Reklama

Reklama

Cena riflí

(TV film)
  • Nemecko Der Preis der blue jeans
všetky plagáty
Nemecko, 2012, 45 min

Obsahy(1)

Sú symbolom slobody a radosti zo života - modré džínsy, či rifle - jedno z najpopulárnejších oblečení v Európe. Pôvodom z Ameriky sa tieto pracovné nohavice stali bežnou súčasťou denného oblečenia celých generácií. Dnes sa väčšina z nich produkuje v Číne, v juhovýchodnej oblasti Guandong - v meste, ktoré si hovorí hlavné mesto džínsov. Lenže namiesto prosperity sa miestni obyvatelia dožili najmä zamorenia ovzdušia a chudoby. Celé oblasti sú zamorené v dôsledku neekologickej výroby týchto textílií. Vydajte sa spolu s autormi filmu na cestu po stopách džínsov - od miesta ich predaja v Nemecku až po miesto ich výroby v Číne. Kto platí skutočnú cenu za lacný tovar? (oficiálny text distribútora)

(viac)

Recenzie (19)

Autogram 

všetky recenzie používateľa

Keď si chce nemecký spotrebiteľ a vlastne aj my kúpiť rifle za 9,99 € v sieti KiK, H&M alebo Mustang, tak to niekto musí zaplatiť. A bude to čínske životné prostredie a tamojší ľudia pracujúci od ôsmej rána do jedenástej večer, jedine tak sa zabezpečí výrobná cena 3,10 € za kus a aj to už budú dovozcovia frflať o prehnaných nákladoch. Na to všetko sa dokument pýta, aj nachádza odpovede priamo v Číne, kde sa nejakým zázrakom dostali priamo s kamerou až do procesu výroby. Šitie bolo ešte v pohode, ale farbenie, „pranie“ chemikáliami pre vytvorenie módneho fľakatého vzhľadu a pieskovanie pre obnosený vzhľad bola už prisilná káva. Pre získanie spätnej väzby sa našiel dokonca aj jeden predstaviteľ nemeckého reťazca, ktorý si natočený materiál pozrel a poskytol nejaké nemastné vyjadrenie. Dokument splnil všetko, čo si predsavzal a riešenie zostáva na čínskej vláde, teda mimo nášho dosahu, aj keď sa podsúva riešenie o nákupe tovaru inde, ale kde? ()

gogo76 

všetky recenzie používateľa

Rifle nosí takmer každý. I ja ich mám rád, ale po tomto dokumente na nich pozerám trochu inak. Nikdy v živote by som nepovedal, že v nohaviciach môže byť toľko chémie. Každý kus musí byť prepraný 20x , aby mohol ísť na pult predajní bez zápachu po chemických prípravkov. Nosíte značkové "Mustangy", alebo kupujete v predajniach KIK, H&M alebo NewYorker? Tak práve tieto rifle rieši dokument, ktorý sa bližšie pozrel na ich výrobu v Číne...Kde inde, že? Nič proti Číňanom, sú pracovitý a práve toho podnikatelia zneužívajú. Podmienky v továrni sú katastrofálne, chemické výpary a prach dýchajú zamestnanci celý deň. Pracujú od 8-23.00 . Voľno majú jeden deň v mesiaci. Žijú(ak sa to tak dá nazvať), skôr iba prespávajú v blízkych stiesnených firemných priestoroch. Sprcha? Dva vedrá vody..."Voda" , ktorá vyteká z fabriky rovno do rieky je čierna ako atrament. Darí sa v nej iba červom, ktoré žerú zdochliny. Predajná cena riflí je okolo 3-4 eur. Prečo je predajná cena Mustangov 60 eur a viac? Kto každý sa na tom nabalí? Nie je toto skutočná zlodejina? Novodobé otrokárstvo? Čínskej vláde ten bordel nevadí? Po tomto dokumente nevidím len rifle, ale i tých ľudí, ktorí na nich dreli a životné prostredie, ktoré dostáva poriadne zabrať. 100%. ()

