Reklama

Reklama

Stvorení pre lásku

  • Česko Stvořeni pro lásku (viac)
Trailer 1

Obsahy(1)

Film o nenaplnenej láske, premlčaných slovách a odvrátených pohľadoch. Príbeh sa začína roku 1962 v Hong Kongu, kam sa do jedného domu nasťahujú dva mladé manželské páry: Chowovci a Chanovci. Keďže pani Chowová a pán Chan trávia väčšinu času na zahraničných služobných cestách, ich polovičky sa počas osamelých večerov často náhodne stretávajú na spoločnej domovej chodbe. Prehodia zopár zdvorilostných slov, ktoré viac zatajujú, ako hovoria, letmo sa dotknú... Režisér Wong Kar-Wai týmto filmom nadviazal na svoju ťažiskovú tému (ne)komunikácie medzi mužom a ženou, ktorí sú odsúdení na večné stretávanie a míňanie sa. Film sa vyznačuje čistým vizuálnym štýlom, dokonale zladeným s hudobným soundtrackom. Získal si taký vplyv na divákov na celom svete, že ovplyvnil medzinárodné hitparády i štýl obliekania. Na MFF Cannes získal cenu za najlepší mužský herecký výkon a Grand Prix technique, Cézara za najlepší zahraničný film a mnoho iných. (oficiálny text distribútora)

(viac)

Zaujímavosti (35)

