Réžia:
Peter BebjakScenár:
Peter BalkoKamera:
Martin ŽiaranHudba:
Slavo SolovicHrajú:
Tomáš Maštalír, Emília Vášáryová, Jevgenij Libezňuk, Andrej Hryc, Zuzana Fialová, Stanislav Boklan, Oleksandr Piskunov, Rimma Zjubina, Kristína Kanátová (viac)VOD (4)
Obsahy(1)
Adam Krajňák (T.Maštalír) je otcom rodiny i hlavou kriminálnej skupiny, ktorá pašuje cigarety cez slovensko-ukrajinskú hranicu. V kruhu svojich najbližších zohráva nenahraditeľnú rolu starostlivého dôverníka, ale aj zásadového a nekompromisného vodcu, ktorému ani v rozhodujúcich okamihoch nechýba temperament. Pokojné spolužitie dvoch prelínajúcich sa svetov sa však začne otriasať, keď novovybudovaná hranica Schengenského priestoru spôsobí nárast nervozity z nejasnej budúcnosti. A keď jedna z pašeráckych zásielok stroskotá, spustí sa nezastaviteľná lavína udalostí, počas ktorých bude musieť Krajňák spochybniť svoje vlastné hranice, ktoré doteraz odmietal prekročiť. Réžia Petra Bebjaka vnáša do kriminálneho námetu s prvkami trileru nákazlivú iskru, ktorá ho na míle vzďaľuje od obyčajnej žánrovej zábavy, a odhaľuje univerzálny ľudský príbeh zasadený do prostredia, v ktorom sa prelínajú kultúry, zvyky i životy... (Continental film)
(viac)Videá (2)
Recenzie (317)
Jeden z těch filmů, díky kterým loni dala slovenská kinematografie té české docela výrazně na prdel. Čára není bez chyb a občas trpí nepřehlédnutelnou žánrovou rozháraností, ale zároveň je po režijní stánce nesmírně nápaditá, má atmosféru a troufám si tvrdit, že obstojí i v širším evropském kontextu. 75 % ()
V rámci tuzemskej produkcie celkom dobré, až som prekvapený. Príbeh o pašerákoch, ktorým sa zmráka na horšie časy síce príliš nenadchol, ale pár svetlejších momentov sa tu predsa len našlo. Potešili ma hlavne regionálne reálie a vyobrazenie pašeráctva ako takého aj so všadeprítomnou korupciou a posraným Hrycom na zemi. Priemer. 60/100 ()
Veľmi nudné a veľmi rozťahané. Tieto typy filmov milujem. Bez duše, bez zaujímavých postáv. Takáto snaha o vážny film si vyžaduje menej divadelného herectva a väčší dôraz na ľudskejšie scény. Začína mi naozaj vadiť, že len toto sa robí na Slovensku. Vážne, nihilisticky ladené filmy, kde postavy nemajú ani kúsok ľudskosti. A to zaujímavé z prvých desiatich minút sa vytratí všetko veľmi rýchlo. Zaváňa to papierom, berie sa to veľmi vážne a hlavne to nemá mne ako človeku a divákovi čo povedať. S kým sa stotožniť. Áno cirkev má svoje konexie aj na zlých ľudí - áno, nie je ľahké uživiť rodinu v ťažkej dobe a bla bla bla. No a čo? Je naozaj tak zlé čakať od filmu aj niečo aktuálne? Niečo hodnotové? Všetko v tom filme je predvídateľné. Úplne všetko. Týmto filmom sa skončil môj záujem o akúkoľvek ďalšiu tvorbu Petra Bebjaka. ()
