Reklama

Reklama

Najsledovanejšie žánre / typy / pôvody

  • Dráma
  • Komédia
  • Dokumentárny
  • Animovaný
  • Akčný

Recenzie (1 206)

plagát

Kristian (1939) 

Kristian, alebo ak chcete Kristián, režiséra Martina Friča z roku 1939 predstavuje komediálny počin o zamestnancovi cestovnej kancelárie Aloisovi Novákovi (Oldřich Nový), ktorý raz mesačne predstiera, že je vážený pán Kristián, aby okúzlil všetkých vo vychytenom Orient bare. Jeho pretvárka však nemôže trvať večne a práve v príbehu tejto snímky má divák možnosť vidieť, ako sa všetko až neuveriteľne zamotá, keď sa prevalí, že Kristián v skutočnosti Kristiánom nie je. Práve zmätok, ktorý toto odhalenie zo strany prešibanej slečny Zuzany (Adina Mandlová) spustí, je dominantnou hybnou silou ústrednej časti filmu. V rámci nej sa na seba nabaľujú ďalšie a ďalšie komické situácie, v ktorých je postupne zainteresovaných čoraz viac ľudí. Humorné nedorozumenia, baviace diváka, sú spolu s viacerými podarenými hláškami postáv a hereckým výkonom Oldřicha Nového najvýraznejšími prvkami Fričovho diela. Kristian alebo Kristián nie je dokonalým filmom, ale v rámci svojich možností dokáže ponúknuť maximum. Zároveň o ňom možno povedať, že je podarenou humornou bodkou za silným obdobím prvorepublikovej kinematografie. Humor, na ktorom snímka stavia, je stále schopný rozosmiať diváka, čo je dôkazom toho, že úspešne odoláva skúške času.

plagát

Boj o ředitelnu (2016) (seriál) 

Dvojsériová záležitosť Vice Principals z rokov 2016 a 2017 sa navonok tvári iba ako komédia o dvoch súperiacich zástupcoch (Danny McBride a Walton Goggins) riaditeľky istej strednej školy. Ako však seriál postupne plynie - a badateľné je to potom najmä v druhej sérii - ukazuje sa, že okrem komédie so sebou toto dielo príbehovo prináša aj citeľné dramatické a kriminálne prvky. Naprieč osemnástimi epizódami tak má divák možnosť sledovať veľmi dobre fungujúci mix viacerých žánrov, ktorý ženie dopredu predovšetkým spojenie humoru a postáv. Humor si rozhodne neberie servítky, keď okrem množstva vulgarizmov koketuje aj s viacerými citlivými témami, ako napríklad s rasovou príslušnosťou. Mierna kontroverznosť, ktorú so sebou humor takto prináša, je však tým správnym korením, dotvárajúcim celkového ducha príbehu seriálu. Rovnako dobré, ako humor, sú v tomto prípade aj postavy. Tých je pomerne veľké množstvo, pričom ich rôznorodosť spôsobuje, že seriál pôsobí stále živo, respektíve má divák pri jeho sledovaní pocit, že sa v ňom stále niečo deje. A to je dobre. Pochvalu si zaslúži aj badateľný charakterový vývoj viacerých postáv v druhej sérii, čo deviatim už tak veľmi dobrým epizódam ešte viac pomáha. Plusom je rovnako tiež to, že postavy nie sú len kvalitne napísané, ale rovnako kvalitne stvárnené výrazným hereckým obsadením. Vice Principals sú tak v konečnom dôsledku príjemným prekvapením. Zatiaľ čo prvá séria je skôr priemerom, tá druhá seriálu mimoriadne pomáha a kvalitatívne ho zlepšuje aj ako celok. North Jackson High School je bláznivá škola plná bláznivých postavičiek. Navštevovať ju ako študent alebo pracovať v nej asi nie je ľahké, ale sledovať dianie v nej ako divák je jednoznačne zábavné.

plagát

Hana a jej bratia (2001) 

