Reklama

Reklama

Najsledovanejšie žánre / typy / pôvody

  • Dráma
  • Komédia
  • Animovaný
  • Dokumentárny
  • Krátkometrážny

Recenzie (428)

plagát

Ty, ktorý žiješ (2007) 

Poviedkový kaleidoskop o individuálnych stereotypoch nutných pre plynutie dní. Roy Andersson vytvára spoločné miesta - sídliská, bary, kultúrne domy a úzke ulice, aby demonštroval v akej tesnej blízkosti a zároveň izolácii vedľa seba sme. Je to patetická, príliš jednoduchá filozofia, neponúka žiadne východisko. Napriek tomu je pre mnohých prvým motívom dňa. Budím sa a vstávam z postele, aby som už v úvode dňa prehlásil, že „Aj zajtra je deň". Táto istota je neutrálna a preto nám, myslím, tak štedro vystačí. A preto si ju pripomenieme aj večer.

plagát

Strach jesť duše (1974) 

Rainer Werner Fassbinder rozdistribuoval myšlienku nedokonalej ilúzie do súčasného filmu. Dáva výzvy nádeji a ukazuje, aká je vo svetle falošná a nedokonalá. Má starý človek právo na mladú lásku? Môže byť optimisticky naivný? Romantický? Čo na veci mení, ak je to príbeh dvoch obyčajných ľudí z odlišných kultúr s vekovým rozdielom? Spomenul som si na esteticky a psychologicky náročný film U zlatej rukavičky od Fatiha Akina a nekonštatujem nič nové - Fassbinder za svoj krátky život dal ozaj silnú injekciu do filmovej reči pre tých, ktorí podstúpia riziko a rozhodnú sa ukazovať nepeknosť skutočných vecí, kde nerozhodujú sympatie a divák neočakáva rozuzlenie. Iba čaká, že či sa režisér bude rozhodovať medzi zlým a ešte horším scenárom reality, alebo nechá diváka v konštantnom pocite dezilúzie. Povojnové Nemecko je dokonalým ihriskom tejto myšlienky. Veď napokon, už navždy to bude povojnové, silne stigmatizované Nemecko.

plagát

Wednesday - Season 1 (2022) (séria) 

Tešil som sa. Aj keď som sa bál, že som z platonického vzťahu s Timom Burtonom vyrástol a v poslednom období som sa o tom celkom aktívne presviedčal. Napriek tomu, celkom som si obľúbil seriál o mladej čarodejníčke - Sabrina.  (nie ten smiešny, televízny), ale ten s názvom Chilling adventures of Sabrina. Tiež z produkcie Netflixu. Neviem aké mal seriál čísla, vyšli štyri série, no a tendencia bola skôr klesajúca. Postupne sa zhoršoval. Čo ale fungovalo, tak to bola hra s antagonistom, kedy každá epizóda postupne menila charakter a prispôsobovala sa temnej sile, ktorú musela v závere čarodejníčka poraziť. Tim Burton mal k dispozícii podobnú schému, no asi určenú aj divákovi pod pätnásť rokov, pretože, aspoň podľa prvej série, tu je to infantilnejšie a monštrum hádame v milostnom trojuholníku (čo som to hovoril o tom vekovom určení?). Na obmedzenie "high school" žánru sa veľmi vyhovárať nedá, pretože pri Sabrine bola konštelácia študentského života a čarodejníckeho pólu obdobná. Tu je Wednesday odmietavá, temná, nepriateľská, no a v tom celom nejak - cool. Asi. Divák sa má na ňu spoľahnúť, pretože napriek malej výške všade napochoduje nasratá v ťažkých topánkach a nejak to vyrieši. Som zvedavý ako to bude pokračovať. Štart je taký, määää.

plagát

Římská říše - Commodus: Krvavá vláda (2016) (séria) 