  • Wong uvádza, že pri tvorbe tohto filmu ho inšpiroval film Vertigo (1958) a porovnáva postavu Tonyho Leunga s postavou Jamesa Stewarta: "Tonyho úloha vo filme mi pripomína postavu Jimmyho Stewarta vo filme Vertigo. Táto postava má svoju temnú stránku. Myslím si, že je veľmi zaujímavé, že väčšina divákov uprednostňuje myšlienku, že ide o veľmi nevinný vzťah. Sú to dobrí ľudia, pretože ich manželia boli prví, ktorí boli neverní, a oni sa k tomu odmietajú pridať. Nikto nevidí žiadnu temnotu v týchto postavách - a pritom sa tajne stretávajú, aby hrali fiktívne scénky konfrontácie so svojimi manželmi a nevery. Myslím, že to je spôsobené tým, že tvár Tonyho Leunga je taká súcitná. Stačí si len predstaviť, že túto úlohu hrá John Malkovich. Povedali by ste si: 'Ten chlap je naozaj divný.' Je to rovnaké vo Vertigu. Všetci si myslia, že James Stewart je dobrý chlap, takže nikto si nemyslí, že jeho postava je v skutočnosti veľmi zvrátená." (Pat.Ko)
  • Počas natáčania často režisér Kar-Wai Wong improvizoval s hercami a formoval príbeh a náladu filmu podľa svojho uváženia. Pôvodne mal byť film oveľa zrejmejším romantickým filmom, v ktorom sa herci hádali vtipnými dialógmi a stvárňovali niekoľko scén milovania. Nakoniec sa herci a režisér rozhodli zmierniť na verziu, ktorá bola uvedená v kinách. (Pat.Ko)
  • Odkazy na jedlo, vzájomná hra medzi dvoma hlavnými postavami a celková dejová trajektória sú odkazy na film Chungking Express (1994). (Pat.Ko)
  • Napriek tomu, že sú dvaja hlavní antagonisti filmu, postavy pána Chana a pani Chow nikdy nie sú fyzicky viditeľné na obrazovke, s výnimkou krátkeho momentu, keď je pani Chow vidieť len zozadu. Roy Cheung a Paulyn Sun, ktorí tieto postavy hrali, skutočne nakrútili scény ako svoje postavy, ktoré však boli vystrihnuté z konečnej verzie (tieto scény sú prítomné na DVD a Blu-ray ako vymazané scény), a ich prítomnosť vo filme zostala iba v podobe hlasovej účasti pána Chana a dvoch krátkych scén pani Chow, pričom jej tvár nie je nikdy zobrazená. (Pat.Ko)
  • Hoci si film Alejandro G. Iñárritu a jeho manželka pozreli na Canneskom filmovom festivale v roku 2000, 20 rokov neskôr bol stále tak dojatý, že opisoval jeho pocity po zhliadnutí: "Sme kráčali v úplnej tichosti takmer 10 minút. Náhle sme sa zastavili pri mori. María ma objala a začala na mojom ramene nezadržateľne plakať. A ja som urobil to isté na jej. 'In the Mood for Love' nám vzal reč a hlboko nás zasiahol. Bol to ten moment, ktorý mi pripomenul prečo... som chcel stať sa filmárom." (Pat.Ko)
  • Číslo hotelovej izby, v ktorej neskôr pobýva pán Chow, je 2046. Nasledujúcim celovečerným filmom režiséra Kar-Wai Wonga bolo pokračovanie s názvom 2046 (2004), v ktorom si dvaja hlavní herci zopakovali svoje úlohy: Tony Leung Chiu-wai ako pán Chow a Maggie Cheung ako pani Chan. (Pat.Ko)
  • Natáčanie trvalo 15 mesiacov, čiastočne kvôli improvizačnej a perfekcionistickej povahe Kar-Wai Wonga. Kameraman Christopher Doyle, ktorý bol kvôli tejto zdĺhavej produkcii nútený odmietnuť niekoľko ďalších projektov, nakoniec odišiel dodržať predchádzajúci záväzok a nahradil ho Ping Bin Lee a Pun-Leung Kwan. Doyle neskôr urobil to isté vo filme 2046 (2004), čo sa ukázalo ako jeho posledná spolupráca s Wongom (od roku 2022). (Pat.Ko)
  • Režisér Kar-Wai Wong našiel anglický názov filmu, keď počúval pesničku z CD od Bryana Ferryho s podobným názvom, "I'm in the Mood for Love," ktorá je coververziou piesne z roku 1935 od Jimmyho McHugha a Dorothy Fields, pôvodne interpretovanej Frances Langford. Kar-Wai Wong použil názov a túto pieseň v skorom traileri filmu pre Hongkong a bola tiež použitá v americkom traileri k filmu. (Pat.Ko)
  • Natáčanie sa presunulo z Pekingu do Macaa po tom, čo čínske úrady požadovali vidieť dokončený scenár. Režisér Kar-Wai Wong nikdy nepoužil scenáre. (Pat.Ko)
  • Pôvodná myšlienka a inšpirácia pre film vyplynula z japonskej poviedky o dvoch postavách, ktoré často chodia okolo seba po schodisku, ale nehovoria. V tomto príbehu postavy nakoniec spáchajú samovraždu. (Pat.Ko)
  • Pôvodná verzia filmu mala 130 minút, kým nebolo vystrihnutých 32 minút, aby sa dosiahol 99-minútový strih pre kiná. Týchto 32 minút tvorilo zakončenie filmu, dodatočná časť na konci, ktorá sa odohrávala o 10 rokov neskôr, keď sa hlavné postavy znovu stretli. Zakončenie bolo uvedené ako samostatný krátky film s názvom "In the Mood for Love 2001" (2001) iba raz na festivale v Cannes v roku 2001. Jediným uvoľneným materiálom sú fotografie nájdené v knihe "The Cinema Of Wong Kar-Wai" a v brožúre z Cannes z roku 2003. Pre svoj ďalší celovečerný film Wong nakrútil zakončenie/krátky film znova a rozšíril ho, aby vytvoril pokračovanie 2046 (2004). (Pat.Ko)
  • Film sa umiestnil na 2. mieste v rebríčku BBC „100 najlepších filmov 21. storočia“ a je najvyššie hodnoteným neanglickým filmom. (Pat.Ko)
  • Pôvodný čínsky názov filmu, ktorý znamená "vek kvetov" alebo "roky plné kvetov", je čínskou metaforou pre krátky čas mladosti, krásy a lásky. Tento názov je odvodený od piesne rovnakého názvu od Zhou Xuana z filmu z roku 1946. Anglický názov filmu pochádza zo skladby "I'm in the Mood for Love." Režisér Wong plánoval pôvodne nazvať film "Tajomstvá", až kým v neskoršej fáze postprodukcie nepočul túto pieseň. (Pat.Ko)
  • Film je najvyššie umiestneným moderným filmom na zozname 250 najlepších filmov podľa magazínu Sight and Sound. V roku 2015 obsadil 25. miesto v tomto rebríčku. (Pat.Ko)
  • Filmový kameraman Christopher Doyle, s ktorým to bol šiesty projekt v spolupráci s režisérom Wong Kar-wai, musel odísť, keď sa produkcia oneskorila, a nahradil ho Mark Lee Ping Bin, ktorý je uznávaný za svoju prácu s taiwanským režisérom Hou Hsiao-hsien. Oba kameramani sú rovnako uvedení v záverečnom filme. V konečnej verzii sa predpokladá, že niektoré scény boli nakrútené každým z nich, pričom niektorí kritici upozorňujú na rozdiely medzi kinetickejším štýlom Doyla, aký sme videli v predchádzajúcich Wongových filmoch, a jemnejšími dlhými zábermi Leeho, ktoré zdôrazňujú kľúčové časti filmu. (Pat.Ko)
  • Maggie Cheung potrebovala každé ráno štyri hodiny na make-up a kostýmovanie. V každej scéne nosí iné čínske šaty, nazývané cheongsam, pričom látky boli zámerne vybrané tak, aby dopĺňali alebo kontrastovali s dekoráciou okolo nej. Umelecký režisér a filmový strihač William Chang Suk-Pin povedal, že veľkým inšpiračným zdrojom pre dizajn bol film Dáždničky zo Cherbourgu (1964). "Farby, ktoré používam," povedal, "sú veľmi živé, aby kontrastovali s emocionálnou zdržanlivosťou postáv. Tieto protiklady sa nachádzajú aj v ich dialógoch. Všetko, čo Maggie a Tony hovoria jeden druhému, môže znamenať aj svoj opak. Práve toto to robí komplexným." (Pat.Ko)
  • Film vybral Les Cahiers du Cinéma (Francúzsko) ako jeden z desiatich najlepších snímok roku 2000 (#05). (Pat.Ko)
  • Film je zaradený medzi „1 001 filmov, ktoré musíte vidieť, než zomriete,“ ktoré zostavil Steven Schneider. (Pat.Ko)

Súvisiace novinky

100 nejlepších filmů všech dob podle kritiků

100 nejlepších filmů všech dob podle kritiků

02.12.2022

Britský měsíčník Sight and Sound po deseti letech opět požádal kritiky o aktualizovaný seznam nejlepších filmů všech dob, a díky obří anketě, v níž se zúčastnilo rekordních 1639 recenzentů, kinařů,… (viac)

Reklama

Reklama