Film režiséra Vladimíra Adáseka Hana a jej bratia býva označovaný ako prvý slovenský film s gay tematikou. To síce môže byť pravda, ale čo je pri tomto filme dôležitejšie povedať, je, že ide svojím spôsobom o zvláštne podobenstvo (ponášajúce sa v mnohom na divotvorné diela Juraja Jakubiska alebo "nepodarky" československej novej vlny, ako napríklad Slávnosť v botanickej záhrade), ktoré stojí na chýbajúcej celistvosti príbehu, chaose a replikách plných zbytočných a neopodstatnených vulgarizmov. Ak divák od snímky očakáva konzistentný príbeh, nedočká sa ho, pričom je náročné povedať, čím sa vlastne Adásekovo dielo snaží byť a čím v skutočnosti je. Identifikovať možno krízu mladého Martina (Martin Keder), ktorý sa hľadá vo svete. Je na škodu, že film neuplatňuje serióznejší prístup prakticky ku všetkému, ale volí skôr chaotický spôsob rozprávania aj prezentácie jednotlivých postáv. V takom prípade by totiž vyznel oveľa lepšie, než je tomu takto. Ale aj napriek negatívam alebo slabinám, ktoré so sebou snímka prináša (najmä potom v rovine príbehu a spôsobe jeho rozprávania), dokáže zaujať viacerými drobnosťami - občasným dobre trafeným humorom (napríklad o horkom diazepame, na ktorý sa sťažujú samovrahovia, že im po ňom býva zle), bratislavskou výpravou zo začiatku nového milénia, ako aj hudobnou stránkou. Hana a jej bratia toho v sebe spájajú pomerne veľa. Bohužiaľ, vo výsledku nepredstavujú kvalitatívne dobrý film. V mnohom sa Adásekova snímka ponáša na podobenstvá, ktoré stavajú na vizuále, artovej stránke až subjektivizme autora, avšak neraz na úkor príbehu či dokonca zrozumiteľnosti. V praxi potom takéto filmy fungujú iba zriedka. A akási celková nefunkčnosť je výrazne citeľná aj v tomto prípade. Mohlo to byť lepšie, ale nie je.

plagát

Zlo (2012) 

Zlo režiséra Petra Bebjaka nie je zo žánrového hľadiska zlým filmom. Obzvlášť ak vezmeme do úvahy, že ide o slovenskú produkciu. Snímka z roku 2012, natočená na ručnú kameru štýlom "found footage", sleduje skupinu lovcov záhad a paranormálnych javov, ktorí sa ocitnú v rodinnom dome v Bernolákove, v ktorom prebýva zlo (alebo Zlo?). Záleží asi na uhle pohľadu. Každopádne, netrvá dlho, aby sa začali diať zvláštne veci, a zvyšok už je viac-menej jasný. Film ako celok nie je svetoborný, ale skladá sa z viacerých fragmentov, ktoré stojí za to pochváliť. V hereckej rovine dokáže zaujať výkon Richarda Felixa. V rovine vizuálu zas jednoducho pôsobiaca, ale dobre zvládnutá kamera Erika Eržina, ako aj vizuálne efekty, ktoré sa vo filme nachádzajú. Tie ani zďaleka nie sú najhoršie a svoj účel dokážu splniť. Do veľkej miery sa podpisujú na celkovej atmosfére filmu, ktorá je schopná sa divákovi dostať "pod kožu" a vyvolať v ňom nepríjemné pocity až strach. A práve to je pri takomto filme znakom toho, že to, čo robí, robí dobre. Dá sa tu čoho zľaknúť a divák sa, veru, aj zľakne. Zlo námetom aj spracovaním pripomína nejednu zahraničnú produkciu. Ako domáca – slovenská produkcia sa však vo finále určite nemá za čo hanbiť, keďže predstavuje obstojnú hororovú snímku, ktorá stavia predovšetkým na atmosféru.

plagát

Pokoj v duši (2009) 

Pokoj v duši patrí medzi slovenské filmy, ktoré v ére samostatnosti patria medzi tie najvýraznejšie. Minimálne čo sa diváckeho povedomia týka. Snímka režiséra Vladimíra Balka z roku 2009 o navrátilcovi z väzenia Tónovi Pánikovi (Attila Mokos) je inak celkovo kvalitatívne skôr podpriemerným kúskom. A je nutné konštatovať, že bohužiaľ. Námet o polepšenom hriešnikovi, ktorý sa vracia do rodnej obce, v ktorej okrem sklamania z ľudí a života nenachádza nič iné, je dobrý. V praxi je však tento námet realizovaný formou, ktorá so sebou neprináša pre film toľko potrebný "drive". Prakticky všetko, najväčšmi potom príbeh a postavy (až na výnimku hlavného protagonistu), preto pôsobí veľmi nevýrazne. Divák má pri sledovaní Balkovho diela pocit, že tomu celému chýba akási iskra. Ako sme už uviedli, námet je dobrý, ale realizácia značne pokrivkáva. Veľmi v tomto prípade nemožno vyzdvihnúť ani herecké obsadenie. To, že trojica prakticky hlavných protagonistov je kompletne predabovaná do slovenčiny, sa ešte dá prežiť, ale chabé výkony sú už menej ospravedlniteľné. Tie sa potom týkajú najmä Heleny Krajčiovej a Romana Luknára. Obaja sú vo svojich úlohách sklamaním. Sklamaním, respektíve nevyužitým potenciálom, je vôbec film ako celok. Pokoj v duši je známy predovšetkým vďaka "odrhovačke" Jany Kirschner, ktorá však patrí k tomu lepšiemu, čo snímka ponúka. Pochváliť možno aj postupný vývoj postavy Tóna Pánika, vrcholiac v závere príbehu. A keď už je reč o závere, v poslednej scéne zaujme práca s otáčajúcou sa kamerou. Ale to je tak všetko...

