Reklama

Reklama

Filmy našeho dětství

(seriál)
  • USA The Movies That Made Us
USA, (2019–2021), 12 h 38 min (Minutáž: 44–54 min)

Tvorcovia:

Brian Volk-Weiss

Réžia:

Brian Volk-Weiss

Hrajú:

Dan Aykroyd, Daniel Stern, Ivan Reitman, Chris Columbus, Bruce Willis (a.z.), John McTiernan, Steven E. de Souza, Jan de Bont, Bonnie Bedelia (viac)
(ďalšie profesie)

VOD (1)

Série(4) / Epizódy(16)

Obsahy(1)

U těchhle kasovních trháků jsme společně užili spoustu zábavy. Seznamte se s herci, režiséry a dalšími lidmi ze zákulisí, kteří je pro vás natočili. (Netflix)

Recenzie používateľa tron k tomuto seriálu (5)

Série 4 (2021) (S04) 

Votrelci, Piatok 13, Cesta do Ameriky (tá sem koncepčne nezapadá, ale nevadí), Robocop, HalloweenNočná mora z Elm Street: šestica kultových nostalgických bômb, na ktorých množstvo z nás vyrastalo (ja určite, najmä na Votrelcoch, Elm StreetRobocopovi). Vynikajúca dokumentárna séria svižne vysvetľujúca význam daných titulov pre americkú kinematografiu. Tu sa zjavne niekto nielenže vyznal, ale našťastie dokázal nahnať pred kameru množstvo režisérov, scenáristov, hercov či expertov na triky, ktorí sa podieľali na daných trhákoch. Za mínusu by som označil, že ich je síce množstvo, ale často chýbajú najvýznamnejší. Že v Elm Street by ste márne hľadali Johnnyho Deppa, to je smutné. Že v Piatku 13 chýba Kevin Bacon, to je na otvorenie vodky a jej vypitie na dva logy. Že vo Votrelcoch nenájdete Biehna s Henriksenom, to už je možno aj na použitie násilia. Ale aby v Robocopovi absentoval Verhoeven s Petrom Wellerom, tak to je, vážení, neodpustiteľné. Ale čo už, aj bez nich je to strhujúca jazda plná zábavy, pikošiek a čo vnímam zvlášť pozitívne, je to, že sa netvári, že boli len dobré veci a venuje sa aj negatívam, síce ich nejako extrémne nerozmazáva, ale venuje sa im (vojna na pľaci Votrelcov medzi Američanmi a Britmi alebo haprujúce dodávky financií v Piatku 13). ()

Halloween (2021) (S04E01) 

Svižný dokument o vzniku jedného z najkultovejších slasherov sa nesie v sympatickom, pohodovom a zábavnom duchu, aj keď mi chýbali nejaké utajované zásadné informácie, ktoré mi doteraz unikali. Dá sa povedať, že skoro všetko, čo v dokumente zaznelo, som vedel a to, čo som nevedel, boli len neveľmi šťavnaté detaily. Je zaujímavé, že na rozdiel od spriaznených kusov Piatok 13 a Nočná mora z Elm Street nemal Halloween finančné problémy. Stál síce pomerne málo (300 tisíc), ale nestalo sa to, čo u spomenutých titulov, že došli peniaze, neboli financie na výplaty atď. Carpenter mal všetko tvrdo pod palcom, čo bolo divné, lebo sa nedá povedať, že by v tom čase bol skúseným profesionálom majúcim na konte desiatky filmov. Zaujímavým bolo jeho vizionárske rozhodnutie nemalú časť z rozpočtu neinvestovať do slávnych hercov, ale do na tú dobu špičkových kamier, vďaka čomu snímka dodnes zostarla len veľmi málo. V dokumente výrazným spôsobom chýbajú Jamie Lee Curtis a Carpenter. ()

Pátek třináctého (2021) (S04E02) 

