Reklama

Reklama

Obsahy(1)

V najnovšom filme výrazného slovenského režiséra Petra Bebjaka sa ocitneme vo svete Tomáša, ktorého osamelý život tvorí striktné opakovanie rovnakých činností. Ako pracovník pohrebnej služby sa živí čistením miest, na ktorých skonali ľudia alebo domáce zvieratá. Jeho stereotypné dni naruší až nová záľuba, ktorú objaví, keď je okolnosťami prinútený zostať skrytý v dome zákazníkov aj po skončení svojej práce. Tomáš začína tajne sledovať životy pozostalých priamo z ich domácností a bizarnému koníčku prepadá čoraz viac a viac. Situácia sa mu vymkne spod kontroly, keď sa zamiluje a rozhodne odhaliť, aké tajomstvo skrýva jeho láska Kristína a jej pochybný starší brat. (Bontonfilm SK)

(viac)

Videá (1)

Trailer

Recenzie (58)

borec999 

všetky recenzie používateľa

Oproti Zlu, Čiare alebo Trhline slabšie. Ale nie zlé. Sledujeme príbeh čudáka strániaceho sa spoločnosti, ktorý nájde záľubu v skrývaní sa v cudzích domácnostiach a pozorovaní ich životov. Námet teda určite zaujímavý. Film je pomalý ,tichý, komorný, takmer výhradne sa sústredí iba na osudy hlavnej postavy a vykreslenie jeho osamelého života. Noel Czuczor v hlavnej úlohe mi príliš nesadol, ostatní herci však podľa mňa podali uspokojivé výkony. Spočiatku je Čistič bez výraznejšieho tempa a pôsobí mierne zabrzdene. Niekedy v druhej polovici sa však rozbehne a získa väčšiu pozornosť diváka. Po technickej stránke ťažko niečo vytknúť. Film však mohol byť zaujímavejší, scenársticky bohatší a vzhľadom nato, že sledujeme príbeh vouyera aj odvážnejší a divnejší. Ľahký nadpriemer. 60% ()

curunir 

všetky recenzie používateľa

,,ČISTIČ... VIKTOR." __ Zo začiatku som všetkému nie úplne rozumel, dokonca pre viaceré nejasnosti klíčiace z viacerých absentujúcich dialógov uvažoval, že ďalšie sledovanie nadobro odložím. Premohol som sa a všetko to nevypovedané sa začalo postupne vyjasňovať aspoň do takej miery, aby si z toho divák predsa čosi odniesol. Správaniu sa hlavného protagonistu a pôvodu jeho prapodivných záujmov som sa beztak nerozumel. Videl som obdobné diela na podobnú tému a o iných ďalších viem, viaceré ma lákajú propagovanou atraktívnosťou. ,,Čistič" sa v istej miere snažil naplniť takéto tendencie a prirodzene v ňom bolo vidieť snaha o vyššie umelecké ambície, čo vo všebecnosti považujem skôr za neduh našej súčasnej kinematografie. Nie každý vážnejšie mienený film to potrebuje, nie každý scenárista to dokáže adekvátne podať a nie každý režisér to dokáže správnym filmárskym jazykom preniesť na plátno. Nemožno povedať, že by bol film nakrútený rutinérsky, nie je však nakrútený dostatočne nápadito a viacero pasáži stratilo svoj potenciál príliš statickým nasnímaním, kedy dlhé zábery chceli zakryť nedostatočné technické možnosti. Samozrejme, kamera vedela chladnými filtrami vyčariť príbehu atmosféru a hudba s jasnými citáciami klasických diel (Franz Schubert použitý v ,,Barry Lyndonovi") bola zaujímavá, dej sa však poriadne rozbehne až v poslednej tretine filmu a prinesie záver, ktorý mi dlho uviazne v hlave. Takže verdikt: vynikajúci námet vs. slabšie spracovanie s akútnou potrebou prepracovanejšieho scenára. Že to patrí k neduhom slovenskej kinematografie? ...(Nuž, povedzme.) (205. hodnotenie, 22. komentár k filmu) ()

Reklama

Stegman 

všetky recenzie používateľa

Naprostá filmařská špička. Nevyzpytatelností hlavního hrdiny (a důrazem na psychologii vůbec) mi to trochu připomnělo bratry Dardenny nebo J. Audiarda či některé filmy P. Almodóvara, a to znamená jediné: Bebjak jako jeden z mála v ČR/SR zachytil (a to bravurně!) moderní přístupy artové kinematografie. ... Ale ono i kdyby to nebylo zrovna v kurzu, tak si ten film zaslouží absolutorium. Na zdejším hodnocení to ale bohužel neuvidíte, sráží ho tu konzumenti hororů, které sem asi nalákal Bebjakův předchozí počin. Snad to (ne)přijetí diváků Bebjaka neodradí a ještě se někdy o artovější produkci pokusí. ()

