Reklama

Reklama

Piargy

  • Česko Piargy (viac)
Trailer 2

Obsahy(1)

Dej filmu, ktorý vznikol na motívy novely Františka Švantnera nás zavedie do dediny Piargy. Mladá, krásna a chudobná Juliša (Judit Bárdos) tu zaplatí krutú daň za túžbu po lepšom živote. Keď sa vydá za Martina (Daniel Fischer) – syna najbohatšieho statkára, ocitne sa v rodine, kde vládnu tvrdé pravidlá. Nielenže bude čeliť nepríjemnému tlaku svokry, ale nedokáže sa ubrániť ani násilným zvodom svokra (Attila Mokoš). Juliša sa napriek tomu do manželovho otca zamiluje a vznikne ľúbostný trojuholník. Zakázané tajomstvo však neostane dlho utajené a vyťažiť z neho zatúžia všetci. Julišina sestra (Lucia Siposová), ľudia v obci a dokonca aj dedinský kňaz (Peter Nádasdi). (CinemArt SK)

(viac)

Videá (3)

Trailer 2

Recenzie (103)

Motinski 

všetky recenzie používateľa

Piargy majú super atmosféru, často veľmi nepríjemnú a depresívnu. Čiernobiela kompozícia, hudba, uhly kamery to všetko mi ulahodilo. Zasadenie do odľahlej dedinky v horách má samo o sebe tajomnú auru, príbeh ma ale úplne nebral. Ajkeď pár skľučujúcich momentov čo si budem pamätať bolo. Postavy nie su dostatočne prekreslené a časom sa z filmu stáva vidiecka telenovela s hororovým nádychom. Znie to ako divná kombinácia ale na mňa to tak pôsobilo. Ľúbostný trojuholník je spracovaný krkolomne a trochu rušili aj artove preludy (našťastie ich je veľmi málo). V inom filme by som z nich bol pravdepodobne nadšený, tu uberali reálnosť a surovosť skrytú v obyčajnom živote. (postavenie ženy v konzervatívnej spoločnosti) Záver nevyeaskaloval tak ako som čakal, no nechcem iba kritizovať. Natočené je to naozaj úžasne. No a k hercom, Judit Pecháček a Attila Mokos hrajú prvotriedne. Ostatní sa pri nich stratili. ()

tron 

všetky recenzie používateľa

Najskôr som dostal menší záchvat rozkokošenia pri dojme, že na Slovensku behom jediného roka vznikli rovno dva skvelé folk horory (prvým je samozrejme parádny Svetlonoc Terezy Nvotovej). Napokon ale situácia nie je až taká ružová. Teda... je. Piargy sú výborný film. Ale nie je to folk horor. Miestami k nemu však nemajú ďaleko. Sú v ňom rôzne drobnosti, ktoré ak by sa spracovali inak (a dlhšie), vykľul by sa z toho klasický folk horor. To sa ale jednak nestalo a jednak mám pocit, že o to tvorcovia ani nestáli. No istý mysticizmus prítomný určite je. Ukážkový slovenský naturizmus (domáce násilie, hriešni ľudia, závisť na každom kroku, nevera, alkoholizmus, poverčivosť, malosť niektorých ľudí) vytvára dokonalé podhubie ako pre folk horor, tak pre drámu. Potešilo ma, že snímke chýba explicitnejšia zápletka. Miestami je to vlastne veľmi pekný film, nech už to znamená čokoľvek. Dejú sa v ňom rôzne dôležité veci, ale dá sa povedať, že nedisponuje ucelenou zápletkou. Prestrihy na temnotu v ľuďoch potom pôsobia o to ničivejšie. Stále čakáte, čo z toho vylezie, kam zápletka vygraduje... a ono z toho ako keby nevyliezlo nič a nikam to nevygradovalo. Napriek tomu je to nielenže super, ale ono „dejová tlmenosť“ k naturizmu patrí, takže karhať za to tvorcov je ako karhať tvorcov slasherov za to, že sa v nich vyvražďujú tínedžeri. Nemám čo vytknúť nielen atmosfére a čarokrásnej výprave, ale ani neskutočnej kamere (toto vzniknúť v USA, má to istú oscarovú nomináciu). Ak by Piargy bol maďarský film, búchal by som sa po čele a pýtal by som sa: a to prečo preboha čosi takéto nevieme natočiť aj my, Slováci? No... vieme (aj keď teda OK, v koprodukcii s Čechmi a Severným  Macedónskom). ()

