Reklama

Reklama

Ve znamení štíra

(festivalový názov)
  • USA Scorpio Rising
Krátkometrážny / Experimentálny
USA, 1964, 30 min

Obsahy(1)

Film převratný v mnoha ohledech, fascinující montáž, kombinující homoerotické záběry brooklynského motorkářského gangu s archivním materiálem a obrazy amerických kulturních ikon. Popový soundtrack slouží jako ironický kontrapunkt. Snímek vytvořil nový filmový jazyk, který můžeme považovat za prototyp hudebního klipu i formátu reality TV. Jeho styl ovlivnil mnoho režisérů, včetně Rainera Wernera Fassbindera, Martina Scorseseho nebo Quentina Tarantina. Anger prohlašuje, že ke svému rozsáhlému soundtracku získal všechna potřebná autorská práva. Dnes by něco takového přišlo na miliony. Film se postaral i o průlom v právní oblasti. Během jeho premiérového uvedení bylo hollywoodské mravnostní oddělení upozorněno, že se jedná o pornografii. Případ se dostal až k Nejvyššímu soudu Kalifornie, který dospěl k závěru, že se jedná o snímek s „pozitivním společenským obsahem“. (oficiálny text distribútora)

(viac)

Recenzie (24)

Radko 

všetky recenzie používateľa

Koža a kov. James Dean a Marlon Brando. Ježiš Kristus a Adolf Hitler. Komix a Lucky Strike. Nahé hrude a lebka s hnátmi. Mačky a škorpión. Kokaín. Kenneth Anger v jeho najslávnejšej jazde s extrémne nízkym rozpočtom. Prvú tretinu tvorí akoby inštruktážny film pre milovníkov kože o tom, ako si vyleštiť a zoštelovať v garáži motorku. Zvyšok tvorí, prostredníctvom montáže záberov, ukázaný okultný rituál. Uvidíte paralelné prestrihávanie záberov nemého filmu o Ježišovi s apoštolmi so zábermi odviazanej homo párty, či lebkovú omšu v znamení hákového kríža. Z tohoto nič dobré nekuká. Adorácia mužských tiel, naolejovaných strojov a kože. Výsmech a popretie kresťanských symbolov prostredníctvom oslavy násilia a smrti, ktorá má byť vykúpením z doterajšieho marazmu. Všetko sa odohráva v hudobnej kulise amerických populárnych hitoviek 50. a 60. rokov. Irónia alebo popretie ikon konzumu ? Anger ovplyvnil mnohých, ale uvažujem, či práve toto nebol smer, z ktorého sa postupne zrodili ďalšie oslavované režisérske celebrity, ktoré ma aj so svojimi úchylnými buzerantskými podivnosťami doslova odpudzujú. Toto je ale iná káva. Umný zostrih, nadhľad a celkové nakopnutie spoločenských tabu. A taktiež ten undergroundový feeling celého filmu. Ale: Dobre si rozmyslite do čoho idete ! ()

corpsy 

všetky recenzie používateľa

Morálny zástanci, bigotný kresťania a židovská komunita má z tohto dokumentu zrejme doteraz hnisavku. Ono, ani sa im nečudujem. Ale keďže nepatrím k žiadnej zo spomenutých spoločenstiev ( siekt ), išlo mi iba o pocit zo zhliadnutého materiálu. Z minúty na minúty sa snímok stáva zvrhlejším ( nemám problém ), ale zároveň aj nudnejším, pretože kým prvá polovica jemnoštýlom zobrazovala prípravu motorkárov na výjazd ( od stavby samotnej motorky, až po módne predstavenie gangu ), tá druhá sa stala iba samoúčelnou hlúposťou. ()

Reklama

marta.parik 

všetky recenzie používateľa

V bezmála čtyřicetiminutové sekvenci, kde panuje absence děje, jsem se místy neorientoval. Co ale z tohoto snímku dělá kult experimentálních filmů je synchronizace hudební stránky, která je geniální, se scenériemi, kde nechybí nacisté, motorky a Ježíš. Film ve mě zanechal pozoruhodný dojem, kdy se de facto nedokáži rozhodnout, zda jsem ztratil 40 cenných minut času svého života, nebo viděl film, bez kterého by má existence byla nesmyslná. Hodnotím čtyřmi hvězdami s tím, že mi něco chybělo, co nedokáži pojmenovat, k plnému hodnocení. ()

ancientone 

všetky recenzie používateľa

Nosný polhodinový experiment Kennetha Angera predstavuje frenetickú podobu hudobného videoklipu, prevratný prístup k spojeniu hudby s obrazom, prepájajúci motorky, kožu, homoerotiku, náboženské výjavy, nahotu, svaly a motorový olej, popkultúrne ikony, blasfémiu a slasť. .......... Angerovo odvážne narábanie so strihom, juxtapozíciou, hudbou, montážou vytvorilo nepostrádateľné dielo americkej avantgardnej scény a filmových dejín, manifest filmovej slobody s podobou Walpurginej noci. ()

Anderton 

všetky recenzie používateľa

Komentovať a hodnotiť experimentálne krátkometrážne filmy nie je jednoduché a vlastne to nemá ani valný význam. Anger reaguje jednotlivými scénami na svoju dobu, ktorá mi je vzdialená časovo aj emocionálne a tak ma nemal čím osloviť. Experimentálne filmy nemajú klasickú filmovú stavbu a tak na nejaké emócie a katarzie môžeme zabudnúť. Mali by sa hodnotiť pomocou iných kritérií, ako je hviezdičkové hodnotenie. ()

Galéria (23)

Zaujímavosti (4)

  • Snímka naznačuje akoby dimenziu motorkárskej kultúry, zrovnáva rituály s fašizmom aj s kresťanstvom a je pripomienkou silného vplyvu médií, podľa ktorých ľudia často prispôsobujú svoje správanie obrazom, ktoré v nich vidia. (Biopler)
  • Anger stavil pri výbere hudby na ironický nádych. Keď si jeden z protagonistov pripravuje svoju motorku, zjaví sa smrtka nad jeho hlavou a v piesni zneje: “Môj priateľ je späť a ide po tebe.” Takto ironicky je spojená záľuba v motorkách so sebevražednými sklonmi, pričom sa k tomu režisér vracia ešte skrz komiksy. (Biopler)

Reklama

Reklama