Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Kapitán Jakubec (LADISLAV CHUDÍK) a poručík Michalko (VILIAM POLÓNYI) vyšetrujú v istom slovenskom malomeste úmyselne založený požiar továrne na nábytok. Súvisí požiar s vraždami dvoch zamestnancov podniku? Chcel niekto vraždami a požiarom zakryť spreneveru? Jedným z podozrivých je aj riaditeľ továrne Černek (ELO ROMANČÍK), ktorý už nevládze plniť finančné požiadavky svojej náročnej manželky (KVĚTA FIALOVÁ)...  Režisérovi Andrejovi Lettrichovi a scenáristovi Jozefovi A. Tallovi sa v 60. rokoch podarilo presadiť v Štúdiu hraných filmov koncepciu tzv. diváckych filmov. Najmä Tallo razantne presadzoval tento trend, čo sa mu podarilo najprv vo vlastnom filme Muž, ktorý sa nevrátil a neskôr ako scenárista priviedol na svet dvojicu vyšetrovateľov, ktorá vystupovala v trilógii kriminálnych filmov. Najprv sa objavili v snímke Smrť prichádza v daždi, roku 1966 pokračovali v snímke Vrah zo záhrobia a posledný raz sa vrátili vo Volaní démonov z roku 1967. treba podotknúť, že pre náznak kritiky funkcionárov komunistickej strany, ktorí zneužívali svoje funkcie sa snímka Volanie démonov ocitla po roku 1969 na tzv. zozname trezorových filmov (oficiálne nikdy neexistoval) a zmizla zo slovenskej distribúcie na dlhé roky s desiatkami ďalších filmov. Jakubec (Ladislav Chudík) na plátne využíva svoje sivé mozgové bunky, poručík Michalko (Viliam Polónyi) je komicky nechápavým typom. Slovenská variácia osvedčeného holmesovsko-watsonovského modelu púta najmä svojskou Polónyiho komikou. Tvorcovia väčšmi ako na akčnosť a jasný konflikt sa sústredili na žánrovú psychologizujúcu drobnokresbu, ktorá dala ich filmom charakter konverzačných drám. Lettrichovo rozprávanie stavia na drobných ľudských nedostatkoch, film nekritizuje systém, hovorí o prirodzených a nadčasových ľudských chybách chamtivosti, strachu či lakomstve. Osou celého filmu je vypátranie vraha, zavádzania či klamanie diváka a stupňovanie napätia. Nie je dôležité, aby sa divák zaoberal vážnymi existenčnými otázkami, podstatné je, aby kombinoval, hádal, špekuloval nad tým, kto zabíjal. Autori pritom ponúkajú dostatok falošných stôp, aby udržali diváka v napätí a neistote, aby bol záverečný okamih skutočne momentom prekvapenia, a nie vopred jasným riešením celej hádanky. (oficiálny text distribútora)

(viac)

Recenzie (25)

Anderton 

všetky recenzie používateľa

V tretej časti voľnej detektívnej trilógie ideme opäť vo vyšľapaných dejových koľajách. Zločin v nejakom podniku či inštitúcií, všetci podozriví sú nesympatickí, každý má nejaké to maslo na hlave. A snaha o prekvapivé rozuzlenie. Tá tentokrát celkom vyšla, kľúčom je netradičná smrteľná zbraň a v spojitosti s úvodnou scénou filmu ide dokonca o vydarený vtip. Čaká nás ešte jeden vydarený fórik, avšak inak sa film berie vážne. Napriek tomu, že sa stále niečo deje, mi pripadalo už po tretíkrát pozerať sa v podstate na to isté pomerne únavné a subjektívny čas sledovania bol v mojom prípade okolo dvoch hodín. ()

Martin741 

všetky recenzie používateľa

- "Komu ty vlastne direktorujes? Na tom nezalezi. Aaa, prizivnik, povalac .... To nie!, to nie! Nikto ma nechce pochopit. Vypadni, strat sa! Neznasam zamindrakovanych chlapov." - Vyborna detektivka zo 60. rokov 20. storocia, a dalsi krasny dokaz toho, ze najlepsie filmy cs. kinematografie vznikali v 60. rokoch. Poziar vo fabrike na nabytok je dostatocne silny namet, na to, aby o tom vznikol film. Tuto sa predstavuje Andrej Lettrich, ktory sa ukazal ako kvalitny rejza. Okolite scenerie taktiez stoja za pozornost divaka. Z hercov strhava takmer vsetku pozornost na seba Chudik, ale znamych mien je tu viac : Romancik /Na pochode sa vzdy nespieva, Kapitan Dabac - ako herca som ho mal vzdy rad/, Fialova, Slivkova /Obchod na Korze/. Zaroven aj posledny diel trilogie a daju sa pekne najst paralely so Sherlockom Holmesom a Watkinsom v tejto detektivke. Detektivna zapletka k filmu je fajn, a rozhovory su na urovni. Lettrich sa predviedol v najlepsom slova zmysle. 82 % ()

Reklama

gogo76 

všetky recenzie používateľa

"A odkážte tej chudej, kostnatej, ožratej nech sa dobre baví!..." Aj posledná časť detektívnej trilógie si udržala kvalitu a zdalo sa mi, že vyšetrovacia dvojica Chudík-Polónyi sa skvele zohrala a pribudol aj humor. je tu pomerne dosť vtipných hlášok a keď pre zmenu došlo na facky tak mali grády. Elo Romančík poriadne prefackal Kvetu Fialovú, až som žasol, že si niekto v tej dobe dal prácu s tým, aby to vyzeralo realisticky. Opäť zaujímavý príbeh, množstvo postáv i podozrivých. o tejto trilógii som ešte donedávna netušil a dnes po poslednej časti musím uznať, že znesie kritické oko i náročnejšieho diváka a to i po toľkých rokoch. Sú to filmy, ku ktorým sa môžte kedykoľvek v repríze vrátiť a nebude to stratený čas. 80%. ()

klerik 

všetky recenzie používateľa

Nepoznám ostatné filmy z tejto "série"... Toto je však ukážka krásneho filmu. Obrazovo boháté, skvelo obsadené (všetci herci so zdrvujúcou charizmou). Noir film v československom štýle. Na škodu je fakt, že je to rozťahané a niektoré scény naivné (resp. vyšetrovateľ je trochu naivný, keď si myslí, že zamestnanci budú na seba navzájom kydať.) Je to zážitok, pretože dnes sa už takto obrazovo pekné filmy točia len málokedy. Skvelá práca z hudbou aj pesničkami... ()

Autogram 

všetky recenzie používateľa

Tento posledný diel série je o niečo slabší, dosť neprehľadný a rozuzlenie je nezáživné. Zaujímavo vyzerá ten socialistický product placement, keď film začína reklamou. –––– Viete, aký bol jeho najväčší priestupok? Ze vyžadoval poctivú robotu. –––– Nepribližujte sa, lebo budem hrýzť. – Prosím si váš občiansky preukaz. –––– Slabí nesmú podľahnúť volaniu démonov. Nech sa nepokúšajú oplácať krivdu krivdou. Za nich sa pomstí čas. ()

Galéria (5)

Zaujímavosti (3)

  • Snímka sa natáčala v Bratislave a na určitú dobu sa stala "trezorovým filmom". (Raccoon.city)
  • Plagát k filmu vytvoril výtvarník bez akademického vzdelania Rudolf Altrichter v ojedinelom op-arte. (Raccoon.city)

Reklama

Reklama