Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Psychologická dráma z obdobia 2. svetovej vojny. Adaptácia románu Jerzyho Andrzejewského je príbehom asimilovanej židovky Ireny, ktorá nájde úkryt u svojho bývalého priateľa Jana. Hoci jeho tehotná manželka Anna Irenu bez váhania prijme pod svoju strechu, ich susedia sú jej prítomnosťou, ktorú vnímajú ako vlastné ohrozenie, znepokojení. Suseda Piotrowska navyše žiarli na svojho manžela, ktorý len ťažko skrýva svoj záujem o atraktívnu ženu... (STV)

(viac)

Recenzie (12)

faced 

všetky recenzie používateľa

Film vznikl na námět prvního románu popisující židovské povstání v ghettu ve Varšavě (který vznikl již roku 1943) Jerzyho Andrzejewského, jenž byl rovněž autorem předlohy k Wajdovu filmu Popel a démant. Podobně jako ve filmu Kanály se tedy ocitáme ve Varšavě v době povstání v židovském ghettu, avšak tentokrát nejsme svědky událostí uvnitř ghetta, ale vně. Na příběhu židovské dívky, které se podaří včas ghetto opustit a nalézt úkryt za jeho zdmi v rodině přátel, Wajda konfrontuje vztah Poláků k židům, jejich schopnost rozeznat zlo a překonání strachu se mu postavit (a za jakou cenu) s názorovou šíří různorodých lidských charakterů nebo společenských vrstev. ()

Volodimir2 

všetky recenzie používateľa

Andrzej Wajda, úžasný režisér a scenárista, nás v nejednom filme už presvedčil, že hodnotenie svojho národa za činy v 2. svetovej vojne nemieni schovávať. Vojna prinášala veľa tragédii a utrpenia. Ale myšlienka z jeho filmu Korczak z úst hlavného hrdinu, že Poliak už nikdy nebude prenasledovať svojho brata len preto, že je Žid dostala poriadnu facku aj v tomto filme. Film je o prvom ozbrojenom povstaní židov proti nacistom. V lete roku 1942 bolo 300 000 obyvateľov Varšavského geta poslaných do vyhladzovacieho tábora Treblinka a pri ďalšom pripravovanom odsune 18. januára sa nacisti stretli s odporom židovských odbojových organizácii. Celé geto bojovalo proti jednotkám SS gruppenführera Jűrgena Stroopa a 16.5.1943 nakoniec presile podľahli. Židia, ktorým sa podarili z geta ujsť hľadali ústretovosť u nežidovského obyvateľstva. Tak to bolo aj s hlavnou postavou filmu židovkou Irenou, ktorá je ukrytá u svojho priateľa a je zobrazený jej pobyt tu po dobu jedeného týždňa pred Veľkou nocou. A Wajda nás zoznamuje s otvoreným poľským antisemitizmom v 2. svetovej vojne, ktorý pretrvával aj dlho po vojne a živné korene sú ešte stále v silne katolíckom Poľsku. Môj obdiv k Wajdovi patrí aj v jeho rozsiahlej tvorbe z obdobia 2. svetovej vojny a tesne po nej. Veď filmy Katyň, Rozsudok nad Františkom Klosom, Korczak, Láska v Nemecku, Samson, Lotna, Popol a diamant, Kanály, Nepozvaní hostia, majú obrovskú výpovednú hodnotu. ()

Reklama

Anderton 

všetky recenzie používateľa

Kresťania si dávno biblické miluj blížneho svojho "mierne" poupravili na miluj blížneho kresťana svojho (ak vôbec niekoho) a najmarkantnejšie sa tento konformizmus ukázal počas druhej svetovej vojny. Veľa sa však od tej doby nezmenilo a názory medzi pospolitým ľudom viac menej zostávajú pomerne rovnaké, v čom vidím odkaz Wajdovho filmu pre súčasnú generáciu. Inak Veľký týždeň pôsobí trochu televízne, v kine by som sa pri jeho inscenačnosti cítil trochu ochudobnený, to dôležité, čo prináša, sa nachádza skôr v scenári. Tematicky podobne ladený Musíme si pomáhať dokázal z diváka vyždímať o niečo silnejšie emócie a priniesol aj nejaké zvraty, Veľký týždeň je priamočiarejší. ()

Radko 

všetky recenzie používateľa

Hraničné situácie najlepšie odhaľujú pevnosť charakterov a skutočné zmýšľanie. Falošné masky kľudného spolunažívania v mieri padajú ako domky z karát. Navrch vystupuje ozajstná ľudskosť. U každého sa prejavuje trochu inak. Väčšina si chce nejakým spôsobom privyrobiť, vyťažiť z ťaživej situácie čo to dá. Priživovaním sa na utrpení prenasledovaných, vykupovaním si ich slobody úplatkami. Peňažnými, či sexuálnymi. Iní sa snažia nevidieť, nepočuť a nehovoriť, len aby sa im nedajbože čosi nestalo. Ďalší sa vrhajú do márneho boja proti presile. Neuvedomujúc si, že takýmito hŕŕŕ odbojmi spôsobia zánik života sebe a obrovskú tragédiu vlastnej rodine. Jemné odtienenie oblomkov ľudskej povahy vypovie o človečenstve častokrát viac v umeleckom spracovaní (literatúra, film, hudba, maľba), než akokoľvek fundovaná psychologická štúdia. Andrzej Wajda uchopil tému na pomerne malom priestore výseku zo života ukrývajúcej sa mladej ženy pred brachiálnou nacistickou okupačnou nadvládou v tomto smere majstrovsky. Škoda len, že napriek nesporným spomenutým pozitívam pôsobí "Veľký týždeň" formálne skôr ako obyčajný malý vojnový varšavský týždenník. 70%. ()

SAINTS 

všetky recenzie používateľa

Vydareny film Andrzeja Wajdu ktory je pokusom o sebareflexiu bežnych poliakov ktory boli okupovany nacistami k židom.Poliaci su vo filme vykresleny rozne najdu sa aj taky ktory chcu židom pomahat (manželka jana Anna chce aby krestania židom pomahali) samotny Jan ktory Irene pomože ma strach z odhalenia narozdiel od svojho mladčieho brata ktory je odhodlany voči nacistom bojovat.Najzapornejšov postavov celeho filmu je suseda Piotrowska ktora Irenu vyženie z domu .zo strachu ale aj z nenavisti voči židom navyše žiarly na svojho mladeho muža ktory sa Irenu pokusi znasilnit.Velky tyžden je silny film ,ktory ma čo povedat aj dnešnemu divakovi. ()

Galéria (6)

Reklama

Reklama