Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Policajný nadporučík Vlado Hronec (Jaroslav Mareš) spolu so zvedavým novinárom Zvarom (Karol Machata) najprv pátrajú po zlodejovi dôležitých výrobných dokumentov, o ktoré by mohli mať záujem aj železnou oponou. Spočiatku si myslia, že ich ukradol inžinier Kovalský (Ladislav Chudík) a ušiel s nimi za hranice. Keď sa však zistí, že niekto Kovalského zabil, musia začať s vyšetrovaním odznovu... (RTVS)

(viac)

Recenzie (26)

Snorlax 

všetky recenzie používateľa

Kdyby vyšetřování vedl pouze redaktor, mohl z toho být i takový malý slovenský noir. Smutně se poflakuje Bratislavou, která místo vánoční zdobnosti předvádí zmar a zbořeniště. Tohle lze považovat obzvláště vzhledem k době vzniku za velmi odvážné. Solan krásně buduje atmosféru svého pomalého snímku, který nechá vyvrcholit téměř Poirotovským odhalením vraha. Jenže Mareš postrádá Suchetův šarm. Celkově je vyšetřovatel poněkud zvláštně pojat. Marešova manýra zde možná není ani tolik ke škodě, rozjásanost se k lehkovážnému nadporučíkovi, jenž s úsměvem a málem písní na rtu vede vyšetřování vraždy, celkem hodí. Kromě skvělé režie je nutné vyzdvihnout i parádní muziku Bukového, kterému evidentně temné kriminálky dělaly radost a on jim to měrou vrchovatou oplácel. ()

Danqo 

všetky recenzie používateľa

Celkom ma prekvapilo, koľko zaujímavých vecí obsahuje detektívka, ktorú natočili v 59. v Bratislave. Prekvapivo pôsobí veľmi uvoľnene, dokonca kostol tam je vnímaný ako niečo, čo je vlastne v poriadku. Síce zápletka a motivácie postáv boli nelogicky prosté, celkový dojem to na mňa urobilo dobrý. A to hádanie, na ktorých miestach v Bratislave to asi točili. Vôbec si nedokážem vybaviť, z ktorej strany brali budovu Cvernovky, že by od Jégeho? ()

Reklama

Willy Kufalt 

všetky recenzie používateľa

Pre československú kinematografiu v 50. rokoch nebol žáner krimi rozhodne typický. Prakticky až na samom konci dekády sa objavuje jeden výrazný apolitický krimi film 105% alibi a spolu s ňou ešte aj táto slovenská detektívka z pochmúrneho štedrovečerného dňa uprostred napoly rozkopanej Bratislavy. Napriek pomalému rozbehu Peter Solan buduje postupne temnú atmosféru s príznakmi filmu noir (ako v exteriéroch, tak napr. v policajnej kancelárii), prostredníctvom výsluchov i retrospektívnych scén odhaľuje zaujímavé súvislosti okolo posledných chvíľ zavraždeného a jeho známych. V skvele zrežírovaných scénach veľkého vyšetrovania s nadporučíkom (Jaroslav Mareš) pri stole rozohráva až detailnú psychológiu zúčastnených postáv, ktorá mi pripomenula režisérovo dielo "novej vlny" Kým sa skončí táto noc. Pozoruhodná je i hlavná dvojica vyšetrovateľov, ktorá nezahŕňa klasickú schému dvoch rovnocenných detektívov alebo jedného skúseného nadriadeného nad začiatočníkom, ale nezávisle pátrajúcich ľudí − policajta a jeho príbuzného redaktora, pátrajúcich každý z iných dôvodov a v istých momentech aj samostatne. Jedna z úsmevných poínt spočíva aj v tom, že medzi podozrivými sa ocitá aj dávna školská láska jednoho z nich... Ako celok kvalitná slovenská čiernobiela detektívka, ktorú tu skoro nikdo nedocenil. 85% (deníček − Z československého filmu 50.let: Dramatické příběhy ze současnosti a moderných dějin) ()

HonzaBez 

všetky recenzie používateľa

"U nás je dnes veselo..." Vyšetřovat vraždu o vánocích nemůže být nikdy nic moc veselého. I když vánoce v padesátých létech, kdy dárky dětem nosí Děda Mraz, jsou takové zvláštní a skoro bez jakékoliv vánoční atmosféry. Zvláštní je snaha vyšetřovatelé dořešit případ mermomocí na štědrý den. Závěrečná vyšetřovací scéna u stolu je pak jako u Poirota... ()

kebom 

všetky recenzie používateľa

Veľmi dobrý a kvalitný slovenský kriminálny film. Osvedčená štruktúra dvoch postáv pátrajúcich po stopách zločinu. Vynikajúca atmosféra Bratislavy "vo výstavbe" konca päťdesiatych rokov. Napriek tomu šikovne natočené, páchateľa len tak na začiatku neodhalíte a pritom motív majú všetci... Príjemný filmový zážitok. ()

Galéria (2)

Zaujímavosti (5)

  • Do deja museli na nátlak strany vložiť časť, kde hrdinu zavraždia, aj preto, že je komunista a že vraha treba vo filme označiť ako nepriateľa komunizmu. (Raccoon.city)
  • Tvorcovia filmu boli k natočeniu žánru skeptickí a tvrdili, že na Slovensku nemožno robiť detektívky, lebo tu každý každého pozná. (Raccoon.city)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bolo zmenené