Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Tragický príbeh o osudoch mladých priateľov, Slováka Viktora Lesu (Roman Luknár) a českého žida Ticháčka (Vladimír Hajdu), po vzniku vojnovej Slovenskej republiky a Protektorátu Čechy a Morava. Najprv utekajú pred gestapom preto, lebo zdržali nemeckú vojenskú poštovú zásielku, za čo ich obvinili zo sabotáže. Napokon ich k úteku cez hranice donúti aj to, že v sebaobrane zabili tajného policajta. Počas svojej cesty sa stretávajú s ľuďmi rôznych charakterov, od ktorých závisí ich ďalší život... Snímka získala na 30. Medzinárodnom festivale televíznych filmov v Monte Carle (1990) Cenu Červeného kríža Monegasque osobitnú cenu monackého princa (Prix de la Croix Rouge Monegasque) za film bojujúci za mier, myšlienky humanizmu, tolerancie a znášanlivosti... Film vznikol podľa námetu Vladimíra Körnera, na scenári okrem režiséra a spisovateľa spolupracoval aj Marián Puobiš. Pre kvalitu filmu je rozhodujúce, že tvorcovia využili emocionálnu silu a napätie dramatickej záchrany vlastného života bez toho, aby sa vzdali ucelenej filozofie ľudskej existencie. Hoci je v snímke veľa akcie a napínavých situácií, kde ide obom postavám o život, najpodstatnejším je shakespearovsky tragický, baladický obraz šialenej doby. Mimoriadne vydarený film vďačí za mnohé aj obom ústredným hrdinom. U Viktora dominuje bezstarostnosť a ľahkomyseľnosť, ktoré so sebou takmer automaticky prinášajú utrpenie a bolesť pre iných. Ticháček sa zase vyznačuje úzkostlivou opatrnosťou, takmer úplná strata vlastnej hrdosti a ceny. (oficiálny text distribútora)

(viac)

Recenzie (44)

dr.fish 

všetky recenzie používateľa

Já tu asi budu hodnotit dosti zaujatě, ale přesně tento přístup k látce jsem na Slovácích vždy obdivoval, a tento film mi doposud unikal. Zase tu vítězí podivnost zápletky nad její uvěřitelností, ale v tom je ten kumšt, aby to nevyznělo úplně blbě. Dva chlapíci utíkají ze Slovenska do Maďarska za Protektorátu a na své cestě potkávají spoustu figurek, dobrých i zlých. Skvěle zvládnutá režie a výborné herecké výkony dnešních seriálových(!!) herců. Velmi příjemné překvapení a zase jeden film do archivu. 85% ()

Snorlax 

všetky recenzie používateľa

Road movie z období II. světové války nemůže diváka nadchnout, neboť tento typ filmů musí být postaven na silném příběhu nebo skvělých výkonech aktérů. Příběh o sviních a slušných Slovácích není až tak dokonalý, aby u diváka vyhrál. A herecké výkony bez porady se svým právním zástupcem raději hodnotit nebudu. ()

Reklama

nascendi 

všetky recenzie používateľa

Z tvorby Miloslava Luthera som zatiaľ videl iba dva filmy (Nebezpečné známosti a Anjel milosrdenstva). Oba ma nadchli a tak som so záujmom sledoval jeho Chodník cez Dunaj. Netrvalo dlho a vedel som, že ho k spomínaným dvom dielam nepriradím. Celý film mi pripadal príliš rozháraný, prvoplánový, s neprirodzenými dialógmi a prekvapujúco slabými, kŕčovitými hereckými výkonmi. Napriek tomu, že sa tvorcom nepodarilo stvárniť hlavnú myšlienku, dávam tri hviezdičky, pretože to bol napriek negatívam pozerateľný film. ()

ScarPoul 

všetky recenzie používateľa

Je mi trocha ľúto, že každý jeden slovenský film musím začínať slovami, čakal som väčší prúser. Chodník cez Dunaj je vlastne veľmi dobre natočený film. Scenár je nadpriemerný, hlavne aj vďaka ústrednej dvojici Hajdu, Luknár. Chémia medzi nimi funguje a obidvaja sú zasadený do bezútešného prostredia druhej svetovej vojny. Jedna vec čo sa Lutherovi musí nechať, že podobne ako v jeho staršom filme Anjel Milosrdenstva je atmosféra vykreslená výborne. Ide z nej chlad, bezútešnosť a určitá odťažitosť. Problém Chodníka ale spočíva v tom, že zatiaľ čo prvá polovica má výborne našlapané tempo a výborne rozohráva všetky charaktery potrebné pre rozvitie fabuly, tak druhá začína byť rozvláčna, snaží sa viacej šokovať, ale náznak fatalizmu je tam bohužiaľ prítomný veľmi skoro a je podaný veľmi prvoplánovo aby to dokázalo vzbudiť či už napätie, alebo vytvoriť presah u hlavnej postavy. To sa nedeje. Od druhej polovice je to len séria udalostí, ktoré sa snažia spraviť tému ťaživejšou ale to ľudské, to bezprostredné zo začiatku sa bohužiaľ vytratí. Priemer, na ktorý sa bude zabúdať podstatne ťažšie ako na ostatné filmy. ()

HarryBlock 

všetky recenzie používateľa

Bohužial, veľké sklamanie. Základná dejová premisa je dobrá, ale dialógy strašne šuštia papierom, navyše všetko, čo pochopíte z obrazu sa vám ešte niekoľkokrát zopakuje v dialógu ako pre debilov("Zabil si ho, ty si ho zabil!"). Luknár na to aký je skvelý herec, tu otrasne prehráva, ešte aj Dančiak tu má na malej plochej zbytočné zbrklé momenty, akoby ich režisér nútil do hystérie, v ktorej ale paradoxne zaniká skutočný des situácie. A to nehovorím o zbytočnej lascívnosti v príbehu. Po Lutherovom Prešlapu do tmy som počúval, že toto je jeho naozaj dobrý film a mal u mňa ešte štipku úcty, teraz už padli všetky ilúzie. ()

Galéria (6)

Zaujímavosti (6)

  • Film sa do kín dostal v nešťastnej dobe. Prišla revolúcia, všetci boli na námestí. Roman Luknár hovorí: "To bolo nešťastie, v kinách videlo Chodník len veľmi málo ľudí". (Raccoon.city)
  • Natáčanie snímky prebiehalo v lokalitách Praha, Budyně, Bodíky, Komárno, Stupava, Šamorín. (dyfur)

Reklama

Reklama