Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Jeden z nejlepších filmů legendárního režiséra Billyho Wildera líčí nezvladatelnou touhu bývalé hvězdy němého filmu Normy Desmondové po comebacku, která si za tímto účelem najme neúspěšného scénáristu Gillise. Jízlivě přesný portrét specifického filmařského zákulisí získal z 11 nominací tři Oscary. (oficiálny text distribútora)

Videá (6)

Trailer 1

Recenzie (476)

nunka 

všetky recenzie používateľa

Geniálna nevyšedivená klasika, ktorá aj po rokoch prerýva dych. Skutočne výnimočný film, hlavne vďaka kontinuálne napätej atmosfére a mrazivo presvedčivom hereckom výkone Glorie Swanson. Ľahká satira na Hollywood, ktorá v pravom zmysle vystihla podstatu filmového trhu a osud vyhasínajúcich hviezd. Skutočný filmový skvost, ktorý sa nedá ohodnotiť inak ako plnopočtovo. ()

Falko 

všetky recenzie používateľa

Od Wildera som zatial vidiel 4 filmy, ale tie tri ktore som videl SVEDEK OBZALOBY (1957), NEKDO TO RAD HORKE (1959) a BYT (1960) sa mi pacili o trosku viac, ako Sunset Blvd., preto ma prekvapuje to nadhodnotene hodnotenie na IMDb. Jasne, ze film je dobry, zaujimavy hlavne vdaka byvalej slavnej herecke Nory Desmond, ktoru skvelo zahrala Gloria Swanson, nominacia na Oscara zasluzena. Taktiez ma milo prekvapil skutocny Cecil B. DeMille, pretoze som si myslel, ze ho tam len niekto hra. Aspon viem, ako vyzera niekto, podla koho dostal cenu aj moj oblubeny reziser Steven Spielberg na Zlatych Globusoch 2009, teda cena Cecila B. DeMilla :-) ...08.06.2009 ________ William Holden - (Joe Gills) +++ Gloria Swanson - (Norma Desmond) +++ Erich von Stroheim - (Max von Mayerling) +++ Nancy Olson - (Betty Schaefer) +++ Fred Clark - (Sheldrake) +++ Jack Webb - (Artie Green) +++ Cecile B. DeMille - (sám seba) +++ Buster Keaton - (sám seba) +++ Produkcia: Charles Brackett +++ Hudba: Franz Waxman +++ ()

Reklama

Boss321 

všetky recenzie používateľa

Fascinující nadčasové dílo, které svoje generace snad ani nemohla pochopit v celé své kráse. Billy Wilder dokázal natočit snímek, kterým se neuvěřitelným způsobem vysmívá celému Hollywoodu. Skvělé herecké výkony, scénář, kamera, hudba a parádní režie Wildera udělali z tohoto filmu klenot žanru noir. Tenhle film by neměl utéct nikomu....... ()

