Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Film začína zvukom úderov, z tmy sa postupne vynára postava cvičiaceho boxera. Po tréningu sa provizórny ring vďaka uniforme veliteľa koncentračného tábora náhle odkrýva ako súčasť veľkej továrne na smrť. Od prvého záberu filmu sa charakter týchto dvoch miest prelína a mení v príbehu dvoch nerovnocenných protivníkov. Na jeho začiatku majú „šťastie“ obaja: veliteľ tábora Kraft nájde svojho sparingpartnera a väzňovi Komínkovi, ktorého chytili na úteku, tak v poslednej chvíli predĺži život. Pre prvého, disponujúceho absolútnou mocou, je to ideálne vylepšenie tréningových podmienok v pláne povojnového pokračovania boxerskej kariéry. Druhý sa stáva bezcennou „muchou“ vykrmovanou „ako prasa“ pred blízkou porážkou. Silnejúci bývalý boxer Komínek však čoskoro pozná slabiny Krafta. Bezmocný skrýva svoju silu, aby si zachránil život. Veliteľa porazí až v zápase pomsty za umučenie priateľa. Jeho ďalšiu popravu odvráti Kraftova Helga, podľa ktorej by mohla uškodiť manželovmu imidžu fair play športovca. Pre návrat do tábora a smrť sa nakoniec rozhodne sám, keď pochopí, že cenou za jeho prepustenie je poprava 40 spoluväzňov. Film, nakrútený podľa rovnomennej poviedky poľského spisovateľa Józefa Hena, sa stal prvou slovenskou psychologickou drámou z prostredia koncentračného tábora. V koncepte dvojakého ringu i dvojakej hry ako boja o život sa Solan zámerne vyhol konkretizáciám a spektakulárnosti, aby o to viac diskrétnosťou a asketizmom režijného štýlu prenikol k tomu, čo v každej hraničnej situácii rozhoduje: zlyhanie, alebo sila ľudskosti a solidarity. [44. MFFKV 2009] (oficiálny text distribútora)

(viac)

Zaujímavosti (23)

  • Pôvodne mala film režírovať režisérka Wanda Jakubowska, ktorá prežila Osvienčim. K spolupráci napokon nedošlo, najmä z dôvodu rozdielnych pohľadov na spracovanú tému. (Raccoon.city)
  • Aj napriek zákazu riaditeľa Ústrednej správy Slovenského filmu Pavla Dubovského v auguste 1959 schválila Umelecká rada literárny scenár k filmu. Trvalo viac ako dva roky, kým sa film dostal do výroby. (Raccoon.city)
  • Keď režisér Peter Solan premietol skladateľovi hudby Wiliamovi Bukovému hrubý zostrih, vyhlásil, že tento film hudbu nepotrebuje. Nakoniec skomponoval asi 5 minút hudby, čo bolo dosť neobvyklé. (gogo76)
  • Po projekcii, v sále plnej komunistickej predstaviteľov, rozsvietili svetlo a nastala asi minúta absolútneho ticha. „Bola to najdlhšia minúta môjho života,“ priznal režisér. (gogo76)
  • Scenár bol z ideologických dôvodov zamietnutý. Námet neprešiel politickými kritériami pre podozrenie z propagácie fašizmu. Najvyššie politické miesta v roku 1958 usúdili, že ide o profašistický film. Keď sa Nemec tvári, že hraje fair-play, to pre nich znamenalo, že film ukazuje dobrého Nemca. (gogo76)
  • Medzi dokončením scenára a nakrúcaním bolo štvorročné "vákuum". (gogo76)
  • Štefan Kvietik (Jan Komínek) pri prezentovaní filmu na festivale v Írskom Corku spoznal Petera O'Toolea. S boxermi z miestneho klubu sa bavil až do rána. Dostal i lukratívnu ponuku na spoluprácu v zahraničnom filme, ale z ideologických dôvodov z toho nakoniec nič nebolo. (gogo76)
  • Vo filme museli Komínka (Štefan Kvietik) vykŕmiť za 3 dni. V skutočnosti to trvalo o niečo dlhšie. (gogo76)
  • Tréner Henrich Velický vynikajúco kondične pripravil Štefana Kvietika (Jan Komínek). Tri mesiace cvičil bez rukavíc, iba švihadlá a švihadlá... „Keď dnes vidím švihadlá, je mi zle," vtipkoval po rokoch Kvietik. (gogo76)
  • Komparz tvorili ľudia z Prievidze a Novákov. (gogo76)
  • Pri prvom premietaní a schvaľovaní filmu bolo osobne prítomné najvyššie vedenie ÚV KSS - Karol Bacílek a Vasiľ Biľak. (Raccoon.city)
  • V snímke nejde o filmovú fikciu, spisovateľ pri písaní svojej poviedky vychádzal aj z reálnych spomienok väzňa Tadeusza Borowského na zápasy v Osvienčime. (Raccoon.city)
  • Štefan Kvietik (Jan Komínek) mal špeciálne upravenú stravu, na raňajky mával často grilované kurča a pol litra červeného vína. Pred “vykŕmením“ vážil 73 a po 97 kilogramov. (Raccoon.city)
  • - Výročná cena Ministra národnej obrany Československa za režijnú a scenáristickú tvorbu.
    - Čestné uznanie Predsedníctva festivalu na 5. Festivale československého filmu v Ústí nad Labem 1963.
    - 7. MFF San Francisco 1963: Osobitná cena Carla Foremana, Cena poroty za porozumenie medzi národmi a Cenu za hudbu.
    - Cena za účasť na prehliadke 8. MFF v Corku 1963.
    - Cena Trilobit na prehliadke Výročnej ceny Českého filmového a televízneho zväzu - FITES 1963. (Raccoon.city)
  • Hudbu do filmu skomponoval Wiliam Bukový. Vo filme jej je asi 5 minút, no napriek tomu získala cenu za najlepší hudobný doprovod na MFF v San Franciscu roku 1963 aj preto, lebo predsedom poroty bol na tú dobu mimoriadne progresívny hudobník Luciano Berio. (rudeboy)
  • Film sa nakrúcal v priestoroch bývalého pracovného tábora ležiaceho neďalejo Novákov na rozhraní obcí Laskár a Koš. Tento tábor vznikol v roku 1941 a až do jeho rozpustenia sa počet jeho obyvateľov pohyboval od 1200 do 1800. (rudeboy)

Reklama

Reklama