Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Komédia o podiele hriechu na poľudštení diabla je absurdným obrazom paradoxu morálky ľudí, ktorých zloba prevyšuje a marí všetko úsilie pekelníkov, rozhodujúcich sa svet napraviť, aby mali čo kaziť. V starom opustenom kostole sa schádza skupina dávno penzionovaných, ale kvôli preťaženosti mladších síl opäť aktivovaných čertov na procese proti svojmu kolegovi, ktorý sa rozplakal nad osudom človeka. Chátrajúci kaštieľ v Dolnej Krupej, pamätajúci časy Beethovena a jeho Sonáty mesačného svitu, slúži teraz ako blázinec a protialkoholická liečebňa; odvádzajú sem ženu, ktorá zošalela, keď zistila, že pričinením Obžalovaného bol jej muž neverný s inou, zatiaľ čo ona, milujúca Beethovenovu sonátu, sa zviesť nedala. Horkou iróniou je prítomnosť dvoch géniov: jeden chcel hudbou urobiť človeka ušľachtilým a ľudským - a prehral, druhý chcel pravý opak - a tiež prehral. Zlo sa tak rozmohlo, až sa rozplače samo nad sebou a nevidí pre seba iné východisko ako prejsť do opačného tábora. V disproporcii medzi lapidárnou štylizáciou v motívoch nadprirodzeného a naturalistickou vecnosťou v motívoch reálneho sveta zanikajú viaceré nápadité režijné postupy. (oficiálny text distribútora)

(viac)

Recenzie (18)

javlapippi 

všetky recenzie používateľa

"Teraz, vážené kolégium, plačem teda druhý raz, pretože si uvedomujem, ako hlboko som klesol, keď som plakal prvý raz." Čert Polónyi zvedie na zcestie Müllera, rozvráti mu rodinu  prostredníctvom femme fatale Fialovej, čím privedie jeho dobrú ženu Zvaríkovú-Pappovú do blázinca. Namiesto toho, aby pociťoval radosť z dobre vykonanej práce, je mu to celé ľúto, za čo je popoťahovaný diabolskou vrchnosťou. Zaujímavé striedajúce sa scény rodinnej drámy, zvlčilého potomstva, výčiny veselej bandy čertov škodoradostne zasadajúcich a popritom priebežne zlo páchajúcich v kostole, kde práve prebiehajú archeologické vykopávky, v maliarskom ateliéri alebo v psychiatrickom ústave v kaštieli. Použitie Beethovenovej hudby mi trochu evokovalo Kubrickov o dva roky mladší Mechanický pomaranč, či už v elektronická podoba "Ódy na radosť" počas titulkov alebo bezslovné scény násilia a deštrukcie podfarbené jej orchestrálnou verziou. Veľmi zaujímavý počin, plný nepríjemných otázok, takže nie je divu, že rovno po dokončení smeroval do trezoru. "Petríček, ty máš v gatiach toľko energie, že by aj fabriku utiahla!" ()

elanius 

všetky recenzie používateľa

(96/2017) / Celkom výrazný posun od "klasického" Uhera a prvý film ktorý pôsobí moderne(jšie). Zaujímavý nápad s dvomi dejovými rovinami sa podarilo v pohode dostať zmysluplne na plátno, ale herecké podanie určite nesadne každému. Opäť famózny Szomolányi sa vyhral s kamerou a záber za záberom baví dynamikou a nápadmi. Občas mrazilo, občas zabavilo. Predpokladám, že Génius je asi posledný film kde mohla táto dvojica naplno prejaviť svoj sloboný umelecký potenciál. Aspoň tá rozlúčka stáala za to. (8/10) ()

Reklama

fragre 

všetky recenzie používateľa

Tak opravdu rarita, když socialistický film pracuje s ďábelským pokušením jako přímou příčinou lidské zhovadilosti, a není to film pohádkový. Nějak mi ale připadá, že je tím člověk vyvazován z vlastního selhání. Expresivní a občas opulentní až barokně. Ale připadá mi, že expresívnosti je až moc, takže degraduje do fraškovitosti, že sám příběh je nepříliš rafinovaný, že podobenství jsou až příliš polopatická. Spíše zajímavé šlápnutí vedle. ()

PEZ 

všetky recenzie používateľa

Takéto niečo natočí len génius. Neuveriteľná forma, náhľady kamery, prvotriedné herecké výkony (úplne všetkých), originalita a aj odraz doby, respektíve reflexia všetkých ľudských slabín. Pre mňa úžas, že takéto niečo vzniklo u nás pred pol storočim a že sa o tomto filme vôbec nevie. Značne expresívna a teda nie pre každého vstrebateľná forma, no jednoznačne filmárčina svetovej úrovne. ()

darkrobyk 

všetky recenzie používateľa

-Spravedlnost neexistuje, to je jen výmysl.- Š. Uher je pro mne vedle J. Jakubiska a E. Havetty největší slovenský režisér. Podobenství, v němž pamětník jistě pozná kritiku tehdejší společnosti, kdy čerti jsou ti, co vládnou, a když nedokážou lidi řídit, jak by si přáli, stanou se ...., aby je pak mohli lépe ovládnout. A přesto je tenhle snímek nadčasový, protože je o svobodě, lásce, nenávisti, pomstě, spravedlnosti a touze ovládat. Ani krátký příběh soudce není bohužel minulostí, protože tohle nezmizelo - ti, co mají stát na straně spravedlnosti, tak ne vždy činí. Skvělá vizuální stránka, výborný hudební doprovod. Čerti jako by se i s knížetem stali vzorem pro budoucí pohádku s Čerty nejsou žerty. Tragédie nad komičností zde však převládá. Vlasta Fialová je vpravdě démonická femme fatale. A kontrolní otázka: lze z vlasů ukout hřebíky? ()

Galéria (4)

Zaujímavosti (4)

  • Snímka bola v roku 2008 na prehliadke filmov Druhé slovenské filmobranie premietnutá ako pocta hercovi Augustínovi Kubánovi (člen kolégia). (Raccoon.city)
  • Film sa do distribúcie vôbec nedostal, po natočení putoval rovno do trezoru. (Raccoon.city)
  • Natáčanie prebiehalo v lokalitách Bratislava, Dolná Krupá pri Trnave, Podunajské Biskupice a Spišský hrad. (Raccoon.city)

Reklama

Reklama