Reklama

Reklama

VOD (1)

Epizódy(10)

Obsahy(1)

Nový pôvodný 10-dielny dramatický seriál Priznanie je voľným pokračovaním mimoriadne úspešného seriálu Hniezdo, vysielaného RTVS začiatkom roku 2020. Jeho hlavné postavy končili v nádeji, že po všetkých dramatických udalostiach sa ich život a vzťahy usporiadajú. No či sa tieto nádeje aj skutočne naplnia, ostalo otvorené. Problematická minulosť striehne na príležitosť znova preveriť väzby spoločenské, rodinné aj priateľské. A dezilúzie, aj subjektívne emócie môžu byť až tragicky deštrukčné. Popri už divákom známej rodine Važanovcov, ktorá si v pokračovaní ich osudov bude musieť prejsť novou osobnou drámou, vstupujú do seriálu Priznanie nové postavy, ktoré prinášajú, ako to v pôvodných seriáloch RTVS býva dobrým zvykom, aj zaujímavú spoločenskú tému. V Priznaní  je to problém masovej imigrácie, snaha utečencov z ohrozených zemí etablovať sa v novom prostredí s nádejou na nový život. Je to ťažká skúška ľudskej solidarity v zápase s prejavmi intolerancie. Príbeh Kristíny a Michala Važanovcov, prepojený s osudom Sýrčanky Lejly, má spoločný leitmotív – rodičovstvo. Lebo láska k dieťaťu a obete v jej mene je tým najprirodzenejším ľudským citom, bez ohľadu na rozdiely zemepisné, náboženské, sociálne. (RTVS)

(viac)

Recenzie používateľa Anet21 k tomuto seriálu (11)

Priznanie (2022) 

⚪Odporúčam prečítať si všetky moje recenzie k tomuto seriálu, keďže som mu naozaj poctivo venovala svoj čas každú nedeľu a pokryla som, zase veľmi poctivo, každý diel.⚪Na mojich komentároch je, mimochodom, krásne vidno (aj keď si ich sama pozriem), ako objektívne som k nemu pristúpila, ako sú počiatočné komentáre ešte plné nádeje ,,na lepšie zajtrajšky," a ako sa postupne prepadám (tak ako seriál) do väčšej a väčšej znechutenosti.⚪A že som v nej zostala až do konca. Takže v skratke ako zhrnutie - slabučký a lacný scenár, mnoho dejových liniek zbytočných a iba na ,,vyplnenie času," veľmi schematické zvraty, skoro nič inovatívne, okrem peknej kamery a hereckých výkonov, ktoré boli slušné nemožno vyzdvihnúť skoro nič, pretože aj tie perspektívne motívy vyšumia do stratena, mnohé nemajú ani význam (kindermafia, chlapec z domova, chorá Marta) a hlavne, všetko sa snaží ,,akože budovať atmosféru k finálnemu zvratu a záveru," ale nič také sa nestane, i záver samotný je patetický a nezmyselný, ktorý chce citovo vydierať, ale nevie poriadne ani to, čiže ako divák nie ste ani dojatý. Možno dojatý šťastím, že to skončilo. Dúfam, že teraz už naozaj nastálo a že Mišík sa zase neulakomí a nepristúpi na trojku :/⚪ ()

Episode 1 (2022) (E01) 

