa stával snáď nielen akýmsi [ne]odpočinutým dovolenkárom, no súčasne taktiež aj naprosto istým «kuriérom», čo rozhodne od úplných základov zmenilo jeho doterajší spôsob života; nakoľko vôbec ani neinklinoval zrovna k takémuto spôsobu: mafiánskych praktík, aké praktizoval nie iba Don Vincenzo; preto ten názov titulu [Mafián], ktorý sa bezprostredne dotýkal tejto ústrednej postavy v podaní Alberta Sordiho. • Taliansky režisér Alberto Lattauda, rozdelil svoj "gangsterský" titul na dve rovnomenné časti: V tej prvej sa atmosféra väčšinou niesla v takom podstatnejšie odľahčenejšom duchu, aj keď úvodné pocity zo strany Ninovej rodiny boli veru rôzne, zatiaľ čo v tej druhej sme sa UŽ následne konečne prehupli i do oveľa vážnejšieho, podstatne dramatickejšieho tónu reči, kedy sa vari čoraz intenzívnejšie pridávalo na celkovej, režisérskej dynamike, ktorá nielen hlavnú postavu uvrhla do patovej situácie, ale takisto i diváka, ktorý sa pomaly ani nestačil poriadne čudovať, čo všetko vzápätí uvidel v »betónovej džungli« iba z pohľadu titulnej postavy, ktorá sa na tomto mieste pritom ani nijako extra zvlášť dlho nezdržala. • Skrátka; domáca úloha bola jasná, ako facka, na ktorú sa ani nevzťahoval dlhšie stanovený časový limit; jedine tak cesta tam a späť, bola nakoniec úmornejšou, ako napríklad nejakých potrebných 5 minút na vykonanie danej úlohy? • Scenáristický tím, na čele s talianskym provokatérom č.1; Marcom Ferrerim, vkusne nadhodili istú situáciu, aká sa pritom môže kľudne stať hocikomu z nás ["obyčajným ľuďom"], keď sa na to v samej nadväznosti ponúkala predovšetkým samotná REAKCIA dotknutej osoby, ktorá sa musela rozhodnúť, aké zaujme stanovisko k vytvorenej situácii, z ktorej asi ani nebolo možné vykľučkovať? • Mimoriadne vydarená "lattaudovka" s mimoriadnym hereckým prejavom v priamom stvárnení Albertom Sordim, ktorý bol asi schopným stvárniť akúkoľvek postavu. Klobúk dole. ()

Flego 

všetky recenzie používateľa

Talianska klasika reflektujúca na mafiánske spôsoby v talianskej spoločnosti. Aby nedošlo k omylu, nejde o "mafiánsky film", ale o psychologickú sondu úspešného manažéra, ktorý príde so svojou rodinou na rodnú Sicíliu a je konfrontovaný s lokálnou mafiou. Alberto Sordi dal svojej postave spektrum celého človeka od talianskej ľahkovážnosti po strach o svoj život a rodinu. Skvele natočený film mal premiéru v našich kinách v roku 1964. ()

Galéria (10)

Zaujímavosti (5)

  • Téměř celý film se natáčel v Belmonte Mezzagno. Scény ve vile dona Vincenza (Ugo Attanasio) se natáčely ve vile Palagonia z 18. století v Bagherii. Scény u moře se natáčely na pláži města Capaci a scény na pozemku na prodej se natáčely v Misilmeri. (classic)
  • Režisér Martin Scorsese považuje tento film za jednu ze svých nejoblíbenějších gangsterek. Alberto Sordi (Antonio) vzpomínal, jak mu italsko-americký režisér při jednom setkání políbil ruku jako projev úcty k jeho skvělému výkonu v tomto filmu. (classic)
  • Postava Dona Vincenza (Ugo Attanasio) vychází z postav několika mafiánských bossů té doby, od dona Calogera Vizziniho po Vincenza Rimiho. (classic)

Reklama

Reklama