Reklama

Reklama

Série(8) / Epizódy(128)

Hlavní inspirací pro jejich příběhy je manuální nešikovnost. Důležitá však není jen legrace, ale i optimistický postoj Pata a Mata k životu. I když je vše ztracené, nikdy neskládají ruce do klína a nakonec jsou vždy se svým řešením spokojeni. Sláva hvězd rostla až do roku 1995. S novým tisíciletím se Pat a Mat vracejí opět na scénu v nových příbězích. (oficiálny text distribútora)

(viac)

Zaujímavosti (84)

  • Postavy sa pri činnosti vždy pozorne sledujú a nikdy neprejavujú pochybnosti i pri zrejme chybných pokusoch toho druhého v riešení problému. Keď sa ukáže, že sa situácia skutočne namiesto vyriešenia zhoršila, nikdy sa nehnevajú, iba zavrtia hlavou. Aj to pôsobí ako konštatovanie neúspechu namiesto negatívneho hodnotenia úsilia toho druhého. Existujú však výnimky, keď sa na seba postavy hnevajú, napríklad v epizóde Búdka (1983) sa Mat na Pata nahnevá, lebo nepočkal na posunutie dosák, kvôli čomu rozrezal stôl. V epizóde Hrnčiari (1985) sa Mat nahneval na Pata pre jeho neúspešné nápady pri výrobe hrncov. Nakoniec sa obaja vždy rýchlo udobria. (MerlinPolcic)
  • Epizóda č. 38 Cyklisti (1992) bola nominovaná do súťaže na festival Annecy 93 (Francúzsko). Epizóda č. 44 Biliard (1994) bola nominovaná do súťaže Annecy 95 na festivale World Animation Celebration v Agoure (USA), marec 1997. Epizóda č. 50 Karty (1998) bola nominovaná do súťaže Annecy 99 (Francúzsko). (MerlinPolcic)
  • V momentoch, keď po originálnych a väčšinou neefektívnych spôsobov riešenia problémov prirodzene očakávame happy end, sa náhle dostaví prekvapivý zvrat k horšiemu. Príkladom je epizóda Maľovanie (1982), v ktorej po vybielení obývačky a následných úpravách rôznymi umeleckými motívmi kvôli zabudnutiu na kuracie mäso v rúre, je celá obývačka začiernená od dymu. To platí najmä pre staré epizódy seriálu. (MerlinPolcic)
  • Pôvodne postavičky mená nemali. Pri hľadaní mien pre obe postavy sa výtvarník a režisér Lubomír Beneš inšpiroval želaním detí, s ktorými sa rozprával na besedách. Deti sa tak začali hrať s výrazmi ako „patlal a matlal“ (v češtine) alebo šachovými výrazmi "pat" a "mat" (tieto šachové pojmy pochádzajú z perzštiny). Svoje mená Pat a Mat dostali v roku 1989, spočiatku pre zahraničnú distribúciu Krátkeho filmu. Od tej doby sa podľa nich volá celý seriál. (MerlinPolcic)
  • Keďže seriál bol vyrobený bez dialógov, mohol byť vysielaný po celom svete. Vysielal sa vo vtedajšom Československu, Švédsku, Sýrii, Iraku, Poľsku, vtedajšej Juhoslávii, Islande, Dánsku, Nemecku, Holandsku, Estónsku, Rakúsku, Švajčiarsku, Brazílii, Fínsku, Japonsku, Nórsku, Španielsku, Iráne, Maďarsku, Jordánsku, JAR, Južnej Kórey a v ďalších krajinách. V Austrálii bol seriál súčasťou Kaleidoscope – týždennej polhodinovej prehliadky animovaných krátkych filmov na stanici SBS. (MerlinPolcic)