⚪Mišík je dobrý režisér, minimálne seriálovej televíznej produkcie, to sa už vie, formálne aj tu zachováva kvalitu z Hniezda - veľmi pekná kamera, lokácie, dokonca aj tie povestné ,,slovenské papierové dialógy" tu toľko nepočuť, čo je príjemná zmena.⚪ Česká herečka, ktorá stvárňuje sýrsku migrantku je zatiaľ najväčším hereckým prekvapením, predovšetkým jej lámaná slovenčina je veľmi realistická. Celkovo dostali priestor aj mladí, menej známi herci, čo je vždy pozitívum, nutno dodať, že väčšina z nich je veľmi perspektívna.⚪Rečnícka otázka je, prečo je tento seriál ,,našrobovaný" na životy postáv z Hniezda (teda ten fragment, čo z nich zostal), no iná odpoveď, ako tá, že je to iba marketingový ťah, ktorý má pritiahnuť divákov, ktorých zaujalo Hniezdo, nie je. Sám Mišík sa po skončení Hniezda dušoval, že pokračovanie nakrúcať nebude, pretože sa príbehy postáv uzavreli, no očividne po mediálnom úspechu a slušných peniazoch zmenil názor.⚪A ešte jedna vec - naozaj nechápem, čo chce vlastne seriál prezentovať a aký postoj bude chcieť zaujať - na jednej strane realisticky reflektuje reálne zlé podmienky v utečeneckom tábore, neustále hádky, skoro-bitky mužov a ich žien, nechutnú povahu prevádzačov, ktorí sa neštítia zobrať od migrantov peniaze, a potom ich prevážať ako zver, ale napríklad aj ťažké podmienky života ľudí v detskom domove, no na druhej strane stavia až prekuknuteľnú agitačku, v ktorej padajú rôzne ,,hlboké pravdy" typu: migranti nie sú zlí ľudia, len my im nerozumieme, oni sa snažia a chcú pracovať, mladí sa radikalizujú, neznášajú čiernych..., to všetko ešte zobrazené tak strašne schematicky - mladí radikáli sú hrubokrkí, agresívni, s tetovaniami, chodia tajne strieľať z pištole, hovoria spojenia ako ,,čierna huba" - to naozaj sa nedá rasizmus zobraziť aj inak ako takto stereotypne? Každý rasista nie je výzorovo somrák, ktorý trúsi hlášky o čiernych hubách. A netušila som, že už aj na Slovensko prišli povinné kvóty na zobrazovanie gay párov v dielach, čiže aj toto nám scenárista v podobe lesbického vzťahu ponúkne.⚪Po prvom dieli sa nedá hovoriť veľa, už vôbec nie o sklamaní, aby sme, logicky, nepredbiehali, i keď nutno dodať, že túto multi-kulti-lgbt korektnosť som čakala už vtedy, keď oznámili premisu seriálu. Snáď to neskĺzne do krajností.⚪ ()

Episode 2 (2022) (E02) 

⚪Nakrutené je to krásne, napr. zábery v závere v dome Važanovcov, kedy cez okná preniká svetlo západu slnka vyzerajú skoro ako filmová a nie televízna produkcia, aj herecké výkony, predovšetkým mladých a menej známych hercov sú veľmi fajn, na druhej strane tu ale zas máme tie agitačné témy, ktoré tak podprahovo brnkajú na strunu, a ktoré sa dajú prejsť hlavne neustálym pretáčaním očami.⚪Aj niektoré postavy sú vcelku schematické a zdá sa, že i vývin niektorých dejových liniek sa dá už teraz dosť dobre predvídať. Uvidíme ďalej, zatiaľ sa nad tú podprahovosť tém dá ako-tak povzniesť.⚪ ()

Episode 3 (2022) (E03) 

⚪Takto. Asi vezmem späť niektoré tie tvrdenia, čo som písala v minulých dvoch komentároch. Hlavne tie o tom, že to je agitačka len podprahovo. Pretože áno, nikde nám scenárista očividne neservíruje, čo by sme si ako divák mali myslieť, no ono tá subtílnosť je možno ešte horšia.⚪Dobre zvolené tempo a dynamika sa tomu nedá uprieť, rovnako ako štandardne kvalitné herecké výkony, celé odhaľovanie tajomstva je zaujímavé, i keď očividne seriál viac funguje ako akási kriminálka než ako sociálna dráma, keďže tam je to, hlavne v dejovej linke u Važanovcov skôr nudné a bez šťavy.⚪A k tej podprahovosti, to čo tento diel predviedol pri prezentácii alternatívnych (i keď nemám rada to slovo, pretože to skôr pôsobí, akoby vždy hovorili o niečom z iného sveta) médií a ich názorov, to sa tak často nevidí. Hlavne v štýle, akým na nich seriál nazrel - sú to len médiá, ktoré navádzajú na zlé chodníky mladých ľudí, extrémizujú ich, trepú dve na tri a nič iné. Tak hlavne, že hlavné médiá majú patent na rozum, chvalabohu. A teraz nejde o to, či ste ako divák zástanca jedného alebo druhého, ale o to, akým spôsobom scenárista prezentuje svoj názor a predáva ho divákovi.⚪A teda, až po troch dieloch si uvedomujem, že seriál je skôr ako obrazom reality (ako sa snaží pôsobiť) obrazom akejsi utópie, v ktorej sýrskej migrantke pomáha každý na každom kroku, vo všetkom sa jej snaží vyhovieť, podstrojuje jej len tak z princípu a každý je s ňou hneď kamarát, pritom je asi logické, ako by to vyzeralo v realite.⚪Prečo to ale scenárista neuchopil takto, teda nepísal príbeh, v ktorom by si migrantka svojou vôľou a schopnosťami, ktoré sa musela naučiť postupne vybudovala od píky dôveru a zaslúžila priateľstvo ľudí skrz to, že je naozaj dobrá osoba, to neviem. Na každý pád by to bola určite uveriteľnejšia sociálna dráma o migrantke na Slovensku a verím, že v takom prípade by tej postave migrantky fandili aj tí, ktorí sa dnes proti seriálu búria.⚪ ()

