VOD (1)
Obsahy(1)
Dokumentárny film Zamatoví teroristi rozpráva príbehy troch romantických hrdinov, ktorí fyzicky žijú v prítomnosti, v spomienkach však stále bojujú s komunistickým režimom. Stana, Františka a Vladimíra spája gesto nesúhlasu s realitou 80. rokov, pretavené do podoby terorizmu. Všetci boli odsúdení za paragraf 93 – teror, aj keď nikoho nezabili, nikomu neublížili. Jeden chcel na 1. mája v noci vyhodiť opustenú tribúnu do vzduchu, namiesto toho sa však opil a zaspal na mieste činu s plnými taškami výbušnín. Druhý chcel spáchať atentát na prezidenta Husáka, ale západná rozviedka sa na neho vykašlala. Tretí vyhadzoval do vzduchu stranícke vitríny. Vlastnou nešikovnosťou odsúdili svoje činy na večný neúspech. Na druhej strane tým, že sa nikdy naozaj nestali vrahmi, umožnili nám načúvať ich príbehom. A tie sú v prvom rade o láske. (oficiálny text distribútora)
(viac)Videá (1)
Recenzie (36)
Má to jeden problém. Mal to celé režírovať Ostrochovský. Prvá Pekarčíková tretina je výrazne nezvladnutá a bezobsažná. V najlepšom prípade pripomína už aj tak dosť prepálené Nesvadbovo a jeho poumelečtené realityshow metódy (rande scény). Vôbec sa nezameriava na otázky ohľadom protagonistu ako teroristu, iba ho vykresľuje ako sexistu, ktorého jediný životný problém je, že nemá v posteli solárkovú blondínu. Samozrejme tu režisér zaradí aj pár obrazov o jeho živote diverzanta, tie sú však nemotivované a didaktické (napríklad maľovanie väzenskej cely na podlahu). Navyše pôsobia ako nepodarené napodobovanie "oživovacej" metódy jeho kolegu Kerekesa. A aby tam mal aj politický komentár, tak nechá exotov v aute nadávať na Šustera a Gašparoviča, aby ulahodil frustrovaným divákom, ktorí si potrebujú kopnúť do prestaviteľov súčasného politického zriadenia..........................Stredná Kerekesova časť je priemerná a najviac nahnevá svojím vágnym pokusom priblížiť záškodnícku činnosť cez protagonistovo trénovanie vlastných synov v príprave na teroristický útok. Synovia ho majú dosť na saláme, takže ich otec musí miestami do diania vťahovať topornými dialógmi ako z popularizačnej relácie pre mládež. Kerekesova metóda znovuinscenácie starých udalostí tu pôsobí dosť vyčpelo a poviedka je omnoho silnejšia v reportážnych pasážach. Zaujímavá je v podstate len línia hľadania bývalej spolupracovníčky a približovanie samotného atentátu na Husáka. Zostane však toľko nezodpovedaných otázok, že to diváka viac rozmrzí, než uspokojí..........................Poslednej Ostrochovského tretine nie je čo vytknúť a po dlhšej dobe ju považujem za niečo skutočne zaujímavé na poli slovenského dokumentu. Režisér sa šťastne rozhodol príblížiť úskalia diverznej činnosti cez príslušníčku súčasnej nonkomformnej mládeže. Svoj koncept, kedy starý diverzant vycastuje a trénuje opirsingovanú teenagerku, autor pevne drží v rukách. Vyhýba sa vykonštruovaným situáciam a protagonistove spomienky na minulý režím vychádzajú prirodzene na povrch počas tréningového procesu. Ostrochovský tak vyčerpávajúco približuje náročný proces odhodlaného bojovníka proti komunistickému zriadeniu a zároveň cez mladú protagonistu aktualizuje tému do súčasného prostredia. Jeho réžia je subtilná, bez poetizovania, bez pseudohumanizmu, bez banálnych múdrostí, a bez snahy zľahčovať hláškami exotov a zároveň dokáže plasticky vďaka výborným hereckým výkonom vykresliť psychológiu svojich postáv. ()