Cunningham patrí k mojim najobľúbenejším osemdesiatkovým hororovým režisérom, ale prvý raz som ho poriadne „naživo“ videl až tu. Prekvapilo ma, aký veselý človek to je, aj keď nemalo, lebo hororoví tvorcovia čatso bývajú podobný sympaťáci. Zaujímavé, že viacerí žánroví režiséri boli z podobného súdka (napr. aj Seanov brat v zbrani, rovesník a kamarát Wes Craven). Vôbec, tento dokument ma prekvapil mnohými vecami. Napr. tým, že Piatok 13 bol pomaly temer až nezávislý film. Z líčenia tvorcov vzniká dojem, že to nebolo ani tak natáčanie filmu, ako skôr blbnutie bandy „puberťákov“ v lesoch ďaleko od producentskej kontroly. Tomu odpovedajú partizánske podmienky v čele s dvojicou svojráznych maskérov a expertov na gore (Tom Savini a Taso N. Stavrakis), ktorí vyzerajú ako fakt brutálni maníkovia, ktorých je fajn mať na natáčaní pre prípad, že by sa niečo (čokoľvek) vymklo spod kontroly. Ďalšia vec, ktorá ma zaskočila: vždy som si myslel, že kultový Manfrediniho hudobný motív je zmesou náhodných, hoc nezabudnuteľných zvukov. Ale nie, ono je to v skutočnosti „kikiki-mamama“ (!). Nevedel som ani to, že Betsy Palmer nadávala ako dlaždič, scenár považovala za sračku a rolu napokon prijala len vďaka tomu, že sa jej pokazilo auto a potrebovala peniaze na nové/na opravu. Piatok 13 je projekt, ktorý začínal ako lacná kópia Halloweenu, ale veľmi rýchlo sa z neho stalo suverénne a samostatné dielo, ktoré dnes číta množstvo sequelov, remakov a crossoverov, stovky miliónov na tržbách, patrí s HalloweenomNočnou morou z Elm Street k svätej slasherovej trojici a svojho času sa radilo medzi komerčne najúspešnejšie horory svetovej kinematografie (!!). Tvorcom dokumentu nevyčítam dojemný návrat na miesto natáčania. Skôr naopak. Rozhodne im ale vyčítam absenciu Kevina Bacona a to, že vo finále aspoň v skratke nepripomenuli zvyšok série. ()

Noční můra v Elm Street (2021) (S04E03) 

„Hasiči z toho boli dosť nesvoji.“ Nočná mora z Elm Street je zo Svätej trojice (Halloween, Piatok 13) môj najobľúbenejší kúsok, preto som sa na to tento dokument tešil. Nakoniec je to fajn nadpriemer plný informácií, ale nedá sa povedať, že by som sa dozvedel niečo závratne nové. Počas natáčania boli problémy s rozpočtom, ale napokon všetko dopadlo dobre. Na výpomoc bol dokonca (aby sa stíhalo) na chvíľu privolaný Cravenov kamarát s režisér Piatku 13 Sean S. Cunningham, čo som nevedel. Englund sa tu predstavuje ako sympaťák... ale to som dávno vedel, že ním v civile je. Nepoteší absencia Johnnyho Deppa. ()

Vetřelci (2021) (S04E05) 

Votrelci svojho času patrili k jedným z mojich najobľúbenejších filmov, poznal som ich naspamäť a myslel som, že o nich viem všetko. Ak ste sa ma spýtali na meno pilota, druhého pilota alebo Gormanovho zástupcu (Apone!), vedel som to aj o polnoci. Tento vynikajúci dokument však napriek tomu prišiel s pár vecami, ktoré ma zaskočili (vyhrotená britsko-americko-kanadská vojna v anglických ateliéroch), prekvapili (Weaverová ako diplomatická vyjednávačka medzi štábom a horkokrvným, prísnym režisérom alebo Paxton a Reiser ako zabávači a stmelovači kolektívu) a pobavilo ma, že mnohé scény s Jamesom Remarom (pôvodným predstaviteľom Hicksa, kým ho kvôli drogám nevystriedal Biehn) zostali vo filme. Svižné, nabúchané atraktívnymi faktami a šťavnatými informáciami, ale zaskočilo ma, že mnohí kľúčoví sa nedostavili, za čo im píšem päťku (Henriksen, Cameron). Je to o to divnejšie, že napr. predstaviteľ vojaka Frosta Ricco Ross (ktorý má v hotovom filme asi štyri scény?) tu je. Zvláštny dojem som mal tiež z toho, že z Paxtonovej smrti je urobený (dôstojný a dojemný) záver dokumentu, ale o smrti Stana Winstona nepadne ani slovo. Palec hore za príležitosť po rokoch znova vidieť predstaviteľky Vasquezovej a Newt. ()

Reklama

Reklama