Reklama

mchnk 

všetky recenzie používateľa

Praktiky dnešních korporací bez jakéhokoli obalu a přímo v centru dění. Tedy výroby. Slovo otrok má i v jednadvacátém století své místo. Základní myšlenka roboty či skutečného vlastnění lidí zřejmě z priorit vládců a majitelů všeho možného nikdy nezmizí. V honbě za ziskem v přesyceném trhnu poškodíme zdraví několika stovkám Číňanů, kteří vyrábějí naše výrobky, zdevastujeme přírodní zdroje, jako například pitnou vodu v řece živící vesnici pod Džínovým městem. Absolutní korunu tomuto obrazu současného otrokářského holdingu nasazuje mluvčí Mustang Jeans, který na otázku, co by společnost podnikla v případě, že by se čínská vláda začala zabývat myšlenkou na pracovní práva pracujících, odpověděl bez váhání - "Museli bychom přesunout výrobu jinam...do úvahy připadá střední Afrika". Úmorná a zdraví škodlivá práce jen za jídlo? Proč ne? Amerika je země neomezených možností. Hlavně co se týká ovládání lidí ve svůj profit. Popel na hlavu si můžou sypat i známé západoevropské společnosti, ve kterých se tyto vzhledově hnusné kalhoty pochopitelně neztratí a jejichž značky jsou tu zmíněny také. ()

TonyHawk94 

všetky recenzie používateľa

Eticko-environmentalisticko-kapitalistický problém, o ktorom väčšina ľudí pravdepodobne tuší, no pravdepodobne ju nikto nechce počuť. Výroba riflí. Brutálne komplikovaný problém, tento dokument v plnej nahote ukazuje základ hlavných aspektov tohto problému. Minimálne po dnešku si 2x rozmyslím kúpu riflí... ()

kaposlav 

všetky recenzie používateľa

Je to smutné, ale tak skoro sa to nezmení, ak sa to vôbec zmení. Vízia do budúcnosti - výroba sa presunie do strednej afriky a pokračuje sa. Osobne si myslím, že je jednoduché všetko hádzať na Čínu. Ak o niečom zlom viem a profitujem na tom som nevinný? Určite nie a to sa týka aj nás spotrebitelov. Prečo? Napr. ak niekto kupuje pornoprodukt, ktorý pochádza z obchodu bielého mäsa a vie o tom, tak obchod s bielým mäsom podporuje. Kde nie je dopit, nie je ani ponuka. Pravda je taká, že ľudia potrebuju peniaze a tak pracujú aj v zlých podmienkach a nie len v Číne. Nespravíš to ty, tak to spraví niekto iný. Chcem poukázať na chyby v dokumente. Možno vznikli pri dabingu do slovenčiny, ale nemyslím si to. m² evidentne niekomu robili problém. Nejaky párik pracujúci vo fabrike býva niekde čo má rozlohu 4 m². Veď je evidentné na prvý pohľad, že je to blbosť. Len dve postele majú 4 m² a čo ten priestor medzi nimi? Tak isto sa mi nepozdávalo 20 m², kde malo bývať údajne 12 robotníkov. To bolo isto viacej. Netreba všetkému zase veriť, čo v dokumente nakecali. Nie je všetko zlato čo sa bliští! Je populárne aj poukazovať na platy v krajinách ako Kuba, KLDR a Čína, ale podstatné nie je koľko je to dolárov, eur či libier, ale čo si môžu v danej krajine za to kúpiť. Väčšina divákov len šokujúco absorvuje informácie, ale nepremýšla hlbšie nad nimi a to je škoda. Dokument je jednostranne účelovy, aby šokoval diváka a niekto opäť z toho profituje preto len 3*. ()

Zaujímavosti (2)

  • Tvorcom pomáhal v Číne miestny obyvateľ, ktorý sa dostal s kamerou aj do výroby s nebezpečným prostredím. (Autogram)
  • Vyjadrenie na kameru poskytla iba firma KiK, vedenie ostatných odmietlo komunikovať. (Autogram)

Reklama

Reklama