Obsahy(1)
Dráma človeka dohnaného mechanizmom násilia v americkej väznici k zločinu. Je obžalobou americkej justície a barbarsky surových metód väzenského personálu. (Československá televize)
Recenzie (8)
Herecký koncert Valacha a Hubu v adaptácii Londonovho románu. Treba oceniť prepracované scény americkej väznice, v ktorej sa celý príbeh odohráva. ()
"Vy sa opovažujete nesúhlasiť so spôsobmi nášho konania... Človeče, kde beriete toľko drzosti?" Ajéjé, zase taký nenápadný kúsok... komorný film, televízny navrch, s nie príliš podareným oficiálnym textom distribútora (ten tu z 90% predstavuje iba hereckú osobnosť hlavného protagonistu). V skutočnosti výborná psychologická dráma z väzenského prostredia podľa románu Jacka Londona − autora presláveného dobrodružnými románmi, ktorý však vedľa legendárneho Bieleho Tesáka a Volania divočiny napísal aj niekoľko príbehov s filozofickou hĺbkou. Dušan Mitana patrí k slovenskej spisovateľskej špičke, teraz naviac zisťujem, že svoje umelecké remeslo vedel (vie) pretaviť aj do podoby filmového scenára. . . . "Myslím, že aj človek odsúdený na doživotie má právo premýšľať..." Skoro sa až divím, že také silné dialógy o práve na vlastné myšlienky a pocit slobody sa mohli objaviť vo filme v dobe najtužšej normalizácie, predpokladám, že cenzorom nevadili preto, že sa jednalo o adaptáciu zahraničnej predlohy, odohrávajúcej sa v Amerike. Príbeh ako v mnohých iných prípadoch však zostáva nadčasový a mohol by sa odohrávať prakticky kdekoľvek. Dynamit vedľa hodnoverného vykreslenia väzňov aj ich väzniteľov v existenciálnej situácii (v jednej pasáži doplnenej o prítomnosť vedecky špecializovaného doktora) oplýva aj silnou tiesnivou atmosférou a nechýba ani malý (podľa možností komorne akčný) "masaker" v záverečnom obrate... Vynikajúce herecké výkony Gustáva Valacha (fascinujúco odporný rafinovaný veliteľ! :o)) a Martina Hubu. Celkový zážitok podtrhnutý v úvode a závere popri hudbe osobitými titulkami, na svoju dobu až s nevídaným využítím počítačovej technológie. (90%) (Challenge Tour 2019: 52 rokov filmu za 52 týždňov) ()
.............áno 17.12.1973 v pondelok............. ()
viezlo sa to na modnej vlne anti USA vo vtedajsej Studenej Vojne. Platilo mozno roku 1973, dnes uz hodne zastarale a i... zaostale ? 41 % ()
Psychológia väzňov a väzniteľov, ide to aj bez veľkého rozpočtu a masových scén. Výborné herectvo, občas trochu prehnané, prekryje aj miestami rozpačitý príbeh. Záver s obratom je dramatický, ako sa na väzenský príbeh patrí. A titulky na konci sú úplná avantgarda, akoby mali byť predchodcom tých matrixovských, za tie zaokrúhlim hodnotenie nahor. –––– Ujdem, ale až to sám vymyslím. –––– Budú nás tisíce, milióny. Pripojíme k Amerike nový štát. Štát spravodlivosti. ()
Výborná televízna inscenácia z väzenského prostredia. Je to koncert hercov a napadlo mi, že kam sa hrabú tie dnešné denné somariny... Fantastický hlavne G.Valach a M.Huba..... 80%. ()
Väčšina hercov hrá až príliš divadelne miestami ochotnícky, najhoršie je na tom, že až prílš okázalo. Nepochopil som záverečnú "opileckú" etudu G. Valacha. V každom prípade žiaden skvost. ()
Překvapivě dobrá televizní inscenace, nepochybně díky předloze a herectví hlavních protagonistů. Nízkonákladové psychologické drama z vezeškého prostředí nezklamalo. Nebýt pokaženého závěru, hodnotil bych čtyřmi hvězdami. ()