No, na otváranie seriálu dosť nešťastný výber tak (pomerne dosť periférnej) postavy rímskych dejín, ako aj hereckej reprezentácie. Osud, ktorého nositeľom bol Marcus Aurelius Commodus Antoninus, by pohodlne pokryl kvalitný hodinový dokumentárny film. Stvárnenie Commoda Aaronom Jakubenkom bolo komótne, sám nevedel ako postavu uchopiť a poradiť si s jej scenáristickým objemom. Na jednej strane mal byť rozmaznaným synom Marca Aurelia. Toho bolo ťažké vladársky, aj osobnostne predčiť. Na druhej strane mal byť ale v istom zmysle krvilačný, neokrôchaný, ťažko si udržal priateľov a moc ho postupne manipulovala až do extrému. Práve v hraničných situáciách správania sa celé herectvo prepadávalo hlbšie a hlbšie. Redukovalo sa na malichernosti sprevádzané erotikou, kŕčmi, výkrikmi. To, žiaľ, pre mňa degradovalo celú sériu.

plagát

Wind River (2017) 

Biele, snehové, poetické - krásne? Tragédia susedskej samoty uprostred Wyomingu, po boku pôvodných obyvateľov Ameriky. Ani tí už nedokážu držať divokú prírodu v svojom područí, nad všetkým je zákon, ktorý je predĺženou rukou vyššej moci. O tú nikto v takto Bohom zabudnutej krajine nedbá. Taylor Sharidan rafinovane pracuje s prvkami Westernu, ktoré nachádzajú svoje uplatnenie v sofistikovanom kriminálnom príbehu. Úhlavným nepriateľom je divokosť vlastnej samoty a stopy hladných šeliem.

plagát

Den cvoka (2002) 

Namáhavá misia, nájsť bezpečné miesto pre svoje myšlienky a odpočinok pre unavený osud. Hlavný protagonista príbehu sa v márnej snahe dosiahnuť zmienené méty potkýna o vlastné pokrútené nervy a neprestáva chorobne oscilovať medzi včerajškom a dneškom. Geniálna forma stvárnenia malosti.

plagát

Leviatan (2014) 

Studený, neosobný a liehový charakter. Kamera nám nerozpráva iba príbeh necelistvej rodiny, problémov a nehostinného prostredia niekde hlboko vo veľkom Rusku. Je to taktiež príbeh ľudskej malosti, špinavej nedokonalosti so spoločenským presahom, ktorý nám vyčíta naše pohodlie a neúprimnú vieru. Nemal som pocit, že by som mal vrámci filmu hľadať nejaké svetlé a temné stránky, až dokumentárne realistický príbeh nás iba hodí do vody a núti nás plávať so všetkým čo nám ponúka. Pre niektorých to môže byť príbeh krajiny, ktorá sa snaží vo svete zachovať svoj kamenný status, ale na druhej strane je prežraná mafiou a korupciou. Iní môžu vo filme hľadať motív emócií, rozklad rodiny, milostný trojuholník, ďalší zase môžu vidieť neistú úlohu a pozíciu nastupujúcej generácie, ktorá je odkázaná sama na seba bez nášho dozoru. Je sympatické, že vo filme bolo mnoho odkazov na bibliu a stretnutia mládeže pripomínali naoko Dekameron.

plagát

Kmeny - Goths (2015) (epizóda) odpad!

Hodnotenie nemá nič spoločné so sympatiami k tejto subkultúre, ide skôr o minimálne využitý potenciál. Zábery vs. námet a scenár. Pre mňa zatiaľ najslabšia vetva kmeňov.

plagát

Kmeny - Rainbow (2015) (epizóda) 

Tento diel má všetko, čo chýbalo dielu MEATHEADS , ústrednú postavu, jej súkromie, názor na svet a konfrontácia s ním. Všetko menované technická stránka iba kvalitne aranžuje.

plagát

Kmeny - Meatheads (2015) (epizóda) 

Tento diel dokumentárneho seriálu je veľmi zovšeobecnený. V podstate som sa neposunul nikam vyššie z laickej úrovne vedomosti o tejto skupine. Dokument iba stroho mapuje pohľad na dvoch ľudí navyše rozličných generácií čo v konečnom dôsledku znie ako potenciál pre dobrý dokumentárny film. Nakoniec ale žiadna priama konfrontácia s okolím, žiadny väčší priestor pre poznanie súkromia. Nedá sa to ani obhájiť tým že je krátky, pretože je tam mnoho zbytočných momentov ktoré síce majú dobrú kameru , ale nič viac.