plagát

Nech je svetlo (2019) 

Dráma Nech je svetlo z roku 2019 je výpoveďou (nielen) o rurálnom Slovensku. Na miestach, kde ľudia žijú tak povediac "z ruky do úst", chodia na týždňovky do zahraničia, ktoré trvajú aj niekoľko mesiacov, majú nízke vzdelanie (a často, bohužiaľ, aj nízku schopnosť pracovať s informáciami a overovať si ich) a silné slovo má kostol, sa na každého, kto sa len trochu odlišuje od uzavretého lokálneho spoločenstva, pozerá s nedôverou, strachom a opovrhovaním. Snímka režiséra Marka Škopa sa nemusí ani zakladať na skutočných udalostiach, aby si divák dokázal predstaviť, že takých dedín, akú možno vidieť v tomto filme, sú po Slovensku desiatky, ak nie stovky. Dôležitejší než pohľad na rodinu štyridsiatnika Milana (Milan Ondrík) je v príbehu pohľad práve na dedinu ako takú, na ľudí, ktorí v nej žijú, pretože sú to práve oni, kto v konečnom dôsledku ovplyvňuje aj život Milana a jeho rodiny. Či už je to Milanov chladný otec (Ľubomír Paulovič), ktorý synovi celý život všetko vyčíta, alebo miestny kňaz (Daniel Fischer) (na prvý pohľad nevýrazná, ale v skutočnosti veľmi nepríjemná postava). Divákovi sa miestami táto dráma až nepozerá dobre. Skutočnosť, že značná časť slovenského národa zmýšľa a koná tak, ako to znázorňuje Škopovo dielo, je nielen smutná, ale aj desivá. Na jednu stranu sa tu mnohí tvária, ako veľmi "milujú bližného svojho" a žijú podľa desatora, aby vzápätí (nielen) na internete okolo seba začali chrliť oheň a síru, nenávideli každého, kto im nie je po vôli, a volili proruských mafiánov. Nech je svetlo ťaží predovšetkým zo sily svojho príbehu a postáv. V oboch je málo ľudsky dobrého, čo so sebou prináša surový naturalizmus slovenského typu. Atmosféru diela zvýrazňuje aj prakticky absentujúca hudba. Z technického hľadiska Škopova snímka nijak neprekvapuje a vizuálne prináša európsky filmový štandard.

plagát

Dallas 63 (2016) (seriál) 

Seriál 11.22.63 je jedným z mnohých sfilmovaných diel spisovateľa Stephena Kinga. Príbeh, v ktorom sa stredoškolský učiteľ Jake Epping (James Franco) prenesie z roku 2016 do roku 1960, aby odvrátil atentát na prezidenta Johna Fitzgeralda Kennedyho, má čo ponúknuť predovšetkým na začiatku a v závere seriálu. Začiatok je zaujímavý predovšetkým z dôvodu toho, ako sa postava Jakea oboznamuje so skutočnosťou, že sa dá cestovať v čase, a prispôsobuje sa životu na začiatku šesťdesiatych rokov dvadsiateho storočia. Záver seriálu je dobrý zas preto, že ukazuje, ako akékoľvek zmeny v minulosti, respektíve v prítomnosti, dokážu ovplyvniť dianie v budúcnosti - v dobrom aj v zlom. Najväčším kameňom úrazu je v tomto prípade však veľká časť toho, čo sa príbehovo odohráva medzi začiatkom a záverom. Kvázi ide o kriminálne ladenú drámu, ktorá sa navyše postupne zameriava na budovanie a rozvíjanie vzťahu medzi postavami Jakea a Sadie (Sarah Gadon). Ono všetko to v konečnom dôsledku zlé nie je, lenže po solídnom začiatku je kvalitatívny útlm citeľný, čo už seriál nedokáže napraviť ani výrazným záverom. 11.22.63 napriek tomu predstavuje dobrý seriál, v ktorom pozitíva jednoznačne prevažujú nad negatívami. Najpozoruhodnejšími prvkami, ktoré sa v ňom vyskytujú, sú koncept cestovania v čase a zvládnutá výprava pre obdobie začiatku šesťdesiatych rokov, čo sa odzrkadľuje na viacerých zaujímavých príbehových uhloch a celkovej atmosfére.