Episode 4 (2022) (E04) 

⚪Niekedy by stačilo len ukázať, to spätné dovysvetľovávanie je skôr na škodu ako k úžitku.⚪ Highlight tohto dielu je: slovenská lesbička vysvetľujúca Sýrčanke zmysel ženskej lásky a toho, že je nutné ju chápať, pričom migrantka aktívne pritaká a dodá, že veď homosexualite rozumie. Hmm. V žánroch seriál nemá uvedené ,,sci-fi," ale ok.⚪Takisto niektoré motívy a postavy sa neustále tak ,,rozbabrávajú," že už aj tomu najjednoduchšiemu musí byť jasné, že vrchný policajt je konfident, mladý policajt to nakoniec celé rozlúskne, čomu isto dopomôže aj slušný, možno chvíľu ,,gangster," no späť na dobré chodníky navrátený chlapec z domova.⚪ Archetypové je to dosť, ale ešte stále je to niečo, čo ma v nedeľu večer zaujíma.⚪ A ak nám ten posledný záber chcel naznačiť nejaký milostný trojuholník, tak sa, prisámpánubohu, pototo :D⚪ ()

Episode 5 (2022) (E05) 

⚪Ja som si s tým milostným trojuholníkom v minulom komentári robila srandu, to, že sa to v tomto dieli potvrdilo mi tak nejak vyčarovalo úsmev na tvári. Je to fakt tak bizarné, ako to znie a netuším, kam chce s týmto scenárista prísť.⚪Ten detský kinder-mafia gang, čo si výmenným obchodom mení bombery za šatky je tiež kapitola, kde sa toto deje na Slovensku by ma zaujímalo, a ak je to len autorská licencia, tak ok, len toto tvrdenie potom naráža na tú podprahovosť toho celého, že: ,,sa to tu deje na dennom poriadku a deti si trénujú strieľanie Arabášov."⚪ Inak sa scenár uberá klasickým smerom, ktorý som zatiaľ viac-menej predpovedala. Akurát nechápem jednu vec: Prečo má migrantka odísť sama do Sýrie predať dieťa otcovi? To by neurobili samotné úrady?⚪ ()

Episode 6 (2022) (E06) 

⚪Od tohto dielu scenárista nadobudol pocit, že divák je úplný idiot, čiže sa tu viackrát zopakuje klasický nešvar domácich (ale nech nekrivdím, tak nielen našich) seriálov = spätné dovysvetľovávanie informácií.⚪V praxi to vyzerá tak, že scenár nielen že nám konečne potvrdí to, čo už bolo očividné, napr. teóriu s policajtom, ale nám vo viacerých scénach ešte dodatočne aj v dialógoch odrozpráva/vysvetlí, čo už divák pochopil, čiže, že policajt je konfident. Namiesto zobrazovania v scéne však odhalenie toho, ako pracujú trvá asi tri scény dialógov, v ktorých postavy samoúčelne rekapitulujú, čo sa stalo a deje, aby to pochopil aj ten najprostejší, a toto sa deje aj v ostatných dejových linkách. Čiže, prosím, divák nie je hlupák.⚪ Tá radikalizujúca sa kindermafia je najvtipnejší prvok, jednak sú asi farboslepí, lebo Arabov volajú ,,čierne huby" a jednak trénujú bitku na vedre na palici. Skrátka, ide z nich strach.⚪ Záverečný twist dáva len ťažko zmysel, som naozaj zvedavá, akú scenáristickú kľučku zase vymysleli, aby si to vyargumentovali. Inak začína éra výplnkových dielov, ktoré dej skoro nikam neposúvajú, uvidíme, koľko nám to vydrží.⚪Ps.: Dodatok ku komentáru užívateľa fabecc1222 : Omar je silno fascinujúca postava - vždy uteká skypovať do rovnakej izby, v rovnakom oblečení, v rovnakom uhle kamery :D,  a aj tie skype rozhovory sú perly - trvajú max. 1 minútu, akoby sa ponáhľali, aby neprevolali peniaze, ako kedysi, keď sa posielali sms bez medzier, aby sa ušetrilo. :D ()