Reklama

Anderton 

všetky recenzie používateľa

Pokiaľ ste pochybovali, či sú ľudské životy aj o niečom inom ako o sexe, tak vás Trajkov a spol. vyvedú veľmi rýchlo z omylu, pretože sa hneď "ide na vec" a neskončí sa až do konca. Nejednoznačné postavy, absencia doslovnosti, herci hrajúci konečne iné postavy ako stokrát pred tým a samozrejme aj kino look, to sú nepochybne veľké klady. Osobne mám ale dojem, že prerod hlavnej postavy prebehne rýchlo a bol by uveriteľnejší, ak by sme tu nemali onen zásadný midpoint, ktorý všetko otáča hore nohami, avšak úplne by stačilo, ak by Juliša jednala iba na základe toho, aký je jej manžel. Záverečné dejstvo prebehne ako z rýchlika, až mám dojem, že všetko predtým bola skôr expozícia a záverečná štvrťhodinka výcuc z nakrútenej minimálne hodiny deja. 70% ()

nascendi 

všetky recenzie používateľa

Asi budem musieť hľadať vinu v sebe. V poslednej dobe nenachádzam filmy, ktoré by naplnili moje očakávania. A pritom nechcem žiadne zázraky. Aj Piargy má krásne scenérie slovenskej prírody, život na dedine vyzerá realisticky, herci sú neopozeraní a dobre hrajú, kamera čaruje so svetlom a mohol by som pokračovať, ale nezaujalo ma to. Najskôr to bude vekom. Kedysi dávno som bol ako špongia a nasával som podnety zo všetkých strán a v akomkoľvek množstve. A teraz mi bohužiaľ už je máločo dobré. Ale možno sa dočkám. ()

Real Tom Hardy 

všetky recenzie používateľa

Ťažko mi je hádzať superlatívmi všade navôkol na margo kameramanskej práce Bencsíka, nakoľko mi je SK tvorba viac-menej cudzia, z čoho vyplýva moja neznalosť ohľadom toho, či bol Stanislav Szomolányi jeden a jediný génius slovenskej kamery, alebo sa jedná o dlhotrvajúci štandard, no to, čo tu dával Bencsík v jeho čiernobielych kompozíciách, bolo niečo v skutku neskutočné. Po formálnej/technickej stránke je Piargy bezvýhradná excelencia a nominácie v každej z kategórií nie je až také veľké počudovanie, no príbeh akoby vyšiel z úplne zahovnenej telenovely s pocitom, že sa udialo menšie márnenie talentom filmárov. Tieto šeredné dedinské reálie a medziľudské intrigy dával majster Grečner s Lukavským v Drakovi tak rázne a úderne, toto bol čistý výsmech. Ak budú snímky u nás takto vyzerať, sme na veľmi dobrej ceste, no chce to aj nejakú substanciu, nie len štýl. A kamera je tu fakt naozaj seriózne vážne na Oscara. Terrence Malick by z nej mal orgazmy. Nepochybne... (5.4.2023) (11.4.2023) ()

Galéria (20)

Zaujímavosti (8)

  • Přestože na Slovensku existují podle režiséra Iva Trajkova přibližně dvě vesnice s názvem Piargy, dílo se nevztahuje k žádné z nich. Do češtiny by se název dal volně přeložit jako „hlušina“ a má symbolizovat odlehlou dědinu, nikoliv konkrétní místo. (venus)
  • Výber Iva Trajkova ako režiséra bol producentský zámer, lebo v takej dedine ako v snímke vyrastal on sám v Macedónsku, dobre poznal jej ráz a vedel akú silu má fanatizmus. (Biopler)
  • Scéna, kdy gazdova žena (Lucia Klein Svoboda) svrhne svého muže ze židle a hodí po něm keramickou mísu, původně ve scénáři nebyla. Herečka Lucia Klein Svoboda ale cítila, že právě jakési zadostiučinění či gradace potlačovaných emocí postavě chybí. Šla tedy za režisérem (Ivo Trajkov), který ji dal za pravdu a scéna byla následně dopsána a přidána do filmu. (venus)

Reklama

Reklama