Réžia:
Peter SolanHudba:
Wiliam BukovýHrajú:
Jaroslav Mareš, Karol Machata, Viliam Záborský, Beta Poničanová, Ladislav Chudík, Mária Kráľovičová, František Dibarbora, Hilda Augustovičová (viac)Obsahy(1)
Policajný nadporučík Vlado Hronec (Jaroslav Mareš) spolu so zvedavým novinárom Zvarom (Karol Machata) najprv pátrajú po zlodejovi dôležitých výrobných dokumentov, o ktoré by mohli mať záujem aj železnou oponou. Spočiatku si myslia, že ich ukradol inžinier Kovalský (Ladislav Chudík) a ušiel s nimi za hranice. Keď sa však zistí, že niekto Kovalského zabil, musia začať s vyšetrovaním odznovu... (RTVS)
(viac)Recenzie (26)
Veľmi dobrý a kvalitný slovenský kriminálny film. Osvedčená štruktúra dvoch postáv pátrajúcich po stopách zločinu. Vynikajúca atmosféra Bratislavy "vo výstavbe" konca päťdesiatych rokov. Napriek tomu šikovne natočené, páchateľa len tak na začiatku neodhalíte a pritom motív majú všetci... Príjemný filmový zážitok. ()
Z tohoto rozpačitě vyprávěného a vesměs nepochopitelně obsazeného detektivního příběhu zasazeného do zneklidňující krajiny věčných ruin by snadno vyvstal opravdu napínavý noir, korunovaný šílenýma očima Beáty Poničanové. Takto zůstalo jen u jakési úsměvné partie „člověče nezlob se“, při níž se redaktor s detektivem předhánějí v honbě za pachatelem – poté, co se náskok čtvrté figurky ozřejmil její smrtí na „zborenisku“. Ovšem: herci jsou nahraní, kamera se nedívá a štědrovečerní kontext je v souladu s marxistickým názorem – až na přítomnost odpovídajících rekvizit a pár konfrontací – nevyužit; zato se však ideologická stránka zdůrazňuje s nepěknou velkorysostí: všechny mezilidské vztahy, ba i manželství, rozkládají stálé živá rezidua maloburžoazního individualismu a zde je také třeba hledat motiv zločinu. Jak prosté! ()
Pre československú kinematografiu v 50. rokoch nebol žáner krimi rozhodne typický. Prakticky až na samom konci dekády sa objavuje jeden výrazný apolitický krimi film 105% alibi a spolu s ňou ešte aj táto slovenská detektívka z pochmúrneho štedrovečerného dňa uprostred napoly rozkopanej Bratislavy. Napriek pomalému rozbehu Peter Solan buduje postupne temnú atmosféru s príznakmi filmu noir (ako v exteriéroch, tak napr. v policajnej kancelárii), prostredníctvom výsluchov i retrospektívnych scén odhaľuje zaujímavé súvislosti okolo posledných chvíľ zavraždeného a jeho známych. V skvele zrežírovaných scénach veľkého vyšetrovania s nadporučíkom (Jaroslav Mareš) pri stole rozohráva až detailnú psychológiu zúčastnených postáv, ktorá mi pripomenula režisérovo dielo "novej vlny" Kým sa skončí táto noc. Pozoruhodná je i hlavná dvojica vyšetrovateľov, ktorá nezahŕňa klasickú schému dvoch rovnocenných detektívov alebo jedného skúseného nadriadeného nad začiatočníkom, ale nezávisle pátrajúcich ľudí − policajta a jeho príbuzného redaktora, pátrajúcich každý z iných dôvodov a v istých momentech aj samostatne. Jedna z úsmevných poínt spočíva aj v tom, že medzi podozrivými sa ocitá aj dávna školská láska jednoho z nich... Ako celok kvalitná slovenská čiernobiela detektívka, ktorú tu skoro nikdo nedocenil. 85% (deníček − Z československého filmu 50.let: Dramatické příběhy ze současnosti a moderných dějin) ()
Nejvetsi slabinu filmu vidim v postave nadporucika. Jaroslav Mares mi v jeho roli nesedl stejne, jako nektere jeho kroky. Coz je skoda, protoze jinak se jedna o velice dobre krimi. A to predevsim diky vyborne rezii Petera Solana (po Kadarovi s Klosem snad nejlepsi slovensky reziser), ta atmosfera Vanoc a zpusob, jakym je film natoceny, stoji za pozornost. Povinnost pro vsechny fanousky krimi zanru. ()
Prvé slovenské krimi. Síce nie je ktovieako oslnivé, ale zase ani nie je zlé či nekvalitné. Práve naopak, hlavne kamera a herci sa plne vyrovnajú podobným zahraničným filmom tej doby. Mierne vágny začiatok ma ale príbehovo nenadchol. Záver je už ale v očakávaní, ktoré sa napĺňa. V hlavnej roli by podľa mňa viac vyznel skôr charizmatický Karol Machata ako Mareš. Hodnotenie: 60% ()
Galéria (2)
Fotka © Slovenský filmový ústav
Zaujímavosti (5)
- Do deja museli na nátlak strany vložiť časť, kde hrdinu zavraždia, aj preto, že je komunista a že vraha treba vo filme označiť ako nepriateľa komunizmu. (Raccoon.city)
- Tvorcovia filmu boli k natočeniu žánru skeptickí a tvrdili, že na Slovensku nemožno robiť detektívky, lebo tu každý každého pozná. (Raccoon.city)
- Natáčanie snímky Muž, ktorý sa nevrátil prebiehalo v Bratislave. (dyfur)
Reklama