Episode 7 (2022) (E07) 

⚪Že sa motív terminálnej choroby objaví až v 7. dieli úplne sčista-jasna je také Slovenské, ale ok. No, ale, potom tu neobstojí tá teória, že si to Marta vymýšľa. To by ju z väzenia pustili len tak? Či lekári nevedia určiť, kto a či je v terminálnom štádiu? Či podmienka už po pár mesiacoch? Každopádne je to asi najzaujímavejšia postava. A aj to mám pocit, že nechcene.⚪Postavy sú naschvál, kvôli scenáru vedené ako na lankách tam, kam je potrebné, čo potom robí aj zo zdanlivo inteligentných postáv blbcov, viď mladý policajt, ktorý aj napriek toľkým náznakom stále nepochopil, čo sa deje a kto s kým drží. A to má byť vraj inteligent.⚪Zistenie dielu je pre mňa ale to, že ťažko by človek pohľadal niečo vtipnejšie ako Bártu hrajúceho zamilovaného, to útlocitné ,,Ahoooj" do mobilu a tie krivé zahľadené výrazy do obrazovky telefónu, to je komediálne zlato. Naozaj. Celkovo vývin a vznik vzťahu Bárta-Sbouli je asi jedna z najviac náhodných vecí, aké ste ako divák mohli vidieť.⚪Jáj, a kindermafia postúpila. Zapálila AŽ jednu šatku a vrazila AŽ jednu pasťačku osobe úplne zbytočne, keďže mohli pokojne utiecť cez otvorené dvere. Ale tak, ako inak by potom scenárista ukázal divákom, že sú to naozajstní drsňáci? :D⚪ ()

Episode 8 (2022) (E08) 

⚪Hm. Pohli sme sa presne tam, kam sme ako diváci nechceli. Do vôd schematického scenára, ktorý nám ponúkne len to, čo sme už čakali a prihodí trošku emočného vydierania diváka. Čo záleží na tom, že kamerovo je to stále nadštandard, keď dejovo to je už tak ,,vyžité," že ani dobrá výprava nepomôže.⚪Highlighty dielu sú: lesba, ktorá klame v nemocnici, že je sestra svojej družky, keďže ,,Slováci by toto nepochopili," dobitá družka, ktorej ale pôvodne iba jednu vrazili, no odváža ju sanitka ,,s teátrom," akoby ju prinajmenšom brutálne dobodali, migrantka, ktorá si rozmyslí vrátenie dieťaťa a nelogicky riskuje všetko, čo dosiahla či súrodenci Važanovci, ktorí si hovoria ,,Ľúbim ťa!" do telefónu (a teraz nechcem, aby toto znelo, že sa tomu smejem, lebo v realite by bolo pekné, ak by súrodenci mali takýto hlboký vzťah, obzvlášť, ak sú ešte rozdielneho pohlavia, no vo väčšine rodín to, bohužiaľ, vyzerá inak a toto je z 99% fakt len invencia scenáristu).⚪Klišé motív, ktorý sa objaví v závere dielu a zamieša karty očividne aj v závere seriálu budí dojem nadbytočnosti. Lebo aktívne sa riešia asi 4 zápletky, tak na čo ešte toto? Nad rozhodnutím tento motív zapojiť si mal scenárista zakričať ako Bárta: ,,Neee."⚪ Seriál bol ale po prvýkrát vtipný a zadelil krásne vtipnú reflexiu: ,,Máte práva ako slovenský občan, síce nemáte právo voliť, ale tu voliť aj tak nie je koho." A taktiež u mňa prišlo k uvedomeniu, že seriál občas disponuje veľmi kvalitnou výpravnou orchestrálnou hudbou.⚪Do (zdarného?) konca to už ale nejak dotlčieme.⚪ ()