Madsbender 

všetky recenzie používateľa

Noirová ilustrácia genézy pojmu bulvár v zmysle, ktorý udáva šoubiznis, odvíjajúceho sa od veľkých bulvárov, ktorých sa dotýkali nohy hviezd. Billy Wilder sa snaží svoj film divákovi prezentovať a predať práve bulvárnym spôsobom ako senzáciu, plnú veľkých titulkov a cynického humoru, ktorý do príbehu vnáša hlavná postava a rozprávač v jednej osobe, bezvýznamný scenárista Joe Gillis, zároveň však vôbec nie je plytký a odkrýva odvrátenú tvár pulzujúcej tepny amerického filmu. Úvodný (titulkový) pohyblivý záber na cestu podporený Waxmanovou dramatickou znelkou má v prvom rade divákovi naznačiť očakávaný príchod čohosi/kohosi na scénu ako pikantnú novinku (podobne postupuje aj Orson Welles v úvode Touch of Evil), zároveň je cesta symbolom pohybu a zmeny, ktorá otriasla Hollywoodom koncom 20. a začiatkom 30. rokov. Stavebným kameňom príbehu je konfrontácia "starého" (klasického nemého) a "nového" (pokrokového zvukového) Hollywoodu v domácom prostredí džungle, kde si musí každý vydobiť svoje miesto na výslní v žiare reflektorov. Žáner noir zastupuje prvotný záber (tak trochu po vzore Občana Kanea) na mŕtvolu hlavnej postavy v bazéne, ktorá sa následne v retrospektíve stáva počiatočným hybateľom dekonštrukcie, ktorej stredobodom je, citujem Mattyho, "ambivalentní portrét Hollywoodu". Ambiciózna mladá krv na strane jednej, "voskové figuríny" na strane druhej. Dôsledné rúcanie naivne romantických predstáv satiricky deziluzívnym bolestivým nárazom na hladinu bazéna tvrdej reality s dierami po guľkách lásky, žiarlivosti, nenávisti a populárnej medializácie je symptómom doby, ktorá sa aj v intertextuálnej rovine nebezpečne podobá tomu, čo Wilder zobrazuje. Groteskne opojená vlastnou zašlou slávou a glorifikovanou osobnosťou milovanou davmi, je Norma Desmond herečkou nie na plátne, ale vo svojom živote, kde uprostred rozkladu žije a teatrálne prehráva súboj s pretvárkou a sebaklamom. Spomedzi všetkých prvkov, odkazujúcich na éru nemého filmu a reálií výrazne zaujme práca s hercom, kde Gloria Swanson vo svojich hrôzu naháňajúcich výstupoch odráža herectvo tváre (a jemnej mimiky), resp. hornej polovice tela, ako to bolo časté v mnohých dnes už nespochybniteľných klasikách (Maria Falconetti v La Passion de Jeanne d'Arc) 20. rokov a odkazuje (nielen) na svoje vlastné nemé filmy. Naopak, z postupov, ktoré do kinematografie priniesli neskorší tvorcovia už zžitý s nástupom zvuku, je príznačná wellesovská a renoirovská hĺbka záberu a kompozícia, kde scéna, zároveň zaberajúca ruky v rukavičkách Erich von Stroheima hrajúceho na varhany, a zároveň v pozadí prichádzajúceho Williama Holdena priamo cituje scénu z Renoirovho La Grande illusion, v ktorej rovnako a po prvý raz vstupuje do deja postava nemeckého oficiera, ktorú taktiež stvárnil von Stroheim. Citácií a odkazov je tu samosebou ešte omnoho viac, od Bustera Keatona v pamätnej partii bridžu, až po záverečný zostup po schodoch. Pre väčšinu divákov napokon aj tak zostane najzásadnejším a najzaujímavejším fakt, že ani po vyše 60 rokoch nestratil Widerov nadčasový klenot nič zo svojho lesku, ani významu, ako myšlienkového, tak kinematografického. Popri všetkých problémoch, ktoré v dobe uvedenia film a jeho tvorcov postretli, sú azda tým aj dnes najočividnejším provokatívna plagátová kampaň s až okato erotickým podtónom a veľkolepými sloganmi s viacerymi možnosťami interpretácie ako "A most unusual picture" a "A Hollywood Story". Čo je len dôkazom toho, ako veľa si Billy Wilder dovolil - pretože vedel, že práve on si to ako jeden z mála dovoliť môže. Nemám čo vytknúť. 100% () (menej) (viac)

Faye 

všetky recenzie používateľa

Legendární a nemilosrdný film, ve kterém se Hollywood vlastně vysmívá sám sobě, kde se skutečnost prolíná s fikcí. Opravdová nádhera po všech stránkách. Mrtvý muž na hladině bazénu vzpomíná ( „Ubožák! Bazén si vždycky přál. Nakonec ho dostal“) jak přišel o život. Všechno začalo okamžikem, kdy vstoupil do rezidence hvězdy němého filmu .„Velká Norma Desmond. Jak v tom domě přeplněném Normami Desmond může žít? Další Normy Desmond a ještě další Normy Desmond.“ Překročil hranici, vstoupil do jiného světa, do světa minulosti, do světa fantazie, do světa udržované zašlé slávy „Perfektní scéna pro královnu němého filmu. Chudák. Pořád ještě pyšně mává průvodu, který už kolem ní dávno prošel.“ Život iluzí a snů završený tragikou závěrečné schodišťové scény „Vidíte, to je můj život.Vždycky bude. Nic jiného neexistuje. Jen my a ty kamery a ti báječní lidé tam ve tmě“ ()

Galéria (102)

Zaujímavosti (56)

  • Podle dcery Glorie Swanson byla její matka v roli Normy Desmond po celou dobu natáčení i v soukromí. (Kulmon)
  • Veta "All right, Mr. DeMille, I'm ready for my close-up," sa v roku 2005 umiestnila na siedmom mieste najlepších filmových hlášok podľa Amerického filmové inštitútu. Na 24. mieste toho istého rebríčka skončila veta "I am big! It's the pictures that got small." (MikO_NR_1909)

Súvisiace novinky

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů ČSFD

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů ČSFD

30.12.2023

Rok 2023 se uchýlil ke svému konci a přišel tedy čas, abychom vám stejně jako v předešlých letech opět představili výroční topky tří filmů a případně taky tří seriálů podle některých z… (viac)

Noir Film Festival 2014 startuje již 21. 8.!

Noir Film Festival 2014 startuje již 21. 8.!

16.08.2014

4 dny, 4 místa, 40 projekcí... Unikátní přehlídka noirových filmů, kterou letos hostí královský hrad Křivoklát, se nezadržitelně blíží! Druhý ročník festivalu, který se zaměřuje na inspirativní… (viac)

Reklama

Reklama