,,LUCIA POVEDALA 4 KRÁT DO R*TI A 1 KRÁT DO P*ČE." __ ,,Čiara" sa dostala do môjho povedomia ešte v čase jej nakrúcania, keď o tom informovala v správach RTVS a už vtedy som si vravel, že na poli súčasnej prevažne komornej kinematografie by mohlo ísť o ojedinelý počin s nevšedným, dosiaľ nespracovaným námetom. Keď sa ,,Čiara" na slovenské pomery stala v kinách kasovým trhákom, dostal som sa k nej aj ja, ale ku jej sledovaniu som sa nevedel dokopať až do vyhlasovania ,,Sĺnk v sieti", kde bola jednoznačným favoritom. (Osobne mňa mrzí neúspech ,,Špiny".) Aj tento komentár píšem až mesiac po jej pozretí a jednotlivé kľúčové scény dlhšie lovím v pamäti. Keďže už bolo napísané mnohé, žiada sa mi - najmä pre seba samého - poznamenať, že herecké výkony Maštalíra a Hryca boli veľmi uspokojivé, dialógy sa pokúsili krotiť vulgarizmy a prišlo aj na zbytočné zábery nahoty, ktoré z môjho pohľadu nepomohli ku väčšej reálnosti rozprávania. Zvláštnu kapitolu potom tvorí pieseň ,,Hej Sokoly", ktorá pomohla ku masívnej propagácii filmu. Tá pre mňa nebola žiadnou novinkou, keďže ju poznám z rôznych, aj pôvodných ľudových verzií; o to viac k nej cítim averziu keď viem, že nejde o nič nové pod slnkom, ako by sa mohlo zdať. Nahliadnutie do slovensko-ukrajinského pohraničia však bolo sondou do absurdne bizarného sveta pripomínajúcim skôr Balkán ako našu vlasť, ktorú poznám z pohľadu Bratislavčana. Predovšetkým zo dve nepodstatné scény s ružovým mercedesom potrhujú mentálnu inakosť a svojráz kraja, ktorý ma už dlhšie láka navštíviť. Dielo svojím spracovaním nekomerčne divácke. (3386. hodnotenie, 209. komentár k filmu) ()
Nemám v obľube relativizovanie hodnotení výrokmi "ale na tú dobu" alebo "na to, že ide o slovenský film". Kvalita sa musí presadiť bez barličiek akéhokoľvek druhu. A Bebjakovmu filmu sa to podarilo. Samozrejme, že to nie je film bez chýb a niekedy aj zásadných, ale obdobné chyby vidíme aj u zahraničných filmov a nikto to neospravedlňuje argumentami, aké som spomenul. Pre mňa je Čiara dôkazom pozitívneho trendu v slovenskej kinematografii a keď sa budú nakrúcať filmy bez zbytočných vulgarizmov, bez nefunkčnej nahoty a najmä bez balkánskeho kriku Kusturicovského typu, bude si môcť divák povedať, že videl dobrý film bez toho aby dodal, že "na slovenské pomery". Poznámka na záver: Naozaj nechápem, prečo ocenili zvuk vo filme. Pomerne často som mal problém porozumieť aj keď išlo o slovenčinu a slovenských hercov. ()
Galéria (67)
Zaujímavosti (23)
- V Pravoslávnom kostole sa zvyknú veriaci zdraviť "Slava Isusu Christu" a nie "Pochválený buď Ježiš Kristus" ako môžeme počuť vo filme. (Patrik.Szent)
- Emília Vášáryová (Anna Krajňáková) a Andy Hryc (Peter Bernard) boli tvorcami filmu oslovení a obsadení priamo, všetky ostatné postavy sa obsadzovali na základe castingov. Castingy na ukrajinských hercov prebehli v Kyjeve. (Karamanlis)
- Natáčalo sa 36 dní so 46 hercami zo Slovenska, Ukrajiny a Česka, v štábe bolo okolo 200 členov a vo filme sa objavilo viac než 800 komparzistov, z toho cca 300 Slovákov a 500 Ukrajincov. Pri nakrúcaní každej scény bolo na pľaci priemerne 55 ľudí. (WalterIK7)
Reklama