Episode 9 (2022) (E09) 

⚪Všetko dôležité sa už viac-menej rozuzľovalo a spojilo, finále sa vo viacerých aspektoch dá predpovedať už teraz, tento diel obsahuje niekoľko emotívnych scén, ktoré ale, paradoxne, už na mňa skoro vôbec nedokázali zapôsobiť tak, ako to bolo zamýšľané (pôsobí to tak, že niektorým motívom sa robila celý čas tak dlhá nadstavba (prevádzači, Leyla, detský gang - ktorého poitnu v príbehu som inak doteraz nepochopila), ktorá bola skôr zbytočná, že teraz, vo finále, keď by malo všetko gradovať sa zdá, že žiadne finále sa nedeje a pocitovo sme akoby niekde v polke).⚪Objavia sa aj také logické perly ako to, že členovia kindermafie sa bežne stretávajú, ale napriek tomu nevedia svoje priezviská??? Akože haló?⚪Herecké výkony sú ale nadpriemer, čiže aspoň že to, ešte jeden diel pretrpíme.⚪ ()

Episode 10 (2022) (E10) 

⚪Jáj, Bože můj, hodně míříš někde." Čo k tomu dodať? Záver vystihuje slovo ,,prvoplánovosť."⚪Záver, ktorý by mal byť najviac vypätý je paradoxne úplne antiklimatický, všetko sa odohrá náhodne, celé veľkolepé odhalenie policajného konfidenta prebehne ,,za kamerou," pričom ešte náhodný policajt zahlási, že: ,,Už sme si to o ňom dlhšie mysleli" bez toho, aby čo i len jedna scéna niečo podobné divákovi ukázala, o jeden únos dvojročného dieťaťa sa div nezaujíma celá republika a celý policajný zbor (čo je určite veľmi realistické), lacný motív s chorou Martou scenárista predsa len myslel vážne, potvrdila sa mi aj teória o ,,dobrom chlapcovi z domova," ktorý sám práskne, že preváža uneseného, pričom ho ale policajti nechajú stáť samého na ceste, čo ma úprimne pobavilo a čo bolo snáď jediným realistickým pohľadom na nekompetentnú políciu.⚪Čo je ale absolútny gól je záver, v ktorom nielenže scenárista naservíruje divákovi myšlienku, že: ,,Otec, ktorý zorganizoval únos dieťaťa bol len zúfalý a inak je to dobrý chlap, čo miluje svojho syna," (akože wtf?), ale zakončí to motívom migrantky, ktorá zmení názor a vráti sa späť do Sýrie, lebo.... nevieme prečo, keďže Sámi sa vracia reálnemu otcovi, ale Leyla sa vracia tiež, odmieta azyl a odchádza späť, očividne tam, kde nechcela byť, kde jej podľa všetkého nútili svadbu (či niečo podobné, čo už som, žiaľbohu, zabudla, keďže seriál to ani v závere nezopakoval, že prečo reálne ušla)⚪Celkovo je záver plný ,,veľkých giest," tak patetických a schematických, až je to k smiechu a hlavne, pôsobí to strašne amatérsky - srdceryvný list na rozlúčku, pár, ktorý sa ubezpečuje, že bude spolu žiť navždy, (hi-hi), celý posledný diel je skrátka ako vystrihnutý z príručky ,,Ako napísať emotívny scenár pre béčkový seriál."⚪Nemôžem sa zbaviť pocitu, že celý seriál bol tak nejak zbytočný, subjektívne trval oveľa dlhšie, pričom 1/3 času sa venoval naťahovaniu a prvoplánovým dejovým linkám, nebyť slušnej kamery a hereckých výkonov (a toho, že sme to všetci zaplatili), nikto by si ho možno v dnešnej produkcii ani nevšimol.⚪ ()

Reklama

Reklama