  • 50. epizóda Karty bola dokončená v roku 1998 niektorými členmi pôvodnej spoločnosti AIF Studio, pripravovaná Lubomírom Benešom, ktorý začal s novým formátom seriálu. František Váša bol režisér, scenárista a animátor tejto epizódy. Epizóda Karty však vznikla po smrti Lubomíra Beneša bez súhlasu jeho dedičov. Kým táto neautorizovaná epizóda nebola v Česku nikdy odvysielaná ani zahrnutá na DVD, v zahraničí sa epizóda svojho uvedenia dočkala. Na rozdiel od predchádzajúcich epizód táto epizóda bola nafilmovaná vo formáte 16:9, bola trošku dlhšia (trvala 11 minút), s meniacimi sa výrazmi tvárí a bola nadabovaná. Postavy nahovoril český herec David Nykl. Pôvodný zámer bolo vyrobiť ďalšie epizódy novej série, možno tiež polhodinové epizódy a celovečerný film. Avšak tieto projekty neboli zrealizované ako dôsledok rozpadu vzťahov medzi autormi epizód a tímom manažmentu z pražského AIF Studia po smrti Lubomíra Beneša. Nakoniec štúdio vyhlásilo bankrot. Len málo záberov z 50. epizódy bolo uverejnených na webových stránkach spoločností AIF Studio a Pat & Mat. Bývalý manažment vytvoril nové štúdio Animation People. Štúdio neskôr uvádzalo na internete krátke videá. (MerlinPolcic)
  • V Iráne boli upravené niektoré scény, ktoré zobrazovali odkazy na alkohol. V epizóde Pračka zase rozmazali sochu nahej ženy. (MerlinPolcic)
  • Vo Švajčiarsku boli zakázané niektoré epizódy, pretože obsahovali vysoké množstvo groteskného násilia a považovali to za príliš nebezpečné. Francúzske a talianske jazykové kanály tieto epizódy vysielajú ako normálne. (MerlinPolcic)
  • Niekoľko islamských televíznych staníc na Blízkom východe vysielalo silne upravenú verziu pod názvom Sawilem a Obaid. V tejto verzií bolo úplne prepracované intro a outro a obom postavám bolo umožnené rozprávať. Taktiež bola úplne odstránená hudba a zvukové efekty boli zachované len tam, kde ich hudba nesprevádzala. (MerlinPolcic)
  • Pat a Mat má cez 130 častí a s touto minutážou sa radí medzi najdlhšie české večerníčky. (EvilMatus)
  • Seriál pôvodne vznikol pre dospelých a až neskôr natočili časti pre deti. (Raccoon.city)
  • Na začiatku seriálu v roku 1976 boli obe postavy bez čapice a s hudbou podobnou dychovke. Neskôr získali svoje typické čiapky. (kacer4)
  • Seriál za svoje pôsobenie prešiel viacerými štúdiami. Pre nedostatočné „socialistické cítenie“ sa produkcie ...A je to! spočiatku chopilo bratislavské štúdio Československej televízie, ktoré bolo najďalej z dosahu pražských cenzorov. Seriál sa vtedy natáčal v pražskom Krátkém filmu. V druhej polovici 80. rokov vznikal už priamo pre Krátký film a s iným názvom Pat & Mat. V roku 1990 založil Lubomír Beneš svoje vlastné AIF Studio a z neho zišlo ďalších 14 dielov. Všetkých 49 epizód štúdio začalo distribuovať na medzinárodnom trhu. V rokoch 2002 až 2004 pribudlo k päťdesiatim už existujúcim nových 28 epizód. Vyrobené boli v Ateliéri Bonton Zlín. Od roku 2009 patrí seriál pod Patmat film. (Raccoon.city)

...A je to! - Tapety (1979) (epizóda) (S01E01)

  • Jedná sa o prvú epizódu, ktorú animovali 2 animátori a zároveň jedinú, kde to boli ženy. (MerlinPolcic)

...A je to! - Garáž (1979) (epizóda) (S01E06)

  • Jediná epizóda, kde ikonické auto Pata a Mata nemá svoju charakteristickú červenú farbu. (Ghost_666)

Reklama

Reklama