plagát

Ľudia na trati (2007) 

Dokumentárny film Arnolda Kojnoka z roku 2007 je istým spôsobom filmom o smrti. O smrti železnice medzi Poltárom a Rimavskou Sobotou a postupnom umieraní tých, ktorí boli s touto trasou dlhé roky spojení. Prácou či inak. Viac než pohľad na železnicu ako takú si dokument všíma práve svojské figúrky z írečitého prostredia s ešte viac írečitým jazykom. Kojnok sa zameriava na ľudí jednoduchých, žijúcich však rozhodne nejednoduchý život. Oni sú tým, čo robí z jeho snímky dielo divácky atraktívne. Človek sa síce vedia nedozvie o histórii železnice medzi Poltárom a Rimavskou Sobotou, ale čo-to sa dozvie o miestnych ľuďoch, ich životoch, starostiach aj malých radostiach. To, že dokument je najmä o ľuďoch, koniec-koncov, prezrádza už jeho názov. Ľudia na trati sú z technického hľadiska do veľkej miery jednoducho natočeným dielom. Túto jednoduchosť ale snímka adekvátnym spôsobom dokáže kompenzovať v obsahovej rovine vďaka ľuďom-respondentom, ktorí v nej vystupujú. So železničnou traťou žili, dožívajú aj zomierajú.

plagát

Kawasakiho ruže (2009) 

Kawasakiho růže Jana Hřebejka z roku 2009 sú jedným z mnohých českých filmov, ktoré sa svojou obsahovou stránkou vyrovnávajú s komunistickou minulosťou niekdajšieho Československa. Príbeh o rodine, ktorú poznačila spolupráca so Štátnou bezpečnosťou, si všíma, ako sa po rokoch vynárajú staré traumy a ovplyvňujú život všetkých zúčastnených, pričom sa na povrch dostávajú aj skutočnosti, ktoré boli mnohým doposiaľ skryté. Hřebejkovej snímke na jednu stranu trvá pomerne dlho, kým sa dopracuje ku svojej podstate, čo ukrajuje relatívne značnú časť z jej celkovej minutáže, na stranu druhú sa však vďaka tomu môžu vyvíjať postavy, ktorú sú v konečnom dôsledku najvýraznejším prvkom filmu. "Kostlivci v skrini" totiž svojím spôsobom ovplyvňujú všetkých s tým, že divák má možnosť sledovať, ako sa so situáciou (ne)dokážu vysporiadať. A to ako vo vzťahu k ostatným ľuďom, tak aj vo vzťahu voči sebe samým. Kvalitné výkony vo svojich úlohách predvádzajú najmä Lenka Vlasáková, Daniela Kolářová a Ladislav ChudíkKawasakiho růže majú v každom prípade papierovo naviac, než čo ponúkajú v praxi. Film, hoc ako celok obstojný, ťaží najmä z dobre napísaných a zahraných postáv. Ďalšie aspekty snímky vrátane príbehu sú skôr priemerom, ktorý zaujme, ale výraznejšie diváka nenadchne. A to práve preto, lebo väčšia výraznosť či akási údernosť dielu celkovo chýba.

plagát

Hviezda (2012) 

Ján Slovák je zvárač a ochotnícky herec, ktorému učarovalo divadlo. V dokumentárnom filme režiséra Andreja Kolenčíka z roku 2012 má divák možnosť nahliadnuť do jeho obyčajne neobyčajného sveta. O ňom aj o živote rozpráva nielen Ján Slovák, ale aj jeho manželka, vďaka čomu vzniká plastický obraz o jeho osobe, súkromí či práci. Napriek neraz neľahkej situácii sa snaží na živote vidieť to dobré a tešiť sa z maličkostí, okrem divadla napríklad z rôznych výhier, ktoré si roky poctivo zaznamenáva do diára. Hviezda je dokumentom o obyčajnom človeku. Všíma si vybrané životné situácie, servírujúc ich pred diváka také, aké sú. Neprikrášľuje ich, ale ani ich nijakým spôsobom nekritizuje. Aj vďaka tomu pôsobí dokument ako neutrálny celok, ktorému sa veľmi nedá čo vytknúť.