Zaujímavosti (7)
Krok do tmy (2014)
- Snímek odehrávající se v padesátých letech, ale ohlížející se i za vzdálenější minulostí, vznikl na motivy novely Alfonze Bednára „Rozestavěný dům“, která měla poprvé vyjít v roce 1956, ale neprošla přes tehdejší cenzuru. Ke čtenářům se poprvé dostala až v šedesátých letech. Scenáristé zachovali postavy a základní osu příběhu, zároveň ovšem příběh upravili tak, jak by jej autor předlohy hypoteticky mohl napsat ve svobodnějších podmínkách. (Letní filmová škola)
Organ (1964)
- Vizualizácia diela je vzhľadom na Bednárov scenár protirečivá. Vo filmovom spracovaní fresky v dóme pretína necitlivo nainštalované elekrické vedenie, vrátane krabice so spínačom organa, čo má signalizovať barbarstvo voči interiéru sakrálneho priestoru. Bednár, naopak, poukazuje na nedôstojné zaobchádzanie s relikviami vo vnútri chrámu skrz hŕbu drevených vyrezávaných sôch, nahádzaných v debne, pričom svätí majú poodlamované nosy a prsty. Nejde o možnú hodnovernosť miesta a aktu poodlamovaných kostí svätých, ale o Uhrov odlišný postoj vnímania posvätného. Bednár vo svojom scenári popisuje interiér kláštorného kostola ako tuctový, Uher ho však vo filme predstavuje ako pôsobivý priestor stredovekej architektúry. (Biopler)
Organ (1964)
- Postava gvardiána v Bednárovom diele je novodobý farizej, smilniaci kňaz a prívrženec nacizmu. Je to na míle vzdialené postave z filmu, avšak Bednárom vykreslená podoba filmovej postavy by vo svojej dobe len ťažko prešla odporúčajúcim schválením. (Biopler)
Organ (1964)
- Scenár vykazuje isté analógie s Bednárovým knižným debutom "Sklený vrch". Bednárova autorská odvaha poskytnúť v polovici 50. rokov dielo pripomínajúce, že nielen utópia, ale aj krehké vnútro človeka, ľudské prežívanie sú dôležité, bola v rámci vtedajšej tendenčnosti odmietaná. Postava Nely čiastočne zdieľa osud Emy Klaasovej-Solanovej zo "Skleného vrchu". Srdce oboch žien patrí inému mužovi akému zákonite patria, alebo majú patriť, v prípade "Skleného vrchu" mŕtvemu, v prípade "Organa" nedobytnému rehoľníkovi. Smrť nachádzajú v mladom veku, vykreslenú ako náhodu, avšak je vyústením zrážky dvoch hodnôt. Otcovia oboch postáv sú zhodne malomestskí fašisti v časoch Slovenského štátu. (Biopler)
Organ (1964)
- V Bednárovej filmovej poviedke Felix po úteku z kláštora odchádza spolu so skrývanou židovskou dievčinou Klárou do hôr k partizánom, čo bola v roku 1963 zámienka ako ospravedlniť jeho azyl v kláštore či účasť na pobožnostiach. V ďalšej verzii scenára Felix v civilných šatách takisto uteká z mestečka smerom do hôr, teda iba v náznaku, pričom v publikovanom scenári sa už nevyskytuje ani tento náznak. Odchod k partizánom predstavoval akoby vstupenku, aby sa téma náboženstva, viery a cirkvi dostala od filmovej poviedky do štádia realizácie, aby film prešiel aj cez posudkovú komisiu. (Biopler)
Organ (1964)
- V scenári možno nájsť autobiografické prvky. Bednár počas Slovenského štátu učil, rovnako ako Nelin otec, v Bardejove. V tomto meste Bednár spoznal židovskú rodinu a ich mladú a peknú Edelu, ktorá bola neskôr zabitá. Ukrývaná a nešťastnou náhodou zastrelená Edela mu poslúžila pre vykreslenie postáv Nely aj Kláry. (Biopler)
Scenárista
Filmy | |
---|---|
1979 |
Kamarátky |
Ráno pod mesiacom (TV film) |
|
1977 |
Penelopa |
1974 |
Veľká noc a veľký den |
1972 |
Javor a Juliana |
1969 |
Génius |
1967 |
Tri dcéry |
1964 |
Organ |
1962 |
Slnko v sieti |
Seriály | |
---|---|
1980 |
Moje kone vrané |
Spisovateľská filmografia
Filmy | |
---|---|
2014 |
Krok do tmy - kniha |
1979 |
Ráno pod mesiacom (TV film) - kniha |
1964 |
Kolíska (TV film) - kniha |
Herec
Dokumentárne | |
---|---|
1969 |
Dobrý deň Sorrento |