Anderton 

všetky recenzie používateľa

Zaujímavý námet, čerpajúci z viacerých viac alebo menej slávnejších predchodcov. Bebjak ako vždy dokáže navodiť tú správnu atmosféru, kde forma zodpovedá obsahu, respektíve tým pádom je to jedno a to isté. Bratislava stále pod mrakom nie je prítulné miesto na bývanie a čističov byt už potom ani náhodou. Proste Blava a jeho byt tu sú obrazom jeho prázdneho, osamelého života. Lenže ani Bebjak si nedokáže poradiť s niečím, čo sa dá nazvať slovenský syndróm a ide o akúsi neschopnosť dosiahnuť európsky festivalový nadpriemer. A nie je to o rozpočte, je to o akomsi skrytom drajve, ktorý nemá nič spoločné s tým, že by mal byť tento film akčnejší, alebo emocionálnejšie vyhrotenejší. Scenár sa mi páči, réžia a herecké výkony tiež, len absencia akejsi výnimočnosti v európskom meradle uberá filmu na pôsobivosti. ()

Melios 

všetky recenzie používateľa

[Menšie SPOILERY!] Čistič je na Slovenské pomery veľmi podarený film na štýl klasických "just an ordinary day" filmov, ktoré sa v našich končinách veľmi často netočia. A už vôbec nie je bežné ich točiť na festivalový spôsob. To je klasická filmárčina pána Bebjaka. Buď si jeho neokresaný štýl zamilujete, alebo znenávidíte. Film vám toho veľa nepovie, väčšinu si musíte zistiť sami, alebo vydedukovať z pripraveného materiálu. Niektorí diváci namietajú, že snímka nenaplnila svoj potenciál úplne naplno. To je vec názoru. Mne osobne prišlo podanie filmu veľmi prirodzené, a i keď sa film dosť často nezmyselne ťahal, bolo zaujímavé sledovať Tomáša čističa pri jeho bežnej rutine "šmejděníčka šmejdění" v cudzích domácnostiach. Kamera hovorí sama za seba a veľmi sa mi páčil jej uhol fixnutý na Tomáša či pohľad z prvej osoby, kedy ste si museli dianie okolia viac-menej domýšľať. Film sám o sebe je zaujímavý experiment pojednávajúc o vzťahu skrytého sociopata s jeho medziľudskými vzťahmi a ťažkými morálnymi rozhodnutiami. Jedinú vec, čo môžem filmu ozaj vytýkať sú vulgarizmy. Neberte ma zle, som proti tomu, aby sa filmy slovne cenzurovali, keď sú 18+ a majú tú možnosť nadávať ak je to zdôvodniteľné, ale vyložene ma irituje, keď sa do scenáru pchajú veľmi neoriginálne frázy, ktoré v bežnom živote ja osobne rád pri každej príležitosti cynicky vysmejem (narážam na "detinskosti" ako kok*tko či poj*banec). Nič, sa ale nemení na tom, že ani takýto detail mi film nedokázal zhnusiť a brániť ho trpezlivo dopozerať do úplného, (i keď zahmleného) konca. Ak ste film nevideli, myslím si že ním chybu nespravíte, ale ak nejasné experimenty nie sú vašim pravým orechovým, potom budete mať s filmom menšie problémy. Slovenskí režiséri si veľmi dobre uvedomujú, že ich diela nie sú Hollywoodske skvosty. A bol by som rád, keby to tak aj ostalo... ()

Galéria (36)

Zaujímavosti (2)

  • Vo filme si môžete všimnúť, ako hlavný hrdina jazdí na bicykli cez tunel. To ale nie je možné, keďže do tohto tunela majú povolený vstup len električky. Navyše je tunel monitorovaný a na jeho konci by ho čakali policajti. (Johnny.ARN)

Súvisiace novinky

Režisér Čáry se vydal do Osvětimi

Režisér Čáry se vydal do Osvětimi

17.01.2019

Jeden z nejúspěšnějších slovenských režisérů Peter Bebjak (Čára, Spravedlnost) připravuje nové drama z koncentračního táboru Osvětim. Snímek Správa / The Report se pak navíc možná dočká i americké… (viac)

Noir Film Festival slaví 5. narozeniny

Noir Film Festival slaví 5. narozeniny

16.08.2017

Cynismus Humphreyho Bogarta, šarm Roberta Mitchuma, křehkost Lizabeth Scott, rafinovanost Alfreda Hitchcocka, temné příběhy z Mexika, napínavé filmové jízdy noirovými vlaky a standard v podobě… (viac)

Reklama

Reklama