Na slovenské pomery až nečakane kvalitný snímok, ktorý jemne balancuje na hrane dokumentu, hraného dokumentu a filmu. Sú to tri samostatné príbehy na jednu tému. Téma terorizmu vo vtedajšom komunistickom režime. Každý z príbehov bol zaujímavý, kvalitatívne sú asi na jednej úrovni, ale za najodvážnejší a nosný považujem ten druhý, v ktorom si to FERO naplánoval neuveriteľne odvážne. Atentát na Gustáva Husáka.... Príbeh STANA, ktorým film začína je tiež zaujímavý, ale utrpela zrozumiteľnosť dialógov. Je to vinou samotného Stana, ktorý trochu nezrozumiteľne rozpráva. Som Slovák, ale občas som musel napínať uši, aby som mu rozumel. Dialógy v aute boli tiež menej zrozumiteľné, v týchto momentoch by sa zišli titulky, pre českých divákov určite. Tretí príbeh Čecha - VLADIMÍRA, ktorý výbušninami odpaľoval komunistické vitríny ( má ich na konte 41!), svojou štruktúrou pripomína film Leon. Scény výcviku, tréningu a rozhovory na tému vtedajší život a život dnešný, boli výborné. Celkovo som s výsledkom veľmi spokojný. Na hereckých výkonoch síce vidieť neskúsenosť, no na druhej strane sú ich nedokonalé výkony divákovi bližšie a pôsobia reálnejšie. Nečakane podarená vec. 80%. ()
Velmi dobrý (v pravdě česko-slovenský) koprodukční celovečerní dokumentární film o podstatě hrdinství v naší pohnutou historií velmi zmutované společnosti. Sametoví teroristé (mimochodem dle mého velmi nešťastně zvolený název) příkladně odrážejí složitou strukturu a povahu zřejmě nejen českého, ale i slovenského národního charakteru, který byl po staletí ohýbán jak komunismem, tak i sovětským, německým a rakouským, respektive uherským živlem. Výsledkem je to, co Jaroslav Hašek načrtl ve svém nejslavnějším literárním díle, švejkovské naladění většiny populace a moment, kdy aby český (a slovenský) divák vůbec akceptoval označení tří hlavních protagonistů za hrdiny, musí tvůrci použít humorný rastr s velkou mírou nadsázky. Zjevně to ale odráží též fakt, že dokumenty musejí dnes hlavně bavit, byť je jejich téma jakkoliv zásadní a forma musí teatrálně předbíhat obsah, aby diváka výsledný tvar vůbec zaujal, o hrdinech se tedy netočí ,,navážno", ale s velkou mírou nadsázky, zábavně, až komediálně, inscenovaně... (Je jasné, že až někdo bude chtít natočit kýžený celovečerní velkofilm o největších hrdinech protikomunistického odboje, bratrech Mašínech, bude muset točit rovněž komedii, aby ji český národ vůbec akceptoval...nebo přinejmenším jeho větší část, majoritní masa lidí, v jejichž hlavách dosud doznívají ozvěny komunistické propagandy a fungují myšlenkové a hodnotové vzorce nabyté v období totalitní éry). Přesto film přináší řadu výrazných momentů a hlubších, zásadnějších vjemů - za jiné vyzdvihuji rozhovor Vladimíra Hučína s jeho svěřenkyní za pomoci héliem transformovaných hlasů. ,,Cítíte se jako hrdina?" ,,Hrdinům se neděkuje!" (Apropos Vladimír Hučín by si zasloužil samostatný film.) ()
Nejsem si jistý, jestli je v pořádku, že se Stano s jeho slabostí pro odpalování výbušnin pohybuje na svobodě, ale jinak vypadá neškodně. Fero s vizáží Stevea Martina zase školí vlastní syny i manželku, díky čemuž vypadá méně nebezpečně, ale o nic příčetněji (nebo nedej bože nebezpečně). Vladimír si v jakési bizarní reality show cvičí vlastní protirežimní záškodnici, což je možná zajímavý sociologický experiment, ale zdá se, že k ničemu nevede. Trojlístek podivných hrdinů nicméně dokáže diváka pobavit (70%). ()
Mela jsem velky problem s tim "super originalnim" konceptem jednotlivych pribehu. Ve vysledku se totiz stalo, ze me zadny z trojice teroristu nezajimal, nechtela jsem je poslouchat a jenom jsem se modlila, at uz to skonci. Absolutni vyprazdnenost, zbytecny film - pritom paradoxne o velmi zajimavem tematu. ()
Galéria (7)
Fotka © 48. MFF Karlovy Vary
Zaujímavosti (9)
- Prvý podnet k námetu na natočenie tohto filmu padol už osem rokov predtým, než sa dočkal v roku 2013 konečnej realizácie. (T2)
- Prvým príbehom bol "terorista" Fero. Ďalších hrdinov vyhľadávali tvorcovia podľa zoznamu odsúdených za terorizmus. (ZetDaElO)
- Některé scény se natáčely v bývalém vojenském výcvikovém prostoru Milovice. (trabik)
Reklama